Unconfigured Ad

Collapse

Fritidsbatteri til feltlading

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Fritidsbatteri til feltlading

Er det noen som har erfaring med bruk av fritidsbatteri for å lade lipoer i felten?

Jeg vurderer å skaffe meg et for å lade hhv 3000 mAh- og 5800 mAh 6S-batterier. De små MC-batteriene har for liten kapasitet, men her er f.eks. et 115 Ah-batteri: http://bilvarehuset-anker.no/webshop/product/13878/1904

Hvor langt kan slike batterier lades ut?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Det er skrevet en del om dette tidligere og Ola Fremming har gitt noen innspill på pro/con ved bruk av fritid-batteri - har ikke tid til å lete etter dette nå men du finner sikkert innlegget hvis du tar en sveip.
    I alle tilfeller er det ikke optimalt med ett - bruk 2 i serie!

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by jotto
      Er det noen som har erfaring med bruk av fritidsbatteri for å lade lipoer i felten?

Jeg vurderer å skaffe meg et for å lade hhv 3000 mAh- og 5800 mAh 6S-batterier. De små MC-batteriene har for liten kapasitet, men her er f.eks. et 115 Ah-batteri: http://bilvarehuset-anker.no/webshop/product/13878/1904

Så store batterier hadde ikke jeg ladet på stripa. For lite ladinger pr batteri rett og slett. Hadde heller kjøpt flere store batterier, og heller ladet hjemme.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Ja, det er forsåvidt det jeg gjør nå. Problemet er at store batterier er dyre Hvis jeg kan lade et 5000-batteri 5 ganger med et batteri til rundt 800 kr (basert på trådene som quadrocopter refererer til), så er jo det en relativt billig måte å øke flytiden på.

La oss si at jeg vil ha 10 turer i løpet av en dag på stripa.

Alternativ 1:

kjøpe 10 batterier á $100 per stykk: 10*621 kr = 6210 kr.

Alternativ 2:

kjøpe 5 batterier $100 per stykk pluss et fritidsbatteri: 5*621 + 800 = 3905. Jeg antar at dette fritidsbatteriet varer lengre enn lipoene.

Ulempen er jo mere plunder&heft. Det er vel ikke anbefalt å lade sånne batterier innendørs? Eller?

Comment

• Maxopp
          • Sep 2004
          • 54

Et annet alternativ er et lite aggregat http://www.jula.no/aggregat-650-w-137680

Comment

• spitmk16
            • Oct 2005
            • 1367

Lipo kan du fint lade inne, men under oppsyn
            Fritidsbatterier tror jeg trenger god lufting.

Jeg tror du neppe klarer å lade 5800 mah 6s på ett fritidsbatteri, 5 ganger. 3 er mere realistisk, kanskje 4 (60-70 AH batteri)
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• jotto
              • Jul 2007
              • 3060

Originally posted by spitmk16
              Lipo kan du fint lade inne, men under oppsyn
              Fritidsbatterier tror jeg trenger god lufting.
              Ja, det er fritidsbatteriet jeg tenker på. Lipoene lader jeg innendørs, men lading av fritidsbatterier skaper vel knallgass?

Originally posted by spitmk16
              Jeg tror du neppe klarer å lade 5800 mah 6s på ett fritidsbatteri, 5 ganger. 3 er mere realistisk, kanskje 4 (60-70 AH batteri)
              Jeg fant noen batterier på 110Ah. Da burde man vel få 5 ladinger.

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Originally posted by Quadrocopter
                I alle tilfeller er det ikke optimalt med ett - bruk 2 i serie!
                Ok, nå har jeg lest meg litt opp på emnet

Såvidt jeg skjønner, er grunnen til at man bør ha 2 i serie at spenninga faller en del når det lades ut. Hvis man skal utnytte kapasiteten på batteriet, så faller spenninga så mye at laderen streiker. Er det riktig?

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

Hentet fra www.rk-smia.no :
                  Husk at batteriene alltid skal ha en reservekapasietet på 15 - 20%. For et 125 Ah batteri betyr dette at 100 AH er disponibelt for forbruk. Med 2 batterier (a 125 AH) har man 200 AH disponibelt når de er fulladet.
                  Et 5000mAh 6S batteri skulle være ca 111Wh. Du lader ned max 80%, da har du brukt ca. 89Wh.
                  Et 12V blybatteri der du kan nyttiggjøre 100Ah skulle tilsvarende bli 1200Wh.
                  Da skal du kunne lade 5Ah/6S batteriet ca. 13 ganger.

Men nå er det tap i lader (den blir god og varm) samt at ladespenningen nok er høyere inn på LiPo'en enn de 22,2V jeg regnet med. Dvs. at du i praksis vil få færre ladinger.

Om en hel klubb hadde gått sammen kunne kanskje solcelleanlegg vært noe. Har tenkt mye på det selv da jeg savner lademuligheter på vår klubbs stripe. Men jeg ser av sida jeg referte til over at slikt kan bli svært dyrt. Et 120W panel koster 9 lapper, og det er kun for panelet. Mulig det finnes til gunstigere priser andre steder?

Da blir kanskje generatoren et gunstigere valg, men da må man til med dyre powersupplies igjen skal det være power nok til flere. Hadde ønsket et stasjonært 12V eller 24V anlegg på stripa med stor nok kapasitet til 4-5 samtidige brukere.
                  arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Såvidt jeg skjønner, er grunnen til at man bør ha 2 i serie at spenninga faller en del når det lades ut. Hvis man skal utnytte kapasiteten på batteriet, så faller spenninga så mye at laderen streiker. Er det riktig?
                    Det er nok riktig. Men med to i serie skulle det problemet være løst. Da burde min beregning under holde vann noe bedre...
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Det er solcellepanel og tilsammen 220 Ah batterikapasitet på klubben, men det blir raskt tømt når vi er mange på stripa. Det er derfor jeg vurderer å skaffe meg noe "privat".

Comment

• peppern75
                        • Jun 2006
                        • 671

Jeg har et SunWin batteri på 100 Ah, Med det lader jeg ca 12-14 ganger et 5000mAh 5celler før laderen sier "Low input voltage"
                        Dette batteriet lader jeg igjen med en bil lader og det gir ingen knall gass fordi det er "tett"
                        Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
                        Spikkestad

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

En av ulempene med å bruke ett batteri er at de fleste bly/gel/syre batterier ikke liker (tåler) dyp utladninger av den typen som man får ved batteriladning

Har man 2 batterier så vil man kunne lade et disent antall batterier og allikevel ikke havne ned på kritisk nivå.

En anen ulempe er at for hver volt batteri spenningen synker så blir laderen men ineffektiv og mer og mer av batterikapasiteten forsvinner andre plasser enn inn i batteriet som skal lades.

Comment

• arhennie
                            • Mar 2008
                            • 4316

Originally posted by peppern75
                            Jeg har et SunWin batteri på 100 Ah, Med det lader jeg ca 12-14 ganger et 5000mAh 5celler før laderen sier "Low input voltage"
                            Dette batteriet lader jeg igjen med en bil lader og det gir ingen knall gass fordi det er "tett"
                            Dvs. opptil 7 flighter med 5Ah 12S oppsett!?. I tillegg møter man jo gjerne opp med friske batterier. Dvs. to slike i serie så har jeg MYE mer enn jeg ville klaret å fly bort på en god dag, og uten å være i nærheten av å dra ned kapasiteten til noe kritisk nivå. Uansett er det jo bare å holde regning med ladingene, og gi seg før en tapper for mye. Kan jo bare sette et voltmeter på arrangementet også.
                            Hva slags billader bruker du forresten?
                            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• peppern75
                              • Jun 2006
                              • 671

Originally posted by Quadrocopter
                              En av ulempene med å bruke ett batteri er at de fleste bly/gel/syre batterier ikke liker (tåler) dyp utladninger av den typen som man får ved batteriladning
                              Hva er dyp utlading??? Mine ladere stopper ved 11 volt batterispenning.
                              Lader jeg fra bilens batteri starter den uten problemer selv om laderene har kuttet pga lav spenning.
                              Før jeg hadde Sunwind batteriet på 100 Ah brukte jeg et Biltema batteri i 4 år, det ovelevde bra og er reservebatteri i dag
                              Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
                              Spikkestad

Comment

Working...