Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter miljø Sandnes/Stavanger området

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

Helikopter miljø Sandnes/Stavanger området

Hvordan er miljøet for helikopter i område? Det finnes vel i hvert fall 3 klubber som jeg vet om, Albatross, Hakkipannen og Forus RC. Albatross er vel primært fokus på seilfly, og har vel forstått det sånn at de ikke har noen veldig ønske om 3-4 mann som flyr 3D over stripa der oppe. Hakkipannen er en mindre klubb, på en 10-12 mann med elektromodeller som fokus, litt fly og noen med helikopter.

Hvordan er miljøet i Forus RC om dagen? Jeg var innom der for noen år siden, men da var helikopter forbunded med å stå og hovre i andre enden av banen, om du ville fly skikkelig havnet du i klameri med gamlegutta med store fly, og det ble tidvis endel diskusjon rundt emne. Etter at Stavanger la ned, har jeg vel et inntrykk av at folk derfra enten holder seg for seg selv, eller flytte ut til Bore. Finnes det et aktivt helikoptermiljø der ute nå, og er det fortsatt problem med kniving mellom plank og rotor? Er det andre grupperinger der ute som jeg ikke er klar over? Har et inntrykk av at vi har endel dyktige folk i område, men hvor flyr de?
  • OddHA
    • Jun 2009
    • 5

Skulle tro at befolkningstallet og tilgjengligheten på åpne arealer i og rundt Nord Jæren er stort nok til å huse flere klubber/flyplasser.

Har aldri vært tilknyttet noen klubb men forhørte meg med kjenninger og fikk, som du nevner, inntrykk av at Forus(Bore) var trangt(mange piloter), flyfokusert og gjerne litt "konkurranse preget" i den forstand at du har en "elite" som styrer flyplassen.

På tide med en "interkommunal" RC-flyplass på nordjæren. (Kanskje med nitro restriksjoner? For større fleksibilitet mtp. plassering.)

Odd H - Bakgårdspilot fra Klepp, flyr 450 heli og småfly på fotballbaner, løkker og innmark/utmark etter prinsippet "løpende risikovurdering".

Comment

• evorkinn
      • Jan 2012
      • 12

Jeg startet med heli nede på bore for snart 1 år siden. Miljøet er etter min erfaring bra, og jeg har fått mye god hjelp der nede.
      Området er delt i to, ei stripe for fly og ei for heli og det er langt ifra bare hovring på heli stripa

Dersom det er oppholdsvær og ikke blåser stiv kuling er det stort sett folk tilstede. Er det svært bra vær så er det litt trangt om flygingen men da er det bare å ha med nok kaffe!

Espen
      Trex 600EFL, BeastX
      Trex 700, F3C
      Compass 7HV, V-Bar
      SAB Goblin 700, V-Bar

Comment

• Krosli
        • Mar 2007
        • 64

Hei.

Jeg er tidligere medlem i Stavanger rc og flyr nå på Bore, som Espen forklarer over er det ett greit miljø der. Han forklarer godt synes jeg hvordan det er der. Kanskje er det litt stort konkuranse preg der ja, kan bli litt fokus fra noen om at hvorfor flyr du ikke slik og slik, men det vil det alltid være i en klubb med så mange flinke personer som flyr konkuranse. Jeg er og enig i en kommentar ovenfor at det burde være flere plasser og fly i fylket vår. Jeg sendte i fjord brev til ca 16 kommuner i Rogaland hvor jeg ba om hjelp til og finne plass og om muligheter for vår ekistens. Det var veldig lite respons og hjelp. Gjesdal kommune var den enste kommunen som var positiv hvor jeg faktisk var i møte med. De sier at om vi skulle finne en plass i Gjesdal så skal de være behjelpelige med søknader opp mot grunneier og fylke. Stavanger kommune har oppført seg som noen grrrr%€#/&%# ja tolk den selv, når de hev oss bort fra Hundvåg. Skulle gjerne vært alene i en bakgård en mørk kveld med noen av de personene, nok useriøst. Hvis noen finner en ny plass så vet jeg at det er ressurser i gamle Stavnger rc til og være med og starte nytt, både i penger utstyr og personer. Jeg leter håper at andre som deg Hanzo også gjør det.
        Lykke til og ha en fin fin fly vår.

Mvh
        Svein K
        Mvh
        Svein K

Comment

• sveininge
          • Dec 2007
          • 1205

Jeg flyttet over fjorden haugaland modellflyklubb . Flott stripe vertfall

---
          I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.275042,5.324276
          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Nathan
            • Oct 2004
            • 122

har funnet et området på forus hvor jeg har flydd de siste ukene. Send PM om det er ønskelig å bli med. Skal vel bort til Bore etterhvert, men de gangene jeg har vært bortom har det vært kø, man må være medlem eller låne et medlemskort for å fly, samt at mitt nivå ikke er allverdens å vise frem ennå.....

Comment

• KjetilT
              • Feb 2011
              • 78

Kan vell ikke si noe annet enn at heli miljøet på Bore har tatt seg greit opp nå ja... Og ser ut til at det kan bli fler utover sommeren

Comment

• Hanzo
                • Nov 2005
                • 845

Jeg er intressert, PM sendt Nathan. Synd med vinden i dag, usikker på om den ødelegger kvelden eller ikke enda

Comment

• Nathan
                  • Oct 2004
                  • 122

Var innom Bore igår, og jeg må si at helimiljøet er svært godt der borte!
                  Mye eye-candy å kikke på for en som fortsatt flyr fuglepinne.
                  Feriepengene henger enda løsere etter igår.... Dette er en sykdom!
                  FBL 700 coming right up

Comment

• evorkinn
                    • Jan 2012
                    • 12

Hehe, ja vi slipper å bekymre oss for at feriepengene vil ligge urørt
                    Trex 600EFL, BeastX
                    Trex 700, F3C
                    Compass 7HV, V-Bar
                    SAB Goblin 700, V-Bar

Comment

• Hanzo
                      • Nov 2005
                      • 845

Hvor mye folk pleier det å være på Bore, sånn i forholdt til kø? Dessverre må det finnes en balanse mellom sosialt og flygning når man er ute for min del, er man 8 mann som står i kø blir det ikke mye flytid. Jeg fikk 11 flyturer ut av gårsdagen, og er rimelig fornøyd med det

Comment

• evorkinn
                        • Jan 2012
                        • 12

Det varierer veldig med folk nede på Bore, men så lenge jeg har flydd der nede har det egentlig aldri vært no særlig kø for å fly på helistripa. Feks tirsdag denne uka var det veldig bra vær men da var vi kun 2 stk som hadde både fly og heli stripa for oss selv.

Espen
                        Trex 600EFL, BeastX
                        Trex 700, F3C
                        Compass 7HV, V-Bar
                        SAB Goblin 700, V-Bar

Comment

• Awry
                          • Oct 2009
                          • 167

Helimiljøet tar seg veldig opp for tiden på Bore. Det er ikke ofte det er flere heliflygere. Tror jeg var den eneste som hadde fly blant rundt 10 igår.

Når det gjelder kø så er det svært lite på heli stripa. Det er stort sett kun på flystripen det kan være for mange, men det er stort sett bare når det er helg, lite vind og sol. DVS nesten aldri.
                          Last edited by Awry; 20-06-12, 08:49.
                          Nåværende Fly/Heli: Krill Spark Evolution I, 3DHS 89" Slick, EF 48" Edge EXP, 3DHS 33" Extra EPP, 3DHS 48" Velox VR-1
                          Radio: Futaba 18MZ og 8FGS
                          Planlagt: 3DHS 104" Slick / EF 104" Extra, 3DHS 72" Extra 330 V2
                          Solgt: PA Addiction, PA Extra MX, PA Ultimate AMR, 3DHS 68" Velox, 3DHS 62" Osiris, 3DHS 87" Extra SHP, Mikado Logo 600, GB-models 2.2m Yak 55m
                          Totalvrak: 3DHS 65" Vyper

Comment

• Nathan
                            • Oct 2004
                            • 122

Når blir det rigga i stand en "SmackFunDownFly" på Bore?

Comment

Working...