Unconfigured Ad

Collapse

Luft filter for Nitro motorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kesundt
    • Jun 2008
    • 284

Luft filter for Nitro motorer

Lurer på følgende problemstilling.
    Fuelsystemet er godt beskyttet med fuelfilter o.l. som hindrer at urenenheter kommer fram til motoren. Dette er sikkert viktig først og fremst for å sikre at sandkorn o.l. tetter igjen nålene/dyser i forgassersystemet.

Men, så tenker jeg: Motoren suger inn mengder med luft som drar med seg støv, sandkorn etc fra omgivelsene, spesielt mye under take-off og landing.

Burde det ikke vært standard å montere et luftfilter? Mao OS ( i mitt tilfelle) leverer luftfilter som standard utstyr sammen med motoren.
    ... ingen gjør det såvidt jeg kan se... skjønner ikke hvorfor?
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm
  • -GAS-
    • Jun 2007
    • 1323

Enkelt svar på dette egentlig. Rett og slett fordi det ikke er noe problem uten, jeg har flydd mye fra jorder og asfalt og har ikke erfaring med noe problemer med dette.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

Comment

• kesundt
      • Jun 2008
      • 284

Ja, jeg hører ofte samme refleksjonen fra andre. Men, jeg lurer nå likevel. Kom over en lignende diskusjon på helifreak.com og der var det en som rapporterte om riper på stempel og sylinder som følge av støv (sikkert sandkorn). Etter en sesong merket han redusert motorytelse pga redusert kompresjon i motoren.

Jeg sliter med å se at hvorfor det ikke er et problem, spesielt når man flyr på steder med sand,støv o.l. noe som finnes på de fleste steder. (Gressletter er sikkert ikke noe problem)
      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
      Realflight G45 simulator

Comment

• Aviator
        • Mar 2005
        • 601

D blir bare pjesk me å få motoren te å gå skikkelig.

Men du får jo kjøpt filter til bilmotorene... Du kan jo prøve å se om du får ett til å passe.
        Bilan skjer d ikkje så mye me når motoren stopper, fly og helli har vel en tendens til å fortsette til dem treffer marka.

Trur den beste prevantive løsninga e å tenke på korr du tar av og lander.... Når du kommer i lufta e vel sjangsene minimale for at du skal suge inn ett sandkorn... D e vel i lufta du tilbringer 99% av tida mens motoren går?
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Har prøvd litt forskjellig, og endt opp med å fjerne filteret nesten alle ganger.. Man får kjøpt sånne billige, grå "muffer" man trær på forgasserinnløpet, men disse funker bare på noen motorer. Min erfaring er at de har mer negativ effekt på motoren enn man ønsker.
          Ser noen bruker store filtere på bensinmotorer da...
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• JayBee
            • Sep 2009
            • 762

Jeg har hørt om de som klipper til biter av nylonstrømpebusker og stripser de over forgasserinnsuget. Dette skal være veldig effektivt og det gjør at motoren spytter mindre noe som fører til renere motor og renere fly.

Sendt fra min iPhone med Tapatalk.
            Jon-Brage Hoel Andorsen
            -------------------------------------------------------------------------
            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

Alt flyr bare du har nok motor!

Comment

• Balsahøvel
              • Feb 2009
              • 189

Da jeg brukte vibrerende steinalderteknologi (les forbrenningsmotor) brukte jeg Tettra luftfilter når jeg fløy på asfaltstriper. På gress gadd jeg ikke bruke det da et filter gjør at motoren får litt mindre luft som igjen gir mindre power. Et sandkorn igjennom motoren kan gi mye skade. Støv som blir sugd inn hjelper ikke akkurat på varigheten til lagrene.

Med elektromotorer er man jo kvitt hele problemet.

Henning

Comment

• kesundt
                • Jun 2008
                • 284

Originally posted by Balsahøvel
                ... Et sandkorn igjennom motoren kan gi mye skade. Støv som blir sugd inn hjelper ikke akkurat på varigheten til lagrene.
                Henning
                Ja dette er min vurdering også. Mener derfor det er viktig med et luftfilter av en eller annen type.

Originally posted by JayBee
                Jeg har hørt om de som klipper til biter av nylonstrømpebusker og stripser de over forgasserinnsuget. Dette skal være veldig effektivt og det gjør at motoren spytter mindre noe som fører til renere motor og renere fly.
                Dette var jo egentlig et glimrende forslag. Forgasser inntaket blir jo ikke varmt så ja nylon strømpebukser burde funke. Spørs hva madammen sier når jeg forskyner meg i skuffen, men jaja det ordner seg nok
                Realflight G45 simulator

Comment

• kesundt
                  • Jun 2008
                  • 284

Trex700N med OS Super Airflow filter

Clutchen gikk i knas på min Trex700N så da måtte hele motorsystemet ut. Benyttet sjansen til å gå videre med luftfilter prosjektet.
                  Løsningen er vist nedenfor. Måtte slipe bort litt plast for å få plass, men resultatet ble ikke så ille.
                  Airflow inn i forgasseren blir nok redusert bittelitte grann, så dette er vel ikke noe for de tøffeste 3D ekspertene. Men, jeg flyr stort sette bare fra asfalt og det vaskes opp mye sandstøv etc når jeg tar av/lander....
                  Skal prøvefly i morgen. God ide?

Høy kvalitetsversjon av bildene:
                  Last edited by kesundt; 16-09-11, 21:40.
                  Realflight G45 simulator

Comment

Working...