Announcement

Collapse
No announcement yet.

liten introduksjon samt noen nybegynner spørsmål.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • liten introduksjon samt noen nybegynner spørsmål.

    hei godtfolk.
    jeg vet ikke om dette er riktige plassen og poste en sånn tråd, men jeg prøver så får evt moderatorer flytte den.

    for to år siden prøvde jeg et co axialt helikopter og syntes det var artig "stue-underholdning", men det blei liksom ikke noe mer ut av det. Så nå etter at jeg har blitt småbarnsfar er det litt begrenset med hvor mye tid man har til egene interesser og tid til selv og "være barn", så bestemte meg for et jeg skulle sette meg litt mer inn i dette med helikopter, for dette må jo være ypperlig å drive med etter poden har lagt seg. co-axcialt heli var planen, men etter jeg hadde kikket litt og lest endel på dette forumet fant jeg ut at jeg ville ha noe litt mer "ordentli". det er sikkert ikke "ordentli" iforhold til et 6 kannals, men kanskje mer "ordentli" en et co-axialt, så nå venter jeg på postmannen som kommer med: blade 120 sr, spektrum dx6i.

    så over til noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.
    -regner med denne stikka kan brukes på simulator? har planer om å kjøpe meg phenix sim etterhvert.
    -har sett noen videoer på youtube om denne stikka, og hvor vanskelig er den egentlig og sette opp? ser litt omfattende ut på de klippene jeg har sett.
    -og til de som har det heli`et, hvor mye trimming/justeringer må til før jeg er på "vingene"? og er det overkommelig for en nybegynner?

  • #2
    Originally posted by heliko-lars View Post
    hei godtfolk.
    -regner med denne stikka kan brukes på simulator? har planer om å kjøpe meg phenix sim etterhvert.
    Ja. Funker helt fint.

    -har sett noen videoer på youtube om denne stikka, og hvor vanskelig er den egentlig og sette opp? ser litt omfattende ut på de klippene jeg har sett.
    Er dokumentasjonen lik som på blade mcpxen så er det helt nydelig og forholdsvis enkelt.

    -og til de som har det heli`et, hvor mye trimming/justeringer må til før jeg er på "vingene"? og er det overkommelig for en nybegynner?
    Følg instruksjonsboka. 5 minutter senere trenger du deler

    Trimming/justering på slike helikopter er til å begynne med bortkastet tid. Med mindre det ikke er nogenlunde fra butikken, og da snakker vi bytting. Etterhvert kan det være at du vil finjustere noen finere ting, men da er du egentlig mest interessert i neste skritt

    Sjekke helifreak.com også (120 SR - HeliFreak). De har omfattende forum for omtrent hvert eneste heli som er i lufta og mer til...

    Comment


    • #3
      Hallais heliko-lars og velkommen ombord!


      Blade 120 SR flyr veldig, veldig greit! Det er billig å krasje og det tåler en del så her er jeg overbevist om at du har gjort et bra kjøp. Personlig er jeg Futaba mann så jeg syntes DX6i var litt knotete å sette opp. Delvis pga lite display og litt på grunn av at man ikke har piltaster på radioen. Med litt trening og tilvenning eller litt hjelp fra en med Spektrum-erfaring så har jeg troen på at du klarer det helt fint! MFN, youtube og Helifreak er gode stikkord for suksess mener jeg..

      Om du skulle ha noen i nærheten som kan fly heli så er det alltid en fordel å få litt hjelp av de, men på vindstille dager utendørs burde det gå fint å prøve å ta opp dette selv når du har satt det opp skikkelig! Og ja, det går helt fint å bruke denne radioen med Phoenix simulator!


      Lykke til og fyr løs med spørsmål om det er noe uklart eller noe du lurer på!

      Comment


      • #4
        Du har vel sett denne serien på fire filmer på You Tube? Blade 120 SR - Unboxing - Beginner's Guide Part 1


        Last edited by ArneH; 29-09-11, 08:01.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          takk for informative og utfyllende svar. i dag henta jeg heli`n på posten og har allerede flydd litt i stua til min samboers store fortvilelse, guttungen syntes det var meget stas da, satt stille på fanget i lange tider, mens jeg banna og sværta.. hehe...
          Jepp ArneH har sett de filmene, de har vært til hjelp iløpet av ettermiddagen..

          jeg kommer nok til og plage dere med flere spørsmål ettersom dagene går, kjenner ikke til noen som kjører heli/fly så meget greit og kunne henvende seg til kompetene og flinke folk her inne (veit det er en klubb her, men skal ikke troppe opp der riktig enda)

          Comment


          • #6
            Originally posted by heliko-lars View Post
            takk for informative og utfyllende svar. i dag henta jeg heli`n på posten og har allerede flydd litt i stua til min samboers store fortvilelse, guttungen syntes det var meget stas da, satt stille på fanget i lange tider, mens jeg banna og sværta.. hehe...
            Jepp ArneH har sett de filmene, de har vært til hjelp iløpet av ettermiddagen..

            jeg kommer nok til og plage dere med flere spørsmål ettersom dagene går, kjenner ikke til noen som kjører heli/fly så meget greit og kunne henvende seg til kompetene og flinke folk her inne (veit det er en klubb her, men skal ikke troppe opp der riktig enda)

            Du må IKKE være redd for å "plage" noen for det gjør du på ingen måte! Det er bare superhyggelig å hjelpe folk i gang.. Og du må IKKE være redd for å dukke opp på den lokale stripa! De setter nok pris på nye medlemmer og du setter nok pris på hjelpen du kan få Lykke til og fyr løs med spørsmål etc

            Comment


            • #7
              Det er godt å høre.
              Så etter en kveld med prøving å feiling må jeg konkludere med følgende:
              - stua mi er for liten.
              - må ha nytt landing gear/skids/understell eller hva det nå heter.
              - kjøpe meg simulator.
              - prøve å komme i kontakt med en som kan kalle seg helikopter-pilot.

              men skal si det er artig ja, enda jeg ikke har hatt mange minuttene i luften enda.

              Comment


              • #8
                Hvor bor du? Det er sikkert noen på forumet som bor ikke så langt fra deg
                Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
                XG8
                Snart:

                Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
                V-bar
                Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

                Comment


                • #9
                  Bor på raufoss, nærmeste klubben er vel gjøvik og omegn modellflyklubb.

                  Comment


                  • #10
                    Det er i alle fall en veldig god start å spørre og grave litt her inne For å fly helikopter kan framstå temmelig vanskelig. Det er det også, men det også gøy. Utrolig, fantastisk gøy.

                    Tre tips:

                    1. dream-models.com - dream models Ressurser og informasjon

                    2. 404 Not Found

                    3. Vurder å kjøpe deg en simulator på PCen. Der kan du krasje så mye du vil, helt gratis. Phoenix går for å være blant de beste på helikopter.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      SR120 er som andre beskriver en fint nybegynnerhelikopter.
                      Har kjøpt det samme til guttungen til samme formål.
                      Kan vel komme med samme anbefaling som jeg gjør til guttungen og som jeg selv har hatt god erfaring med når det kommer til små helikopter og det er fly alltid over gress, det gjør det så mye billigere å krasje for de aller fleste gangene ender det uten skader.

                      Når du blir litt mere erfaren så er trikset med SR120 å kutte blarne med 1cm som gjør at headspeed øker og padlene få flybaren får mere grep i lufta og litt av suppebolle fealingen blir borte.

                      Radioen er veldig kurant og enkel å sette opp.
                      Manglende piltaster kan jeg ikke se at jeg savner for man blir fort vandt med rulla og knappen i den.
                      Hittil har jeg flydd Trex 450, Blade mSR, Logo 500 og Blade mCPX på DX6i som jeg benytter enda.
                      Det eneste som jeg nynes er litt knotete er endepunkstjustering men dette finner man ut av.
                      Resten av oppsettet er enkelt i radioen.
                      Last edited by perpyro; 01-10-11, 16:16.
                      Trex 450 blandingsrase 4S
                      Logo 500
                      Blade mCPX

                      Comment

                      Working...
                      X