If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Kjære deg, dette må du da vite! En ekte helikopter-pilot lander med motoren avslått!
Løsning på problemet ditt er å juster gasskurver eller utslag på throttle-trimmen slik at du med trimmen på topp vil ha GV`n igang, selv på negativ pitch.
Hvis man i "normal mode" tar en innflyging med så mye negativt/lite gass at GV'en går av.
Normal mode blir jo det som vi normalt omtaler som hovrekurvene. Disse skal etter min mening brukes til oppstart og hovring, og ingenting annet.
Dersom du setter opp "normal mode" med så mye utslag som det du trenger for normal flyging vil modellen bli mer sensitiv enn strengt tatt nødvendig når du hovrer.
Kjære deg, dette må du da vite! En ekte helikopter-pilot lander med motoren avslått!
Det er satt inn i "Helikopterhjernen". Throttel Hold er for å brukes! OK, men det hender hode & fingrene har kjørt seg så en nybegynnerlanding er å foretrekke når allt spinner rundt
Dersom du setter opp "normal mode" med så mye utslag som det du trenger for normal flyging vil modellen bli mer sensitiv enn strengt tatt nødvendig når du hovrer.
Vel jeg har satt opp med -4 5,5 (hovring) og 10,5 på både R30 & R50. Har myket pitch-kurven litt rundt hovring. Jeg liker dette oppsettet rett og slett fordi jeg alltid har brukt det Jeg synes det blir mye unødig støy og dramatikk med innflyging når GV'en er innkoblet. Derfor bruker jeg såpass mye negativt på normalkurven, men fra nå av så høres det jo ut som alle innflyginger foretas på hold-kurven
En annen sak! Hvis man må avbryte autoen med GV-1 innkoblet, hva da med forsinkelsen. Man har jo uansett under 20% throttel på holdkurven...
Arild, som JonRoger`n sier så bruker de aller fleste å hovre i normal-model og med governor aktiv. Om du setter turtallet til å være f.eks. 1500 i normal mode, så er dette et behagelig turtall, også for landing. Prøv deg frem med litt forskjellig throttle-kurver, så vil du etter hvert finne en løsning som gir deg en myk og behagelig overgang i området der GV`n slår inn.
-4 grader pitch kan være litt lite for å få bra gjennomsynk når det blåser. Prøv med -6 som laveste pitch. Når du er lei av å hovre og begynner å fly 3d, så blir du fort llei av å måle pitch. Da setter du opp rette pitch-kurver i alle modus.
Ang. autorotasjon, så er det egentlig et helt annet tema. Men, skru opp tomgangen slik at clutchen er i inngrep, det gir deg rikelig med tid til å reagere og det blir ingen store overraskelser når du avbryter og panisk slår bryteren over i idle-up. Jeg er usikker på hva slags forsinkelse du snakker om, men på GV`n er det noen ti-deler som er lagt inn og de fleste legger også inn en liten delay på senderen for å spare clutch og driv-verk. Om ett lite sekunds delay blir avgjørende for autorotasjonen, så er du alikevel for sent ute
Og husk: Oppsett av governor og kurver i autorotasjon løser seg helt av seg selv når du begynner å autorotere med motoren avslått
Joda Tom Erik jeg hovrer med Governor, men R30en min har en tendens til å henge litt på pipa ( Weston One Piecepipe ) under innflyging hvor rotoren drives av sin egen gjennomsynkning. Jeg foretrekker derfor å fly inn på normalhurven hvor man da får throttlet helt ned og hvor ikke GVen ligger peser litt på forgasseren. Disse hostene motoren kommer med får jeg ikke justert bort. Jeg tror nok egentlig de kommer av rikt mellomregister/tomgang, men det er vel TT på sitt beste hvis man skal få en grei temperatur på motoren
Den forsinkelsen jeg snakker på GV-1 er forsinkelsen som ligger etter at den har vært under sine 15% på throttelkurven. Denne forsinkelsen er på ca 8 sekunder. Jeg leste om tilfellet på Runryder for en tid tilbake men finner ikke innlegget igjen. Hvis man bruker egen av/på bryter på GVen mener jeg forsinkelsen ikke fremtrer. Det som opptar meg er egentlig det at jeg ikke vet den reelle grunnen og jeg har forsøkt gjentatte ganger i praksis. Flykompisen min hadde også det samme problemet når han benyttet throttelstikka som av/på for GVen. Når throttelstikka går under de gitte 15% så tar det lang tid før GVen drar turtallet opp til innstilt rotorhastighet. Hadde GVen sluppet gjennom throttelkurven hadde det ikke vært noe problem men den stenger også for denne. Det blir kanskje litt tungforklart når alt går gjennom tastetrykk.
Når det gjelder autorotasjoner så er sånn passe varm. Du må huske på at jeg er en gjenfødt helikopterpilot, som autoroterte overvektige helikopter med hardvedblader uten blyvekt. Å autorotere R30 med carbonblader er en drøm i forhold.
Det er ingen nevneverdig forsinkelse på GV`n. De 8-10 sekundene de snakker om på RR er bare tull. Sannsynlig kommer det fra en som sliter med å stille motoren riktig, og da blir det fort 10 sek med hosting og harking før han har turtallet tilbake.
Om du bruker en bryter for å slå den av eller en kurve som kjører kanalen under 20%, så reagerer GV`n på samme måte.
Hvis du opplever en forsinkelse på 8-10 sek når du slår av Throttle hold, har du et seriøst justerings problem på motoren din.
Jeg har som Tom Erik sier, lagt inn delay på throttle hold får å spare litt på drev osv.
hvis det hadde vært 8-10 sek delay i GV-1, ville det vært umulig å avbryte en litt kritisk auto, da ville "eselører" eller bladestopp vært et mye hyppigere problem.
Hmm... Vel det er definitivt ikke motoren som er ute av laget. Men nå skal jeg ikke være påstålig før jeg har gjort en praktisk test.
Men på forskudd av den testen så mener jeg bestemt at problemet forsinkelsen ikke er tilstede ved bruk av bryterinngangen for å skru GV'en av/på. Kun når throttelkanalen blir benyttet som av/på ene og alene. Som sagt la meg gjøre en praktisk test når flydagene blir litt mer klimatisk tilpasset når det gjelder fingring og feltmekk. Akkurat nå om dagen benyttes all tilgjenngelig tid til å holde snurra oppe.
Fikk i hvert fall til mine første "saklige"upright-backward flight i dag. Sakte går det fremover, men ja...... sakte....
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment