Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align 55H motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Align 55H motor

    Har nettopp begynt å "kjøre inn" min align 55H motor på t-rex600 3G. Jeg er helt fersk på dette området. Både med flyging og nitromotorer.
    I manualen til motoren skulle high og mid needle være skrudd 2 runder ut.
    Med disse innstillingene fikk jeg ikke noe fart på motoren. Så jeg skrudde inn begge nålene halv runde. Synes fortsatt den var litt treg å få fart på, så skrudde inn litt til. Var vel på 1 runde +4/5 clikk. Nå klarte jeg å bygge opp rpm. Jeg bruker en outrage hyper potte. Vil jeg kjøre motoren for "lean" med disse instillingene? Har kjørt 3-4 tanker. Var masse røyk og olje rant fra potta. Synes kansje at turtallet var litt høyt. Om jeg har montert telemetry føleren rett, så viste den 17000 rpm på det meste. Er det mye i hover? Kan jeg ha ødelagt motoren på noe vis? Hva skal man se etter på en motor som ikke fungerer optimalt?
    Håper jeg ikke har gjort noe skade på motoren, for dette var kjææææmpemorsomt

  • #2
    Høres ut som du har vært litt ivrig og gått litt fort frem..

    Nå er jeg langt i fra noen expert, men du skal i hvertfall starte med å tune highend nåla.. Når det er gjort fortsetter du med midrange nåla.. Tuning av nitromotorer er en egen vitenskap, så det kan være greit å få litt hjelp i gang

    Hold øye med temperaturen underveis, en tempgun kan være greit å ha med..
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      Bare et par tips for å unngå ergrelse med nitro:
      1. Unngå hydrolock ved å alltid stenge fuelslangen inn til forgasseren når du fyller.
      2. Ikke fyll tanken så full at du fyller potta via trykknippelen. Da får du ikke start.
      3. Sjekk potteskruene innimellom. Hvis de sitter de første 2-3 turene, sitter den som regel til du skrur den av. Men kjedelig om den skulle løsne og falle av i lufta.
      4. Begynn først som sist å få deg en pre-flight-check rutine.


      17000 rpm er omtrent rundt arbeidsområdet til motoren, og kanskje noe høyt til å begynne med. Men så lenge den går feit, så ødelegger du ikke noe.


      Symptomer på en ødelagt motor vet jeg ikke helt, da jeg ikke har ødelagt noen enda :P Men tipper du vil merke det ved ulyd og veldig tap av turtall.
      Bakplata skal aldri være så varm at du ikke kan holde på den i over 10s. Etter min erfaring, har 55 motoren plenty av krefter selv om den går såpass feit at det varmeste punktet på motoren (under kjøleribba) er kald, så ikke lean unødvendig.


      Så vil jeg nevne et ordråd Bert Kammerer pleier å si: "When in doubt, turn the nedle out!"
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        Ble litt mindre stresset nå, var ute og hovret en tank i kvell. Litt rikere på begge nålene, ca 1,5 turn. Alt så og hørtes normalt ut. Fortsatt masse røyk. Ble litt mindre turtall.
        Jeg bruker tempgun på alle mine flights. og temperaturen overstiger aldri 85grader, så da skal jeg vel ha noen grader å gå på.

        Når jeg en gang skal bruke governor, hvordan vet jeg hvilken headspeed rotoren har?
        Kan jeg bruke den tabellen som står i instr.boka? At 10 500 rpm motorspeed er 1235 headspeed, 12 000 rpm motorspeed er 1412 headspeed osv... I den tabellen har de brukt OS50 som utgangspunkt, mens min er 55
        Jeg har en dx-8, finnes det noen tabell som viser hva slags motorspeed jeg får av de ulike verdiene jeg setter i governormenyen på sendern? I boka er bare futaba og JR representert.

        Comment


        • #5
          Temperaturen synker fort når du lander, så den reelle temperaturen er nok noe høyre, men med 85 grader trenger du ikke bekymre deg.. Det jeg synes er vanskelig er å få overgangen mellom mid og higrange riktig..

          For å finne riktig headspeed med gov'en trenger du hjelp av en makker og et tachometer..
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment


          • #6
            Hvis du kan lese av turtallet på motoren, kan du bruke tabellen for OS50, da jeg tror de er nokså like på det området der.

            Giringsforholdet mellom motor og rotor er 8.5:1, så 17000/8.5 = 2000rpm på rotordisken. Dette er midt på arbeidsområdet, og er der du vil ligge når du skal belaste den mest, som i hard 3D. Vi pleier å gi governoren 50rpm* å reagere på, så 2150 rpm på en t-rex600 holder i massevis. Når du gjør en pitchpump feks, så vil turtallet synke litt, governoren vil reagere og gi gasspådrag, og turtallet i motoren vil ligge akkurat i turtallsområdet hvor den er sterkest.

            Fine turtall jeg ville ligge på er:
            Normal: 1700-1800 rpm på disken: 1700*8.5 = 14450 rpm på motoren.
            Idleup1: 1950: 1950*8.5 = 16575 rpm
            Idleup2: 2150: 2150*8.5 = 18275 rpm

            Så disse talla kan du prøve å justere deg fram til. Da har du en jevn overgang fra hover i normal, til full pupp i idleup 2.

            *10-50 eller 100 avhenger sikkert fra pilot til pilot, gjør akkurat det som passer deg :P
            Last edited by lacappuchino; 05-04-11, 23:41. Reason: feil giring gitt
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Ok får prøve meg litt fram med gov'en da. Greit å lese av turtallet på motoren med telemetryen
              Stusset bare litt på det du skrev om giringsforholdet 8.1:1. I boka mi er den 8.5:1.
              Bruker da bare samme utregningsmåte som deg da

              Comment


              • #8
                Ja uff, det var det jeg mente så klart. Redigerer regnestykkene jeg.
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  Bør ikke da headspeed i idleup 2 ned på rundt 2000 rpm, for at motorens turtall vil komme i nærheten av 17000 rpm ettersom den er sterkest i det området?
                  Ikke det at jeg skal idleup enda

                  Comment


                  • #10
                    Legg deg på 2150 i idle up, for når du da belaster motoren, så faller motoren NED til det området den er sterkest, istedet for å stadig jobbe seg OPP mot optimalt turtall. Velkjent triks, som gir mindre bogging ved stor belastning.
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK
                    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                    Comment


                    • #11
                      Så visst jeg har skjønt det riktig, er det beste å justere/sette govmenyen ved lite belastning, ca 0 grader pitch? Ettersom at jeg ikke har tachometer for å måle headspeed, kan jeg regne meg fram til headspeed ved å lese av turtallet av motoren med lite belastning??

                      Tenkte å gå til innkjøp av en headertank, gidder ikke styre med fuelmagnet riktig enda. Strevde så mye med å sette inn den originale clunk'en. Og de svampene skal visst byttes ganske ofte.
                      Finnes det mange forskjellige headertank å velge mellom? Hva er den beste til t-rex 600?

                      Ser at elefun har billig helifuel, rapicon. Noen som har gode erfaringer med den? Hvilken type fuel (nitromengde) er den beste til 55 motoren og en nybegynner som meg?

                      Ble en del spm her nå, men lurer på så mye som jeg ikke får lest meg fram til på forskjellige forum...
                      Takker for svar)

                      Comment


                      • #12
                        Fuelmagnet trenges ikke å byttes ofte hvis du klarer å fylle med en gang du lander, og fungerer svært godt i t-rex 600 tanken.

                        Jeg har 2 headertanker, en fra quickUK og en fra raptor. Raptorheaderen henger å dingler litt siden festet er i plastikk, men det knekker også i en kræsj og minimerer kanskje skader på ramme/skruer

                        QuickUK sin står dønn, og oppleves bedre, men nå vet jeg ikke om den knekker like lett i en hard landing.

                        Bortsett fra det så fungerer de like bra.


                        Rapicon 30% bruker jeg, og er kjempefornøyd. Sjekker motoren innimellom, og den ser ut som ny inni. Har enda ikke hatt behov for å bytte lager heller, men det er nok fordi jeg flyr flere ganske ofte.

                        Men på en 55 motor tror jeg 20% holder i massevis, og at forskjellen i krefter opp til 30% vil være såvidt merkbare.
                        Honeybee CP 2

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by lacappuchino View Post
                          Fuelmagnet trenges ikke å byttes ofte hvis du klarer å fylle med en gang du lander, og fungerer svært godt i t-rex 600 tanken.

                          Jeg har 2 headertanker, en fra quickUK og en fra raptor. Raptorheaderen henger å dingler litt siden festet er i plastikk, men det knekker også i en kræsj og minimerer kanskje skader på ramme/skruer

                          QuickUK sin står dønn, og oppleves bedre, men nå vet jeg ikke om den knekker like lett i en hard landing.

                          Bortsett fra det så fungerer de like bra.


                          Rapicon 30% bruker jeg, og er kjempefornøyd. Sjekker motoren innimellom, og den ser ut som ny inni. Har enda ikke hatt behov for å bytte lager heller, men det er nok fordi jeg flyr flere ganske ofte.

                          Men på en 55 motor tror jeg 20% holder i massevis, og at forskjellen i krefter opp til 30% vil være såvidt merkbare.
                          Da har jeg bestilt en quick uk headertank. Skal den monteres på noen spesiel måte? Altså skjønner det at den skal ligge siden av hovedtanken Noe jeg må tenke på når jeg monterer? Kjøpte også med monteringsett som jeg håper passer...

                          Rapiconfuel fra elefun er også på vei. Ble 15% i første omgang. Tror det holder for meg enda...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by johanngj View Post
                            Legg deg på 2150 i idle up, for når du da belaster motoren, så faller motoren NED til det området den er sterkest, istedet for å stadig jobbe seg OPP mot optimalt turtall. Velkjent triks, som gir mindre bogging ved stor belastning.
                            Er det ikke slik at motor rpm og headpeed rpm følger hverandre? Så når jeg stiller inn på gov'en at den skal ha 2150 headspeed, vil det tilsvare ca. rundt 18 200 rpm på motor. Når motoren blir belastet, faller motoren til der den er sterkest (som du sa).
                            Vil det si at motorturtallet faller?
                            Og betyr ikke det at headspeed faller??
                            Håper du skjønner hva jeg mente. Ble litt knotete...

                            Comment


                            • #15
                              Om jeg forstår det rett det johanngj mener så er det uten governor. Du har helt rett om at rotorturtallet følger motorturtallet og omvendt. Det som er poenget her uten governor er at om motoren er sterkest på 18.000 omdr og 2000 rpm på hodet, ligger du deg litt over det. For når motoren får høy belastning vil turtallet falle litt, og da faller det til det området motoren er sterkest. (tallene var bare for illustrasjon, jeg aner ikke hvor denne motoren er sterkest)

                              Bruker du governor er fordelen at når governoren "merker" at turtallet synker og motoren sliter, så vil den gi mer gass for å opprettholde turtallet.

                              Comment

                              Working...
                              X