Unconfigured Ad

Collapse

LiPo i helikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

LiPo i helikopter

Heisann igjen folkens..

Sitter med en liten tanke om å montere lipo batteri i Raptoren min. Har sett og lest om at flere bruker slikt, og ser nyttigheten med det.

Jeg har en i miljøet mitt som flyr med en lipo pakke på rundt 4000 mah tror jeg det var, voltstyrken husker jeg ikke helt i farten, men inbiller meg at det var rundt 7 volt. Han kjørte med en regulator som regulerte voltstyrken til konstant 5,2 volt. Batteri og regulator veide ikke et gram mere en hva den vanlige batteripakken på 2400 mah veide.

Er det noen her inne som har noen inspill om dette ? Erfaringer og slikt...

Etter det jeg har skjønt så er det mengder med folk som sverger til lipo ( ikke sant joo ??? :P ) , så noen må da ha litt peil om hva som trengs og hvor jeg kan få tak i slikt.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no
  • Jon Roger
    • Mar 2004
    • 120

Så lenge et vanlig batteri på 2400mah gir en flytid på bortimot 2 timer på et 50 size heli ser ikke jeg nytten i å montere inn flere potensielle feilkilder i helikopteret. Jeg foretrekker å holde det så enkelt som mulig.

Men dersom du har behov for å fly 4-5 timer hver gang du er på stripa, og ikke har tid til å lade, så kan lipo være løsningen. Jeg vet ikke hvordan lipo celler oppfører seg i kulden, så det er kanskje noe du bør undersøke først.

Comment

• ThomasB
      • Aug 2004
      • 1305

Må si meg enig med Jon Roger. lipo er som kjent ett ganske spes batteri med minst like mange dårlige egenskaper som gode. vekt er jo fordel, men ustabiliteten er ett stort minus. Jeg har lest endel tester fra USA hvor blant annet raptor helier, og andre har regelrett eksplodert i lufta. jeg flyr endel elektro både heli og fly, blandt annet en ikarus eco 8, og jeg bruker bare ni-mh pga faren for brann. fikk nesten brent ned huset pga en deffekt lithium celle, og er derfor meget skeptisk til slike.. det må legges til at denne var ladet og brukt helt etter regler og forskrifter for bruk av lithium batterier. Prisen er jo og helt rå. en venn av meg har en 11.1v hd 2000mah pakke(tåler 20c) og den koster nesten 1200 kr i butikk egenskapene for lithium polymer batterier i kulde er noe bedre enn for ni-mh, men ikke så mye at jeg mener det er verdt det. i tillegg må du ha den regulatoren, og da blir det en ganske dyr konvertering. er vel strengt tatt billigere(og lettere) og kjøpe en vanlig pakke til å ha i lomma da

Thomas Berg
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Joda Isak, absolutt en mulighet med LiPo. Du må selvsagt kjøpe deg en UBEC for å få den spenninga du skal ha, og en slik sak koster fra 300 og oppover. UBEC brukes som du vet når det er for mange servoer ombord i forhold til hva BEC`en til fartsregulatoren klarer, eller når det ikke er BEC på regulatoren selvsagt.
        Mine erfaringer med LiPo i kulde er at dem faktisk fungerer utmerket, bare dem blir belastet ei lita stund før full bruk når dem er kalde. Lager sannsynligvis varme internt når det går strøm. I vinter med 15 minusgrader ute kuttet motoren på full-gass når jeg hadde satt inn nye batterier, men etter å ha latt motoren gå på 1/4 gass et halvt minutt virket dem som om det var sommertemp ute....
        Nei, LiPo er ikke bedre enn NiCd i kjølig vær, men NiMh er det verste man kan ha....! Når NiCd snart er borte fra markedet vil vi sikkert se mange flere som bruker LiPo og regulator til RX, eller mer sannsynlig: en mer stabil Li-type batterier. Ting skjer, framtida for batterier byr nok på store framskritt
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Isak
          • Apr 2004
          • 680

Prisen er ikke den som jeg avskrekkes av, det er jo tross alt bare snakk om 500kt + batteri. Noe som lett presses inn i kontoen `søle bort på testing`

Fordelen som jeg ser det er at en får kostant strøm. Dette er en stor fordel i forhold til den vanlige løsningen der servoer, utslag og manøvre blir forskjellig og sløvere ettersom batteriet blir utladet. Med en mengde digitalservoer under press, så får batteriet et spenningsfall, ikke så rent lite heller. Å da går det på bekostning av hurtighet og styrke på servoene. Dette merkes godt når man flyver også. Så med en slik løsning så vil helikopteret fly tank etter tank som om det var nyladdet Å det er ikke dumt.

Forresten, at en får en flytid på 2 timer med et 2400 mah batteri kan ikke stemme, i så fall er noen av servoene laddet med strikk Jeg flyver for tiden selv med en 1800 mah pakke, og noe mye mer en 30 min får jeg ikke.

Medaljens bakside er jo som nevnt her at bruken av lipo er en liten tanke skummelt hvis en ikke tar hensyn og følger reglene for slik bruk. Det at slike pakker `KAN` ta fyr vet jeg ikke om jeg tenker så mye på, i så fall så bør jeg plukke ut motoren i helikopteret, grave ned radioen og flytte til svalbard, fordi jeg KAN finne på å krasje hvis jeg flyver Alt har sin risk, det er det som gjør at hjerte dunker litt ekstra noen ganger... morro !

Men det hadde vært morro å hørt fra en som flyver med en slik løsning.
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

www.Rs-hobbyimport.no Har slik regulator for 212,- opp til 2 A, og veier 5 gram. Sammen med en 2000mah pakke blir det da ca 113 gram, eller 221 gram for 4 ah. I forhold til Nicad på samme kapasitet er det endel gram å spare, men jeg tror tross alt at jeg heller ville hatt noen ekstra Nicad pakker i fieldboksen. Over 2ah begynner det å bli temmelig dyrt, så du må virkelig ønske å spare de få grammene.

Har vurdert denne løsningen til små seilere med mindre pakker, da kan det være verd å spare noen gram.

Kjenner forøvrig en kar som bruker 3s2p lipo på 4ah i helikopter, men da er det som drivbatteri, noe som forøvrig også funker bra, og er mer behagelig å høre på en glow heli.

Comment

• Jon Roger
              • Mar 2004
              • 120

Mine erfaringer med LiPo i kulde er at dem faktisk fungerer utmerket, bare dem blir belastet ei lita stund før full bruk når dem er kalde.
              Det er jo greit nok når du bruker dem til å drive motor, det er noe annet når de skal brukes som motakerbatteri.

Jeg flyver for tiden selv med en 1800 mah pakke, og noe mye mer en 30 min får jeg ikke.
              Jeg flyr også med et 1800 batteri i raptoren min, og etter 6 turer på ca 10 minutter hver har jeg fremdeles ca 600-700mah igjen. Kanskje du bruker en voltspy som er litt følsom, eller kanskje batteriet ditt trenger å gå noen runder med en computerlader for å få tilbake maks kapasitet?
              Du skal i hvertfall kunne fly mer enn 30 min på en 1800 pakke selv om det er negative celsiuser i lufta.

Comment

• Isak
                • Apr 2004
                • 680

Kjenner forøvrig en kar som bruker 3s2p lipo på 4ah i helikopter, men da er det som drivbatteri, noe som forøvrig også funker bra, og er mer behagelig å høre på en glow heli.
                Hva??? synes du ikke det er behagelig å høre på glow heli??? uhørt

Jeg flyr også med et 1800 batteri i raptoren min, og etter 6 turer på ca 10 minutter hver har jeg fremdeles ca 600-700mah igjen. Kanskje du bruker en voltspy som er litt følsom, eller kanskje batteriet ditt trenger å gå noen runder med en computerlader for å få tilbake maks kapasitet?
                Jo, kanskje pakken min har sett bedre dager og har helt sikker kunne trengt en runde eller to i en comp. lader.

Hmm... det var ikke mye vind å få i seilene etter runden her gitt
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

Comment

• Psyko-lefse
                  • Feb 2004
                  • 1438

Bare lurer, hvor mye trekker en gjennomsnittlig raptor under vanlig flyging? Det med lipo høres ikke så veldig dumt ut, og har selv aldri opplev problemer med de....
                  Morten Smøraas

Comment

• Arild Johansen
                    • Jan 2004
                    • 426

Originally posted by Psyko-lefse
                    Bare lurer, hvor mye trekker en gjennomsnittlig raptor under vanlig flyging? Det med lipo høres ikke så veldig dumt ut, og har selv aldri opplev problemer med de....
                    Hvor lenge batteriet varer kommer helt an på flygingen! Hovring, snill acro tar ikke mye, men hard 3D trekkker mye. Det kommer jo gså an påå hva slags servoer man har bestykket helikopteret med. Har man kun digitalservoer blir jo strømforbruket høyt. Det sikreste er og ha voltspy og at man har lader med utladefunksjon slik at man kan se hvor mange mAh man har igjen på batteriet etter en flydag.

Jeg flyr på 1500mAh nicad i Raptor 30'en min. Dene har jeg flydd i 60 minutter med varier flyging uten problemer. Selfølgelig vil jeg ikke provosere dette nå som temeraturen er lavere. Av servoer har jeg digitale på collectiv og hale, resten er analogservoer.
                    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                    AHMHK

Comment

Working...