Unconfigured Ad

Collapse

Sette opp expo på heli.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansi79
    • Feb 2007
    • 587

Sette opp expo på heli.

Hei folkens.
    Sitter og fikler med T-rex 500`n å nå har den vel stått lenge nok til pynt.
    Men tenkte jeg ville ha litt expo på swach. Men finner ikke helt ut hvor i DX7 menyen jeg gjør dette.
    SWACH MIX menu kan jeg sette EXP ACT men er den da aktiv å i så tilfelle hvor mange prosent? Altså mindre følsom rundt senter.

Finner også DUAL RATE & EXP i meny. Men problemet er at jeg ikke finner igjen pitch hvor jeg kan justere prosent EXP.
    Finner AILE, ELEV og rudd. Men trenger man expo på rudder? Hvorfor er ikke PITCH kanalen med her?
    Noen som kan forklare litt?
    I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Hei.
    Eg bruke expo på aile, elev og litte grann på rudder, men på pitch brukes ikkje expo.
    Eg har ein JR 9XII så menyen kan eg desverre ikkje hjelpa deg med.
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Vegabond
      • Jun 2006
      • 1921

Du kan eventuelt flate ut kurvene dine, slik at de blir "slakkere" på midtstikke. Da vil du kunne bevege mere stikke, men med lite pitch.
      Dette gjøres pitch curve menyen.

Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

Expo setter du opp i Dualrate menyen og da på aileron, elevator og rudder. Jeg flyr med 20% på alle tre. Som nevnt her så må du sette opp pitchkurven din i en (S) form for å få expo på pitch.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

Comment

• Hansi79
          • Feb 2007
          • 587

Originally posted by walker76
          Hei.
          Eg bruke expo på aile, elev og litte grann på rudder, men på pitch brukes ikkje expo.
          Eg har ein JR 9XII så menyen kan eg desverre ikkje hjelpa deg med.
          Aha, nå skjønner jeg tegningen. Bare jeg som tenkte litt feil grunnet det er 3 kanaler som styrer swach. Trenger selvfølgelig ikke expo på pitch å heller ikke rudder.
          I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

Comment

• Hansi79
            • Feb 2007
            • 587

Men på menyen som heter SWACH MIX. Der kan man velge activated eller inhibided.
            Hva gjør denne?

På D/R & EXP meny tenkte jeg på 25% expo på norm og id1, og hold. Er det for mye?

Comment

• Vegabond
              • Jun 2006
              • 1921

Du får bare prøve deg fram på med expoen, det har med hvilken radio, servoer og slike ting og gjøre, så det er ikke noe fasit på dette.

Er ikke helt sikker på Swash mix er, for det ser ikke ut som jeg har det på min, men activated/inhibided betyr aktivert/deaktivert (om du lurte på det )

Mvh Robert.
              ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• -GAS-
                • Jun 2007
                • 1323

Start med 15% og jobb deg opp til et nivå du syns er fint, det er sånn jeg gjør det ihvertfall.
                Christen

Comment

• Hansi79
                  • Feb 2007
                  • 587

Ok. Prøver 15% prosent. Så får vi se. Den er litt kilen uten expo syns jeg.

På Spectrum DX7 i SWASH mix meny står det.

(SWASH MIX)
                  3 SERVOS
                  120 AILE + 60%
                  ELEV + 60%
                  PIT. + 60%

EXP INH

Exp kan jeg aktivere. ACT.
                  Men fatter ikke hva som skjer da.

Finner ingenting om dette i brukermanual. hmm. Påskemysterie?
                  Last edited by Hansi79; 04-04-10, 20:23.

Comment

• -GAS-
                    • Jun 2007
                    • 1323

Sorry dette har jeg glemt og jeg har ikke DX7`n min her.....
                    Christen

Comment

• kimshans
                      • Jul 2009
                      • 79

Vet ikke hvor mye heli du har flydd før. Jeg er ikke noen ekspert, men satt opp en Trex 500ESP sist sommer. Satt da expo på aileron og elevator. Tror jeg begynte med 20 eller 25 %. Det jeg følte var at den ble veldig "treg" i responsen på swash, og jeg likte det ikke helt. Jeg glemte å sette det på rudder, og fant ut at det var virkelig der jeg trengte det. Den var sinnsykt kilen på rudderet. Nå har nok dette med servo, gyro avstand på servohorn osv. å gjøre. Men om du ikke er veldig erfaren ville jeg sterkt vurdere å ha litt expo på rudder. Pr. nå har jeg ikke noe på swash, men har fortsatt litt expo på rudder.

Meeeen har ikke flydd siden i høst, så spørs vel hvordan det går når jeg skal i gang igjen nå
                      mvh Kim

Comment

• lacappuchino
                        • Oct 2007
                        • 1342

Nå kommer det veldig an på hva slags paddles du bruker og hvor mye cyclic pitch du har satt opp, head speed virker også inn så klart.

Men må si meg enig i at jeg ikke likte stort mer enn 20% Expo på aileron og elevator, men på rudder var mitt heli veldig kilent, så der kunne jeg fint ha mer.
                        Honeybee CP 2

Comment

• Hansi79
                          • Feb 2007
                          • 587

Tja, jeg har hatt masse helikopter men lite flytid hehe.
                          Jeg kan vel si at jeg er en slow learner God på sim men feig på stripa.

Satt opp expo på rudder også så får jeg teste det imorra.
                          Har aldri brukt expo på noen av dem andre jeg har hatt.

Comment

• Heliman
                            • Mar 2006
                            • 1254

Expo på swashmenyen brukes for å få en mer linjær følelse på pitch. Ettersom servohornene beveger seg i en bue vil swash bevege seg minst nær endepunktene når expo ikke er aktivert i swashmenyen. Trex 500 har en "mekanisk" expo ved at servoarmene er nærmere senter av swash enn det andre heli har...
                            Du ser det tydelig på at linkene ikke er parallelle med masten. Litt krøkkete forklart kansje, men det er i alle fall det som er ide'en bak expo i swashmenyen...
                            Mvh
                            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Synes det var godt forklart jeg Heliman. Og jeg er enig. Sett swash Expo til OFF på T-rex 500 esp.
                              Jeg synes og min var kilen første flighten. Satte expo til 20 eller 25, (husker ikke riktig) og det ble noe helt annet å fly. Fant god-følelsen med en gang.
                              Halen er der jeg bruker mest expo.
                              Blir kanskje mer forvirrende enn forklarende det her, men verdien av expo på halen avhenger veldig av hvordan gyro man har, og kombinasjonen av EPA og dualrate på rudder kanalen. Har brukt mye JR 770 og der skal EPA til 150% for så å justere pirorate med dualrates. Må kanskje ned i 50% dualrate, og i sånne tilfeller er 25% expo ingen ting. Man ser det godt på kurvens utseende i menyen på DX7.
                              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...