Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan vite at oppsett er riktig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan vite at oppsett er riktig?

    Nå har jeg satt opp halen på nytt på min trex 600 efl pro etter en uheldig krasj.

    Jeg har fulgt alle gode råd og instruksjoner om sentrering både av servohorn og stag, og jeg har satt opp 3gx'en på nytt med endepunkter og alt som skal til. Men jeg føler meg ikke sikker på dette. Det er selvsagt fordi jeg er uten særlig erfaring.

    Men: Jeg har ikke lyst til å krasje igjen. Hvordan vet jeg at alt er riktig?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Okay - jeg var litt lite konkret:

    Jeg har satt opp halen på nytt etter krasj. Har gått igjennom alle innstillinger og justeringer, men lurer rett og slett på hvordan jeg skal vite at slideren som gir halerotoren pitch er nøyaktig i midten ved sentrert servo.

    Det SER bra ut, men øyemål og forsøk på å måle med linjal er neppe godt nok. Hvordan vet jeg at jeg er nøaktig på midten?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Jeg bruker å gjøre dette ganske enkelt siden gyroen fikser det meste i lufte. Jeg setter opp endepunkta på gyroen i mitt tilfelle og setter en ganske lav gain. Rundt 30% gain i HH mode pleier å være et OK utgangspunkt. Så letter jeg heliet og alt er som regel OK. Justerer deretter opp gain ved å kjøre fort fremover og bakover etc. Man kan ofte finne en gain som funker bra, helt til man flyr fort fremover da plutselig vogger det noe jæ***. Da justerer jeg det noen knepp ned og alt funker bra!

      Jeg vet arhennie her på forumet har skrevet om oppsett av halen noen ganger her i det siste og han (om jeg har misforstått det rett) bruker å sette opp halen i rate mode. Sentrerer halen i rate mode og letter heliet. Da vil det normalt spinne og så flytter han litt og litt halen så du får litt pitch og letter igjen og igjen til heliet holder halen uten at gyroen jobber. Da har du "midtpunktet" eller hva jeg skal si og gyroen jobber da best mulig. Jeg har aldri gjort dette da det ikke har vært noe problem for meg å få halen OK.


      Truls

      Comment


      • #4
        Så det du sier er egentlig at det ikke er 100 prosent nøye om slideren står dønn i midten etter mekanisk justering?

        Jeg snakket med arhennie om dette, og han hadde oppskriften. Men det som virker greit i teorien blir straks til mange spørsmål når skruinga begynner. Jeg kunne jo ha plaget han med dette, men vil jo ikke risikere at han angrer på ha invitert en fersk nittedøl til Holmen
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Originally posted by kristianwest View Post
          Så det du sier er egentlig at det ikke er 100 prosent nøye om slideren står dønn i midten etter mekanisk justering?

          JEG mener det ja siden gyroen fikser biffen for meg. Den vil jo justere den elektronisk til han holder den stabil, så personlig funker dette helt supert for min del Så lenge gyroen kompanserer riktig veg og gain ikke er for høy er det bare å prøve mener nå jeg

          Comment


          • #6
            Originally posted by kristianwest View Post
            Så det du sier er egentlig at det ikke er 100 prosent nøye om slideren står dønn i midten etter mekanisk justering?

            Jeg snakket med arhennie om dette, og han hadde oppskriften. Men det som virker greit i teorien blir straks til mange spørsmål når skruinga begynner. Jeg kunne jo ha plaget han med dette, men vil jo ikke risikere at han angrer på ha invitert en fersk nittedøl til Holmen
            Å som jeg angrer Kristian
            He-he, nei det er bare å spørre. Og det er ikke viktig om den står i midten eller ikke. Det som er viktig er at den ikke går for lang ut tilsidene så mekanikkem butter. da kan du brenne opp servoen. Også er det viktig at den går rett vei. Både ved stikke input og at gyroen korrigerer rett vei. Det skal være ok hos deg, men det skjekker du gjerne og som en del av pre-flight sjekk.

            Så lenge halen ikke drifter for deg når du hoovrer så er alt i orden. Alle disse gain paramtrene osv kan vi se mer på når du er kommet videre i flyginga.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Jeg har jo skjønt at du egentlig ikke liker helikoptre, Arne, og at du heller ikke liker å snakke om oppsett og haler og gyoer og sånt

              Takk! Hvis regnet kan gi meg en åpning i ettermiddag skal jeg spole opp. Alt skal være (etter mine kunnskaper vel å merke) good for take off
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Pyttsan, verste som kan skje er jo at det ender (eller starter) slik:

                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Usj! Jeg tror jeg skrev i første post "Jeg har ikke lyst til å krasje igjen".

                  Hva var feilen med heliet på videoen?
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Det der så ikke ut til å ha noe med halen å gjøre Jotto Tvert i mot ser det ut som han rører collective før han har tatt av fra bakken som gjør at heliet tipper...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kristianwest View Post
                      Hva var feilen med heliet på videoen?
                      Aner ikke, men den flipper jo veldig plutselig over. Jeg tipper at gyroen er satt feil vei i aileron-retning.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jotto View Post
                        Jeg tipper at gyroen er satt feil vei i aileron-retning.
                        Hm? Montert 90 grader feil vei på helikoperet, eller feil i oppsettet av gyroen?

                        Dette er vel en 3G-enhet - feil montering kan kanskje påvirke swash også, og ikke bare halen?
                        Last edited by kristianwest; 13-09-11, 13:32.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Statusrapport:

                          Jeg tok med 600'n ut i ettermiddag og spolte opp - veldig veldig forsiktig i normal. Så fort heliet ble lett på understellet dro halen mot høyre, nesa mot venstre. Min tanke er da at gyroen er reversert. Jeg måtte gi meg, for det begynte å regne - men er jeg inne på noe?

                          Hvordan kan jeg teste dette uten å risikere at heliet tar av / flipper over - kan jeg spole opp uten rotorblader for å teste hvordan halen oppfører seg?
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Reverser gyroretninga på halen, og spool sakte opp igjen. Du merkar fort om gyroen kompenserer halen riktig vei eller ikkje.
                            Runar Sandnes
                            Medlem i Gloppen modellflyklubb

                            ------
                            Constantly fighting gravity

                            Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                            Comment


                            • #15
                              Skal prøve det.

                              Men jeg syns det er litt rart - heliet er reparert etter krasj, og jeg har ikke byttet haleservo, ei heller gjort om på noe oppsett annet enn å sette endepunkter på nytt.

                              Alt skal dermed i teorien være som før krasjen. Kan det likevel være at jeg må reversere gyroen? Eller kan det være noe annet galt her?
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment

                              Working...
                              X