Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 50 v2, haleproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 50 v2, haleproblemer

    Heisann, jeg har sett på forumet at det til stadighet dukker opp kopter med halefeil. Så da må jeg også prøve lykken her igjen, for å se om jeg kanskje kan finne ut hva som plager Raptoren min

    Feilen har jeg hatt en stund på min raptor 50 v2 og den har ikke tenkt å forsvinne, problemet er at halen vil gå sakte til venstre, nesen høyre. Den vil bevege seg fortere på idle up2 i forhold til idle up 1. Den siger bare avsted uten at gyroen tar opp denne. Jeg har kjøpt og byttet ut min futaba 401 til 501 for å feilsøke om gyroen jukser, men det gjør den da ikke. Alt av det mekaniske ser tilsynelatende bra ut, eneste slakken jeg har funnet er de to røde reimførerene etter drivtannhjulet. Kan ikke skjønne at disse har så stor invirkning?? En ting jeg har lagt merke til er at under start så fusker halen, den slår, nesten så en spekulerer i at reima er for slakk slik at den tar i seg selv og stopper opp, men det er da ikke tilfelle. Det er noe annet som jukser. Det er til tider ganske plagsom hakk, så kraftig til tider at rotorene slår seg skev under sakte omdreining. Skjønner ikke helt hvor denne feilen kommer fra. Motoren går kjempefint og det er ikke noe som tilsier at den går for feit eller for magert.

    Så kom gjerne med gode forslag på hva som kan være feil, jeg har ikke skjekket startakslingen, men regner med at den ikke har så stor innvirkning på dette.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Det høres jo selvsagt veldig ut som slakk reim da... men du skriver jo at det ikke er det. Vil bare nevne en liten ting som du helt sikkert han tenkt på.

    Reimen forandrer lengde noe skremmende når du tar den fra bilen og ut i kulden. Jeg har opplevd at den varierer en halv cm på bommen fra 20 grader inne, til -5 grader ute. Men du har helt sikkert kjent på reima mens du står der ute?
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #3
      Har sjekket dette både før under og etter flyving. Plagsomt mange ganger faktisk Alt tyder jo på at reima er slakk........ Det jeg kanskje spekulerer i er om at tannhjulene der reima går kanskje begynner å bli rund slik at reima hopper over. Men det synes jeg er litt rart det å, har jo tross alt bare flydd opp 60-70 liter fuel på denne doningen...
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Mulig dette er et "banalt" forslag, men har du justert det mekaniske slik at arbeidspunktet til servoen blir i senter (rorhorn/stag 90° på hverandre).

        Dette gjør du ved å sette gyroen i normal-modus(altså ikk heading hold)gjerne med ganske lite gain og ingen revo-mix i senderen. Også hovrer du helikopteret i det turtallet du ønsker og justerer mekanisk overføringen slik at halen står stille. IKKE juster med trimmen på senderen.

        Når dette er justert riktig, DA kan du begynne å bruke heading hold!

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Hei
          Er du sikker på at gyroen din står i HH når du slår den på?

          Anders

          Comment


          • #6
            Oak : Ja, jeg har vel ikke vært så fryktelig nøye med dette oppsettet. Så jeg får vel ta en sjekk på dette. Problemet er at servoen står skevt på halebommen. Så 90` på støtstangen er umulig, men skal justere det så godt som overhode mulig. Det som er mistenksomt er at det fungerte bra før, uten å ha gjort noe med dette.

            Sredna: Ja, den står i HH.
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment

            Working...
            X