Announcement

Collapse
No announcement yet.

GY 401

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • GY 401

    Har et spørsmål?
    Jeg bruker en GY401 i en raptor 50. Det jeg lurer på er hvor mye delay som er vanlig å stille på gyroen?

  • #2
    Delay har vel mere med hva slags servo du har for halen, enn hva slags helikopter du har?

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

    Comment


    • #3
      Hvis du har en rask servo (f.eks 9253/9254) er det vanlig å sette dette delayet til 0.

      Hvis du har justert gain slik at du ikke har problemer med oscillasjoner ved vanlig flyging, MEN hvis du har antydninger til oscillasjoner når du bråstopper etter en piruett kan du vurdere å stille inn litt delay.

      Ole André

      Comment


      • #4
        Har en raptor 50 og futaba servo S9254, vet ikke om jeg har satt opp radio helt rett. Har en jr pcm 9x, har satt gyro sens rudd d/r Pos.o til 100% og pos.1 til 0%.
        Det virker som at halen går litt og at servoen jobber mye, kan det være at jeg har satt opp feil.
        Noen som kan gi meg noen hint?

        Comment


        • #5
          Med S9254 skal du sette gyroen i DS (digital servo) modus (en liten switch oppe på servoen). Denne servoen er laget til denne gyroen. Derfor skal delayen settes til 0.

          401 gyroen i normal modus er i 100% gain når du har stillt inn 0% på radioen. 49% på radioen er 0% gain.

          I headlock (avsc) modus er 51% gain på radioen 0% gain på gyroen og 100% radioen er 100% på gyroen.

          Prøv å endre gainen til 75% i pos.0 og f.eks 25% på pos.1. Da har du i praksis 50% gain på gyroen i hver modus. Jager halen, så juster gainen ned på gyroen - opp i headlock og ned i normal

          Tror i alle fall det er slik....
          Torgeir K. Haugstad

          Comment


          • #6
            Originally posted by torgeir
            401 gyroen i normal modus er i 100% gain når du har stillt inn 0% på radioen. 49% på radioen er 0% gain.
            Nå kjenner ikke jeg til JR pcm 9X, så det kan godt hende det er riktig det du sier her. Bare vær oppmerksom på at dette er forskjellig fra merke til merke, og også fra den enkelte radio-modell.

            På min Futaba 9Z f.eks så justeres endepunktene (ATV) fra 0-100% HVER vei, altså må jeg sette begge til 45% for å få ca. 50% gain i begge modus.

            Legg merke til at gain justeres med "sensitivity" inngangen på gyroen. Justering av endepunkt evt. bruk av dual-rate på RUDDER-kanalen i radioen regulerer kun piruetteringshastigheten og har ingenting med gain å gjøre.

            Regner med at du har manualen til gyroen selv, men i tilfellet du ikke har det så kikk på dette bildet for enklere å forstå hvordan ting fungerer:
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Originally posted by torgeir
              401 gyroen i normal modus er i 100% gain når du har stillt inn 0% på radioen. 49% på radioen er 0% gain.

              I headlock (avsc) modus er 51% gain på radioen 0% gain på gyroen og 100% radioen er 100% på gyroen.
              Forutsatt at han har en mottaker som gjør at gyro sens er koblet til rett kanal.
              Har en 9X og en Align mottaker i Trexen, gyro gain på kanal 5/gear og regulerer gain med å justere endepunkter, begge går 0-100.
              I HH har jeg vel kun 60-65% (faktisk innstilt) og i rate 98%, faktisk innstilt og flipper mellom modusene ved å bruke gear bryteren.

              Comment


              • #8
                Det er sant.

                Jeg bruker gyrogain kanalen på 9x. Men det forutsetter en mottaker med minst 7 kanaler. Aux 2 kanalen er gyrogain kanalen. Aux 2 tilsvarer kanal 7 på eksempelvis en hitec mottaker.
                Torgeir K. Haugstad

                Comment

                Working...
                X