Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hit and run med helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hit and run med helikopter

    Her er en stygg sak fra Florida. Ikke bra.
    Hadde dette vært hjemme ville det nok fått følger for hobbyen vår...
    Welcome to Our Blog And to The World of RC Helicopters
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Det kan ikke sies ofte nok at et fjernstyrt helikopter er som en flyvende motorsag.
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

    Comment


    • #3
      Nå hadde et fly gjort samme nytta da...
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Ajajajaj!! Not good!!

        Det er slike hendelser som virkelig kan sette en brå stopper HELT for hobbyen vår. Blir det forbud noen gang i fremtiden som følge av noe slikt her til lands, blir det nok høyst sannsynlig totalforbud. Og må man gjøre seg til kriminell for å fly noen turer i skjul blir det jo ikke noe artig.
        Stolt eier av;
        CNC Fres

        Comment


        • #5
          Dette er en av grunnene til at jeg trives best på flyklubben inne i skogen, og ikke så godt på Ekebergsletta..

          Jeg vil heller treffe jotto eller meg selv, enn en uskyldig unge eller ei gammal tante..
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment


          • #6
            Utrolig trist det der.

            Håper de klare å bøte på skadene med innsamlingstråden på bla. helifreak, så det kommer fram at det ikke er hobbyen det er noe galt med, men med den uforsvarlige piloten.


            Jeg HÅPER, at hvis det skjer her til lands, så har vedkommende vett på å bli på stedet og sørge for å ta konsekvensene.
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Originally posted by lupus49 View Post
              Det kan ikke sies ofte nok at et fjernstyrt helikopter er som en flyvende motorsag.
              Et temmelig dumt utsagn som konkurrerer med utsagnet at modellfly er flygende missiler. Hva refererer du dette til (bortsett fra denne hendelsen)?
              Lars Henrik Kjølberg

              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

              Klubber:
              Jets of Norway
              Nittedal modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by larshkj View Post
                Et temmelig dumt utsagn som konkurrerer med utsagnet at modellfly er flygende missiler. Hva refererer du dette til (bortsett fra denne hendelsen)?
                Det var ikke ment annet enn det faktum at rotoren går meget fort rundt og er livsfarlig som en motorsag om helikopteret behandles uforsiktig.
                Flisespikkeri er gøy!
                Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                Dyrøy MFK
                ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                http://rolv.info

                Comment


                • #9
                  Å kalle et helikopter for ei flyvende motorsag eller et fly for en flyvende missil er begge ødeleggende for inntrykket av sporten vår og sikkerheten vi alle bør utvise. Begge typer er farlig i feil hender og behandlet uforsvarlig, enten propellen er i fronten eller på toppen.

                  På et forum som dette så tviler eg ikke på at de fleste klarer å lese mellom linjene hva som menes med ei flyvende motorsag. Men samtidig vil alt arbeid NLF og andre gjør for å vise at vi tar sikkerheten på alvor forsvinne som dugg for solen om en utenforstående hører det.

                  La oss alle sørge for at vi viser at vi ikke tar lett på sikkerheten eller at vi ikke tar kreftene vi det vi holder på med på alvor!
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lupus49 View Post
                    Det var ikke ment annet enn det faktum at rotoren går meget fort rundt og er livsfarlig som en motorsag om helikopteret behandles uforsiktig.
                    Helt enig. Tenk om helikopteret hadde truffet halsen...
                    Har begynt og skal fortsette å gå helt til endes av stripen når jeg flyr helikopter..

                    Stian

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Brumm View Post
                      Jeg vil heller treffe jotto eller meg selv, enn en uskyldig unge eller ei gammal tante..
                      Regnes ikke jeg som "uskyldig unge" da?
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jotto View Post
                        Regnes ikke jeg som "uskyldig unge" da?
                        Nei, da minner du mer om ei gammal tante
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by lupus49 View Post
                          Det var ikke ment annet enn det faktum at rotoren går meget fort rundt og er livsfarlig som en motorsag om helikopteret behandles uforsiktig.
                          Jeg blir ganske oppgitt av denne heli-er-så-mye-farligere-enn-alt-annet holdningen mange sitter med. Tviler på at disse har reflektert mye over hva som egentlig er fakta.

                          Nå går en helirotor egentlig ganske sakte rundt sammenliknet med propellen på et fly. En heli rotor går på mellom 1900 og 3500 i idle up avhengig av om det en stor 90 eller en liten 450.
                          Et fly har denne hastigheten bare på tomgang. Propellbladene er noe kortere men du vil finne at periferihastigheten på en flypropell vil være ca. det dobbelte.

                          Praktisk turtall på en 50cc bensin er opp mot 7-8000 runder. Disse flys kanskje på opptil 23" propell. .50 nitro 2T har maks på mellom 16000 og 20000 avhengig av merke, og med propeller på 11" - 14" avhengig av bruk. Rent praktisk er antagelig kombinasjonen av prop diameter og turtall noe lavere, men det går fortsatt fortere enn på heli.

                          Så hvor tar man da det fra at helikopter er så mye farligere på grunn av den høye rotorhastigheten?

                          (v = [phi x D x n] / 60 der v er hastigheten, D er diskens diameter, n er omdreininger pr. minutt)
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Jeg ønsker selvsagt ikke å sette hobbyen i et dårlig lys ved å komme med skremselsbilder. Men det er bedre for nybegynnere å være klar over at et helikopter kan lage store skader og i aller verste fall ta livet av noen. Sammenlikningen med fly holder ikke, fordi helikopteret flys nærmere folk/piloten. Jeg har ikke noen statistikk over skader, men sunn fornuft skulle tilsi at heli har større risiko for å skade noen enn fly. Jeg har selv helikopter og har opplevd at mens jeg sto og lærte meg hovring, krøp en fotograf inn under helikopteret for å ta bilde. Det gikk heldigvis bra, men det samme hadde ikke skjedd med et fly. (Den som hovrer med fly er sannsynligvis ingen nybegynner).
                            Flisespikkeri er gøy!
                            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                            Dyrøy MFK
                            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                            http://rolv.info

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by lupus49 View Post
                              Jeg ønsker selvsagt ikke å sette hobbyen i et dårlig lys ved å komme med skremselsbilder. Men det er bedre for nybegynnere å være klar over at et helikopter kan lage store skader og i aller verste fall ta livet av noen. Sammenlikningen med fly holder ikke, fordi helikopteret flys nærmere folk/piloten. Jeg har ikke noen statistikk over skader, men sunn fornuft skulle tilsi at heli har større risiko for å skade noen enn fly. Jeg har selv helikopter og har opplevd at mens jeg sto og lærte meg hovring, krøp en fotograf inn under helikopteret for å ta bilde. Det gikk heldigvis bra, men det samme hadde ikke skjedd med et fly. (Den som hovrer med fly er sannsynligvis ingen nybegynner).
                              En ting er å gjøre en nybegynner klar over at helikopter er farlig, for det er det. En annen ting er å spre skremselspropaganda. Det er minst like viktig å samtidig informere om at fly også er farlig. Helikopter og fly trenger forskjellige områder å flys på(evnt et område som er tilpasset begge) og samtidig må man behandle de noe forskjellig for å yte tilstrekkelig respekt.

                              Fotografen som krøp inn under heliet ditt hadde sikkert gjort det uavhengig hvor erfaren du er/var?
                              Thorbjørn Kirkeleit
                              Haugaland Modellflyklubb

                              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                              Comment

                              Working...
                              X