Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva har du gjort for helikopteret ditt idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by ragge1 View Post
    hehe , føre søndag ner det var ganska kalt her i Bergen så fros hale slider på 6HV
    veldig lang tail in hover?

    Comment


    • Originally posted by arhennie View Post
      Jeg tror det er lite som skal til før servo sliter med å finne akkurat det punktet som holder halen i ro. Derfor blir den stående å jukke. Det er problem på sommeren og det dersom man får litt lugging eller treghet akkurat i det området pitch slideren skal stå ved hoover.

      De skruene du peker på hadde jeg store problemer med på en helt ny 550E. Staget bøyde seg før slideren lot seg bevege. Locktite søl osv kan ofte være en synder, men i mitt tilfelle må det ha vært noe skjevheter. Løsningen ble en KDE oppgradering der opplagringen i ene enden er kulelagret. Halen ble da super smooth. Se om du finner det til din så tipper jeg det blir bra, selv med stramme skruer
      Nå har jeg gjort mere for heliet idag: byttet en av skruene (den var bittebittelitt bøyd, og det lagde selvsagt motstand), samt at jeg har strammet mindre. Nå er slideren superdupersmooth. Så får jeg bare håpe at det ikke løsner
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • Re: Hva har du gjort for helikopteret ditt idag?

        Originally posted by arhennie View Post
        Åja, nei da trenger du ikke den kabelen. Burde jeg vel skjønt egentlig for du hadde aldri klart å koble opp en tradisjonell mottaker uten å bruke RX-A.

        Jeg kjenner ikke S-bus, men denne kobles vel da til RX-C. Den har (+) og (-) som alle andre tilkoblinger, (foruten RX-A). Og dersom det er eneste ledning som går inn på mottaker så er det jo der den får strøm fra. Så da vil du og kunne kjøre strøm andre vegen ved å koble slaven til mottaker. Du får uansett ikke gjort noe feil ved å gjøre det. Jeg hadde i allefall gjort det.
        Flott, takk! Da hører jeg på deg og gjør det slik siden jeg ikke har flere innganger å ta av på vbaren

        Jeg blir forresten litt oppgitt på flying hobby. Bestilte først en Warp360 og fikk sporingsnummer og alt. Så går det tre dager med kontrabeskjed at pakken var blitt skadet i tollen og sendt tilbake til compass fabrikken.

        Så bestilte jeg heller en hel haug med deler til Mini titanen min, veloen og logoen. Så nå får jeg beskjed om at mye av det dessverre er på backorder og de aner ikke når det kommer inn igjen. Nå skulle jeg ønske det var komplett delelager i Norge Mini titanen er omtrent umulig å oppdrive deler til i europa. Warpen bestilte jeg heller fra Mikronor Og rcpro har deler nok til logoen ser det ut til..

        Comment


        • Heli Direct er det kanskje som kan skaffe deler til Velocity?
          Mini Titan vet jeg ikke, men forsøk Tower Hobbies.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • en dude på helifreak har mini titan "utsalg" av en haug deler også så jeg.

            Ellers har jeg endelig rukket posten, hentet ut edge 603 FBL, lyst å prøve disse mot SAB 620 på 6HV'en for å få litt mindre floaty gefeel.

            Lå også en ny 700 bag, en ny swash til 630 goblinen, esc til warpen og en pyro 800-40 der... Skal demontere pyroen selvfølgelig etterpå siden det tydeligvis er normen og herje med litt eddycurrents og autobailouts i lab for å forsikre meg om at alt er som det skal.

            Click image for larger version

Name:	933381.jpg
Views:	1
Size:	38.0 KB
ID:	595101
            Fant 2 bittesmå metalshaveings fra cnc prosessen på utsiden av bøtta, det var også 1.5-2mm up "slark" opp og ned kontra opplagring... motorer i denne prisklassen burde dette ikke skje, for de av oss som er over middels opptatt av viklinger, er det nå mye tråder av både 700,800 og 850 på windings på HF
            Click image for larger version

Name:	435422.jpg
Views:	1
Size:	79.4 KB
ID:	595102

            Comment


            • Re: Hva har du gjort for helikopteret ditt idag?

              Originally posted by arhennie View Post
              Heli Direct er det kanskje som kan skaffe deler til Velocity?
              Mini Titan vet jeg ikke, men forsøk Tower Hobbies.
              Velocity er enkelt men langt i fra enkelt med mini titan. Skal sjekke ut tower hobbies!

              Comment


              • Originally posted by andersand View Post
                ...det var også 1.5-2mm up "slark" opp og ned kontra opplagring... motorer i denne prisklassen burde dette ikke skje
                Inne i vifte hullene, bakerst på akslingen, sitter det vel en eller flere setskruer. På mine Pyro motorer (og Hacker med) har disse ikke vært limt. Mener å huske at maualen poengterer dette også? Så se om det kan være der du har slakken.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • Originally posted by arhennie View Post
                  Inne i vifte hullene, bakerst på akslingen, sitter det vel en eller flere setskruer. På mine Pyro motorer (og Hacker med) har disse ikke vært limt. Mener å huske at maualen poengterer dette også? Så se om det kan være der du har slakken.
                  Eneste fra manualen er utsnitt, som sier det kan flytte på seg ved bruk, ikke NIB og at man må sette det selv? Er bunn av aksel mot bucket 2 maskinerte flatspots bare, eller hull? aner du?

                  REF:
                  Check the headless screws which fix
                  the PYRO motors regularly. E.g. through vibrations
                  of an unbalanced propeller it is possible, that the
                  headless screws can get loose.

                  Seite wurde nicht gefunden. - KONTRONIK - Hochleistungsantriebe im RC-Modellbau

                  Comment


                  • Originally posted by andersand View Post
                    Eneste fra manualen er utsnitt, som sier det kan flytte på seg ved bruk, ikke NIB og at man må sette det selv? Er bunn av aksel mot bucket 2 maskinerte flatspots bare, eller hull? aner du?

                    REF:
                    Check the headless screws which fix
                    the PYRO motors regularly. E.g. through vibrations
                    of an unbalanced propeller it is possible, that the
                    headless screws can get loose.

                    Seite wurde nicht gefunden. - KONTRONIK - Hochleistungsantriebe im RC-Modellbau
                    Nei, om det er flat spot husker jeg ikke. Jeg husker bare at jeg leste et notat i manualen og skrudde ut skruen. Den var uten locktite. Så jeg satte dan bare skikkelig fast igjen.
                    Og jeg husker og på en Hacker motor i et 78" fly jeg hadde. Der glemte jeg dette og fikk vibrasjoner i motoren umiddelbart etter at jeg sjekket rotasjonsretningen osv. Da hadde setskruen(e) løsnet. Låste de og alt ble bra.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • Originally posted by Trulsen View Post
                      Velocity er enkelt men langt i fra enkelt med mini titan. Skal sjekke ut tower hobbies!
                      Tower har kanskje ingen god reservedels oversikt. Men forsøk å søke opp delene du trenger så finner du helt sikkert det aller meste.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • Originally posted by jotto View Post
                        Hva jeg har gjort for helikopteret idag: konstatert at kulda får tail slideren til å bli supertreg på 500'ern Det gjorde at halen sto og logret voldsomt. Det er vel fordi servoen må jobbe så hardt. Jeg tok av staget til haleservoen, og jeg måtte bruke relativt mye kraft for å bevege halesideren med fingrene.

                        Det ser ut som det er skruene som fester slideren til rotorholderne som er skrudd for hardt fast. Jeg får ha dem litt løsere og stole på locktiten.

                        [ATTACH=CONFIG]61612[/ATTACH]
                        Har akkuratt det samme problemet med 450´n min, må stole på locktiten og har innført inspeksjon av disse skrune for hver tur
                        (Antagelig skyldes dette at foringen er for kort, slik at "slideren" kommer i spenn når skruene skrus til...)
                        Tormod
                        _________________
                        SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                        Comment


                        • Originally posted by arhennie View Post
                          Tower har kanskje ingen god reservedels oversikt. Men forsøk å søke opp delene du trenger så finner du helt sikkert det aller meste.


                          Takk for tips. Fant alt på tower, men bestilte nytt heli i går så plukker ut elektronikken fra mini titanen inntil videre!

                          Comment


                          • fortel skall mar gratullera med en warp
                            Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                            Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                            HD 500 Cell : brain2

                            DX9

                            Comment


                            • Originally posted by ragge1 View Post
                              fortel skall mar gratullera med en warp
                              Ble en Warp360 ja! Og en lillebror til heliene mine, en Blade Nano!

                              Comment


                              • Kunne ikke sitte stille inne og se på det klare og vindstille været ute. Tok med 120sr ut og hadde noen minutter gøy i lufta. Tok noen full gass til himmels jumps og skulle så hovre rolig ned fra ca 15m høyde..
                                Plutselig var all motorkraft borte og helikopteret datt som en stein til bakken.

                                I tilsvarende situasjoner har jeg tidligere reddet modellen fra fritt fall med å gi gass igjen. Men alt virket (lost) og uheldig vis landet den i hard isen i hjul sporene kun ca unda løs snøen på plenen... snakk om uflaks...
                                Sprek canopy, knekt skid og et vinglete hoved drev...

                                Stor takk.til kona som reiste innom small size og hentet nye deler så kvelden var reddet med litt reparasjon på stuebordet....
                                Click image for larger version

Name:	Blade120.jpg
Views:	1
Size:	78.9 KB
ID:	595307
                                Delene sjekkes for arbeidet startes.

                                Er det noen som har dårlig erfaring med kontroller som streiker ved -15 kalde...
                                Hadde jo kun brukt ca halv batteri tid...
                                Last edited by AudunJ; 12-12-12, 22:56. Reason: Lagt til bilde.
                                Audun Johnsrud
                                Nittedal - HMFK

                                * Flyr divserse planker og noen visper.
                                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                                Comment

                                Working...
                                X