Det er en ting jeg har tenkt på litt i det siste. Kanskje det er "old news", men jeg lufter det likevel for dere.
I gamle dager med analoge radioer og 35 MHz var det opplest og vedtatt at man hadde følgende prosedyre etter landing:
1. Legge senderen fra seg
2. Koble ut batteriet på heliet
3. Skru av senderen
Skrudde man av senderen før heliet, så kunne heliet begynne å leve sitt eget liv. Ikke bra!
Nå som vi har digitale radioer på 2.4 GHz-båndet med failsafe, så er vel historien en litt annen. Hvis vi skrur av radioen nå, så går heliet i failsafe-modus. Har man satt opp failsafe riktig, så betyr jo det 0% throttle.
Min påstand er at det er SIKRERE å skru av radioen først og la failsafen slå inn enn å sette fra seg radioen for så å ta av canopy og koble ut batteri. De uhellene jeg har hørt og lest om har typisk vært forårsaket av at man er uheldig og kommer borti throttle hold, trottlestikka og/eller flight mode-knappen. Risikoen for dette er enda større om man bruker sendervott. Jeg opplever ofte at throttlestikka bumpes litt opp i sendervotten, og da reddes jeg jo kun av throttle hold.
Ok, det er en risiko for at failsafen slutter å fungere. Jeg vil likevel påstå at risikoen for menneskelig feil og kløning er langt større enn at failsafen feiler.
Jeg vurderer å begynne å skru av radioen før jeg kobler ut heliet.
Hva tror dere?
I gamle dager med analoge radioer og 35 MHz var det opplest og vedtatt at man hadde følgende prosedyre etter landing:
1. Legge senderen fra seg
2. Koble ut batteriet på heliet
3. Skru av senderen
Skrudde man av senderen før heliet, så kunne heliet begynne å leve sitt eget liv. Ikke bra!
Nå som vi har digitale radioer på 2.4 GHz-båndet med failsafe, så er vel historien en litt annen. Hvis vi skrur av radioen nå, så går heliet i failsafe-modus. Har man satt opp failsafe riktig, så betyr jo det 0% throttle.
Min påstand er at det er SIKRERE å skru av radioen først og la failsafen slå inn enn å sette fra seg radioen for så å ta av canopy og koble ut batteri. De uhellene jeg har hørt og lest om har typisk vært forårsaket av at man er uheldig og kommer borti throttle hold, trottlestikka og/eller flight mode-knappen. Risikoen for dette er enda større om man bruker sendervott. Jeg opplever ofte at throttlestikka bumpes litt opp i sendervotten, og da reddes jeg jo kun av throttle hold.
Ok, det er en risiko for at failsafen slutter å fungere. Jeg vil likevel påstå at risikoen for menneskelig feil og kløning er langt større enn at failsafen feiler.
Jeg vurderer å begynne å skru av radioen før jeg kobler ut heliet.
Hva tror dere?
Comment