Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpt en Trex 500 ESP som har diverse "defekter"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpt en Trex 500 ESP som har diverse "defekter"

    Jeg vil gjerne høre deres mening om denne saken.

    Jeg kjøpte en pent og lite brukt (ifølge selger, maks 10 turer, kun testhovret) Trex 500 ESP på rcmarked. Jeg spurte om det var noen skader / defekter eller om den hadde vært i bakken, noe selger svarte negativt på. Jeg spurte også om selger visste hva han holdt på med hva gjelder bygging, oppsett osv, og han svarte at han var veldig nøye når han bygget, og hadde holdt på med dette i 6 år, så det var ikke noe problem.

    Når jeg da mottar helikopteret i posten idag så er det første jeg ser skader på leading edge på begge hovedrotor bladene. Se bilde på http://lundarvollen.com/slett/Trex/1.jpg (mesteparten er mygg og drit, men skadene sees best midt i bildet på det nederste bladet).

    Begge halerotor bladene bærer også preg av å ha blitt bråstoppet og slått inni bladholderen, slik at dem har hakk i bakkant. Videre ser jeg også at halerotoren er feilbygget. Bladholderene er snudd feil (kanskje ikke veldig farlig, men det er ikke helt i tråd med selgers lovnad om at han var nøye under bygging og visste hva han holder på med). Se bilde på http://lundarvollen.com/slett/Trex/2.jpg

    Så jeg har sendt epost til selger og sagt at jeg ihvertfall vil ha dekket nye hovedblader (399,- hos elefun såvidt jeg kan se), og godtar han ikke det kommer helikopteret tilbake, og han må dekke frakt begge veier. Jeg har også sagt at jeg nå må demontere hele helikopteret og sjekke feathering shaft, hovedaksel og halerotor aksel, og dersom noen av disse er bøyd vil jeg ha penger for det også.

    Er det noen som synes jeg er urimelig her med selger ? Det skal nevnes at jeg fikk maskinen til det jeg vil kalle en god pris (men ikke latterlig billig). Jeg betalte 4000,- (forskudd, inkl. frakt) for helikopter, 4 servoer (3 align 510, og en align 520) og 2 nye batterier (Hyperion 2500mAh batterier).

    Men det som irriterer meg mest er at maskinen ser ut til å ha vært i bakken, uten at selger har opplyst om det (tvert imot). Og den fremstår absolutt ikke "som ny".

  • #2
    Dette er kjansen man må ta når man kjøper brukt, jeg ville ha spurt om bilder før kjøpet. De tingene du må gå over på helien gikk jeg uansett over når jeg kjøpte min brukte 500. Jeg ville ikke ha brydd meg om dette du nevner, faktisk
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

    Comment


    • #3
      Dette er en av ulempene av å kjøpe over nett
      Vanskelig å vite hva man får
      Dette gjeller både nytt og brukt
      Men som "Christen" sier, det er en sjangse å ta

      Lykke til med (nesten) ny maskin uansett
      OAF
      Caliber 30FT MiniTitan
      Div Fly
      Radio Hitec Aurora 9
      www.ringerikemfk.com
      http://modelsport.no/

      Comment


      • #4
        fiks hvertfall halen

        jeg solgte min trex 500 esp, her på forrige lørdag. men jeg satt med kjøper hjemme i stua i en 3-4 timer der vi gikk gjennom heliet og satte det opp mot hans sender, prøvetur ble også gjort. tror han var godt fornøyd. grei forsikring for meg som selger også, da slipper man å komme over ukjente problemer i etterkant og jeg vet det jeg har solgt holder mål!

        uansett, lykke til!

        PS!hvis du mistenker et krasj, sjekk gira i servoene, de ryker visst fortere enn klæra til en løs tøs!(ifølge helifreakere)
        dx7

        Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
        Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
        Løten MFK
        Stay Frosty

        Comment


        • #5
          Diverse lagrer vil også kunne gi en god indikasjon om maskinen har vært i bakken mtp. at selger opplyser at dette er flydd 10 turer +-

          Comment


          • #6
            Jeg har nå sjekket, demontert og snakket med selger pr telefon. Og jeg tror på hans forklaring om at maskinen ikke har vært i bakken. Men han hadde skutt opp litt småstein med halerotoren under en testtur, og det må ha vært disse som også har havnet i hovedrotor. For feathering shaft og mast er rette. Haleaksel har jeg ikke sjekket enda, men det er uansett ingen kostnad å snakke om.

            Så vi har blitt enige om at han fører tilbake halvparten av hva nye hovedblader koster, så kjøper jeg nye blader. Og vi er begge fornøyde.

            Så jeg er fornøyd, sitter her og skrur nå, ribber bla rotorhodet og gjør det klart til Mikado V-bar kommer inn i huset like etter påske.

            Så saken er løst, og selger viste seg å være seriøs. Har ikke gått ut med noe navn, og kommer ikke til å gjøre det heller. Men måten han løste saken på gjør at jeg ikke har problemer med å hverken anbefale han til andre, eller evt. handle av ham igjen.

            Comment


            • #7
              Godt å høre
              Flott gjort av deg og fortelle at det løste seg på en slik måte
              Det er alt for mange som ikke forteller at ting løste seg på en fornuftig måte

              Ønsker deg en god påske
              OAF
              Caliber 30FT MiniTitan
              Div Fly
              Radio Hitec Aurora 9
              www.ringerikemfk.com
              http://modelsport.no/

              Comment

              Working...
              X