Da jeg skulle ta 700 ut på en spinn i dag, skjedde det noe uforklarlig.. Etter ca 3 min flytid døde motoren plutselig. Jeg har aldri før autorotert i virkeligheten (men heldigvis gjordt det en del i simmen), helikopteret var på rygg og tipper ca 50-75 meter fra stripa over busker og trær da det skjedde. Heldigvis var det også på tidspunktet relativt høyt over bakken.
I "panikken" som oppstod prøvde jeg å flippe fra Idle1 til Normal til Idle 2 og tilbake til Idle1 uten at motoren startet igjen, men etter noen sekunder (føltes som en evighet) fikk jeg fomlet meg til å gå til Throttle Hold. Vanligvis vet jeg godt hvor jeg har TH på senderen, men i panikken var det ikke like lett og finne bryteren som til vanlig.. Puhh!!
Så fort jeg var i TH begynte jeg og tenke (mer eller mindere) rasjonellt igjen og startet en auto tilbake mot stripa. Men det tok også et par sekunder før jeg fikk satt riktig collective for auto, så mistet nok en del energi i bladene pga somlingen min, men hadde heldigviv nok energi igjen til å ha full kontroll over helikopteret.
Slik jeg så det hadde jeg to valg:
1: ta helikopteret rett ned og lande i kratt/buskas/lave trær, men da ha plenti med energi i bladen slik at jeg ville hatt full kontroll helt ned til siste meter og sette helikopteret mykt ned i vegitasjonen.
2: prøve å nå stripen, men da risikere å bruke opp energien i bladene da dette ville kreve mer positiv collective for å holde helien i luften lenge nok til å nå stripen, som igjen kunne ført til at helikopteret ville dettet ut av himmelen som en murstein.
(Husk at dette var min første auto)
Jeg valgte alternativ 2 og med alt hell nådde jeg frem til stripen og gjorde en landing uten skader på helikopteret. Riktig nok hadde jeg ingen energi igjen i bladene de siste to meterene så landingen ble ganske hard, men heliet tippet ikke over etter landing og rotoren fikk spinne ned uten å ta borti bakken
Var ganske shaky de første minuttene etter landing, men også stolt over å ha klart å redde helikopteret.
Så til hva som kan ha gått galt?
Det første jeg sjekket var batteriet. Hvor mye var igjen og var alle cellene ok? 70% igjen på begge batteriene, og alle celler hadde tilnærmet samme spenning, så batteriene var ok.
Så sjekket jeg alle drev og pinjongen og ingen ødlagte drev og pinjongen satt akkuratt der den skulle i forhold til hoveddrevet. Også her ser alt helt ok ut.
Deretter kjennte jeg på motor og ESC for å finne ut om de hadde gått varme, men ingen av de var nevneverdig varme
Heller ingen synlige skader på heliet så for meg er dette et mysterium.
Jeg har ikke downloadet vBar eller ESC loggen - regner med å gjøre det i morgen, så får vi se om vi finner svar der?
Noen som har opplevd noe lignende så er det bare å hyle ut.. Har lyst til å komme til bunns i dette før jeg tar helikopteret ut på ny tur.
I "panikken" som oppstod prøvde jeg å flippe fra Idle1 til Normal til Idle 2 og tilbake til Idle1 uten at motoren startet igjen, men etter noen sekunder (føltes som en evighet) fikk jeg fomlet meg til å gå til Throttle Hold. Vanligvis vet jeg godt hvor jeg har TH på senderen, men i panikken var det ikke like lett og finne bryteren som til vanlig.. Puhh!!
Så fort jeg var i TH begynte jeg og tenke (mer eller mindere) rasjonellt igjen og startet en auto tilbake mot stripa. Men det tok også et par sekunder før jeg fikk satt riktig collective for auto, så mistet nok en del energi i bladene pga somlingen min, men hadde heldigviv nok energi igjen til å ha full kontroll over helikopteret.
Slik jeg så det hadde jeg to valg:
1: ta helikopteret rett ned og lande i kratt/buskas/lave trær, men da ha plenti med energi i bladen slik at jeg ville hatt full kontroll helt ned til siste meter og sette helikopteret mykt ned i vegitasjonen.
2: prøve å nå stripen, men da risikere å bruke opp energien i bladene da dette ville kreve mer positiv collective for å holde helien i luften lenge nok til å nå stripen, som igjen kunne ført til at helikopteret ville dettet ut av himmelen som en murstein.
(Husk at dette var min første auto)
Jeg valgte alternativ 2 og med alt hell nådde jeg frem til stripen og gjorde en landing uten skader på helikopteret. Riktig nok hadde jeg ingen energi igjen i bladene de siste to meterene så landingen ble ganske hard, men heliet tippet ikke over etter landing og rotoren fikk spinne ned uten å ta borti bakken

Var ganske shaky de første minuttene etter landing, men også stolt over å ha klart å redde helikopteret.
Så til hva som kan ha gått galt?
Det første jeg sjekket var batteriet. Hvor mye var igjen og var alle cellene ok? 70% igjen på begge batteriene, og alle celler hadde tilnærmet samme spenning, så batteriene var ok.
Så sjekket jeg alle drev og pinjongen og ingen ødlagte drev og pinjongen satt akkuratt der den skulle i forhold til hoveddrevet. Også her ser alt helt ok ut.
Deretter kjennte jeg på motor og ESC for å finne ut om de hadde gått varme, men ingen av de var nevneverdig varme
Heller ingen synlige skader på heliet så for meg er dette et mysterium.
Jeg har ikke downloadet vBar eller ESC loggen - regner med å gjøre det i morgen, så får vi se om vi finner svar der?
Noen som har opplevd noe lignende så er det bare å hyle ut.. Har lyst til å komme til bunns i dette før jeg tar helikopteret ut på ny tur.
Comment