Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter bord

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Da har jeg fått kjøpt og lagd meg stativ, men med en litt annen vri enn først tenkt.
    Selve stativet, er arbeidslampe stativet som arhennie tipset om, men så tenkte jeg litt på om jeg skulle ha et "brett" på toppen av det eller noe annet.
    Så til fly så tenkte jeg at jo mindre i veien, desto bedre tilgang til modellen, kommenterer i mellom bildene:

    Click image for larger version

Name:	skålholder.jpg
Views:	1
Size:	36.7 KB
ID:	607038
    Skjøteledd for gjenget stang i 12mm, boret/gjenget hull for feste til "skåler", 3 stk. av denne.

    Click image for larger version

Name:	skål.jpg
Views:	1
Size:	38.1 KB
ID:	607039

    "Skål" for å sette hjul fra modellen i, 6mm SAN-plast varmet og formet som en skål... 6mm var mye vanskeligere å forme enn opp til 4mm som jeg har brukt mye av tidligere.

    Click image for larger version

Name:	hub.jpg
Views:	1
Size:	78.3 KB
ID:	607040

    "Senterplate" for feste til stativet, samt feste for "armer" (12mm gjengestenger) ut til "skålene".

    Click image for larger version

Name:	armer.jpg
Views:	1
Size:	37.4 KB
ID:	607041

    Senterplate med armer og skåler montert på stativet.

    Click image for larger version

Name:	stativ.jpg
Views:	1
Size:	27.9 KB
ID:	607042

    Stativet i sin helhet...

    Click image for larger version

Name:	FW.jpg
Views:	1
Size:	61.3 KB
ID:	607043Click image for larger version

Name:	sbach.jpg
Views:	1
Size:	74.2 KB
ID:	607044

    Med et par modeller på...

    Tanken er at alt er justerbart på en enkel måte, vingemuttere for regulering av vinkel/avstand mellom de to armene som hoved-hjulene skal stå i. Men alle "skåler" som hjulene står i kan snurres rundt på gjengestengene og låses fast med setskruen + skruene som fester skålen.
    Gjengestangen til halehjul (evt. nesehjul) kan også skrus tvers i gjennom holderen (senterfeste).
    Disse stengene selges i 1 meter lengder på Biltema, Clas osv. og koster ikke noe, så det greieste er nesten å lage et par-tre forskjellige lengder av den som brukes til hale/nese hjul, så slipper man og snurre plata mange runder om det er stor forskjell mellom modellenes hjulavstand.

    Skal også lage et feste som er mer "standard" bukk for flykropp, samt sette på noen kraftige gummigreier jeg har liggende for å spenne fast hjulene i "skålene".
    Last edited by SmurfAir; 12-03-14, 21:22.

    Comment


    • #17
      Det var oppfinnsomt og snedig der. Men er det anvendelig for noe annet enn å sette fra seg modellen på egentlig? Jeg ville gått for et brett som er stort nok til å plassere en krybbe. Da har du alle muligheter når du skal jobbe på flyet ditt.
      Legger ved noen bilder som viser min bruk av bordet Bruker det hele tiden, og skulle som nevnt gjerne hatt et til. Muligens jeg kjøper denne etter hvert: 404 - biltema.se

      Click image for larger version

Name:	Hobby_20091009_012.jpg
Views:	1
Size:	290.7 KB
ID:	607045Click image for larger version

Name:	Hobby_20110115_048.JPG
Views:	1
Size:	207.6 KB
ID:	607046Click image for larger version

Name:	Hobby_20110115_050.JPG
Views:	1
Size:	189.5 KB
ID:	607047Click image for larger version

Name:	Hobby_20110325_076.JPG
Views:	1
Size:	245.9 KB
ID:	607048Click image for larger version

Name:	Hobby_20111120_012.JPG
Views:	2
Size:	237.2 KB
ID:	607049Click image for larger version

Name:	Hobbyrommet.jpg
Views:	2
Size:	90.8 KB
ID:	607050
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #18
        Originally posted by arhennie View Post
        Det var oppfinnsomt og snedig der. Men er det anvendelig for noe annet enn å sette fra seg modellen på egentlig? Jeg ville gått for et brett som er stort nok til å plassere en krybbe. Da har du alle muligheter når du skal jobbe på flyet ditt.
        Legger ved noen bilder som viser min bruk av bordet Bruker det hele tiden, og skulle som nevnt gjerne hatt et til. Muligens jeg kjøper denne etter hvert: 404 - biltema.se

        [ATTACH=CONFIG]75955[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75956[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75957[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75958[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75959[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75960[/ATTACH]
        Hey! 78" Extran min jo!
        Rune Haugen
        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

        " It's all 100% electric ! "


        Comment


        • #19
          Stemmer det Rune. Den ble født på fuglebrettet mitt fra Biltema
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #20
            Ser den arhennie, brett blir det uansett pga. heli, og da er det like greit å lage krybbe for kropp til å sette på brettet også.
            Vil helst bygge det i metall, har både plateknekker og div. sveiseutstyr, bare litt synd at tilgjengeligheten på diverse stål, alu og diverse metaller er litt knotete for private sluttbrukere.

            Synd de slutta å selge det bordet du har, for det ser veldig solid og stødig ut.

            Comment

            Working...
            X