Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Noen som har et godt forslag om et "budsjett" A123 oppsett i en trex 600 nitro? Trenger regulator og batteri. Cyclic tåler ikke mer en 6v og 5v på hale. Bruker align 2-1 nå, men har dårlig erfaring med lipo og kulde. Her var det is på bilen når jeg stod opp i dag tidlig
Har ikke bestemt meg for budsjett grense, men trenger ikke det mest ekstreme alle forslag mottas med takk.
Rolan Skartun
Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:
A123 har nominell spenning på 3.3V, så du kan i utgangspunktet kjøre to-cellers A123 rett på mottakeren uten regulator. Jeg har ikke prøvd det selv, men det er en ganske vanlig løsning.
Det er en stor ulempe med å bruke A123: spenningskurven er flat helt til den plutselig dropper veldig bratt. Du kan derfor ikke bruke spenningen til å vurdere om du kan ta en flytur til uten å lade eller bytte batteri slik du kan med lipo. Eneste måte å vite det på er å telle antall minutter du har fløyet siden du ladet batteriet. Det blir litt for mye administrasjon for en som er så surrete som meg
Nå har jeg som sagt ikke brukt A123 selv, så jeg bare refererer til det jeg har lest Om spenningen er 6.6V eller 6V spiller nok ikke så veldig stor rolle. Du bør uansett bruke step-down til haleservoen for å redusere spenningen dit, men det må du jo selv om du bruker regulator (med mindre du kjører ut 5V fra reglatoren).
Det er jo til og med en del som kjører 2S Lipo (ca 8V) uregulert rett på Align sine DS610/650-servoer. Det fungerer visst bra, selv om jeg tipper at levetiden reduseres.
Hvis du googler etter A123 unregulated dine_servoer, så får du sikkert et lass med relevante treff.
Jeg har brukt A123 som mottaker batteri på en 90. Det går kjempe bra. Jeg regulert ned spenningen til 6V for Cyclic-servoene og 5V til hale og gyro. Jeg brukte Reactor X regulatoren. Denne regulatoren er relativt dyr og det finnes helt sikkert i dag alternativer.
Det er helt riktig det som sies av Jotto ang. måle spenningen. Men det er ikke større problem enn at du vet at du kanskje klarer 4 turer før du må lade (i allefall på min 90). En 600 krever mindre strøm og jeg tipper du kan minst ta 5 turer med 2300mah. Sjekk hvor mye du lader inn for å avgjøre hvor mye strøm som går.
Jeg ville ikke ha kjørt uregulert spenning, men mindre du ønsker å søke mer spenning. Jeg kjørte med JR sine 8717 som veldig mange har kjørt på uregulert. Selv om det går fint, så vet du at du stresser elektronikken.
- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Da kommer det sikkert et smart spørsmål fra meg! På en slik type regulator som du bruker ehaga, Da må man jo skille servo signalet fra strømmen? stemmer ikke det?
Rolan Skartun
Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:
En feit diode i serie med Rx pakken og en ekstra diode inline med haleservoen er tingen.
Hvorvidt den første er nødvendig avhenger om det menes 6V eller 5x1,2V Nixx-celler (som tilsvarer 2S A123) når max spenning oppgis. Ikke alltid like lett å finne ut av.
Du kan derfor ikke bruke spenningen til å vurdere om du kan ta en flytur til uten å lade eller bytte batteri slik du kan med lipo. Eneste måte å vite det på er å telle antall minutter du har fløyet siden du ladet batteriet. Det blir litt for mye administrasjon for en som er så surrete som meg
En cellemåler, spes den siste fra Graupner (Thorbjørn&Kåres har denne til et par hundrelapper) vil løse dette rimelig kjapt og greit, dersom jeg har forstått spørsmålet om spennings vurdering riktig. Her får du nivå pr.celle på alt fra nicd til lifepo-4, prosentandel brukt/gjenstående og totalvolten.
Graupneren gjør ikke så mye annet enn det de fleste spenningsmålere gjør - den trekker en 100mA (hvis jeg ikke husk feil) fra batteriet, ut i fra hva spenningen måles til og hva den burde være ved fulladet batteri så estimerer den en kalkulert restverdi på batteriet.
Dette funker "greit" på store batterier men på mindre blir strømtrekket den gjør for å teste så stort at batteriet "tømmes" for raskt og beregningen blir feil.
Det gjør ingen akkumulert måling!
Skal du ha en reell verdi på strømtrekk så må du over på mer avanserte løsninger som hele tiden måler hvor mye som trekkes ut av batteriet .
- det finnes flere tråder her på forumet om dette.
Ja det har du nok rett i. Jeg brukte A123 som motor driv pakker på en exrtra.
Jeg tror jeg fikk jeg ca 1 min kortere fly tid med kalde batterier . (ca -10)
Da kommer det sikkert et smart spørsmål fra meg! På en slik type regulator som du bruker ehaga, Da må man jo skille servo signalet fra strømmen? stemmer ikke det?
Jepp, det stemmer. Her ser du bilde av hvordan denne kobles. Jeg har brukt Fromeco sin "Pin & Flag" som av/på bryter.
Fordelen med Reactor X regulatoren er at ved en feil blir den stående i på. Ulempen er at den tapper batteriet over tid. Dette løser du veldig enkelt med å bryte forbindelsen mellom batteri og regulator.
- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment