Announcement

Collapse
No announcement yet.

GY modus på align 3G FBL?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GY modus på align 3G FBL?

    Har et T-Rex 700N og en futaba 12FG. Så lurer jeg på om jeg skal bruke Normal eller GY mode i senderen når
    gyroen er align 3G? Og hva med AVCS? Skal den være aktivert?
    Leste i manualen at gain skal være 65% i normal mode og 60% i idle1/2. Regner med at det stemmer.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    Du skal ha AVCS ja (eller "heading hold" som de fleste kaller det. Hvilken gain som er riktig for ditt helikopter avhenger av helikopteret, headspeed og vibrasjoner. Her må du bare prøve deg frem, men 60% er en grei startverdi. Øk gain hvis halen drifter eller slår ut når du tar climbouts, og reduser gain hvis du har logring.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Originally posted by jotto View Post
      Du skal ha AVCS ja (eller "heading hold" som de fleste kaller det. Hvilken gain som er riktig for ditt helikopter avhenger av helikopteret, headspeed og vibrasjoner. Her må du bare prøve deg frem, men 60% er en grei startverdi. Øk gain hvis halen drifter eller slår ut når du tar climbouts, og reduser gain hvis du har logring.
      Takk for det Men jeg ser at AVCS kun er mulig i GY modus. Regner med at GY modus er beregnet for futaba gyroer? Spiller det noen rolle om AVCS er på eller av så lenge gain er over 50%?
      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

      Comment


      • #4
        Jeg vet ingenting om GY-modus, jeg har ikke Futaba selv. Normalt går gyroen i heading hold-modus når gain er over 50% med Spektrumradio. Det er kanskje annerledes med Futabaradioer?
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          Jeg vet ingenting om GY-modus, jeg har ikke Futaba selv. Normalt går gyroen i heading hold-modus når gain er over 50% med Spektrumradio. Det er kanskje annerledes med Futabaradioer?
          Aner ikke. Har flydd med GY mode på GY401 frem til nå, så da har jeg liksom ikke hatt behov for å vite hvordan det fungerer Man kan hvertfall velge mellom normal og GY mode.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment


          • #6
            Jeg har hverken Futaba eller 3G, men etter å ha sett denne posten noen dager, bestemte jeg meg for å sjekke manualen til 3G....

            Bare bruk endepunkter på den kanalen du har gain (sensitivity) tilkoblet... Ifølge manualen kan du begynne med 30-35% på endepunkt.

            Bare glem GY og AVCS, det blir bare tull i denne sammenhengen.

            AVCS er forresten Futabask for heading hold om jeg ikke tar for mye feil.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              Bare bruk endepunkter på den kanalen du har gain (sensitivity) tilkoblet... Ifølge manualen kan du begynne med 30-35% på endepunkt.

              Bare glem GY og AVCS, det blir bare tull i denne sammenhengen.

              AVCS er forresten Futabask for heading hold om jeg ikke tar for mye feil.
              .....Det er egen meny for "gain kanalen" - gyro menyen! Dropp endepunkt forslaget, og sett til gy mode - avcs - verdier. Dette er den letteste og mest oversiktlige måten å gjøre det på! i tillegg kan du, om du vil, "fin tune" gain mens du er i lufta
              Knut Eirik Lyngmo

              Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

              Comment


              • #8
                Originally posted by limvingen View Post
                .....Det er egen meny for "gain kanalen" - gyro menyen! Dropp endepunkt forslaget, og sett til gy mode - avcs - verdier. Dette er den letteste og mest oversiktlige måten å gjøre det på! i tillegg kan du, om du vil, "fin tune" gain mens du er i lufta
                Men hva gjør GY og AVCS mode da?
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  FAQ fra futaba: ( Står ingenting om hvilke verdier som blir endret i AVCS kontra normal. )


                  Basics of AVCS/heading hold gyros (Angular Vector Control System)

                  AVCS is an advanced version of heading hold which doesn't have the temp related drift problems of most of the older HH gyros.

                  Heading hold and AVCS mean that the gyro is acting almost like it has GPS to hold it onto its direction. If something other than a rudder input moves the heli off hte desired positioning, the gyro reads how many degrees it has been moved and will continue to give input until it gets back to that heading or until you move the rudder stick to tell it to do something else.

                  Compare that to normal mode, or a non-HH gyro....in those cases, if something moves the heli, lets say 2 seconds to the left, then the gyro will give input for 2 seconds back to the right. It has no idea if the heli actually mvoed back in place or not, it just tries to soften the undesired movement and goes on with its day.

                  Now, to give you real world examples...

                  Your heli is sitting on the ground. You pick up the tail and rotate it 180 degrees. In normal mode, the gyro would give some rudder briefly, figure it did enough, and stops giving input, probably long before you go to take off. In heading hold mode, the gyro says "I am off course by 180 degrees!" and it will give full rudder input until that heli comes around those 180 degrees—thus doing half a pirouette the minute you break ground. This is why you need to be careful with a heading hold gyro on the ground.
                  Last edited by Jostein; 02-06-10, 14:23.
                  Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har 12FG og Align 3G på min T-Rex 500.
                    Bruker GY og AVCS mode og gain på 39%

                    Skal du kjøre i "normal" mode må du stille gain opp til ca 65%.

                    Håper dette hjelper litt.

                    Mvh
                    Rune
                    Mvh
                    Rune

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by villain View Post
                      Jeg har 12FG og Align 3G på min T-Rex 500.
                      Bruker GY og AVCS mode og gain på 39%

                      Skal du kjøre i "normal" mode må du stille gain opp til ca 65%.

                      Håper dette hjelper litt.

                      Mvh
                      Rune
                      Okai. Lurte litt på om verdien ble lavere med AVCS. Man kan bruker altså gain fra normal mode minus 50 med andre ord.
                      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by roadrune View Post
                        Men hva gjør GY og AVCS mode da?
                        Når man setter radioen til GY mode, får man med bokstaver vite om gyro settes til avcs (futaba's betegnelse for heading hold) eller normal (rate) - altså det står feks avcs 39% - dette betyr at gyroen er i heading hold med en gain på 39%.
                        Dersom man velger å ikke sette i gy mode blir får man kun prosent verdier, som feks på jr/spektrum's gain kanal - 0-50% normal - 50-100% heading hold!?

                        om man velger gymode eller ikke har ingen betydning, men det blir veldig synlig hvilke verdier man setter.
                        Knut Eirik Lyngmo

                        Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

                        Comment


                        • #13
                          AVCS mode på futaba radioer gir true gain verdier så det som står på fjærnstyringen og i gyro displayet skal i utgangspunktet være likt. Jeg bruker det på min 3g. CY anbefaler og jakte på å få true gain til 40% eller bedre for å minske muligheten for tailouts som 3g er kjent for å gjøre. Du vil finne 3G til å virke ganske bra hvis du bare klarer kjøre høy nok gain og får et tilnærmet vibrasjonsfrit helikopter

                          Jeg har desværre ikke klart å komme over 38% tail gain på den, skylder på tailservoen for det, men da vet du hvertfall hva avcs betyr for din del
                          Klaus Myrseth
                          Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

                          Team Manager - Team Compass Scandinavia

                          Comment

                          Working...
                          X