Announcement

Collapse
No announcement yet.

gromdeler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Theodor
    Leser i siste MHW et intervju med Jason Krause. Siden han har brutt samarbeidet med X-Cell og Synergy helikopterene ikke er flyklare ennå flyr han Raptor 50 UTEN option parts! Ser penere ut enn de er til nytte...

    Ja, han må vel betale for utstyret selv nå


    -

    Comment


    • #17
      trener nå på piroflip/kaos og backways inverted da er det vel kansje best med stivere dempere?
      Det er vel akkurat da du ikke bør ha dyre optiondeler på heliet ditt, de fleste 3Dpiloter går nemlig på en smell i ny og ne. Og om du flyr inverted, rette veien, baklengs, fremover eller sidelengs har jo ingen betydning for belastningen på heliet.

      At metalldeler er mer holdbare enn plastdeler er etter min erfaring ingenting annet enn en myte. Det desidert minst holdbare heliet jeg har hatt var Quick Fighter 60 pro,(faktisk verre enn Nexusen min ja) og der var absolutt allt av metall originalt.

      I årets europamesterskap i f3c var det faktisk et par eksempler på piloter som hadde byttet ut de originale metallhodene på heliene sine med plasthoder for å få bedre flyegenskaper.

      De som vil pynte heliene sine med metalldeler må jo for all del få lov til det, for noen er jo det en vesentlig del av hobbyen. Men som regel er ikke disse "oppgraderingene" noe annet enn pynt.

      Comment


      • #18
        å hvor er det da?
        Originally posted by hwm
        avenger du må ta deg en tur til modellsripa på onsdager da er det helidager,
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

        Comment


        • #19
          hvis dere hadde lest første spørsmålet i denne tråden hadde dere sett at jeg prøver og fortelle en fyr at han ikke trenger et helt metallhode for at raptoren skal fly bedre.


          Og om du flyr inverted, rette veien, baklengs, fremover eller sidelengs har jo ingen betydning for belastningen på heliet.

          dette er feil jon roger når du flyr baklengs opp ned med mye negativ pitch nermer bladene seg faretruende halebommen,dette er grunnentil atfolk som flyr 3d ruker hardere demping. søk på boomstrike på run ryder så skjønner du hvorfor.

          Comment


          • #20
            ...men jeg må innrømme at jeg er svak for "pene" rotorhoder...

            Som den *sikle* nye *slagg* Avant *gurgle* serien *slafs* fra *svelg!* Carbon Extreme *renne!*...????

            For de med svakt hjerte:
            Ekstrem rotorporno følger!!!!
            Skribenten frasier seg ethvert ansvar, både moralsk og økonomisk...!!!

            Rocco: Gå å ta deg en bolle!!!



            markrunryder

            Åååh... En Hirobo med MASSE carbonader og bling-bling....

            Etter noen minutter på sidene til CarbonExtreme så er det på nippet før man må på sykehus og behandles for sterk dehydrering mens restverdifolkene fra brannvesenet tømmer leiligheten for vann....

            Comment


            • #21
              HWM......


              HVOR?????????????
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #22
                rasarud modellfly plass

                Comment


                • #23
                  flyr ikke på rasballerud for alt i verden. er ikke så glad i å bruke penger på deler. det er jo tross alt bevist at det er støy som gjør at modeller detter ned. jeg bor på røyse å flyr på jordene utenfor huset mitt. aldri noe tull der. ellers takk. kan hende jeg kommer en turr i morra evt for å titte, men helien blir stående i bilen er jeg redd. he he
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #24
                    dette er feil jon roger når du flyr baklengs opp ned med mye negativ pitch nermer bladene seg faretruende halebommen,dette er grunnentil atfolk som flyr 3d ruker hardere demping. søk på boomstrike på run ryder så skjønner du hvorfor.
                    Delte meninger her, jeg har min mening og du har run ryder sin .

                    Min erfaring er at så lenge du unngår å overbelaste motoren og klarer å opprettholde et høyt rotorturtall, så unngår du boomstrike. Dersom du derimot har satt opp modellen med for lavt turtall eller mister turtall under en manøver så risikerer du at bladene folder sammen. Det kan føre til boomstrike uansett hva rotorhodet er laget av.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Jon Roger
                      Delte meninger her, jeg har min mening og du har run ryder sin .
                      runryder har jo ikke forståsegpåere

                      -

                      Comment


                      • #26
                        Husk at det meste av oppgradering i aluminium gir økt vekt og ofte betydelig mer vibrasjon.
                        Et gjennomtenkt design kombinerer aluminium, carbon og plastikk slik at material-egenskapene blir utnyttet masksimalt. Aluminium og carbon er bra der det kreves stor styrke og lav vekt. Joda, jeg vet det er pent oxo! Mens plastikk er veldig godt egnet der man ønsker å ha litt fleksibilitet, deler som skal deformeres eller gå istykker ved krasj eller for å dempe vibrasjon.
                        Derfor er som oftest bladgripere, bellcranker, servofester, servohjul osv... i plastikk.Med aluminium her vil du forplante alle vibrasjoner direkte inn i radioutstyr eller kulelager. Og det er DUMT


                        Don`t mess with the formula! "KISS"- Keep It Simple Stupid

                        Tom Erik Smedal
                        Tom Erik Smedal
                        www.artistic3D.net
                        www.photopia.no

                        Comment


                        • #27
                          tom erik hva mener du om å bruke alu. hub på r-50? denne er jo kjent for å ryke enten ved jesusbolten eller ved flybar festet på både r-50/90
                          når jeg bytta til alu hub satte jeg også inn sitvere dempere noe som gjorde at responsen ble mye bedre, dette hjalp meg en del da jeg bruker standard paddlere, i tilleg har jeg byttet til metal washout og push pull på høyderoret. dette har også hjulpet på fly egenskapene, resten er standard.

                          Comment


                          • #28
                            Hub i aluminium er sikkert bra det. Bare husk at det er enda viktigere med gode toleranser og riktig maskinering når slike deler er i aluminium enn om de hadde vært i plastikk. For å få ett aluminiums-hode til å fungere bra må alt være i balanse og du må være pinlig nøyaktig med oppsettet ditt. Et plasthode er mer tilgivelig for feil.

                            Grunnen til at jesusbolten ryker raskere når alt er i aluminium er at vibrasjoner forplantes bedre i alu. enn i plastikk. Washout i alu er bra, de i plastikk er ofte for myke. Pass på at geometrien er den samme, evnt. noe lengre. Jeg fikk ett sett som var helt feil fra TT som ga meg feil swashplate-timing.

                            Jeg ser faktisk ingen grunn til å ha noe som helst aluminium i hodet på en Raptor. Dette er for de fleste en maskin som ofte møter "torva" og med en hub i plastikk så ryker kanskje denne og du bøyer noen akslinger. Det tar maksimalt to timer å fikse. Med et alu-hode så vil sannsynligvis det holde, men kroppen og servoer blir mos. Det tar to dager å fikse.....

                            Etter noen år nå med helikopter har jeg lært noen viktig ting:

                            1) Ikke undervurder plastikk! Den plastikken som benyttes i moderne helikopter er som regel av meget bra kvalitet som er utviklet med hensyn på å ha høy styrke og vibrasjonsdempende egenskaper.

                            2) Ikke hør på alt de sier på Runryder. Her er det mange idioter

                            3) "Ikke reparer noe som fungerer!"

                            /Tom Erik
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • #29
                              Og om du flyr inverted, rette veien, baklengs, fremover eller sidelengs har jo ingen betydning for belastningen på heliet.

                              dette er feil jon roger når du flyr baklengs opp ned med mye negativ pitch nermer bladene seg faretruende halebommen,dette er grunnentil atfolk som flyr 3d ruker hardere demping. søk på boomstrike på run ryder så skjønner du hvorfor.
                              Tips: Sett helikoptret på bakken med idle up og 1800rpm. Ta så maksimalt negativ pitch og observer hvor lite bladene egentlig nærmer seg bommen. Det er svært lite og slikt er det i luften også!
                              Det er tre hovedgrunner til boomstrike: lavt turtall, dårlige blader eller for myke dempere i hode. Har du en eller flere av disse symptomene og lar maskinen falle baklengs fra noen hundre meter for så å røsker brutalt bakoverstikke så VIL du få en fin boomstrike.

                              Gi oss beskjed om du tør prøve

                              /Tom Erik
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment


                              • #30
                                Og du med Millennium som spør om option-parts: Du trenger ingen! Om du bare mååååå ha noe så kjøp et halebomsfeste i aluminium. Bruk resten på fuel og ett godt sett med blader!

                                Millennium er en gammel, men meget god maskin. Har selv to av disse sliterne og de bare går og går. Dette er selvfølgelig en helt annen diskusjon, men pr idag så er det fortsatt svært få, om noen maskiner som har den samme helhetskvaliteten som Millennium II.

                                /Tom Erik
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...
                                X