Lurer på dette: når jeg drar elevator tic tocs, ganske kjappe, så begynner heliet i vibrere når jeg går fra pos til neg pitch og omvendt. er bare i "stopp" fasen i tic toc'n. har dette noe å gjøre med heliet(kanskje hodet er for stivt?) eller er det bare min dårlige collective management, hehe?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Heliet rister når jeg prøver på elevator tic tocs.
Collapse
X
-
Heliet rister når jeg prøver på elevator tic tocs.
dx7
Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
Løten MFK
Stay FrostyTags: None
-
har ikke tacha headspeed, men har stilt inn på 100% på rce-g600 og det skal være rundt 2150. kan være mer eller mindre, så det vet jeg ikke før jeg får tacha det, og tachometer har jeg ikke.dx7
Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
Løten MFK
Stay Frosty
Comment
-
Er det ett problem som har oppstått nå, eller har du ikke gjort denne manøveren før??
event hva er kapasiteten på batteriet ditt ?
OBS, du har nitro?
Da aner jeg ikke, men gjetter på low head speed.Last edited by runjoh; 03-04-10, 01:18.T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
GS Storm CL1 Pro
CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
Multiplex Funjet
Reichard proxima II
ExtremeFlight RC Extra EXP 48"
Comment
-
Headspeeden er vel ikke noe galt med når det er snakk om over 2100 rpm.
Jeg fikk fortalt at jeg ikke skulle kjøre med mer headspeed enn 1950 når jeg hadde nitro.
Elektroheliene har jo myye mere headspeed. Noen som kan forklare hvorfor?
Det har vel sikkert noe med motoren og gjøre, at nitro motorer ikke tåler så altfor mye over dette.
Blir litt OT dette, men kan noen forklare hvorfor man kjører med så mye mere headspeed med elektro kontra nitro?
Og til sist, er ganske sikker på at det ikke er headspeeden din som det er noe galt med.
Mvh Robert.
Comment
-
Originally posted by Vegabond View PostHeadspeeden er vel ikke noe galt med når det er snakk om over 2100 rpm.
Jeg fikk fortalt at jeg ikke skulle kjøre med mer headspeed enn 1950 når jeg hadde nitro.
Elektroheliene har jo myye mere headspeed. Noen som kan forklare hvorfor?
Det har vel sikkert noe med motoren og gjøre, at nitro motorer ikke tåler så altfor mye over dette.
Blir litt OT dette, men kan noen forklare hvorfor man kjører med så mye mere headspeed med elektro kontra nitro?
En OS50 har praktisk turtallsområde opp til 20000rpm. Det gir en maks headspeed på 2350, men jeg vet ikke hvor praktisk det egentlig er. Da blir den nok ikke motoren gammel og krever nok at den er perfekt tunet for å greie det. Man kan jo dreve om, men det er grenser for hva motoren kan greie. Spesielt om man snakker om tic-toc og denslags med kraftige endringer i belastning.
Samme motor har maks effekt ved 17000rpm. Det tilsvarer en headspeed på 2000. Dette er turtallet å sikte seg inn på for 3D flyging. 1950 - 2050.
En elektro motor har og begrensninger, men her kan man få såpass kraftige oppsett i dag at det heller er blader og rotorhode som setter begrensningene.
Øyvind; Kan være en tuning sak. Eventuelt er dette noe som kom etter at du begynte med 8V på de stakkars 610 servoene?arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Det er jo bare et spørsmål om giring (og endel fysiske faktorer). Slik Nitroene pleier å være giret så er de kapable for mye mer enn 1950 (ubelastet 0 pitch). Jeg oppdaget feks selv at jeg fløy min T700N på 2500 HS (oops) før jeg fikk stilt ned (Kun kort tid heldigvis). Giringen valgt for de forskjellige nitro oppsett er normalt valgt for å gi best kombinasjon av effekt og dreiemoment.
En nitro motor er selvsagt også styrt av visse andre fysiske begrensinger som gjør at de har et anbefalt maks turtall. Den samme begrensing gjelder ikke i samme grad for en eletro motor.
Men det aller viktigste i denne sammenheng er praktisk effekt/moment kurver for en gitt motor. Den har et område hvor både effekt og dreiemoment ligger gunstig for så å avta både oppad og nedad.
En elektro motor har normalt et gunstig og relativt høyt dreiemoment som gjør det fristende å gire for høyere HS. En elektro motor søker også å opprettholde et visst turtall (gitt av KV ratinga) og vil således egentlig "suge til seg" mer strøm om tilgjengelig hvis den belastes hardt.
Det skrives bøker om disse temaer og sikkert mer teknisk riktig forklart enn jeg klarer....
En bakdel ved økt HS generelt er at masse effekt går med kun til å overvinne såkalt "parasitic drag" eller på Norsk: luftmotstand.
En rotordisc som ved 1900 (90 size typ) gir samme thrust som en annen gjør ved 2100 (50 size) er således mer energi effektiv.Øystein T.
EF Extra 300 70"
Speedfire F5B
Baudis Fosa F3B
Ascot F3B
Lynx Carbon
EF Extra 300, 58" Electric
T-Rex 700N
www.artistic3d.net
Comment
-
Det kan jo være for høyt strømtrekk, slik at servoene dine går litt bananas....
Hvordan er ristingen? Som gain-logring bare på cyclic, eller vibrasjoner?Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
takker for alle svar.
ristingen var der før i vinter også, også når jeg kjørte 6V. men fikk aldri tuna motoren helt siden det var så kalt, derfor lot jeg tic tocsene ligge. vil vel kanskje si det er omtrent som gain logring ja. det er ikke en sånn høyfrekvent risting gjennom hele tic tocen, men mer grov akkurat som jeg gjør 2-3 kjappe inputs på ailron høyre-venstre når jeg stopper tic tocen. det virker som det er den brå belastningen fra pos-til-minus pitch og omvendt gjør at den får skjelven i overgangene. merker det ikke i andre settinger. jeg vet ikke om det er jeg som gir for mye collective( er vel ikke no kløpper på det enda), men jeg har liksom prøvd så lite jeg kan gi uten at heliet mister høyde.Last edited by Øyvind M; 03-04-10, 08:49.dx7
Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
Løten MFK
Stay Frosty
Comment
-
Har du prøvd pitch-pumping, om det gir samme risting?Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
Comment
-
har du sjekka alt av overføringer? tenkte på opp i hodet, dabber motoren masse av eller er det normalt?trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
Comment
-
pitch pumping gir ikke samme greie. kan være at at jeg drar ned turtallet på motoren for mye. kjører max pitch ut av hodet på 600n, 12 grader. men motoren går jo ned i turtall ja, men det gjør den i ailron tic tocs også, uten at jeg får den samme risitinga.dx7
Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
Løten MFK
Stay Frosty
Comment
-
Hei,
Kan du forklare litt mer hvordan det rister.
Du er vel kanskje som flere av oss, litt rufsete i forhold til Collective management. Dersom jeg har oppfattet det riktig kan det være noe så enklet at demperne dine er litt for harde/bløte slik at når du for store endringer i pitch så merker du dette.
Har du vært i bakken med kjerra. Kan det være at du har bøyd spindel mellom bladholderne. I såfall sjekk trackingen på bladene. Gjerne i to omganger, dvs. ta den opp i hover og sjekker. Deretter flyr du litt hardt og så ser du igjen.- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Futaba 18MZ
Comment
-
det er også en mulighet at bladene dine ikke er nok strammet til, prøvd med andre blader?trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
Comment
-
Jeg holder med Erik her...
Opplevde selv dette i starten da jeg skulle lære TicTocs. Man bommer på pitch'en, med det resultatet at rotordisken mister så mye turtall at demperne rett og slett kan bli for stive - dermed "ristingen" du opplever.
Løsningen er å trene mye til timingen din blir korrekt, eller skaffe deg et kraftigere oppsett, - selv ville jeg gått for førstnevnte.
MvhMathias
Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8
Comment
Comment