Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tykkelse på ledninger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tykkelse på ledninger

    Min CC ICE2 80 regulator og mine TP batterier bruker "feite" 10AWG ledninger. Jeg har lenge vært på utkikk etter 10AWG ledninger for å lodde noen "passende" seriesløyfer. Omtrent alle norske RC butikker er enten utsolgt for 10AWG, eller selger 12-14AWG som det tykkeste. Deans-sløyfene jeg kjøpte tidligere var 16AWG. De er altfor tynne.

    Norwegian Modellers fører noen kabler på ca 4,5mm. Jeg har loddet et par sløyfer med dem. Er dette tykt nok?

    Sjokkert over at ingen har tykke kabler inne........

  • #2
    Ja vet må ikke det der jeg jobber har vi kabel opp til iallefall 150mm2 i kobbel liggende i hyllene. Gå til nermeste EL-tavlebygger så får du vel så mye og så tykk kabel du bare vill ha. De har somoftest kabler med forskjellige stivheter og isolasjonsmatriale.

    Comment


    • #3
      AWG10 eller 4-6mm2 skulle duge men ja det er skremmende at ingen av de store RC nettbutikkene i norge har AWG10 silikonislolert ledning.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment


      • #4
        http://shop.smallsize.no/product_inf...4692a191f9d802
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Har noen rester av en sånn kveil hjemme men det hjelper ikke at smallsize er utsolgt heller.
          Trex 450 blandingsrase 4S
          Logo 500
          Blade mCPX

          Comment


          • #6
            Det er ikke nødvendig å kjøpe kabler fra RC butikker.
            Høytalerkabler kommer i en mengde tverrsnitt pluss at de vanligvis er myke, lette å bøye.
            TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
            Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
            GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
            Realflight G45 simulator
            Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

            Comment


            • #7
              Vær klar over at de alternative kablene dere snakker om her normalt har PVC isolasjon. De tåler ikke mer enn 70 grader. Resultet kan fort bli at isolasjonen blir sprø og faller av.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Det eneste spesielle med kabel kjøpt fra RC butikker må vel være prisen. En får jo mye bedre kabler andre steder for en brøkdel av prisen som RC butikkene tar.

                Comment


                • #9
                  Tror fremdeles jeg ville foretrukket silikonisolerte kabler fremfor PVC når vi snakker strømmene som et heli trekker.
                  Trex 450 blandingsrase 4S
                  Logo 500
                  Blade mCPX

                  Comment


                  • #10
                    Man får vel kabler med den isloeringen og i den prisklassen man vil? Høyttalerkabler kan man så vidt jeg vet få både med PVC, silikon og mye annen tøff kjemi rundt seg. Man må bare passe på å kjøpe det man selv har behov for. Jeg er for øvrig enig i at det er smart å holde seg unna PVC. Men jeg syns Kesundt har et veldig godt forslag!
                    Og hobbyrorretningene har / eventuelt kan skaffe 10awg om en spør. Selv om de er dyre - og man må vente en dag eller tre.
                    Om du vil ha rimeligere kabel i assorterte dimensjoner og farger og med silikonisloasjon har du noen eksempler her - og du finner nok enda flere muligheter om du bruker noen minutter med Google.

                    Verkstedutstyr - Silikonkabel 2,5mm2 100m

                    Verkstedutstyr - Silikonkabel 1,5mm2 100m

                    Verkstedutstyr - Silikonkabel 0,5mm2 100m

                    Det er mange kabler i verden. Nesten like mange kabler som bruktbiler, faktisk
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Ja det er sikkert noe spesiell strømm i helikoptre som krever kabel fra RC butikk. Høyfleksibel silikonisolert kopperkabel av den typen vikleverkstede bruker som tilledere i elmotorer duger sikkert ikke.

                      Comment


                      • #12
                        Hvor mye trenger du? Tror jeg har litt av hver liggende... Kan fyre av i posten i morgen om du ikke trenger for mye?

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bestiller et lass med kabler av forskjellige tykkelse fra HobbyKing en gang i blant. Det koster "ingenting", så jeg bestiller et par års forbruk om gangen.
                          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                          Anything worth doing is worth overdoing!

                          Comment


                          • #14
                            Det er ingen spesiell strøm i helikopter bare veldig mye av den under et miljø med vibrasjoner.
                            Høyfleksibel silikonisolert kopperkabel av den typen vikleverkstede bruker som tilledere i elmotorer duger helt sikkert.
                            Trex 450 blandingsrase 4S
                            Logo 500
                            Blade mCPX

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bardp View Post
                              Ja det er sikkert noe spesiell strømm i helikoptre som krever kabel fra RC butikk. Høyfleksibel silikonisolert kopperkabel av den typen vikleverkstede bruker som tilledere i elmotorer duger sikkert ikke.
                              Vet du hva du driver med så sett inn hva du vil. Men du foreslo over her å gå til et EL-tavle verksted å be om kabel. De har som oftest PVC kabel eller andre plastmaterialer som ikke tåler spesielt mye mer. Litt dårlig gjort å anbefale slikt på et forum eller?
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X