Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asymmetriske blader, snadder ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Asymmetriske blader, snadder ...

    Asymetriske blader er vel som å banne i kirken for 3D pilotene der ute. Men, likevel jeg undres; er det noen som har svingt assymtrisk dere ute og kan dele litt erfaring?
    Hvordan er fly opplevelsen, løft, stabilitet etc etc.

    Fant disse på E: SpinBlades Asymmetrical 710mm Rotor Blades

    Jeg tenker meg å bruke slike blader til formål der løfting og transport er målet.

    Snadder?

    /Knut
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

  • #2
    Jeg har laget meg mange asymmetriske blader i tre, og det gir betydelig mer løft. Jeg liker å fly på lavt turtall og skalarotorhode, helt ned mot 900 rpm med 620 mm blader, og da hjelper det med asymmetrisk profil.

    Comment


    • #3
      Jeg har fløyet med asymetriske blader. Enormt løft, mer stabilt. Motor trekker betydelig mindre energi - et batteri varer tre ganger så lenge. Det samme gjelder vel fuel også.
      Søker du på YouTube finner du videoer av folk som flyr 3D med asymetriske blader - i alle fall sier de så. Vil dog kanskje ikke anbefale det...
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Takk for tips rundt dette.
        Kristian; Interssant din observasjon om at det blri mer stabilt.

        Min plan med assymetriske blader er å bruke de i forbindelse med løft av kamera utstyr o.l.
        Så kan jeg bruke symmetriske når jeg later som jeg driver med 3D
        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
        Realflight G45 simulator
        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

        Comment


        • #5
          Originally posted by kesundt View Post
          Takk for tips rundt dette.
          Kristian; Interssant din observasjon om at det blri mer stabilt.

          Min plan med assymetriske blader er å bruke de i forbindelse med løft av kamera utstyr o.l.
          Så kan jeg bruke symmetriske når jeg later som jeg driver med 3D
          Setter du slike blader på en 700-maskin vil jeg tro du har en glimrende kamera-platform. Har faktisk slike blader liggende som jeg skal sette på min nye 600 når jeg får esc-problemet ut av verden. Jeg ser Elefun opererer med "opptil 100%" av flytiden - det stemmer nok, med god margin!

          Min erfaring til nå er med 325mm blader - er uansett for lite til kamera, men flytid og stabilitet vil jeg tro kan sammenlignes ganske direkte.
          Last edited by kristianwest; 27-08-11, 12:52.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Umm, et lite kontroll spørsmål.
            Jeg flyr flybarless (FBL)... er det noen grunn til å at FBL elektronikken ikke vil fungere med assymertriske blader?

            Også et spørsmål til:
            Siden assynmetriske blader gir mer løft; Jeg antar det øker mekaniske krefter på kontrollstagene og linker koblet til swashplate og rotohodet,
            Tja, tåler de det? ...

            Cheers/
            Knut
            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
            Realflight G45 simulator
            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

            Comment


            • #7
              F3c

              I F3C brukte vi mye semisymmetriske blader før. Men nå er det nesten utelukkende symmetriske som gjelder, da det er blitt mye mer ryggflyving i programmet. Så for de som ikke skal fly på ryggen er semisymmetriske og foretrekke.
              -Futaba 14 MZ
              -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
              -Robbe Futura Nova
              -Robbe Futura Contest
              -Schlüter Champion
              -Schlüter Mini Boy
              -Schlüter DS22
              -Century Ninja ProMaster
              -TSK Mystar 46
              -X-Cell 40
              -Ikarus Piccolo
              -ZN Line Synergy
              -BVM Aggressor
              -Cheveron 60 på flotører
              -Yoshioka Model Factory Viking 40
              -Donut models Nexus
              -noen biler og båter

              Comment


              • #8
                Godt spørsmål.

                Men på det annen side - du holder deg på turtall langt under "normalen" med slike blader. Poenget er vel at man trenger mindre energi fra motoren for å få tilsvarende løft som med symetriske blader - og at bladprofilen i seg selv gjør heliet mer stabilt i lufta. Jeg har ingen forutsetning for å regne ut den mekaniske belastningen med det ene eller andre oppsettet, men jeg har i alle fall ikke funnet noe som helst på nettet om at dette ikke skal fungere. Total vektbelastning på hodet vil vel bli temmelig lik? Forskjellen er at motoren trekker mindre watt for å oppnå samme løft?

                Slike blader er vel heller ikke tiltenkt hard flyging. Jeg er temmelig sterk i troen på at det ikke er noe problem - men akademisk bevisførsel kan hodet mitt dessverre ikke komme opp med.

                Her står det litt, selv om spørsmålet ditt ikke berøres direkte.
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #9
                  For å si det enkelt; Nei, du vil ikke få noen større belastning på linker eller servoer. Kreftene på bladgrepene er de samme, og siden helikopteret ditt veier det samme, trenger du ikke noe mer løft for å lette.
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lacappuchino View Post
                    For å si det enkelt; Nei, du vil ikke få noen større belastning på linker eller servoer. Kreftene på bladgrepene er de samme, og siden helikopteret ditt veier det samme, trenger du ikke noe mer løft for å lette.
                    Jajo ... men jeg tenker som så. Helibabien er den samme vekten, men siden løftkreftene går opp så tenker jeg at akselerasjonen i en kraftig oppstiging (pop) blir mye større -> større G-krefter på rotorhodet.
                    Men pytt pytt, det virker som alle innleggene peker mot at asymettrisk og semi-symetrisk funker bra til sitt bruk.
                    Så tenker jeg shopper inn et sett med blader utover høsten.

                    Man går jo i bakken uansett før eller siden (spesielt når man også skal tryne inn i trær som jeg driver med)
                    Last edited by kesundt; 01-09-11, 18:26.
                    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                    Realflight G45 simulator
                    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                    Comment


                    • #11
                      Rapport fra feltet: første flight med asymetriske blader varte i fem sekunder. Skruen på haleservohornet løsnet, helien gikk i spinn og traff bakken med rompa først (og en heller ubehagelig lyd). Det var takk og farvel. Venter på nye blader (og en del andre deler), men det blir vanlige symetriske.
                      For øvrig var kvelden på Holmen veldig hyggelig!
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kristianwest View Post
                        Rapport fra feltet: første flight med asymetriske blader varte i fem sekunder.
                        Whow, fem sekunder før smackdown... Umm, ja. Not bad.
                        Synd å høre! .. Men, skadene ble kanskje ikke for store da siden du styrtet på den måten. Verre når man kommer ut av en loop og styrtet rent inn i moder jord.

                        Du dumper assymetrisk prosjektet. Med symmetriske blader så løsner ikke skruene i halen?
                        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                        Realflight G45 simulator
                        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                        Comment


                        • #13
                          Hehe - nei. Men med locktite løsner ikke skruene

                          Bytter halebom, torqstag og drevene i torqboksen framme. Og blader.. Ikke helt ille, heldigvis.

                          Har bare lyst til å fly med vanlige blader, det er den enkle grunnen. Assymetrisk-"prosjektet" er fortsatt lovende, syns jeg.
                          Last edited by kristianwest; 02-09-11, 20:01.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment

                          Working...
                          X