If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Har et T-Rex 700N og en futaba 12FG. Så lurer jeg på om jeg skal bruke Normal eller GY mode i senderen når
gyroen er align 3G? Og hva med AVCS? Skal den være aktivert?
Leste i manualen at gain skal være 65% i normal mode og 60% i idle1/2. Regner med at det stemmer.
Du skal ha AVCS ja (eller "heading hold" som de fleste kaller det. Hvilken gain som er riktig for ditt helikopter avhenger av helikopteret, headspeed og vibrasjoner. Her må du bare prøve deg frem, men 60% er en grei startverdi. Øk gain hvis halen drifter eller slår ut når du tar climbouts, og reduser gain hvis du har logring.
Du skal ha AVCS ja (eller "heading hold" som de fleste kaller det. Hvilken gain som er riktig for ditt helikopter avhenger av helikopteret, headspeed og vibrasjoner. Her må du bare prøve deg frem, men 60% er en grei startverdi. Øk gain hvis halen drifter eller slår ut når du tar climbouts, og reduser gain hvis du har logring.
Takk for det Men jeg ser at AVCS kun er mulig i GY modus. Regner med at GY modus er beregnet for futaba gyroer? Spiller det noen rolle om AVCS er på eller av så lenge gain er over 50%?
Jeg vet ingenting om GY-modus, jeg har ikke Futaba selv. Normalt går gyroen i heading hold-modus når gain er over 50% med Spektrumradio. Det er kanskje annerledes med Futabaradioer?
Jeg vet ingenting om GY-modus, jeg har ikke Futaba selv. Normalt går gyroen i heading hold-modus når gain er over 50% med Spektrumradio. Det er kanskje annerledes med Futabaradioer?
Aner ikke. Har flydd med GY mode på GY401 frem til nå, så da har jeg liksom ikke hatt behov for å vite hvordan det fungerer Man kan hvertfall velge mellom normal og GY mode.
Bare bruk endepunkter på den kanalen du har gain (sensitivity) tilkoblet... Ifølge manualen kan du begynne med 30-35% på endepunkt.
Bare glem GY og AVCS, det blir bare tull i denne sammenhengen.
AVCS er forresten Futabask for heading hold om jeg ikke tar for mye feil.
.....Det er egen meny for "gain kanalen" - gyro menyen! Dropp endepunkt forslaget, og sett til gy mode - avcs - verdier. Dette er den letteste og mest oversiktlige måten å gjøre det på! i tillegg kan du, om du vil, "fin tune" gain mens du er i lufta
.....Det er egen meny for "gain kanalen" - gyro menyen! Dropp endepunkt forslaget, og sett til gy mode - avcs - verdier. Dette er den letteste og mest oversiktlige måten å gjøre det på! i tillegg kan du, om du vil, "fin tune" gain mens du er i lufta
FAQ fra futaba: ( Står ingenting om hvilke verdier som blir endret i AVCS kontra normal. )
Basics of AVCS/heading hold gyros (Angular Vector Control System)
AVCS is an advanced version of heading hold which doesn't have the temp related drift problems of most of the older HH gyros.
Heading hold and AVCS mean that the gyro is acting almost like it has GPS to hold it onto its direction. If something other than a rudder input moves the heli off hte desired positioning, the gyro reads how many degrees it has been moved and will continue to give input until it gets back to that heading or until you move the rudder stick to tell it to do something else.
Compare that to normal mode, or a non-HH gyro....in those cases, if something moves the heli, lets say 2 seconds to the left, then the gyro will give input for 2 seconds back to the right. It has no idea if the heli actually mvoed back in place or not, it just tries to soften the undesired movement and goes on with its day.
Now, to give you real world examples...
Your heli is sitting on the ground. You pick up the tail and rotate it 180 degrees. In normal mode, the gyro would give some rudder briefly, figure it did enough, and stops giving input, probably long before you go to take off. In heading hold mode, the gyro says "I am off course by 180 degrees!" and it will give full rudder input until that heli comes around those 180 degrees—thus doing half a pirouette the minute you break ground. This is why you need to be careful with a heading hold gyro on the ground.
Når man setter radioen til GY mode, får man med bokstaver vite om gyro settes til avcs (futaba's betegnelse for heading hold) eller normal (rate) - altså det står feks avcs 39% - dette betyr at gyroen er i heading hold med en gain på 39%.
Dersom man velger å ikke sette i gy mode blir får man kun prosent verdier, som feks på jr/spektrum's gain kanal - 0-50% normal - 50-100% heading hold!?
om man velger gymode eller ikke har ingen betydning, men det blir veldig synlig hvilke verdier man setter.
AVCS mode på futaba radioer gir true gain verdier så det som står på fjærnstyringen og i gyro displayet skal i utgangspunktet være likt. Jeg bruker det på min 3g. CY anbefaler og jakte på å få true gain til 40% eller bedre for å minske muligheten for tailouts som 3g er kjent for å gjøre. Du vil finne 3G til å virke ganske bra hvis du bare klarer kjøre høy nok gain og får et tilnærmet vibrasjonsfrit helikopter
Jeg har desværre ikke klart å komme over 38% tail gain på den, skylder på tailservoen for det, men da vet du hvertfall hva avcs betyr for din del
Klaus Myrseth
Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment