Unconfigured Ad

Collapse

Vibrasjon med forskjellige gyrotaper

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Vibrasjon med forskjellige gyrotaper

Jeg har en T-Rex 500 som alltid har hatt problemer med vibrasjon. V-Bar-loggen er fylt med "extreme vibration"-advarsler, og helikopteret har tidvis oppført seg ganske dårlig.

Jeg har prøvd å bytte tape fra Spartan-tape til Mikado-tape, og resultatet var ganske interessant:

Spartan:

Mikado:

Forskjellen i høyden på toppene er ikke så stor, men det generelle vibrasjonsnivået er mye lavere med Mikado-tapen. Dette er den grønne søyla til høyre som har gått ned fra 2600 til 870. Helikopteret oppfører seg også helt perfekt i lufta nå. Herlig!

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at jeg har hatt sterk vibrasjon på headspeed-frekvensen. Jeg prøvde å bytte alt av lagere, swashplate, feathering shaft og main shaft uten at det hjalp. Det viste seg til slutt at det var selve headblocken som var skeiv. Litt interessant siden den aldri har vært kræsjet med... Anyway, V-Bar sin vibrasjonsanalyse er veldig nyttig når man skal finne vibrasjoner. Man slipper å lete i blinde siden man ser om den er i motoren, langs hovedmasta eller i halen. I tillegg får man jo et tall svart på hvitt på hvorvidt det blir bedre istedetfor å måtte synse seg frem.
    Attached Files
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Artig!

Men kan du ta samme test med f.eks Biltema sin dobbeltsidige? Mange som bruker denne,
    gjerne i flere lag også
    Tom I. Arntsen

Comment

• jnissen
      • Jan 2011
      • 145

Ang. vibrasjon med gyrotape anbefaler faktisk Henseleit å bytte til Align om man har vibrasjoner. Den er etter hans sigende meget god. Side 33 i TDR 2011 manualen hans sier følgende:
      "
      If any problems occur due to vibrations in spite of a thorough cable installation, they are mostly caused by the electric motor.
      Vibrations of this high frequency have a greater influence than the ones caused by the rotor (unfortunately not all motors are
      optimally balanced).

If you have this kind of problems, it is recommended to attach the V-Stabi box to the sensor plate using gel pads instead of
      normal adhesive tape (ensure sufficient adhesive force).
      These blue-green pads similar to silicone are available at Align for example. They have very good damping properties
      especially in the range of high vibration frequencies.
      "
      (min utheving)...

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Nei nå har jeg funnet noe som funker, og den skal aldri av igjen

Fra spøk til revolver: hvilken tape som fungerer varierer fra helikopter til helikopter, og det avhenger av vibrasjonenes frekvens og styrke. Andre vil kanskje oppleve at Spartan-tape fungerer bedre enn Mikado-tape.

På min T-Rex 500 virker det som at myk tape fungerer bedre enn fastere tape. Jeg har også prøvd å strappe ned gyroen med borrelås slik at tapen ble mere komprimert, men det ble dårligere. Det fungerte derimot bra på en T-Rex 250 som jeg hadde.

Comment

• jnissen
          • Jan 2011
          • 145

Hehe...

Hovedpoenget ditt var vel alikevel målbarheten i dette tilfelle, slik at man faktisk kan si at dette var objektivt bedre, og ikke bare føle seg frem og tro at man har fått resultater.

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Originally posted by jnissen
            Hehe...

Hovedpoenget ditt var vel alikevel målbarheten i dette tilfelle, slik at man faktisk kan si at dette var objektivt bedre, og ikke bare føle seg frem og tro at man har fått resultater.
            Ja, det var vel egentlig to budskap:

1) Målbarhet er bra
            2) Gyrotape utgjør en stor forskjell

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Har sliti litt med vib på en T-Rex 500 selv(3 år siden) men med 2 lag Biltema sorte dobbelsidige , Spartan 760 gyro , Fut bls251 på halen og skifte til carbonbom så ble den 100 % Intresangt dette målbarhets verktøyet .
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• kesundt
                • Jun 2008
                • 284

Originally posted by jotto
                ...
                Interssante resultater Jotto. Har lurt mye på dette selv, men siden jeg flyr Align 3G FBL så har jeg ikke disse loggemulighetene.

En ting jeg lurer på:
                Strapper du FBL sensoren fast med Velcros bånd eller henger den bare fast i limet til GyroTapen når du gjorde disse målingene?
                Jeg forsøkte å ta av med min Align700 med 3G sensoren kunn festet med Gyrotapen. Det holdt på å gå rett på trynet. En meter over bakken begynte den å legge seg over på siden, fikk landet i siste liten.

Jeg har festet min 3G sensor som vist på bildene nedenfor:

Click image for larger version

Name:	IMAG1342.jpg
Views:	1
Size:	98.4 KB
ID:	583327 Click image for larger version

Name:	IMAG1343.jpg
Views:	1
Size:	75.7 KB
ID:	583328
                TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                Realflight G45 simulator
                Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• lacappuchino
                  • Oct 2007
                  • 1342

Alle helier er forskjellig, også samme modeller med forskjellige motorer osv. Har slitt lenge med vibrasjoner i min 3d+ også, og fant først ut nå at selve hodeblokka var maskinert skeivt. Utrolig irriterende at nye ting kan ha slike feil, men nok om det.

Prøvde selv ut mange forskjellige ting under min gyro, og kom egentlig fram til at tynn fast type Biltema eller 3M i 2 eller 3 lag fungerer utrolig bra. Milton-mod med Align sin gel-pad er også vanvittig bra, men det har mye å si hvor godt du får presset det sammen.

Myke pads har jeg hatt mye dårlig erfaring med.

På samme heli med samme gyro så oppleves forskjellige gyro-underlag forskjellig, syns hvertfall jeg, men det er vel vanskelig å knytte opp mot en spektrum-analyse?

Kesundt: Noen mener at borrelåsen lett overfører vibrasjoner til gyroen. Har du prøvd med en strips tredd igjennom en fuelslange? Da blir det press, men materialer med forskjellig hardhet som i teorien skal gjøre det vanskeligere for vibrasjoner/støy å komme frem til gyroen.
                  Honeybee CP 2

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Originally posted by kesundt
                    INDENT]Strapper du FBL sensoren fast med Velcros bånd eller henger den bare fast i limet til GyroTapen når du gjorde disse målingene?
                    Nei, gyroen står bare på tapen. Jeg har prøvd å strappe den, men det ble verre.

Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!

Comment

• kesundt
                      • Jun 2008
                      • 284

Originally posted by lacappuchino
                      ... Noen mener at borrelåsen lett overfører vibrasjoner til gyroen. Har du prøvd med en strips tredd igjennom en fuelslange? Da blir det press, men materialer med forskjellig hardhet som i teorien skal gjøre det vanskeligere for vibrasjoner/støy å komme frem til gyroen.
                      Jeg tenker også at borrelåsen overfører vibrasjoner, først og fremst fordi jeg har strammet den hardt rundt sensoren slik at den myke gyropaden blir komprimert. Så vidt jeg kunne se var dette nødvendig for å få en stabil maskin.
                      Men, det er jo noe ulogisk her. Komprimere en myk pad, da er det kanskje ikke noe vits med et så mykt underlag i utgangspunktet.
                      Så em harderer tape fra feks Biltema er sikkert en god ide.

Det fine med målingene til Jotto er at det er tallfestet resultater som viser forskjellen mellom de forskjellige måtene å feste sensoren.
                      Lurer på om jeg må kjøpe meg en Vbar også
                      (Kanskje julenissen har med en på juleaften)
                      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                      GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                      Realflight G45 simulator
                      Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

Vibrasjoner med forskjellige frekvenser oppfører seg forskjellig i ulike typer materialer. Noen vibrasjoner dempes mere effektivt av et fastere materiale (som f.eks. en tape som komprimeres av borrelås), mens andre dempes mere effektivt av et mykt og svampaktig underlag.

Jeg antar at retningen på vibrasjonene også spiller en rolle her - hvorvidt vibrasjonene går aksialt eller langs horisontalplanet. Nå kunne jeg ha kommet med noen ligninger der jeg regner på skjærbølger og kompresjonsbølger, men da får Brumm hodepine.

Poenget er; man må bare prøve seg frem

Comment

• lacappuchino
                          • Oct 2007
                          • 1342

Originally posted by kesundt
                          Jeg tenker også at borrelåsen overfører vibrasjoner, først og fremst fordi jeg har strammet den hardt rundt sensoren slik at den myke gyropaden blir komprimert. Så vidt jeg kunne se var dette nødvendig for å få en stabil maskin.
                          Men, det er jo noe ulogisk her. Komprimere en myk pad, da er det kanskje ikke noe vits med et så mykt underlag i utgangspunktet.
                          Så em harderer tape fra feks Biltema er sikkert en god ide.

Det fine med målingene til Jotto er at det er tallfestet resultater som viser forskjellen mellom de forskjellige måtene å feste sensoren.
                          Lurer på om jeg må kjøpe meg en Vbar også
                          (Kanskje julenissen har med en på juleaften)
                          Den gel-paden til Align skal ha kompresjon for å virke. Jeg vet hvertfall at den i kombinasjon med strips gjennom fuelslange har fungert for vbar-folk på store nitromaskiner.

T-rex 700 er litt spesiell også, for der gyroen sitter er den plassen på heliet som vibrerer mest. Hvertfall om du tar av blader og idler den opp.

Edit*

Men jeg prøvde med det på min 700 for å se om det ble bedre enn 2 lag 3m, men det ble det ikke. Det at heliet begynte å lene seg til siden var hele tiden ikke heliet sin feil, men DX8 :\
                          Honeybee CP 2

Comment

Working...