Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket Flybarlesshode??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ragge1
    • Sep 2009
    • 1598

slipper swashdriver se mer clean , sexy
    har compass hode på min 600 og Trex 500 hehe
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• lacappuchino
      • Oct 2007
      • 1342

Jeg vet ikke om det er noe vits å prøve å nevne at Compass hodet er det eneste med selvjusterende phasing jeg?
      Honeybee CP 2

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Hvordan flexende swashdriver gjør at phasing blir selvjusterende har jeg aldri skjønt. Vil heller tro den til stadighet vil komme ut av fase. Men om alle er så fornøyd med det hodet så funker det sikkert. Men har noen forsøkt det hodet i FAI type flyging? Det er vel først da en virkelig har behøv for korrekt phasing. Tror aldri jeg har sett en video der en 6HV eller 7HV er flydd i en rett linje...
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• Brumm
          • Apr 2008
          • 1816

Hva er phasing?
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by Brumm
            Hva er phasing?
            Phasing er vinkelen mellom den øverste delen av swashplata og hodet. Hvis hodet er vridd i forhold til de øverste kulelinkene på swashplata, så er hodet ute av fase med swashen, dvs at bladene ligger litt i for- eller etterkant av swashplatas rotasjon. Da får man uønskede aleron<->elevator-interaksjoner, dvs at helikopteret vrir seg litt i aileron-retning selv om du bare gir elevator.

Du kan justere phasingen mekanisk ved å vri på swash-driveren eller korrigere for uønsket phasing i V-Bar.

På de nye Align-hodene er det fast phasing på 0 grader, siden swashdriveren er integrert i hodet. Da slipper man å tenke på om phasingen er satt mekanisk korrekt.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• lacappuchino
              • Oct 2007
              • 1342

Originally posted by arhennie
              Hvordan flexende swashdriver gjør at phasing blir selvjusterende har jeg aldri skjønt. Vil heller tro den til stadighet vil komme ut av fase. Men om alle er så fornøyd med det hodet så funker det sikkert. Men har noen forsøkt det hodet i FAI type flyging? Det er vel først da en virkelig har behøv for korrekt phasing. Tror aldri jeg har sett en video der en 6HV eller 7HV er flydd i en rett linje...
              Nei det kan du si =) Jeg har pløyd gjennom compass forumet nå for å lete etter noe fakta, men har ikke funnet noe annet enn en video hvor et lite kamera er festet på bladgrepet, og som viser at bladene kommer ut av fase konstant under flyturen. Både -for og -aft.

Hva har det å si i praksis? Jeg tror det kommer litt an på hvor mye fbl-kontrolleren korrigerer for dette, noe jeg er bombesikker på at vbar gjør utrolig bra. BeastX tror jeg ikke er like god på det. Bakgrunnen til at jeg sier det, er at jeg har 2 modeller med beastx, og jeg syns at den med compass-hodet roller og flipper mer nøyaktig enn 700n med align-hodet.

Mine roller og flipper ser messy ut i forhold til en annen på stripa som flyr med en 700N med vbar.

Også har det sikkert litt å si hva slags blader man flyr med. Jeg har lette align blader, han andre edge fbl.
              Honeybee CP 2

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Originally posted by arhennie
                Tror aldri jeg har sett en video der en 6HV eller 7HV er flydd i en rett linje...

6HV flyr strekandes beint for å si det slik. Omtrent som den er på skinner. Kan se om jeg får filmet litt av sånn type flyving om du ønsker det arhennie?

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

Originally posted by Trulsen
                  6HV flyr strekandes beint for å si det slik. Omtrent som den er på skinner. Kan se om jeg får filmet litt av sånn type flyving om du ønsker det arhennie?
                  Ser jo ikke sånt på film. Det er piloten som må kjenne hvordan heliet oppfører seg.
                  arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Originally posted by lacappuchino
                    Nei det kan du si =) Jeg har pløyd gjennom compass forumet nå for å lete etter noe fakta, men har ikke funnet noe annet enn en video hvor et lite kamera er festet på bladgrepet, og som viser at bladene kommer ut av fase konstant under flyturen. Både -for og -aft.

Hva har det å si i praksis? Jeg tror det kommer litt an på hvor mye fbl-kontrolleren korrigerer for dette, noe jeg er bombesikker på at vbar gjør utrolig bra. BeastX tror jeg ikke er like god på det. Bakgrunnen til at jeg sier det, er at jeg har 2 modeller med beastx, og jeg syns at den med compass-hodet roller og flipper mer nøyaktig enn 700n med align-hodet.

Mine roller og flipper ser messy ut i forhold til en annen på stripa som flyr med en 700N med vbar.

Også har det sikkert litt å si hva slags blader man flyr med. Jeg har lette align blader, han andre edge fbl.
                    Lette 3D blader har forskjøvede tyngdepunkter. En slags mekanisk ustabilitet som skal gjøre heliet kjappere til 3D flyging, men dermed også mer nervøst og ustabilt eller hva man kaller det. Jeg er av den oppfatningen at V-bar systemene trenger en nøytral mekanikk slik at regulatorene ikke skal behøve å jobbe mot et ustabilt system. Og derfor har vi fått FBL bladene der tyngdepunktet er mer nøytralt. Og sånn sett kan jeg ikke forstå at et hode der phasing er før og etter om hverandre kan være en fordel. Men jeg har ikke flydd med det hodet og aner ikke åssen det merkes. Og mulig det har mindre å si dersom man flyr slik jeg har sett 7HV konstruktøren flyr. Masete røre 3D med psycho headspeed ( No fence )

Når det gjelder dine heli og Align hode kontra Compass. Kan det være geometrien på din Align maskin ikke matcher helt til V-bar parametrene? Har hørt fra andre at de har måttet gjøre en hel del på 700 hodet for å få dette bra. Min egen erfaring er at jeg føler hodet ikke har så mye å si når jeg flyr mine V-bar maskiner. Føler liksom jeg kjenner igjen det samme i de alle. Både T-rex 550, Logo 600 og TDR. (Alle parametre er da innenfor, og veldig like på alle heliene). Mens da jeg fløy Flybar maskiner tidligere følte jeg svært stor forskjell fra et fabrikat til et annet.
                    Last edited by arhennie; 28-10-11, 13:58.
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• thomas.kjolstad
                      • Mar 2011
                      • 1247

Click image for larger version

Name:	14078.jpg
Views:	1
Size:	7.2 KB
ID:	583021

Noen som har vært borti dette hode. Fra Elefun.

Hvor finner mann det nye Align sitt hode??
                      Har sett gjennom hele lista til Elefun men finner det ikke.

Comment

• Skartun
                        • Aug 2008
                        • 231

Originally posted by thomas.kjolstad
                        [ATTACH=CONFIG]46824[/ATTACH]

Noen som har vært borti dette hode. Fra Elefun.
                        Ligner veldig på rjx hodet... Er nok samme sak. Jeg har ikke sett komplette align hoder til salgs. De foretrekker å selge de sammen med 3g(x) osv. De man kunne få tak i komplett var som regel plukket ut av disse settene. Men jeg kan ta feil.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                        Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

http://www.sognmodellfly.com

Comment

Working...