Announcement

Collapse
No announcement yet.

TREX700N (90 size)... hva trengs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TREX700N (90 size)... hva trengs

    Jeg skal bygge meg et 90size, TREX700N over vinteren.
    Så langt har jeg masse erfaring med TREX250, og har en FUTABA 10C radio.

    Men, jeg mangler alt som trengs for å fly en 90size nitro maskin.
    Mitt utgangspunkt skal være:
    - TREX700LE, Super Combo (godt valg?)
    - OS91HZ-R (hvilken potte skal jeg bruke?)

    Setter stor pris på om dere kan komme med forslag til en komplett handle liste... : starter, gløder, fuel pumpe, motor, potte, swash leveler, etc

    Hva er det erfaringen har lært dere at man bare må ha for å fly en slik maskin?
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

  • #2
    * Align superstarter (husk lipo til den!)
    * Større mottakerbatteri. Jeg brukte dette: HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More.
    * Du trenger ikke gløder. Den følger med super comboen.
    * Det følger også med Align 91-motor og potte, hvis du velger riktig combo
    * Fuelpumpe. Alle tøffe gutter bruker elektrisk pumpe 404 Not Found
    * Temperaturmåler, enten IR temp gun eller en logger som du fester på motoren. Traxxas har sånne beregnet på bil
    * Lang pluggnøkkel, f.eks. denne: 404 Not Found
    * Våtservietter! Kjøp uparfymerte baby-wipes på Rema.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Ikke meningen å blande meg siden jeg ikke har erfaring med 700, men elektrisk pumpe og Align superstarter er strengt tatt ikke ting du trenger. Jeg bruker håndpumpe til 100 kr på 600n, og er godt fornøyd med den. Til starter bruker jeg drill som også fungerer perfekt. Savner verken superstarter eller el.pumpe.
      Kom med denne kommentaren som et tips for å unngå at ting blir så unødvendig dyrt. Beklager

      Comment


      • #4
        jeg hadde også elektrisk fuelpumpe,men gikk over til sveiv for jeg synes det er nok å lade på om en ikke skal lade til fuelpumpe også
        TREX 700N FBL beast X,reactor x,
        TREX 700N FBL beast X ,reactor x
        TREX 600N FBL 3G align.
        jr11x:--))

        http://sokndal-modellfly.com/

        Comment


        • #5
          Hei takk for bra innspill.
          - Finne ikke en Super Combo, på Elefun iallefall, som har Align motor og potte innkludert. Men, jeg tenkte et jeg kan like gjerne investere i en god motor med engang så tenkte å gå for den nyeste OS91HZ-R (fikk bra reviews i RC Helimag).
          - Men, potte; Elefun gutta mener at jeg skal velge Hattori stedenfor Align potte. Hattori er dobbel så dyr, men Elefun mener at den har mye høyere kvalitet enn Align sin; mekanisk bedre (rister ikke filler), lavere støy nivå, bedre motor effekt.
          Hva tenker dere om dette?

          - Dette med støy forresten; Voldsomt fokus på dette selv om flystripa ligger langt inn i skogen.
          Hvilken kombinasjon motor og potte gir en lavt støy nivå? ...
          og er OS91HZ-R en spesielt støysvak eller støy-sterk motor

          Takk for alle tips. Håper dere har flere ..
          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
          Realflight G45 simulator
          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

          Comment


          • #6
            Sjekk hobby24.no litt også. De også har bra utvalg
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Anngående IR måler tipset.
              Fant denne på Clas Ohlsen: Clas Ohlson
              Hva tror dere om denne?

              Et tips tilbake til dere:
              Tachometer. Jeg har forsøkt flere laget for helikopter på min TREX250.
              Men, det som virkelig funket og var lett og bruke var også fra Clas.
              Clas Ohlson
              TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
              Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
              GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
              Realflight G45 simulator
              Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

              Comment


              • #8
                Originally posted by kesundt View Post
                Anngående IR måler tipset.
                Fant denne på Clas Ohlsen: Clas Ohlson
                Hva tror dere om denne?
                Jeg kjenner ikke til den, men jeg bruker en annen classern-variant: Clas Ohlson

                Jeg har sammenlignet med en dyrere IR-måler for biler og en måler som festes fysisk på motoren. Den ser ut til å være like nøyaktig som de dyrere variantene, iallefall for vårt behov for presisjon. Dessuten er den enklere å putte i lomma enn de større utgavene
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Dersom du skal bygge en 90 maskin, bør du bel vurdere en Rave 90. Stort bedre maskin finner man vel ikke.

                  http://hobby24.no/?PageID=17011&ItemID=14647
                  Montering: Rave ENV nitro FBL fra Hobby24.no - (MFN) ModellflyNytt.no
                  Ørjan Pettersen
                  Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                  Comment


                  • #10
                    Takk for mange nyttige råd om hva som trengs for å bygge og fly en 90size nitro maskin.
                    Men, en ting: Hva med flybar vs ikke flybar konfigurasjon.
                    Jeg har snakket litt med "folk" og får inntrykk av det er det "samme" om man velger det ene eller det andre.
                    Det jeg ikke helt for tak i er følgende:
                    - Er et flybarless helikopter mer stabilt.. i hover .. i flight .. håndtering generelt pga av elektronikken som må brukes for et flybarless
                    - ... eller er det bokstavelig talt det samme om jeg velger med eller uten flybar

                    "To flybar or not to flybar, that is the question"
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment


                    • #11
                      Når du er helt ny i gamet, så er det vel strengt tatt ingen grunn overhodet til å gå flybar-veien.

                      Jeg har fløyet mest med flybar, har prøvd flybarless, men liker absolutt ikke hvordan det føles. Men siden du ikke har fått noen preferanser enda, så vil det sikkert passe deg fint.


                      En flybar "holder på posisjonen" til helikopteret ditt, men den ser vind (altså blir påvirket veldig av vind), og justerer ikke for phasing osv slik at i rolls, looper og lignende så må du rette på og korrigere hele veien for å få rette øvelser.

                      I et flybarless oppsett er det 3 gyroer som "holder på" posisjonen din, og som de fleste gyroer så fungerer de slik at de kompanserer for vind. Du trenger heller ikke så mye korreksjon i øvelser, hvis noen i hele tatt.

                      Så det sterkeste argumentet her, som kanskje teller mest for deg, er de færre deler et rotorhode består av i et flybarless oppsett. Mindre reparasjon i en kræsj, og dermed mer flytid til deg. Det er DET som teller etter min mening

                      Er sikker på at flere vil svare deg på spørsmålet ditt, og vil gjøre dette til en debatt mellom flybar vs fbl.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        jeg ville godt for flybarless versjon,hadde jeg vært deg :--)) jeg har konvertert alle mine modeller til fbl versjon,fordi jeg likte det veldig godt,men som sagt er det jo opp til deg!!jeg tror du blir veldig fornøyd med flybarless oppsett på din 90 maskin,et veldig godt alternativ er BEASTX ,den funker utrolig bra ,er lett å sette opp og du trenger ingen pc til verken oppsett eller finjustering som etter min mening er et stort +. lykke til
                        TREX 700N FBL beast X,reactor x,
                        TREX 700N FBL beast X ,reactor x
                        TREX 600N FBL 3G align.
                        jr11x:--))

                        http://sokndal-modellfly.com/

                        Comment


                        • #13
                          På en ny maskin er det ikke store prisforskjellen, så FBL er nok the way to go! Jeg ønsker det på alle mine helier

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kesundt View Post
                            ...

                            - Dette med støy forresten; Voldsomt fokus på dette selv om flystripa ligger langt inn i skogen.
                            Hvilken kombinasjon motor og potte gir en lavt støy nivå? ...
                            og er OS91HZ-R en spesielt støysvak eller støy-sterk motor
                            Hei,

                            Dette med støy er et dilemma. Jeg er i en klubb som har støykrav og det vi ser her er at det er flere faktorer som spiller inn. Noen modeller har rett og slett for mye mekanisk støy til å tilfredsstille de støykravene vi har. Eks. En Raptor 90 går ikke igjennom uavhengig av potte og motor.

                            Deretter har du selvfølgelig potte og motor. Det gamle SZ motoren til OS gikk igjennom ved valg av riktig potte. Men støymessig gikk YS SR letter igjennom med tilsvarende potte, og vi kunne derfor øke RPM og fremdeles tilfredsstille kravet.

                            I tillegg vil noen klubber ha krav om governor. Dette vil du uansett ønske å ha på en 90 kjerre.

                            Nå kjenner jeg ikke hvilken klubb du er i og hvilket støykrav dere har der. Men, jeg ville i dag ha vurdert et annet alternativ til nitro. Jeg kastet selv ut min 90 nitro til fordel for en Logo 600SE. Effektmessig kan dette ikke sammenlignes. Min gamle 90 hadde 3.5 HK fordelt på ca 5kg. Min Logo 600SE har 6-7 HK fordelt på under 4 kg.

                            Lykke til med valget.
                            - Erik -

                            ------------------------------------------
                            Logo 600SX + 6003D
                            Logo 400SE

                            Futaba 18MZ

                            Comment


                            • #15
                              Veldig nyttige forslag og interessante kommentarer.

                              Basert på innleggene så langt har jeg bestemt meg for å gå over til flybarless (FBL) teknologi for mitt 90 size helikopter prosjekt.
                              Det er en del andre tråder i Forum som diskuterer hvilken FBL elektronikk man bør velge. Men, jeg må si jeg tenker i rettning av tyske FreakWare og deres produkt: BEASTX som ble foreslått av Kjella..

                              Fra Ehaga: Men, jeg ville i dag ha vurdert et annet alternativ til nitro. Jeg kastet selv ut min 90 nitro til fordel for en Logo 600SE. Effektmessig kan dette ikke sammenlignes. Min gamle 90 hadde 3.5 HK fordelt på ca 5kg. Min Logo 600SE har 6-7 HK fordelt på under 4 kg.
                              Tja hvorfor vil jeg ha Nitro:
                              Jeg har idag en Trex250. Den er perfekt til å fly med i hagen, med naboens flaggstang med vimpel som vindpølse. Funker perfekt. Slipper masse transport til en flyplass. Bare rett inn døren, så flyr jeg to batterier før middag etc.
                              Men, her er problemet med Elektro slik jeg ser. Batteriene trenger nesten 2 timer per pakke å lade (på 0.5C). Håpløst lang tid. I tillegg får jeg ikke mer enn ca. 7 minutter eller så ut av hver batteripakke ( og jeg er laaangt ifra noen 3D pilot), der jeg loffer rundt i hagen med helikopteret.
                              Jeg liker tanken på Nitro; Når jeg først går igjennom alt maset med å fylle opp bilen med alt som trengs, for deretter å kjøre til en flyplass eller annet egnet sted. Ja så vil jeg holde på å fly hele tiden, ikke ende opp med to turer på 7 minutter så er det bare pakke alt ned å dra hjem.
                              En annen ting med Nitro er mer emosjenelt. Jeg har lyst til å prøve det.

                              Men, veldig nyttig og interessant med rådene rundt elektrisk og hvordan dere tenker på det vs nitro. Jeg var ikke klar over at Logo600E yter 6-7Hk! Det tilsvarer 5kW som er såvidt mye at jeg klarer nesten ikke å forestille meg størrelsen på batteripakken, alternativt at flytiden blir superkort.
                              TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                              Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                              GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                              Realflight G45 simulator
                              Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                              Comment

                              Working...
                              X