Unconfigured Ad

Collapse

Bygge 550 om til 600, hvilke deler?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

Bygge 550 om til 600, hvilke deler?

Har idag T-Rex 550e 3G, og tenker på å sette skalakropp på denne etterhvert. Men da må jeg bygge det om til 600/50 size for at det skal passe kroppen.

Her er det jeg ser for meg at jeg trenger:
    - 600mm hovedrotorblad (flybarless)
    - 95mm halerotorblad
    - Torque tube til T-Rex 600
    - Lager til torque tube
    - Halebom til T-Rex 600
    - Lenger stag mellom haleservo og halen, men det ser ut som at denne følger med halebommen.

Er det noe mer jeg trenger? Regner med at torque tuben til 550 og 600 passer om hverandre i drevkassene, at det bare er lengden som er forskjellig?
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Du bør nok geare den ned litt og muligens bytte ESC.
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• junior
      • Mar 2005
      • 271

Ah, se der ja.

Ser at forskjellen mellom 550e og 600esp er motor drive gear som er 17t på 550 og 14t (15t optional) på 600. Ellers er de lik på antall tenner i drevene. Så da trenger jeg 14t eller 15t tannhjul på motoren.

Angående esc så hadde jeg tenkt litt på det også, og kanskje en ekstern bec? Hva anbefales her?
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• Leif Sverre
        • Jun 2010
        • 146

Hei! Hvilken skalakropp har du valgt? Jeg har en T-REX 550E som jeg også vil ha en skalakropp på, men må vel også gjøre noe om til 600 størrelsen. Men holder det ikke med kun og forlenge halen, om man vil ha en 600 skalakropp?

Comment

• junior
          • Mar 2005
          • 271

Hei.
          Beklager sent svar, har ikke vært så mye innom forumet i vinter.
          Jeg har enda ikke kjøpt meg skalakropp, men jeg har bestandig likt Airwolf så jeg har egentlig bestemt meg for Heliartist sin Airwolf siden hele frontpartiet tas av og gjør batteribytte til en lek. Ikke er den så dyr heller på flying-hobby.

I praksis for å montere 600 skalakropp på en 550 så holder det å kun forlenge halen, men hvordan fly egenskapene blir og slikt vet jeg ikke. Kanskje noen med mer erfaring kan komme med innspill her.

Hvilken kropp er du på utkikk etter?

Comment

• junior
            • Mar 2005
            • 271

Nå blir skalakroppen bestilt, så jeg må få forlenget 550`en fort

Jeg finner ikke helt ut av hvilken stang (pianotråd/karbonrør) jeg skal kjøpe mellom haleservoen og halerotoren, når jeg skal forlenge til 600. T-rex 550 har haleservoen i bakkant av rammen, mens 600 har servoen på halebommen. Noen tips her?

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Originally posted by junior
              Nå blir skalakroppen bestilt, så jeg må få forlenget 550`en fort

Jeg finner ikke helt ut av hvilken stang (pianotråd/karbonrør) jeg skal kjøpe mellom haleservoen og halerotoren, når jeg skal forlenge til 600. T-rex 550 har haleservoen i bakkant av rammen, mens 600 har servoen på halebommen. Noen tips her?

Er vell bare å feste den på bommen som på 600en da? Om du får plass til det da.. Kan du det kjøper du bare det som trengs til 600

Comment

• junior
                • Mar 2005
                • 271

Originally posted by Trulsen
                Er vell bare å feste den på bommen som på 600en da? Om du får plass til det da.. Kan du det kjøper du bare det som trengs til 600
                Tenkte på den løsningen, men det ser ut som om pianotråden til 600N passer fint overens, så prøver en slik først

Comment

• junior
                  • Mar 2005
                  • 271

Nye ting jeg lurer på:

1. Hvis jeg skal bytte ESC, hvilket merke og hvor mange ampere bør jeg velge for kun skalaflyging? Har lest endel negativt om align sine originale ESCŽer, flere som har vært borti dette?

2. Jeg vil helst fortsette med 6s batteri, ser for meg at det blir lettere og folk har flydd med det før i tiden, og jeg blir kun å fly skala med dette heliet. Noen innvendinger/tips her?

3. Kan jeg bruke den originale motoren, eller bør den også byttes ut?

4. Bør jeg bygge om til beltedrift, eller beholde torque tube? Blir det mindre vibrasjoner med beltedrift?

5. Angående å geare heliet ned, hvilken headspeed bør jeg legge meg på? Hvilken pinjong på motoren?

Jeg vil ha et rolig, sterkt og pålitelig helikopter beregnet for skalaflyging, uten å være nervøs for om noe av elektronikken tar fyr eller ting havarerer pga at det er "møkk".

Håper dere kan hjelpe meg på rett vei så jeg får kommet fort igang med prosjektet, så jeg får flydd litt i sommer

Comment

• thomas.kjolstad
                    • Mar 2011
                    • 1247

Tenkte på den løsningen, men det ser ut som om pianotråden til 600N passer fint overens, så prøver en slik først
                    På 600esp min sitter haleservoen i ramma bakerst. Driver med Airwolf skala prosjekt jeg og. Hva gjør du med stabilitets stagene til halebommen. Jeg måtte da av disse for å få Mekaniken inni kroppen. Vil ikke halebommen miste mye av stabiliteten da?

Comment

• junior
                      • Mar 2005
                      • 271

Jo du har et poeng der, jeg har ikke fått kroppen enda så jeg har ikke fått sett på slike detaljer. Venter på at butikken skal få den inn på lager. Men siden det ikke blir noe 3d flyging og mye hit & dit med halen så regner jeg med det går bra, jeg har ikke sett noen som har hatt problemer med at stagene til halebommen fjernes på skalahelikopter.

Comment

• thomas.kjolstad
                        • Mar 2011
                        • 1247

Jo du har et poeng der, jeg har ikke fått kroppen enda så jeg har ikke fått sett på slike detaljer. Venter på at butikken skal få den inn på lager. Men siden det ikke blir noe 3d flyging og mye hit & dit med halen så regner jeg med det går bra, jeg har ikke sett noen som har hatt problemer med at stagene til halebommen fjernes på skalahelikopter.
                        Oki... Det var godt å høre. Ser du vurderer et 12s oppsett. Er dette på den nye 600en? Hvordan er dette med batteribytte inni kroppen, har du tenkt på det? For hvis den nye 600 har samme skinne system som 700E med batterier blir det vel problem å få batteriene ut og inn? Kanskje du har tenkt på det. bare en tanke jeg hadde

Comment

• junior
                          • Mar 2005
                          • 271

Ja, de nye 600`ene har 12s originalt (lik 700)
                          Angående batteribytte så tenkte jeg at et gikk helt fint, siden hele frontpartiet tas av og man får tatt batteriene rett ut av helikopteret slik man ville gjort til vanlig. Jeg er litt usikker på hvor høyt helikopteret blir stående i kroppen, og om noe av retract systemet i front kan komme i veien for batteribytte, men jeg tror batteriene vil bli høyere enn retract systemet slik at det går bra.

Hvilket helikopter har du? Skal du bruke 6s eller 12s? Har du fått montert helikopteret inni kroppen?

Comment

• thomas.kjolstad
                            • Mar 2011
                            • 1247

Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 6s, helt til jeg fikk høre om den nye 600en med 12s. Hvor høyt/lavt sitter batteripakka på 600en med 12s. For hvis du ser på bilde så bøyer fronten seg oppover i fronten. Slik at batteripakka kanskje stopper i front. Vet ikke, mulig det kan gå akkurat.

I denne har jeg montert 600esp hobbywing 100A - scorpion HK-4025-1100KV. 6s 5800mAh.
                            Har ikke testet enda da jeg ikke er klar med landingshjulene enda.

Her er noen bilder av fronten med tanke på batteriskinna.

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1339011204.889813.jpg
Views:	1
Size:	27.4 KB
ID:	589008
                            Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1339011308.859139.jpg
Views:	1
Size:	33.8 KB
ID:	589010

Comment

• junior
                              • Mar 2005
                              • 271

Batteriene blir liggende helt i bunnen på den nye 600. Så det blir bare tykkelsen på karbonen i bunn + trestykkene som fester heliet til kroppen, som avgjør høyden på batteriene. Har du montert heliet i kroppen? Isåfall, kan du se om man vil klare å ta ut batteriene når de ligger i bunnen av helikopteret? Det blir 2 stk batteri så kanskje man klarer å lure de ut uten problemer?
                              Hvor god plass er det på begge sidene av heliet? Kan man lage batterifester her, og ha batteriene imellom heliet og kroppen?
                              Hadde vært fint om du kunne ha sett litt på det siden du har både kroppenog heliet fremfor deg

Comment

Working...