Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ballansering av rortorblad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ballansering av rortorblad

    Har kjøpt nye rotorblader i tre, og når jeg skal ballansere de så er de i så ubalanse at jeg må bruke veldig mye tape(for mye) på det ene bladet. Er det andre måter å få bladene i ballanse på? Er det mulig å sjære av litt av et blad uten å ødelegge filmen som ligger rundt?

  • #2
    Nybegynner her, men vet såpass at du ikke bør begynne å spikke i selve flisen, skjønner ikke helt hvordan du eventuelt skullle klare å få det til uten å måtte kutte opp plasten rundt bladet heller...
    Merkelig at de var så veldig i ubalanse, jeg kjøpte noen nye nå nettopp selv og etter montering av plasten inn mot rotorhodet var fremdeles bladene så godt som helt like, tror jeg maks har 1mm forskjell når jeg balanserer dem ved siden av hverandre.
    En mulighet er jo at du eventuelt tar av teipen igjen og ved hjelp av små skruer ser hvor mye og hvor langt ut på bladet du må ha dem for å opprette balanse, så borre med et mindre bor en skruediameteren i bladet så du unngår sprekker for så til slutt å ha litt lim i hullet før du skrur i skruen . Bruk skruer med kon topp så blir det jevnt med det resterende treverket.
    Lykke til!!!
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT

    Comment


    • #3
      pleide å bruke blyhagl i mine før. borre inn hull i enden, og lime inn med epoxy
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Hei,

        For all del. Ikke begynn å skjær i rotorblader overhodet.

        Husk også at det er veldig viktig med treblader å lime med epoxy der dette blir anvist. (bladgriperne)

        Mye krefter ute å går her...
        Mvh
        Totto Dahle
        www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
        Medlem Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Har brukt epoxy der det er anvist, men bladene er så mye i uballanse at jeg må bruke en halv rull med tape. Dette skal jo ikke være nødvendig på nye blader. Mulig jeg bare må reklamere, kjøpe nye?

          Comment


          • #6
            kjøp ett sett billige carbon, evt glassfiber blader. er ingen grunn til ikke å gjøre det. de er mer stabile i trackingen sin også
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              Om du gjør som ThomasB sier så er de billigeste carbonbladene på 600mm, Carbon Tech 600mm, (Fiberglass & Carbon Fiber). De koster 485 kr. Det er hos X-Mode as.
              Det var de billigeste jeg kunne finne etter et søk hos de forskjellige nettbutikkene jeg vet om her på nettet som holder til i Norge..Desverre er mange av nettbutikkene svært mangelfulle når det gjelder hva de egentlig har av ting og tang. så tar du en ringerunde så er det kansje mulig å finne noen som er billigere...
              Raptor 50
              Trex 500 esp
              JR 3810 ADT

              Comment


              • #8
                K&S glassfiberblader til 350,- hos www.helizone.no

                Comment


                • #9
                  Heliblader bør i utgangspunktet være like i vekt fra leverandør. Har hatt noen sett med tre blader og ingen par har trengt mer enn 1 runde med elektrisk tape. Har da kun veid bladene og/eller balansert de på aksel.

                  Med glassfiber/carbon blader har tape kun vært nødvendig for å gjenkjenne bladene under tracking.

                  Jeg hadde forsøkt å bytte de og ialle fall ikke brukt de på min heli. Med så stor vektforskjell er også tyngdepunktet sikkert forskjellig.

                  Comment


                  • #10
                    Tar ikke sjansen å bruke disse bladene, sender de tilbake til leverandør.
                    Hovrer bra nå og kan fly små runder så det er vell like godt å kjøpe carbonblader med en gang.

                    Comment


                    • #11
                      kjøp glassfiber bladene som Jon Roger nevner. har hatt de selv, og de er helt ok til hovring flyging og akrobatikk
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

                      Comment

                      Working...
                      X