Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor temp ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor temp ??

    lurer på hva dere andre strekker dere til, i temp på bensin motorer, nå som det er så varmt ut. min 120cc målte 104 grader idag, synes kanskje det er noe mye, men er ikke helt sikker. motor går jo enda godt ,å holder bra rpm. erfaringer ønskes

  • #2
    Motor temp ??

    Spørs når og hvor du måler. 120gr etter landing er varmt (kommer litt an på landingsrunden/lenge på taxing), 104 max temp under flight, er for kaldt..

    Optimalt er å måle under første sylinder kjøleribbe ovenifra, bak i nedre hjørne av sylinderen, med en liten fuel tube bit over for å hindre luftkjøling av temp sensoren. Der er sylinderen varmest, altså, får minst kjøling.

    Perfekt temperatur under flyving (på bakken etter landing er nesten bortkastet å måle), er fra 110-140 grader. Regn med 150-160' grader ved harrier / hovring i litt lengre perioder.
    Ved 150' grader begynner carbon prosessen, som kan kile stempelringer etc.

    Jeg logger temp på begge sylindre, og er nøye med motor justering. Aldri hatt deadstick, og sylindre + stempel/ringer ser perfekte ut etter to sesonger.
    Last edited by OlaGB; 27-05-14, 16:00.
    Ola G Bråten -77
    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
    3DHS Slick 89" Q80-8m
    Jeti DS-16

    Comment


    • #3
      okay målte nær topp/plugg som er varmeste stede på motor, med ir temp måler. når jeg har landa, da var det 104 grader . det er uten harrier /hovring. så da kanskje det ikke er så ille som jeg tenkte

      Comment


      • #4
        Høres helt normalt ut
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

        Comment

        Working...
        X