Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan har DU kræsjet helikopteret ditt idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Align 500 motor havarerte i luften....

    Fikk praktisert min første autolanding i kveld i det motoren i min Trex500 ga litt ulyder og jeg tenkte at nå er det på tide å komme seg ned i sikkerhet, da det gjensto vel 15m med rolig hover til der jeg ønsket å lande stoppet motoren totalt opp mens jeg vel var rundt 3m igjen til bakken. Så jeg vet ikke om dette kvalifiserer til "autolanding" men modellen gikk rolig ned i kornåkeren og lettet litt da jeg ga full pitch i det vi nesten draff bakken så landet den rolig mens propellen tok sinne siste rundter i det grønne før den sto rolig med skoa ned i den gjørmete jorden.

    Stor TAKK til Kristian Westgård som tidlig i vinter viste meg hvordan jeg skulle ved landing ta thr-hold like før touch down, slikt at man får ut det meste av energien i helikopteret før man setter meiene i bakken. Dette har blitt en vane for meg, og tror dette er grunnen til at jeg fikk den kontrollert ned uten noe annet en grønske på bladene..



    Men tilbake til saken: Viser til video tatt av modellen da jeg kom opp på varandaen igjen en time senere, her ser man at motoren har tydlige problemer med å snurre rundt og jeg ser også at det er "mye kast" i motoren, så det er vel lagerene som er gått? (se rundt 00:20:00 ut i videoen).
    * Hva sier dere som har erfaring med slikt ?

    Click image for larger version

Name:	Trex500.jpg
Views:	1
Size:	211.2 KB
ID:	601552

    Helikopteret er Trex 500 DFC Pro. (Align 500motor, HobbyWing Esc 80amp Esc)
    * Hvilke motor skal jeg erstatte denne med ?

    Dagens motor er av denne typen som selges for 695.-
    HML50M02T 500MX Brushless Motor(1600KV) - elefun.no - Radiostyrt hobby

    Click image for larger version

Name:	motoren.jpg
Views:	1
Size:	16.9 KB
ID:	601553

    Men hva med denne som de har 39% tilbud på om dagen:
    HML50M01T 500M Brushless Motor(1600KV) RCM-BL500M - elefun.no - Radiostyrt hobby

    Eller er jeg CC Ice tilhenger fra mine fly og elsker USB konfigurasjonen av disse, burte jeg bytte både motor og esc ?
    Last edited by AudunJ; 29-06-13, 22:45.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment


    • japp lager er gott , hade samma problem med en motor på 500 med scorp 3026-1600 men då var det bara å køper ny motor , de kuler i lagret hade gott in i magnet og odlagt motor
      Attached Files
      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

      HD 500 Cell : brain2

      DX9

      Comment


      • Originally posted by ragge1 View Post
        japp lager er gott , hade samma problem med en motor på 500 med scorp 3026-1600 men då var det bara å køper ny motor , de kuler i lagret hade gott in i magnet og odlagt motor

        Du vet man skal smøre lagerene på Scorpion hver 5. flight?

        Comment


        • om du skall har ny motor se på lite dyrare men bra
          SCORPION HK-3226-1600 BRUSHLESS MOTOR (1600KV) 500SIZE HELI | RCPro.no
          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

          HD 500 Cell : brain2

          DX9

          Comment


          • Originally posted by ragge1 View Post
            japp lager er gott
            Editerte mitt tidligere innlegg og har noen spørsmål hvilken motor som anbefales, er jo enkelt å gå for samme type fra Elefun 500MX til 695,-

            *Er det normalt at de lever så kort?, maiden var i februar og nå 4 måneder senere grusa'n (senderen min viser totalt 28 timer "inc ground time").

            Fra fly verden er jeg bortskjemt med Hacker motorer som bare går og gå, mens Redrock har jeg havarert 2 etter hverandre på hver sin maiden...
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • Originally posted by Trulsen View Post
              Du vet man skal smøre lagerene på Scorpion hver 5. flight?
              hehe , aldrig gjørt med mina , G700 øver 100 flight , rex 500 sikert øver 100 etter ny motor , G500 øver 50 , men kanske bodde køper lager olje
              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

              HD 500 Cell : brain2

              DX9

              Comment


              • Originally posted by AudunJ View Post

                *Er det normalt at de lever så kort?, maiden var i februar og nå 4 måneder senere grusa'n (senderen min viser totalt 28 timer "inc ground time").

                .
                nei ikke normalt , men lura på om det er nåt med align motor , Spiff måtter bytter sin etter noe flight , men håpper han er ok så han kan komme med inspell
                Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                HD 500 Cell : brain2

                DX9

                Comment


                • Ja, lagerolje bør du kjøpe Roger. Det står i manualen til motoren også at de skal oljes så og så ofte.

                  Om mesh er for tight vil du slite ut lageret fort!

                  Comment


                  • Lærer noe nytt hver dag, men noen som har en bra link til dokument som beskriver "maintenece punkter" for et typisk hekikopter ?
                    Olje her, bytte dumpers der osv. Ikke lett for en som enda ikke har hatt propellen på toppen i mer en snart 1 år.. mens den har vært i front i åre vis.. er enklere med den i snuten.. bare virker og virker...
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • olje motorlagere, sjekke andre lagere, er ca eneste som trengs, sjekke linker osv

                      Comment


                      • De fleste motorer skal ikke smøres pga oljefylte lager. Mange bakdeler med smøring unødvendig som tiltrekking av smuss og lignende. Scorpion motorene skal smøres med scorpion olje hver 5. Flight ellerno..

                        Comment


                        • olje bestellt samman med en ny BUG , men håpper ikke det kommer smuss / dritt i lager istellet med tankte på hvor eg fly
                          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                          HD 500 Cell : brain2

                          DX9

                          Comment


                          • Originally posted by Trulsen View Post
                            De fleste motorer skal ikke smøres pga oljefylte lager. Mange bakdeler med smøring unødvendig som tiltrekking av smuss og lignende. Scorpion motorene skal smøres med scorpion olje hver 5. Flight ellerno..
                            Bearing Oil (with Nano Titanium Particles) - elefun.no - Radiostyrt hobby

                            Er dette noe tilsvarende olje som kan brukes?
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

                            * Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                            Comment


                            • I dag kan man vel si at jeg hadde årets råeste auto. Under iverted flight spratt tail pushroden av på beggesider og løsnet fra 700
                              Ser at det lille metallrøret som man limer fast på pushroden har løsnet, mulig denne har forskjøvet seg noe og så hengt seg opp i controlguiden slik at servoen har presset den av ballinken.
                              Click image for larger version

Name:	30.06.13 016.jpg
Views:	1
Size:	199.1 KB
ID:	601565Click image for larger version

Name:	30.06.13 018.jpg
Views:	1
Size:	256.6 KB
ID:	601566
                              Hansi

                              Comment


                              • 700 nitroen satt ett sekund eller to fast i jordet under en brainfart men fortsatte å fly, eneste skaden ser ut å være skidmount, 2 skid skruer og 1 ballskrue

                                Comment

                                Working...
                                X