Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva har du gjort for helikopteret ditt idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Bergen80 View Post
    Motor er skiftet til 600mx...
    Og best mulig oppsett er ikke et krav. Ennå. Det kan vi ta etterhvert
    Men av nysgjerrighet . Hvis 550 er like stor som 600 , hvorfor fungerer 550 på 6S og ikke 600? Hvor stor størrelsesforskjell er det? Er det vekt eller lengden på bladene som avgjør?
    En 600 er tyngre og har lengre blader enn 550. Selv en 550 kjører batteriene relativt hardt.

    Når det er sagt... når man spør om råd til nybegynnerhelikopter, så har det en tendens til å ende med råd om å kjøpe det dyreste og hotteste fordi "ingenting annet fungerer". En 600 på 6S fungerer helt fint til å lære å fly med, loope, flippe, funnels, fly alle orienteringer etc.

    For å si det sånn: jeg er glad for at jeg ikke fulgte rådene om å kjøpe top-of-the-line utstyr og svindyre servoer da jeg begynte med denne hobbyen. Det er en fordel å styre unna den billigste skiten, men det holder lenge med noe som er "godt nok". Kos deg med en 600 på 6S, og så oppgraderer du til 12S eller kjøper noe helt annet når du begynner med røffere 3D
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • du vet du har logo 700 og ds16 jotto? ca dyreste du får i klasen

      Comment


      • Originally posted by andersand View Post
        du vet du har logo 700 og ds16 jotto? ca dyreste du får i klasen
        Jojo, men nå har jeg jo holdt på en stund! Hadde jeg kjøpt dyre greier i starten, så hadde jeg likevel kjøpt noe nytt etter noen år. Det hadde vært bortkasta penger!
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • Originally posted by andersand View Post
          du vet du har logo 700 og ds16 jotto? ca dyreste du får i klasen
          Men så er han heller ikke nybegynner lenger. Nå er han hardcore 3D smacker og heli primadonna. Da må jo utstyret være der etter

          Men det er jo som Jotto sier. Man trenger ikke værst oppsett i starten. Man trenger bare noe som funker. Og mest sannsynlig har Bergen 80 fått noe som funker. Etterhvert vil han kreve mer, men han vil etterhvert (om han er som oss andre) også ønske nyere og grommere helikopter. Og da blir jo oppgradering av en slik maskin som 600E litt bortkastet siden man antagelig bytter den ut med noe grommere innen man er kommet så langt at man har glede av påkosten.

          Det er den fornuftige tilnærmingen selvsagt. For det er jo lett å la seg rive med og man får lyst til å blinge litt. Det dumme da er jo at totalkosten på den gamle "driten" blir den samme som det nye og litt grommere heliet man ikke hadde råd til i utgangspunktet. Men sånn blir det jo ofte bare når interessen tar litt overhånd.

          Men blinging og oppgradering pga iver er jo ens eget valg. Men det som er litt dumt synes jeg er når ting hypes så jævlig så nykommerne tror at det kun er det værste utstyret som duger. Man MÅ ha 12S. helst 700-size oppsett i en 600. MÅ ha de sterkeste HV servoene, og så må man for all del IKKE bruke Align 3G. Dette tror jo folk på, for de har lest det på nett. Skrevet av en proff. For ikke å snakke om dersom det er skrevet av en amerikansk proff på HeliFreak.

          Jeg skjønner godt at de blir i tvil om hva som er godt nok. Vi lar oss jo påvirke vi som har holdt på noen år også. Men for en nybegynner så holder det lenge og vel med helt moderat utstyr. Det holder for de fleste av oss som har holdt på en stund også. Bare styr unna china crap. (Da hjelper det uansett ikke om spec'en ser fet ut). Så finner man gjerne selv ut hva som er nødvendig etter hvert som man beveger seg ut av nybegynner kategorien. Noen tar det kjapt og trenger grommere utstyr ganske fort, mens noen av oss tar det ikke fullt så fort og ender opp som søndagsflygere med det grommeste utstyret. (Litt som en gammel mann med hatt i Porsche turbo)

          Jeg vet ikke hva Bergen80 og Kjellovel tror eller lar seg påirke av. Det er bare et generelt sysnspunkt jeg har på utstyrshypingen jeg måtte få ut

          Her er forresten video av Alan Szabo som flyr Bergen80 sin T-rex 600E i desember 2006. Ser ut som det funket den gangen også, selv om batteriene hans nok var bra kokt

          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • Originally posted by arhennie View Post
            Men så er han heller ikke nybegynner lenger. Nå er han hardcore 3D smacker og heli primadonna. Da må jo utstyret være der etter
            Hehe javisst ikke sant

            En annen ting er, selv om man skulle ha lyst å hive et lass med penger på "det beste" i starten, at det ikke er noen entydig definisjon på hva som er "best". Har man lyst å fly hardcore 3D jukk-jukk-i-boks smack når man har blitt flinkere, eller har man lyst å fly stort og raskt? Eller kanskje fet soft 3D på lav headspeed med grom bladlyd? De tre tingene krever jo forskjellige hvis man skal ha det optimalt..
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • Man tipser jo ofte basert på egne erfaringer. Jeg takler ikke Align 3G da jeg har krasjet to helikopter på den gyroen. Når jeg var på det stadiet at jeg installerte 3G var jeg ikke helt fersk og hadde hjelp å sette opp. Like vell fikk gyroen hjerteinfarkt eller noe i den duren i lufta og gruset heliet i bakken. Andre gangen mista jeg halen i lufta. Da kjøpte jeg BeastX og du verden for en forskjell! Når man kan selge 3GX for 800,- på rcmarked og shoppe beastx til 1000,- på ebay føler jeg ikke at det er et dumt valg. Har dessuten testet eksempelvis Align 3GX i en Trex 500 og BeastX på en Trex 500 som var identisk. Og det var veldig stor forskjell i mine øyne iallefall.

              Når det gjelder 6S oppsett på en 600 så anbefaler ikke jeg det pga du bør ha mange gode veldig friske batterier og en veldig god lader. Det må man på 12S oppsett også, men det er mye mindre krav til batteriene og 2stk 6s3000 koster nesten like mye som ett 6s5000. I gjengjeld får man mye lenger flytid, dobbelt er min erfaring og langt snillere på batteriene som sagt.

              Når jeg gikk fra 450-size over til stort heli kjøpte jeg et trex 600 nitro med OS50 hyper motor, 15% nitro, Align DS610, Futaba 401 halegyro, DS650 på halen. Fløy fint 10-12min med denne. Lande, fylle fuel og ta av igjen. På en dag fløy jeg fort 6-7 turer i starten. Det er langt over en time i lufta! Den fløy, og fløy og fløy. Aldri noe problem. Slapp å tenke på batterier og lading og kunne kun konse om flyvinga. Men nå skal jo ingen ha nitro lenger så det er vell helt tabu og anbefale det

              I dag er det ofte kanskje litt som Jotto sier, at alle skal ha premiumutstyr. Jeg er vell kanskje en av de som har anbefalt litt dyrt utstyr fordi jeg mener det er verdt det. Premiumutstyr har jeg selv aldri hatt, og da tenker jeg på dyre Kontronikregulatorer, Kontronik motorer, HV servoer, og lignendene. Jeg har holdt meg til DS610/DS615 på swash og DS650/DS655 på halen. Har ett heli med BLS251 på halen og ett heli med JR8717 på swash. Det var jo premiumservoer tidligere. Gyro holder jeg meg til BeastX og Vbar men mer og mer sklir jeg over til Vbar. Med litt dyrt utstyr tenker jeg mer på align servoer, beastx gyro og lignende.

              Jeg har heller aldri kjøpt så mye nytt utstyr. Har prøvd å handle det meste brukt. I det siste har det blitt en del nytt utstyr men for en som gidder, og har råd, er det lurt å handle inn litt av det man kommer over. Ser man 3x DS615 servoer på rcmarked, som folk bytter ut til fordel for feks HV servoer, er det bare å kjøpe. Kan fint få 3x DS615 for 900,- på rcmarked og det er billig. Kommer man over en brukt Vbar, kanskje en motor, et tomt helikit og lignende er det bare å shoppe. Plutselig sitter man igjen med en billig og grei pakke. Slik har jeg gjort det på flere av mine heli og det funker knall. Jeg bruker ikke 15k+ på et nytt heli. Sånn er jeg bare Trex 700 DFC nitro som er nyeste på innkjøpslista kom på godt under 8000,- komplett og da var ALT kjøpt nytt til den.

              Ble litt avsporing dette, men la gå!

              Comment


              • Originally posted by jotto View Post
                Hehe javisst ikke sant

                En annen ting er, selv om man skulle ha lyst å hive et lass med penger på "det beste" i starten, at det ikke er noen entydig definisjon på hva som er "best". Har man lyst å fly hardcore 3D jukk-jukk-i-boks smack når man har blitt flinkere, eller har man lyst å fly stort og raskt? Eller kanskje fet soft 3D på lav headspeed med grom bladlyd? De tre tingene krever jo forskjellige hvis man skal ha det optimalt..
                Da gjelder det å shoppe heli som kan alt! Logo 600 feks er helt rå på det meste. Kan fly den på 1800 RPM på disken og bare kooooose, eller på 2300 og det er plutselig et 3D monster Litt artig at du nevner dette faktisk for tidligere ville jeg ha høyest mulig headspeed. Men nå flyr jeg ofte på veldig lavt turtall fordi det gjør at øvelsene ser myye mer fine ut.

                Comment


                • Tokk opp Trex 500' på olasberget med reservedeler.( Gammelt belte fra søpla ) Lagret i motoren er helt gåent.

                  30sec hovring å motoren ble 100C+ ESC og batteri var helt kaldt.
                  Tror jeg får Nytt lager i morgen fra Elefun håper det blir bedre Tempratur i motoren etter dette.
                  Click image for larger version

Name:	_RAW0377.jpg
Views:	1
Size:	78.0 KB
ID:	600871
                  Last edited by Pistepirkko; 08-06-13, 11:45.

                  Comment



                  • Trex 600 Pro FBL Low Headspeed setup nyttig info

                    Comment


                    • Om det ikke er nok med nye lager til motoren så har jeg en ubrukt motor liggende som du kan få for 250,-
                      Click image for larger version

Name:	2013-06-04 07.32.22.jpg
Views:	1
Size:	46.2 KB
ID:	600877
                      Rasmus Fauske
                      TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                      http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                      Comment


                      • Gjør ett forsøk etterpå hvis motor shaft set er kommet. Takker for tilbudet, oppdatering
                        hvordan det gikk kommer etterhvert. Den orginale motoren holder til vanlig søndags/ "3D".

                        ------------------------------------------------------------------------------------------------------
                        Røde baron fixet motoren min en helt vanlig Dor og Hammer .....han har skiftet endel lager motorer.
                        Men motoren må byttes etterhvert den høye tempraturene tokk viklingene på den ene siden.
                        Last edited by Pistepirkko; 08-06-13, 23:01.

                        Comment


                        • Originally posted by arhennie View Post
                          Men så er han heller ikke nybegynner lenger. Nå er han hardcore 3D smacker og heli primadonna. Da må jo utstyret være der etter

                          Men det er jo som Jotto sier. Man trenger ikke værst oppsett i starten. Man trenger bare noe som funker. Og mest sannsynlig har Bergen 80 fått noe som funker. Etterhvert vil han kreve mer, men han vil etterhvert (om han er som oss andre) også ønske nyere og grommere helikopter. Og da blir jo oppgradering av en slik maskin som 600E litt bortkastet siden man antagelig bytter den ut med noe grommere innen man er kommet så langt at man har glede av påkosten.

                          Det er den fornuftige tilnærmingen selvsagt. For det er jo lett å la seg rive med og man får lyst til å blinge litt. Det dumme da er jo at totalkosten på den gamle "driten" blir den samme som det nye og litt grommere heliet man ikke hadde råd til i utgangspunktet. Men sånn blir det jo ofte bare når interessen tar litt overhånd.

                          Men blinging og oppgradering pga iver er jo ens eget valg. Men det som er litt dumt synes jeg er når ting hypes så jævlig så nykommerne tror at det kun er det værste utstyret som duger. Man MÅ ha 12S. helst 700-size oppsett i en 600. MÅ ha de sterkeste HV servoene, og så må man for all del IKKE bruke Align 3G. Dette tror jo folk på, for de har lest det på nett. Skrevet av en proff. For ikke å snakke om dersom det er skrevet av en amerikansk proff på HeliFreak.

                          Jeg skjønner godt at de blir i tvil om hva som er godt nok. Vi lar oss jo påvirke vi som har holdt på noen år også. Men for en nybegynner så holder det lenge og vel med helt moderat utstyr. Det holder for de fleste av oss som har holdt på en stund også. Bare styr unna china crap. (Da hjelper det uansett ikke om spec'en ser fet ut). Så finner man gjerne selv ut hva som er nødvendig etter hvert som man beveger seg ut av nybegynner kategorien. Noen tar det kjapt og trenger grommere utstyr ganske fort, mens noen av oss tar det ikke fullt så fort og ender opp som søndagsflygere med det grommeste utstyret. (Litt som en gammel mann med hatt i Porsche turbo)

                          Jeg vet ikke hva Bergen80 og Kjellovel tror eller lar seg påirke av. Det er bare et generelt sysnspunkt jeg har på utstyrshypingen jeg måtte få ut

                          Her er forresten video av Alan Szabo som flyr Bergen80 sin T-rex 600E i desember 2006. Ser ut som det funket den gangen også, selv om batteriene hans nok var bra kokt

                          Selvfølgelig så blir en påvirket av alt en leser og alt en ser på Stend.

                          Men når eg begynte med denne hobbyen kjøpte eg meg et Esky Belt Cpx 35 Mhz, det viste å være totalt bomkjøp. Det var svært vanskelig å fly samt at eg byttet en formue i deler. Deretter kjøpte eg meg enda et Esky Honeybee CPX som var kræsjet, tenkte dette skal eg fikse og selge. Det var lettere sagt en gjort, her måtte eg til USA for å hente deler da elefun ikke hadde eller fikk inn igjen.

                          Har og hatt en del Blade, kan nevne 120SR, MSR og 130x, helt greie helikopter, men kor kjedelig og dillete å skru på.

                          Ente til slutt opp med en Align 450 FBL 3GX, når meg og Spiff fikk satt denne opp fløy den meget fint. Kunne slippe stikkene og la det henge i luften. Fikk beskjed om at 3GX var ikke brukende, og det fikk eg erfare på det andre 450 eg kjøpte, Spiff skulle teste dette på Stend og da slo det rundt 180 grader, helikopteret var ikke 1m over bakken før det slo kolbøtte. Deretter fikk eg tak i AR7200BX hele tre stk. To av disse satt eg på 450ene, og den ene 450en ble byttet mot et Trex 600.

                          Selv synes eg 600 ble for stort, eg visste at Bergen80 kunne tenkt seg større og spurte derfor om han ville bytte. Det ville han og nå har han Trex 600 FBL, mens eg har hans Trex 500 FB.

                          Eg har nå gjort meg opp noen meninger om forskjellige helikopter, og eg mener det enkle er det letteste. Selvfølgelig skal eg kjøpe meg top of the line engang eg og, men eg er ikke helt der enda når det gjelder flygingen. Og da ser ikke poenget med å kjøpe Goblin, Logo osv...

                          Som nevnt tidligere så må alt læres. Alt som går opp kommer ned og, som regel.

                          Det skal og nevnes at eg har fått meget god hjelp av Spiff, ragge1 og Bergen80
                          Last edited by kjellovel; 04-06-13, 10:59.
                          Kjell Ove
                          ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                          Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                          Comment


                          • Og der var alt motoren solgt. Håper din går seg til
                            Rasmus Fauske
                            TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                            http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                            Comment


                            • Flybarless og merkelig oppførsel på heli uten att du kontrollerer det er ikke noe nytt. Det et vaneligvis ett resultat av mye høyfrekvens vibrasjon som blinder sensoren.
                              Noen fbl enheter er mer tolerante enn andre på dette.
                              Fixen er å finne vibrasjonskilden eller leke med gyrotape.
                              ---------------------------------------------
                              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                              Mikado logo 600 3D Vbar
                              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                              Comment


                              • Canopyet til 500'ern min var så mørk at den bare ble en siluett mot himmelen. Nå har jeg fått på et som er nesten selvlysende

                                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                                Anything worth doing is worth overdoing!

                                Comment

                                Working...
                                X