If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Det kan ikke sies ofte nok at et fjernstyrt helikopter er som en flyvende motorsag.
Flisespikkeri er gøy!
Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
Dyrøy MFK
ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot........... http://rolv.info
Det er slike hendelser som virkelig kan sette en brå stopper HELT for hobbyen vår. Blir det forbud noen gang i fremtiden som følge av noe slikt her til lands, blir det nok høyst sannsynlig totalforbud. Og må man gjøre seg til kriminell for å fly noen turer i skjul blir det jo ikke noe artig.
Håper de klare å bøte på skadene med innsamlingstråden på bla. helifreak, så det kommer fram at det ikke er hobbyen det er noe galt med, men med den uforsvarlige piloten.
Jeg HÅPER, at hvis det skjer her til lands, så har vedkommende vett på å bli på stedet og sørge for å ta konsekvensene.
Et temmelig dumt utsagn som konkurrerer med utsagnet at modellfly er flygende missiler. Hva refererer du dette til (bortsett fra denne hendelsen)?
Det var ikke ment annet enn det faktum at rotoren går meget fort rundt og er livsfarlig som en motorsag om helikopteret behandles uforsiktig.
Flisespikkeri er gøy!
Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
Dyrøy MFK
ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot........... http://rolv.info
Å kalle et helikopter for ei flyvende motorsag eller et fly for en flyvende missil er begge ødeleggende for inntrykket av sporten vår og sikkerheten vi alle bør utvise. Begge typer er farlig i feil hender og behandlet uforsvarlig, enten propellen er i fronten eller på toppen.
På et forum som dette så tviler eg ikke på at de fleste klarer å lese mellom linjene hva som menes med ei flyvende motorsag. Men samtidig vil alt arbeid NLF og andre gjør for å vise at vi tar sikkerheten på alvor forsvinne som dugg for solen om en utenforstående hører det.
La oss alle sørge for at vi viser at vi ikke tar lett på sikkerheten eller at vi ikke tar kreftene vi det vi holder på med på alvor!
Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul
Det var ikke ment annet enn det faktum at rotoren går meget fort rundt og er livsfarlig som en motorsag om helikopteret behandles uforsiktig.
Jeg blir ganske oppgitt av denne heli-er-så-mye-farligere-enn-alt-annet holdningen mange sitter med. Tviler på at disse har reflektert mye over hva som egentlig er fakta.
Nå går en helirotor egentlig ganske sakte rundt sammenliknet med propellen på et fly. En heli rotor går på mellom 1900 og 3500 i idle up avhengig av om det en stor 90 eller en liten 450.
Et fly har denne hastigheten bare på tomgang. Propellbladene er noe kortere men du vil finne at periferihastigheten på en flypropell vil være ca. det dobbelte.
Praktisk turtall på en 50cc bensin er opp mot 7-8000 runder. Disse flys kanskje på opptil 23" propell. .50 nitro 2T har maks på mellom 16000 og 20000 avhengig av merke, og med propeller på 11" - 14" avhengig av bruk. Rent praktisk er antagelig kombinasjonen av prop diameter og turtall noe lavere, men det går fortsatt fortere enn på heli.
Så hvor tar man da det fra at helikopter er så mye farligere på grunn av den høye rotorhastigheten?
(v = [phi x D x n] / 60 der v er hastigheten, D er diskens diameter, n er omdreininger pr. minutt)
Jeg ønsker selvsagt ikke å sette hobbyen i et dårlig lys ved å komme med skremselsbilder. Men det er bedre for nybegynnere å være klar over at et helikopter kan lage store skader og i aller verste fall ta livet av noen. Sammenlikningen med fly holder ikke, fordi helikopteret flys nærmere folk/piloten. Jeg har ikke noen statistikk over skader, men sunn fornuft skulle tilsi at heli har større risiko for å skade noen enn fly. Jeg har selv helikopter og har opplevd at mens jeg sto og lærte meg hovring, krøp en fotograf inn under helikopteret for å ta bilde. Det gikk heldigvis bra, men det samme hadde ikke skjedd med et fly. (Den som hovrer med fly er sannsynligvis ingen nybegynner).
Flisespikkeri er gøy!
Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
Dyrøy MFK
ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot........... http://rolv.info
Jeg ønsker selvsagt ikke å sette hobbyen i et dårlig lys ved å komme med skremselsbilder. Men det er bedre for nybegynnere å være klar over at et helikopter kan lage store skader og i aller verste fall ta livet av noen. Sammenlikningen med fly holder ikke, fordi helikopteret flys nærmere folk/piloten. Jeg har ikke noen statistikk over skader, men sunn fornuft skulle tilsi at heli har større risiko for å skade noen enn fly. Jeg har selv helikopter og har opplevd at mens jeg sto og lærte meg hovring, krøp en fotograf inn under helikopteret for å ta bilde. Det gikk heldigvis bra, men det samme hadde ikke skjedd med et fly. (Den som hovrer med fly er sannsynligvis ingen nybegynner).
En ting er å gjøre en nybegynner klar over at helikopter er farlig, for det er det. En annen ting er å spre skremselspropaganda. Det er minst like viktig å samtidig informere om at fly også er farlig. Helikopter og fly trenger forskjellige områder å flys på(evnt et område som er tilpasset begge) og samtidig må man behandle de noe forskjellig for å yte tilstrekkelig respekt.
Fotografen som krøp inn under heliet ditt hadde sikkert gjort det uavhengig hvor erfaren du er/var?
Thorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment