Unconfigured Ad

Collapse

Dyre feinschmecker-helikoptere og keiserens nye klær

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Dyre feinschmecker-helikoptere og keiserens nye klær

Noen kommer sikkert til å hate meg for å si dette, men ok... det kan jeg leve med

Jeg har fløyet Align i "alle år", med unntak av mitt første CP-heli som var en Blade 400. Jeg har vært gjennom, i kronologisk rekkefølge, T-Rex 600E, 250, 700N, 500 ESP, 700E og 500 Pro. Jeg har sett kvaliteten på Align øke jevnt og trutt med hver modell jeg har kjøpt.

Siden "alle" synes at Align er kjedelig, har dårlig kvalitet, etc, så ville jeg teste noe nytt. Jeg ville ikke ha det som mange mener er helikopternes Lada, jeg ville teste noe som var sprekere, hadde bedre kvalitet, var kulere å fly, etc.

Jeg skulle ha en 50-size nitro og leste litt rundt på diverse fora om hvilke helikoptere som fikk mest lovord. Valget endte på en Outrage Velocity 50N2. Det var... en skuffelse. Plastdelene var som knekkebrød, og aludelene var som smør. Ting var maskinert upresist. Med V-Bar fløy den bra, men den fløy ikke noe bedre eller mere presist enn Alignmaskinene. De begynte å komme med oppgraderte og mere solide deler etterhvert, men da hadde jeg kvittet meg med Velocityen fordi jeg sluttet med nitro.

Neste forsøk var en Compass 7HV. Det er jo utrolig hypet av en samlet menighet, og jeg hadde store forventninger. Den fløy UTROLIG bra! Faktisk nesten like bra som T-Rex 700E'en min! Jeg sier "nesten", for det er vanskeligere å få halen til å holde bra. Kvaliteten var også helt grei, men ikke noe bedre enn Align. Delene er jevnt over litt kraftigere enn på T-Rexen, men til gjengjeld er det enkelte irriterende løsninger som at det ikke er spor til mutteren på bladholderne. Man trenger mao skiftnøkkel og umbrako for å skru av bladene...

Ok, da var det på tide å skaffe seg helikopternes Mercedes... en Logo Xxtreme 700! DET må da fly skjorta av T-Rexen?! Jeg utstyrte den med noe av det feteste som finnes av servoer. Forventningene var skyhøye, og det samme var sluttregninga! Nå har jeg fått testet den noen ganger, og den flyr UTROLIG bra! Faktisk jaggu LIKE BRA som T-Rexen!

Jeg får helt klart en bedre kvalitetsfølelse med Logoen enn med T-Rexen. Ting ser ut til å være maskinert mere presist, og det er mindre slark. Det er lettere å få lik range på positiv og negativ pitch, men det kan godt skyldes at servoene er mere presis. At ting kjennes bedre ut når man bygger det skulle bare mangle når man har betalt 2-3-gangen for maskinen... men den FLYR ikke noe bedre eller mere presist enn T-Rex.

Når det er sagt: både Compassen, Logoen og T-Rexen er veldig fine helikoptere. Ingen av dem er dårlige. Jeg synes bare ikke at de (og da spesielt Compass) lever opp til hypen. Jeg kan egentlig ikke se for meg hvordan et helikopter skal fly bedre enn T-Rexen, for den flyr jo som på skinner og gir aldri noen negative overraskelser.

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte Logoen, for det er et steike tøft helikopter som ser mye kulere ut enn de andre. Det er jo også moro å ha et helikopter der delene er litt mere beefy og har bedre kvalitetsfølelse, men jeg er vel ikke overbevist om at jeg hadde kjøpt et dyrt feinschmecker-helikopter igjen hvis jeg skulle bygd opp helikopterflåten på nytt.

T-Rexen og Compass har forøvrig V-Bar og Align 610/650-servoer på 6V. Logoen har V-Bar og Futaba 157HV+256HV på 7,4V.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • jan-t
    MaxFactor
    • Dec 2007
    • 382

Ikke lett alt dette Jotto. Alle helier har sine fordeler og ulemper.. Skjønner greia di, ikke alt er noe bedre selv om det er dyrer osv.
    Selv har jeg haddt en haug med TT Raptor, MA X-Cell, CY Rave ENV og Ballistic.
    Alle har vel sine fordeler og ulemper.

Raptorene har hvert bra, traktorens svar på heli. Kansje ikke de kuleste og se på, men funker og flyr ok.
    Rave env er DRIT tøff og se på syns jeg. Flyr veldig bra. Kvaliteten er noe av det berdre jeg har vært borti på heli. Og den er smooth og fly,
    men ikke noe bra til smack. Der er den for slapp. Stoppene er ikke kontante. Men en god a allround modell.
    Ballistic'n er som Rave ENV. Bare en god del lettere i vekt og føles lettere i lufta.
    MA X-Cell Fury/Tempest flyr veldig bra, Ser ok ut. Et helvete og skru på. Delene er bra kvalitet, Men har dårlig presisjon. Må file og kose litt med den under montering.
    MA Whiplash syns jeg er en av de kuleste helikopterne se på nå om dagen. Lett og skru på på og god kvalitet.
    Selv om det ene eksemplaret jeg fikk var det en del feil maskinerte deler på. Men men.

Sab Goblin har jeg aldri haddt. Men syns dem ser ut som en deformert dildo. Liker dem ikke.
    Logo 700 & 800 er kule og se på. Men jeg syns dem er litt tunge. Men flyr veldig bra. Perfekt for store manøvere.
    En god allround maskin.

Har tittet litt på TSA infusion. Syns den er kul og se på. Ser for meg at at den der en utbedret T-rex. Den en veldig lik trex i oppbyggninga. Bare at alt ser kraftigere ut på TSA
    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
    Viking-Smackdown.com

Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

Jerofuel
    Lynx Heli Innovations

Comment

• jonny
      • Sep 2010
      • 710

Tja. En ting er sikkert, og det er att det er mange meninger om dette.
      Forskjellige merker og modeller har jo sine fordeler og ulemper, og hva man liker er jo veldig individuelt.
      Jeg liker f.exs ikke karbonrammer. Lett og sterkt, men det er mye gris og jobb å avgrade.
      Dessuten leder de strøm, noe som er en meget dårlig egenskap for en komponent som alle strømkablene skal være festet i.

Jeg tror den største forskjellen i flyegenskaper er avhengig av vekt vs headspeed.
      Dvs lav vekt gjør att det tar lengre tid før heli faller ut av øvelser og du får høyere ytelse i forhold til batteribruk. men hengetid effekten kan du også oppnå med høyere headspeed.
      Flyegenskapene du kjenner er nok bare vekt og fbl kontrolleren.
      ---------------------------------------------
      Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
      Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
      Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
      Mikado logo 600 3D Vbar
      Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Liker ærlige folk som ikke er fan-boys av alt dem har selv Bra skrevet jotto.
        At alle ikke liker samme ting er vel også pga forskjellig flystil........og hva hver enkelt mener er best.

Comment

• Hanzo
          • Nov 2005
          • 845

Goblin, du må prøve en Goblin. Jeg har vel litt annen erfaring en deg, har bare kjørt Align frem til i fjor da jeg kjøpte meg en Goblin 700. Det var ganske stor forskjell, men det var også min første 700 så jeg hadde ikke noe å sammenligne den med direkte. Men det som jeg kjapt merket, var driftsikkerhet. Den bare flyr, og flyr, og flyr. Ingen upgrades, det er ikke nøvendig og knapt finnes de heller. Align kommer jo ut med upgrades over an lav sko, og jeg har altid vært dum nok til å kjøpe dem til tross for at jeg har vært fornøyd med det jeg hadde fra før. Resulatet er en kjeller full av gamle Align deler jeg ikke har hjerte til å kaste, men heller ikke kommer til å bruke igjen. Den tåler endel juling også, belte kontra TT gir et mye mer solid oppsett som tåler å komme i kontakt med jorda uten å rykke tannhjul som ligger godt gjemt bak 28 skruer... Den er utrolig enkelt bygget opp, og består av få deler. Vedlikehold er minimalt, og jeg har over 600 turer på originale balllinks.

Etter å sett lyset, gikk jeg for en Goblin 500 når den kom ut, og den banker mine to Trex'er, 550 og 600 godt ned i støvla. Hadde rota det til fælt første tur, og reversert elevator. Resultatet var at jeg presset halen i bakken så jorden sprutet i alle rettningen. Litt Jiff Vindusvask på bladene, så var alt godt som nytt igjen. Enorm variasjon i headspeed, noen flyr 1800 andre flyr 2800, begge deler skal funke bra, og genialt enkel batterisystem. Ikke er det disse hekkans bomstruttene som løsner for meg i hytt og pinne heller.

Align er bra greier, har ingenting å utsette på kvalitet eller model, men for min del ser det ut til at SAB tilbyr modeller som passer meg og mitt behov langt bedre.

Comment

• kristianwest
            • May 2011
            • 1769

Hva som får en til å velge det ene framfor det andre er vel helt individuelt.

Personlig er jeg blitt skikkelig JR-fan etter å ha byttet ut Align Trex 550 og Align 600N med JR NEX E8 og JR Vibe 50. Godt å skru på, kvalitetsdeler som holder mål og fine å fly.

Rave ENV har jeg også. Kvalitetsfølelse a la grande. Dessverre har jeg ikke flydd min mye fordi den var et h... å bytte batterier på. Bygget den om til nitro, og resten får
            vi ta i en annen tråd.

Og så kastet jeg meg på Goblin 500. Jeg må si den er veldig morsom å fly. Jeg var spent på den, men er fornøyd.

Det jeg derimot savner er min gode gamle Trex 500 ESP, en sliter jeg turte å gjøre nye ting med.

At ting er litt "Lada" kan sånn sett være en stor fordel
            Kristian Westgård
            Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

Comment

• Brumm
              • Apr 2008
              • 1816

Bra skrevet og helt enig med deg, jotto!

Det er som vi har snakket om før; vbar kan få en murstein til å fly bra
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• OTA
                • Nov 2009
                • 759

Hvor hardt det enn er å innrømme, jeg som alltid har ment "feinsmecker" lønner seg i lengden, min egen 700N har bortimot vært helt problemfri i de drøye 3 årene jeg har hatt den Den flyr veldig bra og er alltid en av de trygge bruksmaskinene som alltid er med på stripa.
                Har alltid likt Minicopter, så tiden vil vise om det blir en "feinsmecker" E kjerre i stallen, eller hva som evnt måtte finnes av bra saker den dagen Rexen tar kvelden. En ting er sikkert, det må være 90 size, eller ingenting
                Øystein T.

EF Extra 300 70"
                Speedfire F5B
                Baudis Fosa F3B
                Ascot F3B
                Lynx Carbon
                EF Extra 300, 58" Electric
                T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• kristianwest
                  • May 2011
                  • 1769

Men altså; hvis jeg skal kjøpe meg en 700 elektro nå: Da bør jeg gå for Align, altså?
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• xilian
                    Chief Executive Officer
                    • Feb 2009
                    • 6522

Nei, kjøp en 600ESP!

Har tilfeldigvis en til salgs
                    Tom I. Arntsen

Comment

• kristianwest
                      • May 2011
                      • 1769

Originally posted by xilian
                      Nei, kjøp en 600ESP!

Har tilfeldigvis en til salgs
                      Hehe. Men en 600ESP er ingen 700
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Hanzo
                        • Nov 2005
                        • 845

Originally posted by kristianwest
                        Men altså; hvis jeg skal kjøpe meg en 700 elektro nå: Da bør jeg gå for Align, altså?
                        Stemmer for Goblin

Ingenting å utsette på Align, men jeg synes designes deres begynner å bli gammeldags på endel områder, min erfaring er at ting som balllinks og lagrer ikke varer 1/3 av det som f.eks SAB bruker, og fordi jeg synes det er sykt med skruer og arbeid når du krasjer og skal få ting i lufte igjen etterpå.

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Har du ikke sett nye JR E12 på Elefun nå da? De gir den jo nærmest bort. Skulle tro valget ble enkelt for deg der som er JR frelst
                          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
                            • May 2011
                            • 1769

Originally posted by arhennie
                            Har du ikke sett nye JR E12 på Elefun nå da? De gir den jo nærmest bort. Skulle tro valget ble enkelt for deg der som er JR frelst
                            Joa. Har sett det

Og det er jo det som er poenget mitt, for selv om Align er mye for penga, flyr bra og er helt knall har jeg ikke lyst på Trex 700. Jeg har lyst på JR E12
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

Joa. Har sett det

Og det er jo det som er poenget mitt, for selv om Align er mye for penga, flyr bra og er helt knall har jeg ikke lyst på Trex 700. Jeg har lyst på JR E12
                              Da kjøper du JR E12.

Poenget mitt med innlegget var heller ikke at alle skal kjøpe Align eller at det er dumt å kjøpe Logo. Poenget mitt er at Align har et ufortjent dårlig rykte og at det er tull at de dyre merkene flyr noe bedre.

Denne hobbyen dreier seg til syvende og sist om hva man selv synes er moro og har ingenting med fornuft å gjøre. Har man lyst å spandere på seg en Logo eller Goblin selv om den har dobbel pris, så GJØR det! Men ikke stol på hypen fra menighetene om at de flyr så mye bedre. Spesielt på amerikanske fora har folk en tendens til å lovprise det de selv har brukt en formue på.
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

Working...