Unconfigured Ad

Collapse

Nitro VS Elektro ??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

Nitro VS Elektro ??

Hei folkens.

Hva er forskjellen? Hva er fordeler/ulemper?? Hva fly dere??

Nitro VS Elektro Helikopter

Mvh
    Thomas
  • ragge1
    • Sep 2009
    • 1598

fly bara elektro

ulemper med nitro
    - støy
    - røyk
    - dårligt lukt
    - har eg sagt støy
    - mer å velikehålder
    - sliter med å start i kulder tider ( vinter )
    - støy
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• retlaw
      • Jan 2007
      • 896

Nitro tilsvarer en bensin bil, mens el tilsvarer diesel bil..

Nitro er bare å fylle å fly, mens el krever tidskrevende lading...

Må neste spørre hva slags modell du tenker deg?
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by retlaw
        Nitro tilsvarer en bensin bil, mens el tilsvarer diesel bil.. ?
        Det er vel totalt motsatt - en elektrisk motor gir mye mer dreiemoment (mer punch) en enn forbrenningsmotor.

finnes bøtter og spann med pro/con sammenlikninger ute på nettet men her er en grei som oppsummerer mye (ikke for heli men prinsippene er de samme)
        Are you still struggling on whether to buy an electric vehicle or a nitro powered one? Well there are several things that you must look at before you decide. Both nitro and electric vehicles have pretty much the same components, but assembling a nitro vehicle takes a lot more care. Because of the vibrations of the nitro engine, some screws and/or bolts can come loose so thread locking fluid and more maintenance are required. Speaking of maintenance, the nitro vehicles require a lot of tuning and they can't be used in many of the weather conditions that electric vehicles can run in.

When a nitro vehicle runs out of gas, the only thing you have to do is open the tank and put more in. However, when your electric vehicle runs out of charge, you have to recharge the battery which can be very time consuming. If you are looking for a vehicle with more speed, then electric is what you should go with. Though nitro vehicles are faster right out of the box, you can buy a fast electric motor, change up the gears a little and get a more powerful battery and then your electric vehicle will fly right past that nitro.

Men den største fordelen med elektro er at du har mulighet til å fly på flere plasser, særlig i disse tider hvor forbrenningsmotor bruk fortrenges fra flere og flere flystriper.
        Last edited by Quadrocopter; 12-05-12, 17:26.

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

El er for de med feminine trekk eller 10 tommeltotter. Skikkelig manfolk flyr Notro eller til nød Bensin.

Comment

• retlaw
            • Jan 2007
            • 896

Quadrocopter... Vett ikke helt om jeg er enig eller uneig.. Jeg har iallfall flydd mye med 50 size heli både med nitro og el.. Og har spørs det mye hva slags el oppsett mann kjører. Kan selvsagt fly en 50 size heli rakett på 12s oppsett, men få en flytid på ca. 2 min. Med 6s trex 600 oppsett så får jeg 4,30 min med bruktbart flytid, mens med en raptor 50 fikk jeg 7 min på en tank.. Raptoren var sprekkere i motor reaksjon og turtallet sank kraftigere med mer belasting, mens 600 var mer stabilt og ikke like utsatt for turtall fall. Dessuten så ble raptoren lettere og lettere da fuel tanken ble tømt...

Men som sagt så er alt etter oppsett... og i heli verden så vil et el oppsett tilsvare mindre flytid kontra et tilsvarene nitro oppsett..

PS.. Og hvis du menner at en bensinbil har mer dreiemoment kontra en diesel bil med like mange eller til og med litt flere kW så du litt på jordet
            Last edited by retlaw; 12-05-12, 17:46.

walter@retlaw.no

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Originally posted by retlaw
              Nitro tilsvarer en bensin bil, mens el tilsvarer diesel bil..

Nitro er bare å fylle å fly, mens el krever tidskrevende lading...

Må neste spørre hva slags modell du tenker deg?
              Tidkrevende lading??? Fulgt med på Lipo fronten i det siste eller?
              Jeg lader mine 5s 3300mah på ca 20 min, det går ikke raskere fordi ladern ikke klarer mer.
              Kan lade batteriene på 12C om man vil det, da tar det ikke mange minutter å lade
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• bardp
                • Nov 2010
                • 2473

Tidkrevende lading??? Fulgt med på Lipo fronten i det siste eller?
                Jeg lader mine 5s 3300mah på ca 20 min, det går ikke raskere fordi ladern ikke klarer mer.
                Kan lade batteriene på 12C om man vil det, da tar det ikke mange minutter å lade
                Mulig det men jeg bruker bare 10-15 sek på og fulle tanken og da kan jeg fly i 20-30 min.

Comment

• lacappuchino
                  • Oct 2007
                  • 1342

Originally posted by bardp
                  El er for de med feminine trekk eller 10 tommeltotter. Skikkelig manfolk flyr Notro eller til nød Bensin.
                  Bard traff spikeren på hodet her. Syns den høyfrekvente hylinga til el-maskiner er helt jævlig å høre på jeg da, spesielt når governoren ligger på å maser.

Til syvende og sist så er det bare hva du personlig foretrekker som kan ha noe å si i avgjørende retning. Begge har fordeler og ulemper, og noen er bare basert på baken.( Rumpa, som med smaken)
                  Honeybee CP 2

Comment

• HEIN
                    • Jun 2005
                    • 124

Jan Thommas ville utvilsom valgt elektro..
                    Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
                    Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

Comment

• Olavjoergensen
                      • Jun 2005
                      • 2208

Originally posted by HEIN
                      Jan Thommas ville utvilsom valgt elektro..
                      Jan Thomas er alftor lite mann til å drive med RC, det eneste elektriske han har er nok kjøpt på kondomeriet
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

Originally posted by bardp
                        Mulig det men jeg bruker bare 10-15 sek på og fulle tanken og da kan jeg fly i 20-30 min.
                        Og når du er på stripa så flyr du slik hele dagen???
                        Poenget mitt med at lading er relativt kjapt ble nok ikke helt forstått.
                        99,99% av alle som driver med RC har nok mere enn god nok tid til å lade mellom turene, det var poenget!
                        Tømmer man en Lipo 70-80% i dag så kan man jo fint lade den på 15 min
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• retlaw
                          • Jan 2007
                          • 896

Så spørs det om mann har tilgang til strøm fra en annen kilde enn bil batteriet. Et 6s 5000mAh pakke drar fort ca. 10 000Ah ut av bil batteriet på ca 70 000mAh i kapasitet.. Pass på så du har nok strøm til å komme deg hjem :P Og hvis mann har flere batteri pakker man skal lade og vil ta være på dem i langsikt så tar det tid.

Tilbake til trådstarter.. Hva slags modell og størrelse er det du tenker deg?

walter@retlaw.no

Comment

• Litespeed
                            • Jun 2005
                            • 1064

Ser tendensen for Nitro kontra Elektro de siste årene , Nitro grafen går nedover og elektro grafen oppover ....
                            Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• bardp
                              • Nov 2010
                              • 2473

Og når du er på stripa så flyr du slik hele dagen???
                              Poenget mitt med at lading er relativt kjapt ble nok ikke helt forstått.
                              99,99% av alle som driver med RC har nok mere enn god nok tid til å lade mellom turene, det var poenget!
                              Tømmer man en Lipo 70-80% i dag så kan man jo fint lade den på 15 min
                              Jeg drar på stripa for og fly og ikke for og lade batterier. For de av oss som er intresert i damer er ikke stripa rette plassen og opholde seg når en ikke flyr da det er lite den av sorten der.

Comment

Working...