Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg leste på Wikipedia at ved 5486 meter, så er lufttrykket halvert ift havnivå. På ett el helikopter, betyr dette da at løftet er halvparten på denne høyden?
Eller er ikke fysikken så enkel?
Rotorbladene får jo mindre motstand og dermed kan gå fortere rundt, som gir mere løft.
Noen som vet?
Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
Blir nok forenkla å si at bladene får mindre motstand og kan gå fortere. Det er ikke noe særlig å la rotorbladene nå opp mot lydens hastighet f.eks.
Kunne man derimot øke bladenes korde og overlade motorene mye kunne kanskje sakene kommet høyere? Mener SA 315 Lama har fløyet til 7500 meter, landet og tatt av igjen med noe last ombord og fløy kontrollert ned igjen... og samme type maskin satte dobbel rekord ved å fly så tom som mulig til 12400 meters høyde der motoren døde og det ble verdens lengste autorotasjon
Der er jo lite oksygen der oppe, så motorene har lite å puste med uten heftig overlading.
de fleste motorer har en grense for hvor mye turtall du kan få ut av dem,med lite luft i tilegg så vil nok ikke en motor som driver en rotor få noe mere turtall.
Ser vi bort fra motorer litt, så gis løftet L = q * CL * alfa * Sref, der q er dynamisk trykk, CL (løftkraft koeffisienten), alfa er innfallvinkel og Sref er et referanse areal. Alt annet en q kan vi i første approx. betrakte som konstanter.
Det dynamiske trykket = 1/2 * rho * V^2, rho er lufttettheten og V^2 er hastigheten i kvadrat.
Dette kan skrives om til 1/2 gamma p M^2, der gamma er en konstant = 1.4 og p det omtalte lufttrykket og M^2 er Mach-tallet i kvadrat.
Så din påstand er korrekt (forutsatt samme rotorturtall og pitchvinkel), MEN det forutsetter at temperaturen er den samme og det er den ikke! Iht standard atmosfæren er temperaturen på denne høyden ca. -20C, hvilket påvirker Mach-tallet. Mach er som kjent INGEN hastighet men et forholdstall mellom flyhastighet og lydhastighet, lydhastigheten er SQRT( 1.4 * 287 * (273+T)). Altså vil Machtallet ved samme tipphastighet øke med ca 7% på den aktuelle høyden. Hvilket igjen vil påvirke luftmotstanden avhengig hvor du flyr iht "drag rise" på den aktuelle rotoren.
Rotorbladene får mindre motstand ved samma innfallsvinkel, det første en pilot vil gjøre er vel å øke pitchen på rotoren?
Tar vi med motorytelsen i tynnere luft blir dette bare ennå mere komplisert!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment