Announcement

Collapse
No announcement yet.

450 size. Er metallgir virkelig bedre enn plastikk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 450 size. Er metallgir virkelig bedre enn plastikk?

    Overskriften sier det meste.
    Er egentlig metallgir så mye bedre enn plastgear, eller er det bare en hype?

    Grunnen til att jeg tenker i disse baner er att mine Align 410M servoer har etterhvert hatt seg noen turer i bakken, og de begynner å utvikle endel slark.

    Ofte etter en krasj er det det drevet som servoarmen står på som får bøyde tenner, og akslingen gearene mellom motor og ut-aksling står på virker som om den er blitt bøyd av belastningen.

    Jeg tror egentlig att slarken jeg har fått i servoen er en kombinasjon av att den akslingen er bøyd og att sikkert potensiometer akslingen har fått seg noen kakk for mye, slik att gearene ikke mesher skikkelig.

    Hadde de drevene vært av plast hadde nok drevene heller strippet og servoen hadde overlevet mye lengre.

    Jeg ser alle sier att metallgear holder mye lengre, og er så mye bedre. Men jeg tviler...særlig siden jeg tror plastgear er mer enn nok på en 450.

    Hva er deres erfaring?
    Last edited by jonny; 15-04-11, 23:23.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

  • #2
    Slutt å tvile. Kjøp metallgear. De også ryker gearene på i en krasj, men plastgearene vil ryke for det minste. I verste fall pga belastning under flight. Om du ikke synes det er veldig artig å bytte gear hele tiden så kjøp MG. Analoge Hitech HS-65MG er veldig gode.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Holder med arnhennie her kjøp mg servoer.
      FAST AND LOW!!!!

      Comment


      • #4
        Ds410 har et veldig dårlig rykte når det kommer til dette dessverre

        Kan legge til at når jeg begynte å fly så brukte jeg en jallarex 450 med hobbyking elektronikk. Jeg brukte hextronic mg14 og hadde nok nærmere 50 krasj før noen servoer gikk. På proen jeg hadde gikk jeg i bakken 2 ganger med ds410m servoer og ødela en servoer begge gangene.
        Last edited by Trulsen; 16-04-11, 06:20.

        Comment


        • #5
          Ja, jeg synes iallefall nå att de 410m servoene har så mye slarke att jeg vil bytte de ut.
          Irriterende att ikke pinnene følger med i gearsettene.

          Står egentlig immellom 3 stk da.

          1. Hitech HS-65MG - analoge men billige og utprøvde. Billige deler og siden de er analoge tror jeg de vil tåle en krasj bedre. Disse har også pinnene til gearene med i gearsettene. Noe ikke align har. Her får du også kjøpe hele servohuset løst.

          2. Hitech HS-5065MG - Identiske servoer som HS-65MG. litt dyrere, og samme delene men digitale. Får nok endel mer krasjskade pga de er digitale, og koster litt mer. Her bør jeg også kjøpe ett servo programmerings verktøy for å sette opp beskyttelse mot brenning av motor.

          3. MKS ds95. Dyre, raske og rimelig nye på markedet. Overkommelig pris hvis man kjøper fra utlandet, men spesielle servohorn og ikke forhandler i norge. Finner ikke gearsett til disse, men folk sier de holder godt imot krasj. Skal visst nok være veldig bra mot fbl.

          HS-65MG har også hobbyking og kan man få billig hvis de får de på lager.
          MKS ds95 koster såvidt litt mer fra utlandet enn HS-5065 mg koster i norge.
          Last edited by jonny; 16-04-11, 14:04.
          ---------------------------------------------
          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
          Mikado logo 600 3D Vbar
          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

          Comment


          • #6
            Jeg venter på 4 stk MKS DS95 håper og ha dem til uka. Jeg trodde det var Futaba spline på disse?

            Har bare hørt skryt om disse servoene og så dem i levende live sist helg riktig nok i et seilfly men steike disse servoene er raske
            FAST AND LOW!!!!

            Comment


            • #7
              Jeg sikler litt på de selv.
              Men jeg tror de er litt over mitt nivå, siden jeg krasjer endel enda, og jeg ikke har funnet noen som selger gearsett til disse.
              Litt synd siden prisen på disse fra utlandet ikke er så mye over prisen av 3 hitec servoer i norge. og jeg skal ha 3 nye servoer uansett.
              Fristende da...
              ---------------------------------------------
              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
              Mikado logo 600 3D Vbar
              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

              Comment


              • #8
                Metallgear er uten tvil bedre. De har lengere levetid og mindre backlash (slark). Jeg flyr bare motorfly, i det siste bare elektro. Tror metalltannhjulservoer har enda mer for seg i et helikopter med vibrasjoner fra roterende deler i alle retninger enn i et fly.

                Unormal belastning fra et krasj ser jeg bort fra i min betraktning.

                Har enda ikke oppdaget noen som produserer servoer med metalltannhjul av dårlig kvalitet. Det samme kan jeg dessverre ikke si om servoer med plasttannhjul, men det gjelder veldig billige servoer.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment

                Working...
                X