Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align 55H motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tenkte på å bestille meg fuelslanger til headertank, så er det det vel greit å bytte de en gang i løpet av en sesong.
    Hvor stor diameter skal jeg ha på innsiden av slangen.
    Bestilte meg gule slanger til den for noen uker siden, synes at den var litt tynnere enn den originale. Spiller det noen stor rolle?

    Comment


    • #17
      Originally posted by Trulsen View Post

      Bruker du governor er fordelen at når governoren "merker" at turtallet synker og motoren sliter, så vil den gi mer gass for å opprettholde turtallet.
      Prinsippet er det samme for med og uten governor. Det er en viss latens i systemet fra turtallet oppfattes som synkende til, du faktisk har respons fra motoren for å korrigere det, så legg deg på 2150 for 3D uavhengig om du har gov, eller ei. Flyr du 8 tall, og en og annen loop/roll kan du sikkert klare deg med 1950 eller så. Sparer litt fuel, og muligens teoretisk lengre levetid på lagre etc. Bare pass deg for wobbling/sakte vibrasjoner ved lavt turtall.

      Standard slange er ved 3/32 i tommer. Bruk en myk (neopren) til klunken. Ellers spiller det ikke så stor rolle hva du bruker som slange. Får du de greit på niplene, så er det passelig.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #18
        Weeeee. Idag har det vært knallfint flygevær
        Flydde (hovret) 4-5 tanker, da jeg ikke hadde mer fuel igjen. 4 kanner er på vei
        Lurer litt på hvilken temperatur jeg skal ha på motor? Sett en del videoer på nettet, der de har
        fra 90-100 grader.
        Ved hovring (1700 rpm på rotor) og 1,5 turn ut på hovednåla hadde jeg 46 grader. Skrudde inn til jeg hadde 1 turn + 1 klikk,
        da fikk jeg 64 grader. Skal jeg bare fortsette å "leane" til jeg får høyere temperatur?
        Motor er ikke helt innkjørt enda og det kommer masse røyk og olje...
        Tempen ute var ca 13-15 grader..
        Last edited by fernando; 11-04-11, 20:34.

        Comment


        • #19
          Originally posted by fernando View Post
          Weeeee. Idag har det vært knallfint flygevær
          Flydde (hovret) 4-5 tanker, da jeg ikke hadde mer fuel igjen. 4 kanner er på vei
          Lurer litt på hvilken temperatur jeg skal ha på motor? Sett en del videoer på nettet, der de har
          fra 90-100 grader.
          Ved hovring (1700 rpm på rotor) og 1,5 turn ut på hovednåla hadde jeg 46 grader. Skrudde inn til jeg hadde 1 turn + 1 klikk,
          da fikk jeg 64 grader. Skal jeg bare fortsette å "leane" til jeg får høyere temperatur?
          Motor er ikke helt innkjørt enda og det kommer masse røyk og olje...
          Tempen ute var ca 13-15 grader..
          Noen?

          Comment


          • #20
            Hvor måler du temperaturen?

            For meg høres 65 grader greit ut noen tanker til du har kjørt det skikkelig inn.. En huskeregel for meg og nitro har alltid vært at om du spytter på toppen skal det ta en liten stund og boble forsiktig bort. Ikke frese noe jævlig da er det for varmt Du skal klare å holde handa på toppen uten at du brenner hånda av deg liksom..

            Comment


            • #21
              Originally posted by Trulsen View Post
              Hvor måler du temperaturen?

              For meg høres 65 grader greit ut noen tanker til du har kjørt det skikkelig inn.. En huskeregel for meg og nitro har alltid vært at om du spytter på toppen skal det ta en liten stund og boble forsiktig bort. Ikke frese noe jævlig da er det for varmt Du skal klare å holde handa på toppen uten at du brenner hånda av deg liksom..
              Ok, skjønner.
              Jeg måler rett under kjøleribba. Eller måler til jeg får den høyeste tempen.
              Så på den videoen til "bobby og bert" angående tuning av nitromotorer, at ved innkjøring så skulle man ikke
              kjøre for rikt for da fikk man ikke nok temperatur på motoren. Dermed dårligere smøring. Syntes å høre at de skulle ligge på rundt 90-95 grader.
              Men er det ikke litt rart at hovednåla mi er bare 1 turn + 1 klikk?
              Når jeg skal begynne å tune motoren havner jeg vel på 3/4 turn???

              Comment

              Working...
              X