Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helikopter og fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helikopter og fuel

    Jeg savner en diskusjon rundt fuel, som ikke er preget av hvilket merke man MÅ benytte. Noen generelle retningslinjer, basert på erfaringer. Det er ingen som sier at jeg Må bruke bensin fra Shell på bilen min. 95 oktan holder lenge..

    Er stadig like forvirret når det gjelder dette temaet. Syntetisk olje - hvor mange prosent ? Castor ? Det eneste jeg stort sett vet (?) er at ca. 15 % nitro er passende. Kanskje er dette også feil. Noen som har noen gode svar til meg ? Betrakter meg som en "søndagsflyver" Ikke noe 3D her i gården (enda ?) Jeg vil ha en motor som jeg kan stole på...

    Arne K
    Raptor 50/OS SX-50Hyper

  • #2
    Hehe! Snakk om å pisse baklengs ned i et vepsehull!
    Sånne emner trigger sinnsykt!

    Et lite tips bare..
    Se hva produsenten av motoren anbefaler, og så tar du en tur på stripa og ser om noen har samme motor, og ev.t. hva slags fuel de bruker, ev.t. problemer de har.
    Problemet med å spørre modellflygere om sånt er som å spørre taxisjåfører om politikk...

    Det er masse hype ute og går, noe fornuftig og mye ufornuftig.. Mye "følelser" i sving...

    Noen mener du må ha en dullion prosent nitro, noen mener du må unngå nitro for hva det er verdt, noen mener du trenger 115% olje, noen mener du kommer langt med bare 15%..
    Noen mener du MÅ ha "Zoopahdooopahhyypaahmegaahextraultragigamax pro"-olje, noen mener saften fra beintråkkede bønner funker...

    Så.. Se hva som er er i bruk på stripa og følg med på hva de "normale" folkene gjør...

    Ved å holde seg til en mellomting kommer man gjerne langt, såfremt man er innenfor spesifikasjonene til produsenten....

    Å lese på fuelprodusentenes websider gjør deg ikke mye klokere, for ref. de så vil ikke motoren din engang starte hvis du bruker noe annet.. Og skulle du få start på den så totalhavarerer den etter 45 sek... toppen...

    Så.. Se på de som flyr mye, og spør minst mulig..

    BTW: Jeg for min del ble dritt lei av at hver gang jeg har våt plugg, el. gjør noe annet teit, og må bruke mer en 30 sek. for å starte motoren, så kommer det en eller annen helsvett Mekke-Mikkel og rakker ned på enten fuelen min, pluggene jeg bruker, at det er crosswind og at kona er sur fordi man er ute og flyr... Vel.. Sannheten er faktisk at de det gjelder er blant de som flyr minst! Sikkert fordi de har dårlig fuel og sure plugger...

    Så på puuur F... så lagde jeg en ny etikett på kanna mi!
    Bilde av et flyhavari og logoen: "Please... Mind your own FUEL!"

    Og det funker!!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Alfalfa
      Så på puuur F... så lagde jeg en ny etikett på kanna mi!
      Bilde av et flyhavari og logoen: "Please... Mind your own FUEL!"

      Og det funker!!
      hehe . dette er noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Jeg bare reiv av den gamle etiketten og hvis noen spør så sier jeg jeg husker ikke hva det het. men ideen med en ny var kjempe bra. En annen iriterende ting er at hvis du spørr i butikkene så sier de at du må ha 10% nitro helst 15% for at den motoren din skal gå stabilt på tomgang. (selvfølgelig fordi den er mye dyrere) Han jeg kjøpte det første flyet mitt av har drevet med fly i over 20år og har mange forskjellig type motorer. fra 15 2T til 160 twin 4T, men bruker konsikvent 0% nitro fordi det er billig og sliter minst på motoren. når du får 5L uten nitro til 149Kr og må betale 250kr for en 4L med 10%. så er vel valget veldig enkelt. i hvertfall for en søndagspilot som meg som ikke har bruk for det ekstra futtet nitroen gir. Når det gjelder heli så er det vel litt viktigere at motoren er stabil og ikke stopper og da kan jeg skjønne at det er en fordel med litt nitro.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Jeg fikk et råd om å holde meg til en type fuel som alle motorene funker på, så jeg kjører 15/15 på alt. Sikkert mer nitro enn noen motorer trenger, men OK på omtrent alt av 4-taktere.
        Bortsett fra min YS110 som går bedre på 30% nitro, så nå har jeg plutselig 2 typer fuel igjen
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Og jeg som trodde det bare var rc-bil førere som var uenige om fuel.

          Comment


          • #6
            Hvor mange prosent man har av diverse ingredienser har egentlig ikke så mye å si. Det er egenskapene og kvaliteten til oljen i fuelen som er det aller viktigste. Med en type olje kan det være bra å ha 20%, mens med en annen type kan det være bedre med bare 12% i blandingen. Dette har med oljens egenskaper og viskositet å gjøre. I tillegg til at oljen skal både smøre og kjøle motoren, trenger man også en olje som hindrer motorlagre i å ruste når den ikke er i bruk. Castor-oljen er nevnt tidligre her og den har meget gode kjølende og smørende egenskaper. Problemet er at den er organisk og etterlater seg ett sort koks-belegg etter forbrenning. Noe vi ikke ønsker å ha i motorene våre.

            Til helikopter tror jeg det er to løsninger når det gjelder nitro-mengde i fuelen. Enten 0-5% eller 15% eller mer,- begge løsningene vil gi en kald og fin gange. Lite nitro vil kreve litt annet oppsett med potte/pipe/plugg men man ser mange ned i Europa som får dette til å fungere bra. Mye nitro (over 15%) gir muligheten til å kjøre mer fuel gjennom motoren noe som igjen gir god kjøling, men krever samtidig en olje som er tynn nok slik at forstøvingen blir korrekt nå som det skal mer fuel gjennom forgasseren.

            Her til lands brukes primert to fuel-typer blandt heli-pilotene, Jero Fuel og Johan-fuel, hvor begge er helt fortreffelige. De har begge langt bedre lagrings-egenskaper enn det meste annet på markedet og de er enkle å få til. Jeg vil ikke sammenligne fueltypene her, til det ar jeg for lite erfaring med Johan-fuelen og det er også feil diskusjon i denne sammenhengen.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              Jeg bruker 15/15 (aerosave) på alt av glow motorer i fly. Fordi de aller fleste aktive pilotene i klubben bruker det samme. Det er nok litt overkill med nitro på noen motorer, men jeg får en 4l kanne for 250kr, og det er ikke såååå gale.
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #8
                når det gjelder prisen på fuel så var det første som overrasket meg hvor mye motoren egentlig btuker. jeg bruker 5%jero og har ingen problemer på mine standerd fly motorer. hadde tenkt å kjøpe 0% men de hadde det ikke i butikken i trondheim. betaler 189 for 4l 5% og det er helt ok.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                Working...
                X