Unconfigured Ad

Collapse

EXPO

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paisan
    • May 2003
    • 15

EXPO

Jeg driver og forsker litt med expo innstillingene mine på radioen.
    De innstillingene jeg har brukt siste turene er med 18% (JR) på ELEV og AILE, mens jeg har 22% på RUDD. Dette syns jeg er greit og fly med. Men sitter og tenker om jeg bør øke det litt. Tenker da på om jeg vil få mer rolig helikopter.
    Så inputs her ville vært fint, da jeg ikke har flydd helikopter så lenge. (fikk blant annet ødelagt hele sommeren, med null flyving )

Hva bruker dere her? Om en bruker mye eller lite expo, eller kanskje ikke i det hele tatt.
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Heisann

Hvor mye expo som må til er det vrient å si noe generelt om. Dette avhenger av ting som personlig preferanse, max utslag, rotorhastighet, type heli og type flying. Personlig er jeg ikke noe glad i expo i det hele tatt, og flyr stort sett uten. Unntaket er 3D fly hvor rorutslaga ofte overstiger 45 grader. Mens andre igjen sverger til expo på omtrent alt. I de tilfellene jeg velger å bruke denne funksjonene pleier jeg å starte med en -25 verdi (Futaba) og jobbe meg videre derfra.

I mine øyne her er dette noe du må forske deg frem til. Jo mer expo jo mindre følsom blir modellen rundt senter på stikka, men desto krappere blir kurven jo lenger vekk fra senter du kommer. Hvis du vil ha en roligere heli kan du også bytte til tyngre paddlere.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

1) Exponensielt utslag brukes for å "myke" opp utslaget rundt senter av stikka. Men å sammenligne ditt med mitt oppsett blir helt feil for det er også mange andre parametre som styrer dette. Ved å justere på feks. utslag, vekt/lengde/flate/profil på paddlere, gearingen i hodet, vekt/lengde/flate/profil på blader osv.... vil også påvirke hvordan det føles rundt senter.

2) De aller fleste av oss flyr med servoer der servohjulet roterer. Dette er ett ikke-linært system som i prinsippet gir en god del negativ expo. Hvor mye expo du må ha for å kompensere slik at du får en linær kurve er avhengig av lengde på servo-arm og "rorhorn". Det er forøvrig den samme mekaniske problemstillingen med servoer som roterer som gir oss interaksjons-problemer med CCPM....

3) Det ideelle er å fly med så mye/lite expo at utslaget på cyclic/ror er linært. Føles maskinen "for livlig" kan du øke litt, evnt se på vekt/lengde/flate/profil på paddlere, gearingen i hodet, vekt/lengde/flate/profil på blader osv.... Jeg går aldri over 20%, da ser jeg heller på det mekaniske og prøver andre paddlere eller blader.

4) På halen (rudder) er mengden expo litt avhengig av hva slags gyro du har. På JR5000/6000 har jeg alltid endt opp med 60-80% expo og på Futabas 601 skal man ha så lite som mulig for å få de samme fine piroutte-start/stopp.

Husk at "alle" sendere har definert at positiv expo gir et mykere utslag, bortsett fra Futaba der du får mykere utslag av å bruke negativ expo. Forvirrende???

/Tom Erik
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• paisan
        • May 2003
        • 15

Takk for svarene.

Ble mye testing i går kveld. Høyere EXP ga snillere hovring, men under flyving, syns jeg det ble for mye.

Og med tipsene jeg fikk her, bestemmer jeg meg for og beholde innstillingene jeg har for nå.
        Kanskje prøve og senke expo på AILE/ELEV under IDL-2 over tid (når den dagen kommer)

Bruker GY-401 gyro. Så her er jeg litt usikker, men etter og ha hatt 20 vellykkede flyturer med 22% EXP på RUDD, er det kanskje best og beholde det.

Tenker også at det skyldes mye nervene. Med en spent kropp og puls i 200, gjør nok susen for at det blir litt ”jaging” under nose in.

Comment

Working...