Announcement

Collapse
No announcement yet.

BladeMCPX eller Trex100X...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    måtte bare trykke "like" på isboks beina!

    Comment


    • #32
      Oppdatering på prosjektet E-Flite Blade mCPX

      Jeg har flydd mye(!) med helikopteret. Krasj antallet er høyt men, det eneste som er byttet ut er:
      • Halebommen (jeg drev med sidelangs flyging og feide inn i rosebusken)
      • Spanderte på et nytt sett med rotoblader (de ble blå)


      Men, så kom krisen:
      Radioen har tatt kvelden. (Spectrum DX4e) som fulgte med heli-pakken.
      Alle LEDene flasher on/off. I hennhold til userman er dette lowbatt warning (spenning under 4.25VDC)

      Jeg har åpnet radioen og sjekket spenningen. Den er 6.25VDC (med nye batterier)

      Har noen av dere opplevd samme problem?
      ... er det noen som skal selge en Spectrum DX4e eller DX6 radio?


      Click image for larger version

Name:	20121003_200248_scaled.jpg
Views:	1
Size:	111.1 KB
ID:	593510
      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
      GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
      Realflight G45 simulator
      Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

      Comment


      • #33
        mCPX Halebom og hale- problemer

        Jeg har flydd mye med mCPX'en. Fantastisk god trening og ikke minst er den så liten at den kan flyes på de fleste steder.

        Radioen er byttet ut med Spectrum 6 som jeg kjøpte brukt. Funker bra, selv om jeg virkelig skulle ønske jeg kunne bruke Futaba10C radioen min til mCPX'en også.

        Så til tema:
        Jeg har hele tiden hatt problemer med at halen ikke holder når helikopteret utsettes for kraftig collective pops.
        Den går bare i spinn, som fører til at jeg mister kontrollen og må bare kutte motoren å la det falle til bakken.

        Jeg fant denne på E's hjemmeside:
        Turbo (8.5mm) Tail Motor Upgrade set w/Steel Boom
        - Noen som har prøvd denne? ..
        - Holder halen bedre?
        - Den er utført i stål istedenfor karbon, er det noen forskjell?

        Click image for larger version

Name:	mCPXboom_v1.png
Views:	1
Size:	52.5 KB
ID:	600100
        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
        Realflight G45 simulator
        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

        Comment


        • #34
          Oppdatering på prosjekt halebom for mCPX'en

          Installert "Turbo" halebommen som omtalt i forrige blog-post.

          Observasjoner:
          • Bommen er av stål så mye tyngre enn carbon løsningen som kommer som standard
          • Den er mye tyngere så CG flyttes ganske mye bakover.
          • Helikopteret blir litt baktungt og må justeres med litt forover cyclic


          Fly:
          • Tyngden gjør at det blir litt mer "sluggish". Passer bra for meg siden jeg ikke helt mestrer flip-flap-tic-toc enda
          • Men,flyr greit.
          • Det virker som halen holder bedre under hard collective pumping.


          Så denne funker, men det blir tungt og CG blir uoptimal


          Click image for larger version

Name:	IMAG0717.jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	600238Click image for larger version

Name:	IMAG0716.jpg
Views:	1
Size:	81.9 KB
ID:	600239
          TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
          Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
          GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
          Realflight G45 simulator
          Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

          Comment


          • #35
            Har bestilt en MCPX med børste løs sjøl, og må si eg gleder meg til og få den! Virker som en artig maskin som kan flyes utenfor huset uten problem eller i en gymsal eller noe. Håper eg får en god hale, da eg leser mye forsjeligt om da! jaja, gleder meg
            • T-rex 450L Dominator. BeastX
            • T-rex 550 Pro Dfc. BeastX
            • T-rex 600N. Ikon

            Comment


            • #36
              Kim.A
              Det er et knall helikopter for å trene orientering, ta med på reiser, fly inne med om vinteren.
              Men, halen er et problem. Den sliter med å holde dersom du gir for mye collective.
              Godt valg, du kommer til å få mye glede fra dette helikopteret

              Endring fra min Blogg-Post om forlenget halebom.
              Ah den funker ikke så bra som jeg først rapporterte.
              • Motoren er for tung så hele maskinen henger bakover (baktung CG)
              • Halerotoren er så stor i diameter at den slår ned i bakken "hele tiden"


              Jeg har reversert tilbake til orginal halerotormotor men jeg bruker stål halebom
              TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
              Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
              GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
              Realflight G45 simulator
              Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

              Comment


              • #37
                Har nå motatt min BL Og duverden så gøy syntes den takle vinden som var ute ganske greit og. Merker halen gjir litt etter med full pitch, men har ikkje prøvd og justert noe enda. Null problem og flippe og sånt ! Nei dette heliet skal eg ha det mye gøy med, og godt og slippe og gå til flyplassen hele tiden og
                • T-rex 450L Dominator. BeastX
                • T-rex 550 Pro Dfc. BeastX
                • T-rex 600N. Ikon

                Comment


                • #38
                  Kim.A
                  Ja halen er nok et problem med mCPX: Den "mister taket", ganske grundig ved maksing av collective.
                  Pass på at du følger "user manual" og reduserer maks utslag på pitch.

                  På den positive siden kan man si at dette er en god måte å lære "collective" management.
                  Maksing av collective/cyclic er vel ikke det lureste man skal gjøre på et større helikopter heller. Men det er vanskelig å la være, spesielt i stressede situasjoner (som jeg ofte roter meg borti)
                  Last edited by kesundt; 05-05-13, 18:56.
                  TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                  Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                  GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                  Realflight G45 simulator
                  Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                  Comment

                  Working...
                  X