Noen kommer sikkert til å hate meg for å si dette, men ok... det kan jeg leve med 
Jeg har fløyet Align i "alle år", med unntak av mitt første CP-heli som var en Blade 400. Jeg har vært gjennom, i kronologisk rekkefølge, T-Rex 600E, 250, 700N, 500 ESP, 700E og 500 Pro. Jeg har sett kvaliteten på Align øke jevnt og trutt med hver modell jeg har kjøpt.
Siden "alle" synes at Align er kjedelig, har dårlig kvalitet, etc, så ville jeg teste noe nytt. Jeg ville ikke ha det som mange mener er helikopternes Lada, jeg ville teste noe som var sprekere, hadde bedre kvalitet, var kulere å fly, etc.
Jeg skulle ha en 50-size nitro og leste litt rundt på diverse fora om hvilke helikoptere som fikk mest lovord. Valget endte på en Outrage Velocity 50N2. Det var... en skuffelse. Plastdelene var som knekkebrød, og aludelene var som smør. Ting var maskinert upresist. Med V-Bar fløy den bra, men den fløy ikke noe bedre eller mere presist enn Alignmaskinene. De begynte å komme med oppgraderte og mere solide deler etterhvert, men da hadde jeg kvittet meg med Velocityen fordi jeg sluttet med nitro.
Neste forsøk var en Compass 7HV. Det er jo utrolig hypet av en samlet menighet, og jeg hadde store forventninger. Den fløy UTROLIG bra! Faktisk nesten like bra som T-Rex 700E'en min! Jeg sier "nesten", for det er vanskeligere å få halen til å holde bra. Kvaliteten var også helt grei, men ikke noe bedre enn Align. Delene er jevnt over litt kraftigere enn på T-Rexen, men til gjengjeld er det enkelte irriterende løsninger som at det ikke er spor til mutteren på bladholderne. Man trenger mao skiftnøkkel og umbrako for å skru av bladene...
Ok, da var det på tide å skaffe seg helikopternes Mercedes... en Logo Xxtreme 700! DET må da fly skjorta av T-Rexen?! Jeg utstyrte den med noe av det feteste som finnes av servoer. Forventningene var skyhøye, og det samme var sluttregninga! Nå har jeg fått testet den noen ganger, og den flyr UTROLIG bra! Faktisk jaggu LIKE BRA som T-Rexen!
Jeg får helt klart en bedre kvalitetsfølelse med Logoen enn med T-Rexen. Ting ser ut til å være maskinert mere presist, og det er mindre slark. Det er lettere å få lik range på positiv og negativ pitch, men det kan godt skyldes at servoene er mere presis. At ting kjennes bedre ut når man bygger det skulle bare mangle når man har betalt 2-3-gangen for maskinen... men den FLYR ikke noe bedre eller mere presist enn T-Rex.
Når det er sagt: både Compassen, Logoen og T-Rexen er veldig fine helikoptere. Ingen av dem er dårlige. Jeg synes bare ikke at de (og da spesielt Compass) lever opp til hypen. Jeg kan egentlig ikke se for meg hvordan et helikopter skal fly bedre enn T-Rexen, for den flyr jo som på skinner og gir aldri noen negative overraskelser.
Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Logoen, for det er et steike tøft helikopter som ser mye kulere ut enn de andre. Det er jo også moro å ha et helikopter der delene er litt mere beefy og har bedre kvalitetsfølelse, men jeg er vel ikke overbevist om at jeg hadde kjøpt et dyrt feinschmecker-helikopter igjen hvis jeg skulle bygd opp helikopterflåten på nytt.
T-Rexen og Compass har forøvrig V-Bar og Align 610/650-servoer på 6V. Logoen har V-Bar og Futaba 157HV+256HV på 7,4V.

Jeg har fløyet Align i "alle år", med unntak av mitt første CP-heli som var en Blade 400. Jeg har vært gjennom, i kronologisk rekkefølge, T-Rex 600E, 250, 700N, 500 ESP, 700E og 500 Pro. Jeg har sett kvaliteten på Align øke jevnt og trutt med hver modell jeg har kjøpt.
Siden "alle" synes at Align er kjedelig, har dårlig kvalitet, etc, så ville jeg teste noe nytt. Jeg ville ikke ha det som mange mener er helikopternes Lada, jeg ville teste noe som var sprekere, hadde bedre kvalitet, var kulere å fly, etc.
Jeg skulle ha en 50-size nitro og leste litt rundt på diverse fora om hvilke helikoptere som fikk mest lovord. Valget endte på en Outrage Velocity 50N2. Det var... en skuffelse. Plastdelene var som knekkebrød, og aludelene var som smør. Ting var maskinert upresist. Med V-Bar fløy den bra, men den fløy ikke noe bedre eller mere presist enn Alignmaskinene. De begynte å komme med oppgraderte og mere solide deler etterhvert, men da hadde jeg kvittet meg med Velocityen fordi jeg sluttet med nitro.
Neste forsøk var en Compass 7HV. Det er jo utrolig hypet av en samlet menighet, og jeg hadde store forventninger. Den fløy UTROLIG bra! Faktisk nesten like bra som T-Rex 700E'en min! Jeg sier "nesten", for det er vanskeligere å få halen til å holde bra. Kvaliteten var også helt grei, men ikke noe bedre enn Align. Delene er jevnt over litt kraftigere enn på T-Rexen, men til gjengjeld er det enkelte irriterende løsninger som at det ikke er spor til mutteren på bladholderne. Man trenger mao skiftnøkkel og umbrako for å skru av bladene...

Ok, da var det på tide å skaffe seg helikopternes Mercedes... en Logo Xxtreme 700! DET må da fly skjorta av T-Rexen?! Jeg utstyrte den med noe av det feteste som finnes av servoer. Forventningene var skyhøye, og det samme var sluttregninga! Nå har jeg fått testet den noen ganger, og den flyr UTROLIG bra! Faktisk jaggu LIKE BRA som T-Rexen!
Jeg får helt klart en bedre kvalitetsfølelse med Logoen enn med T-Rexen. Ting ser ut til å være maskinert mere presist, og det er mindre slark. Det er lettere å få lik range på positiv og negativ pitch, men det kan godt skyldes at servoene er mere presis. At ting kjennes bedre ut når man bygger det skulle bare mangle når man har betalt 2-3-gangen for maskinen... men den FLYR ikke noe bedre eller mere presist enn T-Rex.
Når det er sagt: både Compassen, Logoen og T-Rexen er veldig fine helikoptere. Ingen av dem er dårlige. Jeg synes bare ikke at de (og da spesielt Compass) lever opp til hypen. Jeg kan egentlig ikke se for meg hvordan et helikopter skal fly bedre enn T-Rexen, for den flyr jo som på skinner og gir aldri noen negative overraskelser.
Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Logoen, for det er et steike tøft helikopter som ser mye kulere ut enn de andre. Det er jo også moro å ha et helikopter der delene er litt mere beefy og har bedre kvalitetsfølelse, men jeg er vel ikke overbevist om at jeg hadde kjøpt et dyrt feinschmecker-helikopter igjen hvis jeg skulle bygd opp helikopterflåten på nytt.
T-Rexen og Compass har forøvrig V-Bar og Align 610/650-servoer på 6V. Logoen har V-Bar og Futaba 157HV+256HV på 7,4V.
Comment