Unconfigured Ad

Collapse

Død (?) haleservo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

På mine 4 v-bar heli så langt har aldri gain vært en kritisk faktor. Har satt de på anbefalt og der har de blitt. Så jeg tipper du har en feil der et sted. Ta en ting av gangen. Begynn med det enkle og jobb deg videre.
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
      • May 2011
      • 1769

Hm, nei, gain ser i alle fall ikke ut til å være årsaken hos meg.

Med referanseverier sikter jeg til oppsettet av halen i setup-delen av vbar. I forklaringsteksten i dataprogrammet står det at endepunkt-verdiene bør ligge på mellom 80 og 120, hvis ikke må lengden på roden justeres slik at disse verdiene kommer så nær hverandre som mulig. DS650 måtte jeg reversere iforhold til Futabaen, og dermed ble disse verdiene helt gale: Det var over 100 på stikke til venstre og 56 på stikke til høyre. Nå har jeg justert slik at jeg har 86 på begge.
      Det var dette jeg leste om på HeliFreak, det sto at dette var viktig å få riktig. Om det stemmer, derimot, aner jeg ikke - selv om det virker fornuftig at dette også er så nøyaktig justert som mulig.

Time will show! Regner med å ha deler i posten i morgen, i alle fall.
      Kristian Westgård
      Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

Comment

• kristianwest
        • May 2011
        • 1769

Forresten: kjørte vibrasjonsanalyse i vbaren i går. Maskina sto på bakken, uten blader. Fikk ikke en eneste unormal peak, alt så for meg veldig bra ut - dvs grafen lå langt nede over hele linja, kun med små topper jevnt fordelt utover frekvensene.

Jeg ser noen har skjermbilder av grafene, men jeg fikk ikke enset meg til å trykke på printscreen-knappen. Derfor får jeg ikke vist det fram. Men høres det normalt ut?
        Kristian Westgård
        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Originally posted by kristianwest
          Forresten: kjørte vibrasjonsanalyse i vbaren i går. Maskina sto på bakken, uten blader. Fikk ikke en eneste unormal peak, alt så for meg veldig bra ut - dvs grafen lå langt nede over hele linja, kun med små topper jevnt fordelt utover frekvensene.

Jeg ser noen har skjermbilder av grafene, men jeg fikk ikke enset meg til å trykke på printscreen-knappen. Derfor får jeg ikke vist det fram. Men høres det normalt ut?
          Var den godt under den gule horisontale linja? Isåfall er det et godt tegn, men den sier som sagt ikke hele sannheten. Det er først når bladene kommer på at du ser at du f.eks. har kast i hovedakslingen. Den roterende akslingen skaper ikke så mye vibrasjon i seg selv. Det er når du får på blader og de kastes frem og tilbake av skeivheten at du får vibrasjoner.
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• kristianwest
            • May 2011
            • 1769

Ja, godt under den gule.

Og jeg får ikke tatt den opp i hover samtidig som jeg er er koblet på - har ingen bluetooth-dings.
            Kristian Westgård
            Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Brumm
              • Apr 2008
              • 1816

Og jeg får ikke tatt den opp i over samtidig som jeg er er koblet på - har ingen bluetooth-dings.
              Anbefaler deg å kjøpe en.. Det vil gjøre dagen på stripa så mye lettere.. Har du en android telefon med vstabi appen, kan du stå å leke med innstillingene mens du flyr.. Den originale Mikado adaptern koster noen kroner, men jotto har visst testet en ebay variant som nesten er gratis, og den funker den også..
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• kristianwest
                • May 2011
                • 1769

Originally posted by Brumm
                Anbefaler deg å kjøpe en.. Det vil gjøre dagen på stripa så mye lettere.. Har du en android telefon med vstabi appen, kan du stå å leke med innstillingene mens du flyr.. Den originale Mikado adaptern koster noen kroner, men jotto har visst testet en ebay variant som nesten er gratis, og den funker den også..
                Bestilte billig-varianten i går. Det måtte bli den billige, for nå må jeg bruke resten av pengene på en android-telefon

V-bar virker som et solid system, men jeg vet ikke om jeg liker at alt må stilles inn via interface på en datamaskin. Det hadde vært veldig greit om de mest vanlige justeringsbehovene var dekket direkte på enheten. Men at alt er på en PC-skjerm gjør det oversiktlig og greit - det er fordeler og ulemper med alt.

Hale-problemene er så godt som løst. Update følger - men i en egen post!
                Kristian Westgård
                Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Øyvind M
                  • Oct 2008
                  • 837

beastx.........
                  dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                  Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                  Løten MFK
                  Stay Frosty

Comment

• kristianwest
                    • May 2011
                    • 1769

Originally posted by Øyvind M
                    beastx.........
                    Jeg har det på en 500-maskin. Helt enig at det fungerer veldig bra!
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

V-bar virker som et solid system, men jeg vet ikke om jeg liker at alt må stilles inn via interface på en datamaskin. Det hadde vært veldig greit om de mest vanlige justeringsbehovene var dekket direkte på enheten. Men at alt er på en PC-skjerm gjør det oversiktlig og greit - det er fordeler og ulemper med alt.
                      Jeg synes det er gull å kunne justere ting fra mobilen uten å måtte fikle med helikopteret. Land, tukle med innstillinger, fly igjen, land, etc. Man trenger jo ikke engang å gå bort til helikopteret.

Jeg har større problemer med å skjønne de som synes det er stas med potmetere på helikopteret. Det er jo rimelig 1975. Her er forresten neste versjon av BeastX:

Click image for larger version

Name:	489329_elettra_radio_mod._594_3.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	582714

Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• kristianwest
                        • May 2011
                        • 1769

Samboeren kjøpte en sånn i dag. Kosta 7000. Er veldig HOTT med sånne retroting nå.

Visste forresten ikke at BeastX kopierte Futaba? Ligner veldig på den nye radioen deres...
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• kristianwest
                          • May 2011
                          • 1769

En liten oppsummering, kanskje det er andre som kan ha nytte av dette:

Tråden startet altså med at min Futaba BLS251 haleservo ikke ville være med lenger. Årsaken til dette var ganske enkelt (og ganske dumt) at jeg plugget servokabelen opp ned i mottakeren (eller mer presist v-baren). Flere har fortalt meg at det kan skje at servoer ikke tåler dette.
                          Jeg forsøkte å putte inn en PowerHD DS090-M jeg hadde liggende, men denne servoen er ikke god nok til å være haleservo. Den er nok på papiret rask nok til å gjøre en høvelig jobb, men i praksis sentrerer den for dårlig og er nok også for treg til å kunne løse jobben tilfredsstillende.
                          Jeg skaffet en Align DS650, og med visshet om at flere bruker denne med hell gikk jeg ut fra at haleservo-problemet var løst.

En testflight viste imidlertid at helikopteret ikke fløy pent. Helikopteret wobbet i alle retninger - både cyclic-bevegelsene og halebevegelsene var helt ute av kurs.
                          En gjennomgang av v-bar-oppsettet løste det meste av cyclic-bevegelsene. Det viste seg at jeg hadde satt gain alt for lavt. Problemet var derimot fortsatt stort når det kom til halen: Den logra som en gira schäfer.
                          Jeg forsøkte med lav gain og med høy gain, uten at det hjalp det grann. Jeg satte til slutt gain på referanseverdien fra v-bar, og lot den stå der.

Jeg begynte å tenke på mekaniske problemer, og jobbet systematisk:

* Jeg skiftet dempere. Konklusjon: Hjalp ikke. Fortsatt problemer.
                          * Jeg skiftet spindel. Konklusjon: Hjalp ikke.
                          * Jeg skiftet mast. Konklusjon: Hjalp ikke

Jeg visste fra første oppsett at slideren som sørger for pitch på halerotoren ikke var i senter ved sentrert servo. Resultatet var at endepunktverdiene i v-bar-oppsettet var veldig ulike - på venstre stikke hadde jeg 105 og på høyre stikke rundt 50. Jeg bestemete meg for å rette opp dette forholdet, og forlenget staget med tre runder. Dermed fikk jeg 86 på begge endepunktverier. Det er fortsatt litt lavt, men innenfor v-bars referanseverdier - og mest viktig var det likt på begge sider.
                          Dette hjalp en god del. Logringen var ikke fullt så framtredende. Ikke desto mindre var det fortsatt så alvorlig at det ikke var mulig å fly.

Nå måtte jeg ha hjelp og tok med meg helikopteret til stripa på Holmen.

Der fikk helikopteret en grundig sjekk (men nå ble det gjort mye uten at jeg testfløy mellom hver operasjon):
                          1. Hovedrotoren gikk tregt. Lagrene langs masta ble smurt opp.
                          2. Dårlig mesh mellom pinjong og hovedgir ble fikset.
                          3. Og det mest alvorlige: Jeg gjorde en feil da jeg satte opp heliet første gang. Linkene fra washout var montert på feil kuler på swash. Ergo var også stagene fra pitch feil. Resultatet var dødgang på hovedrotorens pitch.
                          Kulene på swash har ulik størrelse, og dermed satt washout-linkene veldig godt, mens pitch-linkene satt veldig dårlig. Washout-armene var ødelagte som følte av at de var presset på kuler som var for store, og måtte byttes. Etter at dette var fikset, var slarken borte.
                          4. For stort vandringsrom for haleservostaget. Vi satte llinken et knepp inn på haleservohornet og fikk dermed økt endepunktverdiene i v-bar fra 86 på begge til rundt 100 på begge. Dette er bulls eye i forhold til v-bar-manualen, som anbefaler verdier mellom 80 og 120.
                          5. Et ekstra lag med tape ble lagt mellom v-baren og helikopteret for å dempe vibrasjoner.

Vi testfløy, justerte gain en tanke opp, og testfløy igjen: Fantastisk! Logringen var så godt som borte.

Jeg hadde derimot fortsatt et og annet utslag på halen og fikk tips om å flytte vbar-sensoren. Sensoren sto nemlig på toppen av autorotasjonshuset - uten gyromonteringsplata. Sensoren ble flyttet ned på bunnplata.

Resultat: 99,99 prosent perfekt og i aller høyeste grad flydyktig!

Det er fortsatt et og annet utslag på halen, men det er sjelden og det er knapt merkbart. Jeg må sette heliet i hover rett foran meg og studere det for å legge merke til det. Forholdet påvirker ikke flyginga.
                          Når jeg likevel har kommet så langt klarer jeg vel ikke å gi meg før det er 100%. Kankje det kan være paraplydrevet, som har et lite kast. Sånn er det å være hekta på heli! Men jeg flyr maskina uten problemer - og smiler stort!

Tusen takk til Arne (arhennie) og Kjell Kristian (kjellkr) som hjalp meg med dette. Og takk for all hjelp og alle svar her på Modellflynytt. Takk!
                          Last edited by kristianwest; 23-10-11, 09:52.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• perpyro
                            • Aug 2008
                            • 488

Huff, det var mye på en gang som lagde mye rare utslag gitt.
                            Ser ikke ut som det er bare fryd på gammen med FBL oppsett heller for sensoren er jo det som står for stabiliteten nå istedenfor en stang med padler på som er ganske så imun mot vibrasjoner.
                            Men du er altså ikke 100% fornøyd med DS650 serrvoen din.
                            Hadde vært spennede å se om en BLS251 ville gjort jobben enda bedre.
                            Er litt nysjerrig på ytelsesforskjellene på disse i praksis.
                            Trex 450 blandingsrase 4S
                            Logo 500
                            Blade mCPX

Comment

• kristianwest
                              • May 2011
                              • 1769

Originally posted by perpyro
                              Men du er altså ikke 100% fornøyd med DS650 serrvoen din.
                              Hadde vært spennede å se om en BLS251 ville gjort jobben enda bedre.
                              Er litt nysjerrig på ytelsesforskjellene på disse i praksis.
                              Jeg har vel aldri sagt at jeg ikke er fornøyd med servoen - den ser ut til å gjøre jobben, den. Men hva som er årsaken til at det bare er 99,99 prosent bra vet jeg ikke. Kanskje det er paraplydrevet som må skiftes. Vet ikke ennå.
                              Men spørsmålet ditt er likevel interessant: Hva er ytelsesforskjellene mellom Align DS650 som koster 550 kroner og Futaba BLS251 som koster 1200 kroner? Det hadde vært veldig interessant å vite om BLSen er verdt pengene sine, eller om DS650 gjør samme jobb for halvparten av prisen. Det er sikkert noen her på forumet på har testet begge og kan si mer om det...?
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• lillejon78
                                • Dec 2005
                                • 1530

Jeg har vel aldri sagt at jeg ikke er fornøyd med servoen - den ser ut til å gjøre jobben, den. Men hva som er årsaken til at det bare er 99,99 prosent bra vet jeg ikke. Kanskje det er paraplydrevet som må skiftes. Vet ikke ennå.
                                Men spørsmålet ditt er likevel interessant: Hva er ytelsesforskjellene mellom Align DS650 som koster 550 kroner og Futaba BLS251 som koster 1200 kroner? Det hadde vært veldig interessant å vite om BLSen er verdt pengene sine, eller om DS650 gjør samme jobb for halvparten av prisen. Det er sikkert noen her på forumet på har testet begge og kan si mer om det...?
                                jeg hadde bls251 på halen på min trex600 helt til den dagen jeg klarte å sette den feil vei, align ds650 ble montert å jeg merker ikke noe forskjell, jeg flyr mye alle veier å halen holder 100% med begge servoene
                                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                                homemade quad med diverse elektronikk.
                                noen depronkjerrer.
                                futaba10c 2.4ghz.
                                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

Working...