Unconfigured Ad

Collapse

OS91HZ-R, Justering ikke lett

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kesundt
    • Jun 2008
    • 284

    #1

    OS91HZ-R, Justering ikke lett

    Blir ikke klok på justering av denne motoren. Har den montert i en 700N FBL med Hattrori potte.
    Bruker Rapicon 23% fra Elefun.

    Har kjørt den grundlig inn nå med flere kanner på 1,5 på hovednål og 1 på midrange.

    Etter tips fra en annen nitro pilot har jeg nå skrudd hovednål inn til ca. 0,45 omdreininger ut.
    Motoren blir fortsatt ikke spesielt varm, kan ta på sylinder toppen (litt ubehagelig men ikke brennende varm) og selve sylinderen rett etter landing.

    Midrange har jeg skrudd inn til ca. 0,3 uten at det ser ut til å ha noen effekt (noe jeg tolker som at hovednålen fortsatt er så rik at midrange ikke gjør noen forskjell)

    Men, jeg blir ikke klok på dette. Kan det stemme at jeg skal skru hovednåla inn mot 0,4 kanskje ned mot 0,35??

    Merk; min flystil for øyeblikket er loffing rundt, med noen kraftige popps for å belaste motoren.
    Der jeg flyr ligger 20 moh og temp ca. luft temp mellom 10 til tja 17 grader om dagen.

    Håper det er noen andre OS91HZ-R piloter der ute som kan dele sine erfaringer og visdom på dette feltet.
    Last edited by kesundt; 15-05-11, 17:01. Reason: rettet skrivefeil
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm
  • coolpex
    • Nov 2007
    • 344

    #2
    Syntes det hørtes veldig lite ut med 0,45 påhovednål.. Jeg kjører med 15/18 fra elefun på min hz med hatori og jeg må ha ca 1,15 på begge nålene. Har prøvd og tynne den mere for og se om jeg fikk mer effekt men det ble kun resultat at den begynte stoppe i lufta. så til slutt endte jeg med ca 1,15 og synes det virker best.. Kan jo ha endel å si at vi ikke har samme fuel men etter som jeg har hørt skal den trenge enda mere fuel dess høyere nitro man kjører på og da virker det jo ikke helt som jeg tenker da du nå har den ganske så masse tynnere på blanding enn jeg.. Har og lest her på forum at hvis du stenger mid nålen for mye merker du det lite men sjangsen er stor for at du bli skjære motoren..
    ​​​Kim-Arne

    Comment

    • arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

      #3
      De gangene jeg har hatt problemer som minner om dine så har potta vært årsaken. En gan en potte som i utgangspunktet var ok, men som fikk en bulk som viste seg å gjøre store utslag. Men og uskadede potter som har vist seg og rett og slett ikke funke til motoren.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment

      • -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

        #4
        Hei,

        For å bli kjent med tempen på motoren er det best å bruke baklokket eller veivhuset som referanse, grunnen til dette er at toppen kjøles mye fortere ned, den rekker faktisk å forandre seg bare med å hovre ned for landing for å kjenne på tempen. Baklokket skal ikke ha mere temp enn en liten lunk.

        Jeg ville ha satt midrange til en halv runde og hovednål til en runde, videre justering bare på hovednål med revmax eller limiter av, denne kan lure deg. Med fuelen du bruker skal det ryke godt og i hover skal du ha en god rrrrrrrrrrrrrr lyd, ikke aaaaaaaaaaa lyd om du forstår hva jeg mener med dette

        Jeg pleide å finjustere hovednål med å gi fullpupp rett opp så ned og opp igjen tre fire ganger for så å kjenne på tempen.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment

        • kesundt
          • Jun 2008
          • 284

          #5
          Hei, takk for gode råd og tips fra dere alle.

          Umm, dette med lyden . Det jeg merket var at når jeg gikk fra 1,5 (på high) og 1 ( på midrange) og skrudde innover så skjedde følgende:
          - Motor effekten gikk kraftig opp
          - Fuel forbruket gikk merkbart ned (flytid på 6,5 minutter ble plutselig 11 minutter)
          - Lyden gikk fra merkbar RRRR-ing til å høres ut som en hes katt som maler
          - Men, temp på bak lokket gikk fra veldig lunken (kald) til tja litt varm (la meg gjette på 35 grader?)

          Dette med røyk har jeg lurt veldig på, takk for tips om denne fuelen skal ryke mye for det syns jeg det gjør og har derfor tenkt at jeg må skru innover.

          Blir litt skæmt når du sier at sylinder toppen dropper så fort i temp. Jeg har liksom tatt utgangspunkt at jeg ... ja lander på vanlig måte... så går rett bort å føler på sylinder og sylinder topp (og bakplate).

          Men, dette med lyden:
          Jeg kjørte en video som Jon Sjåstad "LilleJon" har lagt ut (se nedenfor):
          Hørte på lyden på video'en og syns den høres ut som det jeg beskriver som "hes katt som maler" (det samme som jeg har nå), men uttrolig vanskelig å si da.
          Tror lyden jeg har nå er "aaaaaaaaa", sagt med en hes stemme.

          Glemte forresten å nevne at jeg kjøret motoren som følger;
          - IDL1 = 13000 rpm, pitch 10
          - IDL2 = 15000 rpm, pitch 12
          .. syns ikke tempen blir nevneverdig forskjellig mellom IDL1 og 2 (men, som sagt jeg loffer bare rundt omkring)

          Merk:
          Fuel forbruket skal nok gå opp med økt Nitro. Dette kommer først og fremst av at den økte Nitro mengden gjør det mulig å kjøre motoren i Anarob modus (dvs forbrenningen klarer seg uten oksygen). (Det er derfor det blir mer kraft med Nitro fordi man kan pumpe inn mer fuel, uten å tilføre mer oksygen og samtidig får en fullstendig forbrenning)
          Når du kjører motoren med mye Nitro i Anarob modus dannes det mye hydrogen gass ut av potta (brannfarlig)
          Når du kjører moten med lite Nitro så kommer det vann ut av potta

          Planen min nå er å prøve en 15% Rapicon dose. Trenger ikke voldsomme krefter for øyeblikket

          Rådet tii Christen er å skru ut igjen, så da gjør jeg det iallefall.
          Håper flere kan dele sine synspunket. Føler jeg går i sirkel for øyeblikket, skrur ut og inn i et sett her


          ...
          Last edited by kesundt; 15-05-11, 19:56.
          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
          Realflight G45 simulator
          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

          Comment

          • jotto
            • Jul 2007
            • 3060

            #6
            Denne videoen er vel verdt pengene: SmackTalk RC Episode #1 – Everything About Nitro Engines « SmackTalk RC
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment

            • lacappuchino
              • Oct 2007
              • 1342

              #7
              Disse er gratis, og hvertfall ikke noe dårligere. YS fabrikkpilot Tim Jones forteller hvordan _Han_ tuner sine motorer.
              Nitro Engine Tuning 101 - HeliFreak
              Honeybee CP 2

              Comment

              • kesundt
                • Jun 2008
                • 284

                #8
                Originally posted by lacappuchino
                Disse er gratis, og hvertfall ikke noe dårligere. YS fabrikkpilot Tim Jones forteller hvordan _Han_ tuner sine motorer.
                Nitro Engine Tuning 101 - HeliFreak
                Jeg har tittet på disse tidligere. Informative videoer, men mitt problem er at Tim Jones hele tiden referer til at man må høre på motoren.
                Jeg mangler referanser for hvordan lyden:
                - på en rik motor
                - på en lean motor
                - på en riktig motor
                ... skal høres ut. Så må bruke mere absolutte metoder som temperator på motoren?

                Det blir nevnt i denne tråden at Rapicon ryker mye så syns jeg det blir vanskelig å bruke det som jursteringsmal, har skrudd innover men ryker fortsatt mye

                Føler jeg skrur inn og ut som en pingpong ball for øyeblikket
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                Comment

                • ehaga
                  • Feb 2005
                  • 1173

                  #9
                  Hei,

                  For meg så høres det ut som du skrur for mye når du først skrur. Jeg tror du skal komme deg tilbake til utgangspunktet som er beskrevet i manualen og så justerer du derfra. Merk det hvor mye du skal skru hver gang (beskrevet i manualen). Når du nærmer deg bør du ikke justere mer en 1-2 knepp og la motoren få seg litt tid før du gjør noe mer.

                  Dersom du er i tvil på om motoren er for lean pleier jeg å skru ut litt og la den være. Glem heller ikke at topp nåla kun tar for seg de øverste 10 % av turtallsområde. Dvs. du skal fly relativt hardt (tic toc eller store looper) før du kjenner om denne er riktig.

                  Men, OS forgasseren er litt forskjellig fra YS. Nålene på OS har større innvirkning på hverandre sammenlignet med forgasseren til YS. Personlig synes jeg YS er lettere å justere sammenlignet med OS.

                  Hvilken plugg kjører du på? Det kan være at du har feil plugg. SZ motoren til OS gikk i allefall bra på Enya #3. HZ kjenner jeg ikke til. Du kanskje bør forhøyre deg med andre om de legger inn en skims på den motoren og fuelen du bruker.
                  - Erik -

                  ------------------------------------------
                  Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

                  Futaba 18MZ

                  Comment

                  • kesundt
                    • Jun 2008
                    • 284

                    #10
                    Hei Erik, takk for dette.
                    Bruker OS#8 plugg (burde ha nevnt det tidligere, sorry)
                    Jeg tror du har rett i at jeg bare må skru meg ut igjen å begynne på nytt. Syns manualen til OS er litt tynn på dette området, guidingen i manualen er: Ikke rør midrange, juster alt med high range først. Det jeg syns er vanskelig er å vite hva er suksess kriteriene jeg skal vurdere etter når jeg skrur high range innover.

                    Motoren kommer ferdig fra fabrikk med en 0,1mm shims som er ment for fuel som har mindre enn 30%Nitromethane.
                    Jeg bruker pops for å belaste motoren og den blir ikke særlig varm, selv med 0,5 på hovednåla.. (jeg gjetter på 65 grader) (da mener jeg toppen av motoren, toppen av sylinderen som jeg føler på med fingrene)
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment

                    • lacappuchino
                      • Oct 2007
                      • 1342

                      #11
                      Å kunne lytte til motoren krever en del trening, så bare vær sikker på at du ikke er lean, og fly og kos deg.

                      Ikke juster motoren etter temperatur, da det er lett å bli lurt. Når den ene motoren min går absolutt best, er når den er såpass kald at jeg kan holde fingeren rett under kjøreribba. Leaner jeg den mer (og den blir varmere) så mister jeg betydelig med krefter, kan tydelig høre den rasper. (Denne motoren har jeg hatt lengst, og er den jeg best klarer å høre forskjell på om går lean eller feit)

                      En kompis har samme motoren, men en helt annen potte, og vi har totalt forskjellig lyd i motoren. Jeg syns hans motor høres lean ut, og han syns min høres feit ut :P


                      Men jeg har nylig fått meg en Align 91HZ? eller hva den heter, og den klarer jeg ikke i hele tatt å høre meg klok på. Men jeg tuner etter krefter, passer på at det er rikelig med røyk og at det er jevn overgang mellom full-åpen og mid. Altså at om jeg går fra full climbout til midtstikke, så poffer det ikke ut masse røyk, men turtallet henter seg øyeblikkelig inn uten å gurgle eller raspe.
                      Honeybee CP 2

                      Comment

                      • Kristian
                        • Sep 2006
                        • 109

                        #12
                        turtall

                        Hvis det stemmer som du sier, at du kjører på 1300 (dette er alt for lavt) og 1500 rpm så er du aldrig i nærheten av full gass. Da blir det veldig vanskelig og justere! Hva slags flyving skal du bruke helikopteret til?

                        Du burde heller ligge på 1500-1600 i hover og rundt 2000 i idle up.

                        Her er en video av meg i finalen i NM 2008. Noe i den duren burde motoren høres ut.

                        Last edited by Kristian; 16-05-11, 01:31.
                        -Futaba 14 MZ
                        -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
                        -Robbe Futura Nova
                        -Robbe Futura Contest
                        -Schlüter Champion
                        -Schlüter Mini Boy
                        -Schlüter DS22
                        -Century Ninja ProMaster
                        -TSK Mystar 46
                        -X-Cell 40
                        -Ikarus Piccolo
                        -ZN Line Synergy
                        -BVM Aggressor
                        -Cheveron 60 på flotører
                        -Yoshioka Model Factory Viking 40
                        -Donut models Nexus
                        -noen biler og båter

                        Comment

                        • kesundt
                          • Jun 2008
                          • 284

                          #13
                          Originally posted by Kristian
                          Hvis det stemmer som du sier, at du kjører på 1300 (dette er alt for lavt) og 1500 rpm så er du aldrig i nærheten av full gass. Da blir det veldig vanskelig og justere! Hva slags flyving skal du bruke helikopteret til?
                          Du burde heller ligge på 1500-1600 i hover og rundt 2000 i idle up.
                          Her er en video av meg i finalen i NM 2008. Noe i den duren burde motoren høres ut.
                          Kristian; først bra flyging må jeg si. Makinen står fjellstøtt gjennom øvelsene!
                          Merk; Jeg oppga motorturtallet. Min Trex er giret ned med en faktor på 8,2
                          Så det betyr:
                          IDL1 = 13000 -> headspeed = 1585
                          IDL2 = 15000 -> headspeed = 1829

                          Ser ikke helt hvordan jeg skal komme over 1829 (du foreslår headspeed 2000 i IDL2) da OS oppgir 15000 rpm på motoren som optimalt turtall.
                          (Må tilfelle endre giret da?)

                          Jeg hørte på lyden på videoen og merker at du har mer "RRR"-lyd i din motor enn jeg har. Jeg har først og fremst en hes jevn lyd hele tiden. Etter input fra denne tråden er det sannsynsligvis et tegn på at jeg er for lean da...?

                          Originally posted by lacappuchina
                          ... tuner på krefter
                          Jeg tror det må være riktig måte å frem. Skru ut til kraftig rik. Deretter skru innover til kreftene begynner å komme ... og stoppe når lyden blir hes evt om kreftene forsvinner.

                          Jeg har lest i kommentarer fra andre at man merker lite forskjell selv om man endrer på Nitro mengde og jeg tenker at da må vel noe være feil.
                          - Med 30% Nitro kan man (skal) man kjøre motoren mye rikere enn med feks 15% fordi den økte Nitro mengden sørger for oksydering gir derfor en komplett forbrenning. Mao man kan pumpe mye mer fuel inn i sylinderen og dermed få mye mer krefterø

                          Dersom man ikke endrer på nålene når man endrer på Nitro så er vel det å kaste bort penger i de tilfelle man kjøper 30% og i andre enden risikerer at motoren stopper dersom man ikke leaner motoren (gir den mer oksygen) når man ned i Nitro. Med økt Nitro skal fuel forbruket gå opp, tenker jeg, dersom man har stilt motoren riktig.
                          Last edited by kesundt; 16-05-11, 06:49.
                          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                          Realflight G45 simulator
                          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                          Comment

                          • OTA
                            • Nov 2009
                            • 759

                            #14
                            Har brukt både rapicon 15% og 30% Nitro, men begge på 0.2mm shim. Det er merkbar effektforskjell, og den må leanes endel fra innstillingene til 30% når man går over til 15%. Nå er det selvsagt mulig denne forskjellen blir mindre med å bytte shim til 0.1mm for 15%.
                            Hvorvidt effektdifferansen er verdt prisforskjellen på de respektive fuel er vel opp til hver og en å vurdere, men for mitt vedkommende så har jeg valgt å bruke 30% Nitro.

                            Forøvrig er det slik at selv om "anbefalt" turtall for en OS er oppgitt til 15000, så kjører veldig mange (meg inkludert) litt høyere og da primært for å komme i riktig effektområde for motoren under belastning. Jeg bruker 1950 i idle 2 (1750 for idle 1) og ligger fremdeles innenfor det maksimale oppgitt for motoren. Jeg flyr ofte i idle 1 når jeg sportflyr/soft 3D og for å tvinge meg til "cyclic management". Et annet biprodukt av å gå ned på turtall er også litt lavere fuel forbruk.

                            Forøvrig, gå litt systematisk til verks når du tuner, og juster 2-3 knepp av gangen. Start på anbefalt for motoren, og gå innover. Svært mange tenderer til å vri og vrenge på nålene omtrent som de skulle tune en gammel radio. Det funker dårlig, og i beste fall gir det bare en sur og utilpass motor. I verste fall blir det innkjøp av nye deler
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment

                            • Kristian
                              • Sep 2006
                              • 109

                              #15
                              Hei igjen!

                              Takk takk Aha, så det er motorturtallet du skrev. I videoen fløy jeg med 1450 i hover og 2100 i idle up. Dette med 8,0 giring, YS 91SR motor og Hattori 995 potte. I videoen fløy jeg på 15% nitro, men i dag flyr jeg på Modell Racing Fuel 15% olje og 20% nitro Champion fuel. Motoren har da 16800. Denne har også 15000 oppgitt som top RPM. Men det går fint og kjøre over. Scott Gray kjører sin OS91HZ på 17600 rpm! Dette oppsettet fungerer bra for F3C. Skal du fly 3D må ting gjøres annerledes. Hva slags potte har du?

                              Når det gjelder tuning må du ikke se på røyken. Skru inn hovednåla til den går bra på full gass (fly ideellt sett på kurver når du tuner) Den skal da "synge" jevnt uten rasping eller skraping. Baklokket skal man kunne holde i. Midrangen gjelder det samme for, bare i hover. Tomgangen tar man til slutt.

                              Men alt her kommer jo ann på: hva slags flyving du skal bruke den til? Vil du prøve deg på FAI flyving er det også andre ting i oppsettet du kan forbedre veldig vil jeg tro.

                              Skal du fly 3D er det nok andre her som kan hjelpe deg med eksakt turtall osv.

                              Uansett, lykke til!
                              -Futaba 14 MZ
                              -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
                              -Robbe Futura Nova
                              -Robbe Futura Contest
                              -Schlüter Champion
                              -Schlüter Mini Boy
                              -Schlüter DS22
                              -Century Ninja ProMaster
                              -TSK Mystar 46
                              -X-Cell 40
                              -Ikarus Piccolo
                              -ZN Line Synergy
                              -BVM Aggressor
                              -Cheveron 60 på flotører
                              -Yoshioka Model Factory Viking 40
                              -Donut models Nexus
                              -noen biler og båter

                              Comment

                              Working...