Unconfigured Ad

Collapse

Min første Auto (ufrivillig)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tormod.ihlen
    • Apr 2012
    • 110

    #1

    Min første Auto (ufrivillig)

    Da jeg skulle ta 700 ut på en spinn i dag, skjedde det noe uforklarlig.. Etter ca 3 min flytid døde motoren plutselig. Jeg har aldri før autorotert i virkeligheten (men heldigvis gjordt det en del i simmen), helikopteret var på rygg og tipper ca 50-75 meter fra stripa over busker og trær da det skjedde. Heldigvis var det også på tidspunktet relativt høyt over bakken.
    I "panikken" som oppstod prøvde jeg å flippe fra Idle1 til Normal til Idle 2 og tilbake til Idle1 uten at motoren startet igjen, men etter noen sekunder (føltes som en evighet) fikk jeg fomlet meg til å gå til Throttle Hold. Vanligvis vet jeg godt hvor jeg har TH på senderen, men i panikken var det ikke like lett og finne bryteren som til vanlig.. Puhh!!

    Så fort jeg var i TH begynte jeg og tenke (mer eller mindere) rasjonellt igjen og startet en auto tilbake mot stripa. Men det tok også et par sekunder før jeg fikk satt riktig collective for auto, så mistet nok en del energi i bladene pga somlingen min, men hadde heldigviv nok energi igjen til å ha full kontroll over helikopteret.

    Slik jeg så det hadde jeg to valg:
    1: ta helikopteret rett ned og lande i kratt/buskas/lave trær, men da ha plenti med energi i bladen slik at jeg ville hatt full kontroll helt ned til siste meter og sette helikopteret mykt ned i vegitasjonen.
    2: prøve å nå stripen, men da risikere å bruke opp energien i bladene da dette ville kreve mer positiv collective for å holde helien i luften lenge nok til å nå stripen, som igjen kunne ført til at helikopteret ville dettet ut av himmelen som en murstein.
    (Husk at dette var min første auto)

    Jeg valgte alternativ 2 og med alt hell nådde jeg frem til stripen og gjorde en landing uten skader på helikopteret. Riktig nok hadde jeg ingen energi igjen i bladene de siste to meterene så landingen ble ganske hard, men heliet tippet ikke over etter landing og rotoren fikk spinne ned uten å ta borti bakken

    Var ganske shaky de første minuttene etter landing, men også stolt over å ha klart å redde helikopteret.

    Så til hva som kan ha gått galt?

    Det første jeg sjekket var batteriet. Hvor mye var igjen og var alle cellene ok? 70% igjen på begge batteriene, og alle celler hadde tilnærmet samme spenning, så batteriene var ok.
    Så sjekket jeg alle drev og pinjongen og ingen ødlagte drev og pinjongen satt akkuratt der den skulle i forhold til hoveddrevet. Også her ser alt helt ok ut.
    Deretter kjennte jeg på motor og ESC for å finne ut om de hadde gått varme, men ingen av de var nevneverdig varme

    Heller ingen synlige skader på heliet så for meg er dette et mysterium.
    Jeg har ikke downloadet vBar eller ESC loggen - regner med å gjøre det i morgen, så får vi se om vi finner svar der?

    Noen som har opplevd noe lignende så er det bare å hyle ut.. Har lyst til å komme til bunns i dette før jeg tar helikopteret ut på ny tur.
    Tormod
    _________________
    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a
  • kjellovel
    • Jan 2013
    • 739

    #2
    Hadde noe av det samme på min 450 med 3GX, eg mistet alt kontakt med det. Når eg fant det igjen i tunet til naboen drev alle diodene på 3GXen og blinka... Hva som gjorde det veit eg ikke, men det har virket helt ok i etterkant, mulig det var lite batteri i kombinasjon med en del vindkast som tok det ut av kurs.

    Men det var jo bra at det gikk bra med helikopteret ditt da
    Kjell Ove
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

    Comment

    • kristianwest
      • May 2011
      • 1769

      #3
      Har du fått igang heliet igjen?

      Vanskelig å si hva som kan være galt, men jeg tenker på tre mulige feil:
      En dårlig lodding et sted
      Feil oppsett i ESC
      ESC virker ikke som den skal (hardwareproblem).
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment

      • Tormod.ihlen
        • Apr 2012
        • 110

        #4
        Originally posted by kristianwest
        Har du fått igang heliet igjen?
        Takk for tips, men fikk sett på heliet i går kveld og fant da ut hva som var galt..
        Lastet ned loggfilene fra ESCen og Vbaren, men fant ingen ting unormalt der, deretter gikk jeg over heliet en gang til uten og finne noen ødelagte deler, løse ledninger eller dårlige loddinger. Tenkte derfor at jeg skulle prøve å hovre helikopteret for å se om jeg kunne provosere frem feilen. Men da jeg skulle spinne opp, fulgte ikke bladene med.
        Det viste seg at jeg hadde glemt å loctite de to setskruene på pinjongen, og at de hadde skrudd seg litt ut slik at motoren spant rundt for seg selv setskruene holdt 4 turer før de skrudde seg ut.. Lessions learnd er at uten loctite, går det fort til h....

        Jeg fant også ut at det er en utsparing i motorakslingen du skal treffe med setskruen hvilket jeg antagligi vis ikke har gjort.
        Men nå har jeg festet begge setskruene korrekt med loctite så da skal 700en være operativ igjen

        Irriterende å nesten miste en 700 pga en slik liten forglemsel. Det viser bare at det er ekstra viktig å være nøye når man bygger og vedlikeholder helikoperne..
        Tormod
        _________________
        SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

        Comment

        • kristianwest
          • May 2011
          • 1769

          #5
          Bra du fant ut av det! Det er ofte de banale feilene det er vanskeligst å finne Ut og fly!
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment

          Working...