Unconfigured Ad

Collapse

Sikkerhet - radio eller heli av først

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Sikkerhet - radio eller heli av først

Det er en ting jeg har tenkt på litt i det siste. Kanskje det er "old news", men jeg lufter det likevel for dere.

I gamle dager med analoge radioer og 35 MHz var det opplest og vedtatt at man hadde følgende prosedyre etter landing:

1. Legge senderen fra seg
    2. Koble ut batteriet på heliet
    3. Skru av senderen

Skrudde man av senderen før heliet, så kunne heliet begynne å leve sitt eget liv. Ikke bra!

Nå som vi har digitale radioer på 2.4 GHz-båndet med failsafe, så er vel historien en litt annen. Hvis vi skrur av radioen nå, så går heliet i failsafe-modus. Har man satt opp failsafe riktig, så betyr jo det 0% throttle.

Min påstand er at det er SIKRERE å skru av radioen først og la failsafen slå inn enn å sette fra seg radioen for så å ta av canopy og koble ut batteri. De uhellene jeg har hørt og lest om har typisk vært forårsaket av at man er uheldig og kommer borti throttle hold, trottlestikka og/eller flight mode-knappen. Risikoen for dette er enda større om man bruker sendervott. Jeg opplever ofte at throttlestikka bumpes litt opp i sendervotten, og da reddes jeg jo kun av throttle hold.

Ok, det er en risiko for at failsafen slutter å fungere. Jeg vil likevel påstå at risikoen for menneskelig feil og kløning er langt større enn at failsafen feiler.

Jeg vurderer å begynne å skru av radioen før jeg kobler ut heliet.

Hva tror dere?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • MAIZOR
    • Oct 2005
    • 51

Jeg fortsetter som før mener det er tryggest. Stoler ikke på failsafe og slikt. Bruker throttle hold og skrur heli av først.
    FAST AND LOW!!!!

Comment

• jotto
      • Jul 2007
      • 3060

Originally posted by MAIZOR
      Jeg fortsetter som før mener det er tryggest. Stoler ikke på failsafe og slikt. Bruker throttle hold og skrur heli av først.
      Har du noen begrunnelse for hvorfor risikoen for feilende failsafe er høyere enn menneskelig svikt?

Comment

• roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

Slå av radioen til slutt du.

Land--> throttle i bånn-->throttle hold på (med mindre du tar auto)--> heli av--> radio av--> legg fra deg radio.
        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Det handler vel mest om å ha faste rutiner på det man gjør - som er innarbeidet og sitter 100% - særlig hvis man opererer i begge leire (35 - 2.4)
          Dette er vel noe som gjelder samme hva man holder på med....

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by roadrune
            Slå av radioen til slutt du.

Land--> throttle i bånn-->throttle hold på (med mindre du tar auto)--> heli av--> radio av--> legg fra deg radio.
            Det er det jeg gjør nå. Dvs jeg legger fra meg radioen før jeg skrur av heliet - jeg klarer ikke å ta av canopy og koble kabelen fra hverandre mens jeg holder radioen.

Det jeg vil ha er en begrunnelse for hvorfor det ene er sikrere enn det andre.

Comment

• Brumm
              • Apr 2008
              • 1816

Originally posted by Quadrocopter
              Det handler vel mest om å ha faste rutiner på det man gjør - som er innarbeidet og sitter 100% - særlig hvis man opererer i begge leire (35 - 2.4)
              Dette er vel noe som gjelder samme hva man holder på med....
              Enig med Q.. De fleste uhellene skjer når man bryter det faste innarbeidete mønsteret..
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• roadrune
                • Jul 2007
                • 2292

Når jeg tenker meg om (litt full, og ganske lenge siden jeg har flydd :P) så legger faktisk jeg også fra meg radioen før jeg tar av canopy, men jeg legger den slik at jeg når den fra heliet skulle det være noe, dessuten er jeg ganske nazi på måten jeg legger den fra meg (forsiktig, og solid grep i siden med en hånd før jeg går bort til heliet).

Det beste argumentet jeg har, er det samme som Q tar opp først: Don't change a winning team.
                Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• orjanp
                  • Nov 2007
                  • 726

Originally posted by jotto
                  Har du noen begrunnelse for hvorfor risikoen for feilende failsafe er høyere enn menneskelig svikt?
                  Fordi du har kun failsafen å stole på dersom du skrur av senderen først.

Legger du stikka fra deg på en armlengdes avstand, med throttle i nedre posisjon og throttlehold aktivert, er det tre momenter som må slå til samtidig. Throttlesikka må flyttes opp, throttlehold må slås av og radioen må på en eller annen måte flyttes på slik at de to førstnevnte skjer. Sansynligheten for at det skjer er liten.

Et annet moment er at dersom noe går galt, har du et langt større problem dersom radioen er slått av enn dersom radioen er på. Langt raskere å ordne opp i situasjonen dersom radioen allerede er påslått.
                  Ørjan Pettersen
                  Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• xilian
                    Chief Executive Officer
                    • Feb 2009
                    • 6522

Jeg for min del kommer til å skru av det som er farligst først, deretter radioen
                    Tom I. Arntsen

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Originally posted by orjanp
                      Fordi du har kun failsafen å stole på dersom du skrur av senderen først.
                      Strengt tatt har jeg jo kun elektronikken å stole på i alt jeg gjør... er failsafe mindre til å stole på en throttle-signalet fra radioen? Sistnevnte er jo en langt mere kompleks mekaniske med flere feilkilder.

Originally posted by orjanp
                      Legger du stikka fra deg på en armlengdes avstand, med throttle i nedre posisjon og throttlehold aktivert, er det tre momenter som må slå til samtidig. Throttlesikka må flyttes opp, throttlehold må slås av og radioen må på en eller annen måte flyttes på slik at de to førstnevnte skjer. Sansynligheten for at det skjer er liten.
                      Den er liten ja, men ikke neglisjerbar. Spesielt hvis man bruker sendervott. Det har skjedd meg mer enn en gang at throttlestikka har flyttet seg mens jeg har tatt av meg sendervotten.

Comment

• jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

La oss gjøre litt klassisk risikoanalyse og sannsynlighetsberegning.

Sannsynligheten for korrekt shutdown er P1 og P2 for hhv skru av radioen først og skru av heli først.

P1 = 1 - Pf , der Pf er elektronisk feil i failsafen
                        P2 = (1-Pr) * (1-Ps*Ph) , der Ps er sannsynligneten for at man bumper stikka og Ph er sannsynligheten for at man bumper throttle hold. Pr er sannsynligheten for elektronisk feil i radioen som gjør at throttlekanalen gir feil output.

Jeg har ikke sett noen statistikk på elektronisk feil i failsafe vs elektronisk feil i throttlekanalen, så jeg gjør en antagelse om at Pf = Pr. La oss kalle denne Pe.

Vi får da Pe = 1-P1

og setter det inn i uttrykket for P2:

P2 = (1-1+P1)*(1-Ps*Ph)

P2 = P1 * (1-Ps*Ph)

Siden Ps og Ph begge er større enn 0 og mindre enn 1, ser vi at P2 alltid være mindre enn P1. Ergo er sannsynligheten P1 (suksess ved å skru av radioen først) større enn P2 (sannsynligheten ved å legge fra seg stikka og skru av heli først).

Comment

• Nitro
                          • Sep 2003
                          • 376

Vel, de lærde strides.
                          Dette er hva Multiplex sier i sin bruker manual for radioene sine:

----------------------------------------------------
                          ! Always keep to the correct sequence when
                          switching on and off, as this avoids the possibility
                          of the power system switching itself
                          on unexpectedly: this can be a serious hazard:
                          1. When switching on:
                          first switch transmitter ON,
                          then switch receiver ON,
                          then connect flight / drive battery
                          or switch power system ON.
                          2. When switching off:
                          first disconnect flight / drive battery
                          or switch power system OFF,
                          then switch receiver OFF,
                          then switch transmitter OFF.
                          ------------------------------------------

Sikkert det samme som hos "alle" andre radioprodusenter.
                          Jeg ser det svært lite sannsynlig at jeg/noen skulle skru av throttle hold og komme borti throttle stikka de 10 sek det
                          tar meg å koble fra batteriet.

Selv synes jeg det skumlest å koble til batteriet på helikopteret før flyging, mens jeg sitter med nesa i rotorens bane.
                          Vet liksom ikke helt hva som kan skje da
                          Når helikopteret har landet og jeg vet alt fungerer føles det trygt å koble fra batteriet, på et helikopter hvor alt står stille.
                          Og jeg har full kontroll på senderen.

Comment

• lillejon78
                            • Dec 2005
                            • 1530

Originally posted by jotto
                            La oss gjøre litt klassisk risikoanalyse og sannsynlighetsberegning.

Sannsynligheten for korrekt shutdown er P1 og P2 for hhv skru av radioen først og skru av heli først.

P1 = 1 - Pf , der Pf er elektronisk feil i failsafen
                            P2 = (1-Pr) * (1-Ps*Ph) , der Ps er sannsynligneten for at man bumper stikka og Ph er sannsynligheten for at man bumper throttle hold. Pr er sannsynligheten for elektronisk feil i radioen som gjør at throttlekanalen gir feil output.

Jeg har ikke sett noen statistikk på elektronisk feil i failsafe vs elektronisk feil i throttlekanalen, så jeg gjør en antagelse om at Pf = Pr. La oss kalle denne Pe.

Vi får da Pe = 1-P1

og setter det inn i uttrykket for P2:

P2 = (1-1+P1)*(1-Ps*Ph)

P2 = P1 * (1-Ps*Ph)

Siden Ps og Ph begge er større enn 0 og mindre enn 1, ser vi at P2 alltid være mindre enn P1. Ergo er sannsynligheten P1 (suksess ved å skru av radioen først) større enn P2 (sannsynligheten ved å legge fra seg stikka og skru av heli først).

jeg trenger ihvertfall ingen formel for å forstå hva som er tryggest!!

radio PÅ først, å AV sist!
                            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                            homemade quad med diverse elektronikk.
                            noen depronkjerrer.
                            futaba10c 2.4ghz.
                            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Fly nitro eller bensin så er problemet løst.
                              Etter motoren er stoppet kan man rive å slite så mye man vil i stikker og brytere uten fare for puselankene eller andre organer
                              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...