Unconfigured Ad

Collapse

"Wobbling" på helikopteret etter reparasjon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nomore
    • May 2006
    • 517

"Wobbling" på helikopteret etter reparasjon

Hei,

Har et Align 450SE v2 helikopter som eg klarte å kjøre i en asfaltkant da eg skulle lære meg nose in. Ikke store skadene men eg måtte bytte halerotorblader, hovedrotorblader, main shaft, feathering shaft, rubber dampeners, flybar rod og den øverste jesusbolten(hvor den ble av kan eg ikke forstå).

Når eg nå har fikset dette så er det en slags vingling på helikopteret. Litt usikker på hvordan eg skal forklare det. Det er ikke halen som slår til sidene, men på en måte halen som slår opp og ned, og da litt mer til den ene siden enn den andre.

Alt bortsett fra pitch på halerotoren er mekanisk satt opp rett(swash er tatt på øyemål) og tyngdekraften er fortsatt sentrert under main shaft. Noen tips til hva dette kan være?
    Last edited by nomore; 06-11-09, 19:36. Reason: Edit: gjengene ble ikke byttet, men demperene og feathering shaft ble byttet.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Spindel og eller dempere.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• nomore
      • May 2006
      • 517

Takk til roadrune for siste tipset(fikk litt utdyping på MSN). Demperene var byttet sist gang som eg har oppdatert førsteposten med(glemte dette til å begynne med).

Løsningen var å smøre bearings i spindelen. Tok akkurat en testtur nå og det fungerte ypperlig.
      Thorbjørn Kirkeleit
      Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Margarus
        • Aug 2008
        • 322

lagre i spindelen.
        da mener du lagrene inni bladholderne ?
        hva skal di smøres med?
        MvH Marius Leirdal

Comment

• nomore
          • May 2006
          • 517

Ja, beklager. Mener lagrene inni selve bladholderene.

Vel, fett fikk eg beskjed om. Så eg tok turen innom den lokale Jernia butikken. Ikke akkurat rett utvalg for rc hobbyen, men smørefett hadde de, på ei gigantisk tube. Så med mindre eg begynner regelmessig smøring hver uke så har eg nå nok fett for et helt liv
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

Comment

• perpyro
            • Aug 2008
            • 488

Samme som meg det og selv om det var en liten tube fra Biltema.
            Trex 450 blandingsrase 4S
            Logo 500
            Blade mCPX

Comment

• lillejon78
              • Dec 2005
              • 1530

helt i starten på min helikopter- "karriere" så hadde jeg samme problemet, hadde handla en brukt caliber30 med en hitec optic6 radio, fløy noen turer å alt funka bra, tenkte å fly dagen etter også, fyrte opp, kom opp i hover, da begynte den å gynge på samme måte,hørte på lyden at turtallet ikke var det samme som dagen før, ikke viste jeg at man kunne justere throttle/pitch med de små spakene på sida på radioen. etter det så har alt fungert fint,
              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
              homemade quad med diverse elektronikk.
              noen depronkjerrer.
              futaba10c 2.4ghz.
              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

Working...