Unconfigured Ad

Collapse

Flysteder i Oslo/Bærumsområdet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Flysteder i Oslo/Bærumsområdet

Hei,

Jeg er i ferd med å gå over i raptor-familien. Har tidligere startet tråden når det gjelder piloter i bærumsområdet. Her har jeg kommet frem til at det gjelder å melde seg inn i BMK. Men jeg kunne tenke meg å lage en liste over mulige steder for å fly i Oslo og bærumsområdet. De jeg vet om foreløpig er :

OHK
    BMK
    Bogstadvannet (om vinteren).

Men det er vel flere steder det blir flydd ???
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

BMK er supert sted

Liker meg utrolig bra der. Hyggelige folk og mye morro! Vi ses
    Lars Norberg

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Heisann
      Det er mye uorganisert heliflyving i Oslo/omland pga taket på lisenser på de få organiserte klubbene som er i distriktet.
      Folk med helier som hovrer og de som flyr ganske heftigt
      har jeg sett flyr på de mange fotball treningsfeltene som er rundt omkring, jeg gjør det selv men med frekvens scannern på for du vet ikke om det er en 2 km lenger bort med samme frekvens....
      Det er jo bare og stoppe på en øde grusvei utafor Oslo(Lørenskog foreksempel) og fly som bare det.... helt til grunneier er lei av bråket..he he.
      Nei, vi skulle hatt ett stort RC-heli senter utenfor Oslo som vi kunne samlet oss alle mann,uten lisenstak på antall piloter,, sukk, er det noen som vil ta en runde hos noen utvalgte grunneiere..?

Ø
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Dr.Phil
        • Jul 2004
        • 322

Velkommen til familien
        Når jeg ikke flyr på OHK, så prøver jeg meg på noen fotballbaner.
        Om vinteren er det mulighet på diverse golfbaner.
        Philip
        www.airheads.no
        Hobby24.no

Comment

• kian
          • Jul 2005
          • 41

Hei folkens! Jeg savner også dette i oslo området.

Er det ikke bare å prøve å gå litt sammen, og spørre noen grunneiere da?

Comment

• TheBirg
            • Jan 2004
            • 692

Vel, det er jo mange som er medlem av NAK for tiden, og da er man jo automatisk med i Norges Idrettsforbund
            Så kanskje noen som kan formelere seg bra kan skrive et brev som sendes til offentlige instanser hvor man klager sin nød.
            Kommunene eier jo massevis av grunn de. Eller NIF kanskje ?

Sikkert en tung vei hvor man ikke kan få til noe, men verdt noen ark og frimerker om det er et lite håp ? Kanskje det lukter støtte av det også, må da finnes hjelp i forbundet sitt når dette sikkert kan dreie seg om endel mennesker som ønsker å utøve sin aktivitet uten muligheter.

Kanskje NAK kan peke veien hvor det lønner seg å henvende seg også ?

Bare et par ideer som kanskje kan vidreutvikkles ?

Birger
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• tema95
              • Aug 2002
              • 977

Originally posted by TheBirg
              Vel, det er jo mange som er medlem av NAK for tiden, og da er man jo automatisk med i Norges Idrettsforbund
              Så kanskje noen som kan formelere seg bra kan skrive et brev som sendes til offentlige instanser hvor man klager sin nød.

Sikkert en tung vei hvor man ikke kan få til noe, men verdt noen ark og frimerker om det er et lite håp ? Kanskje det lukter støtte av det også, må da finnes hjelp i forbundet sitt når dette sikkert kan dreie seg om endel mennesker som ønsker å utøve sin aktivitet uten muligheter.

Birger
              Litt sent nå, og klarer ikke en lang utredning i kveld.
              Skal se om jeg får gitt noen retningslinjer i morgen!

Mvh Terje M
              leder Modellflyseksjonen
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

Comment

• TheBirg
                • Jan 2004
                • 692

Ok, ser frem til synspunkter\retningslinjer
                Men har jo et lite håp om at man kan kreve sin rett da, om det er mulig.
                Ønsker dere en god dag på feltet !
                Birger Mork

Mine besittelser :
                Flygreier (Massevis)
                Heligreier (En Mini Titan)
                Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• tema95
                  • Aug 2002
                  • 977

Originally posted by tema95
                  Originally posted by TheBirg

Birger
                  Litt sent nå, og klarer ikke en lang utredning i kveld.
                  Skal se om jeg får gitt noen retningslinjer i morgen!

Mvh Terje M
                  leder Modellflyseksjonen
                  Da skal vi se hva vi kan få til:

For det første er det gledelig at TheBirg allerede har pekt på den riktige veien, nemlig seriøse og velbegrunnete henvendelser til de rette instanser. Men hva er så de rette instanser?

NIF eier ikke eiendom som er egnet for utvikling til idrettsanlegg for modellfly (merk dere begrepet). Jeg tror NIF eier deler av Ullevål stadion (bl.a.), men da til kontorformål (eller leier de hos NFF?).

NLF har aldri hatt som mål å drive eller finne flyplasser, men derimot legge til rette for klubbene, og bidra med underlagsmateriale. Vi skal stille opp når noen har gode prosjekter. Se nedenfor.

Så da står vi igjen med: Kommunale og statlige grunneiere, samt private grunneiere (deri også firmaer, sammenslutninger m.m.).
                  Skal man få innpass på offentlig grunn, er det riktige å gå via det kommunale idrettsrådet eller den fylkeskommunale idrettskretsen. I Oslo er det ett og samme organ (pga Oslos særstilling som både kommune og fylke).
                  Nå er jo Oslos problem mangel på egnete områder, så de har inngått et såkalt interkommunalt samarbeide for å løse arealproblemene for særlig krevende formål, bl.a. støyende aktiviteter.

Nå er imidlertid veien via offentlige organer ofte lang og vond. I Bergen MFK har de startet et arbeid sammen med reguleringsmyndighetene for å omregulere et område til idrettsanlegg for modellfly. De har allered holdt på 2-3 år, og regner nok med noen år til. De har imidlertid hatt kommunen på sin side. Det som er helt sikkert er at dette området ikke ligger i Bergen sentrum!

Så har vi alternativet med private grunneiere. Det er ikke mange av disse i Oslo eller nærhet som har arealer store nok til våre formål. Dette viser vel også det faktum at de nærmeste plassene med organisert aktivitet (bortsett fra Bærum og Lukenga) ligger i Ås, Spydeberg, Drammen og Sørum. Og også her er det restriksjoner. Med organisert aktivitet ser jeg bort fra mindre plasser som brukes av en begrenset gruppe som "kjenner bonden" e.l. Men det er fortsatt verdt å prøve seg, men man skal være klar over at spesielt bønder er pålagt en del restriksjoner i bl.a. jordloven (håndheves av kommunen).

Når det gjelder områder til mindre og enklere aktivitet, tror jeg det er lettere å få til noe. Bl.a. kan jeg ikke se at det skulle være umulig å få f.eks. elektroflyging på Ekeberg og lignende områder.
                  Helikopter, som jo krever mindre flyområde enn fixedwing, skulle også ha muligheter, men her kan støyen være en utfordring.

Jeg har stor tro på at slike fremstøt bør skje i regi av en klubb. Og fordi klubber tilsluttet NLF (NAK er på døsleiet!) også er medlem av NIF/idrettsnorge, bør veien inn i det rette organer være lettere. Jeg har IKKE veldig stor tro på at mindre grupper av personer gjør slike fremstøt, med mindre man er ute etter å løse problemene for denne gruppen alene. All erfaring viser at dette ofte har vært kortsiktige løsninger, selv om det også finnes eksempler på det motsatte (Lukenga).

Jeg vil anbefale:
                  1. Let etter et egnet område/områder. Snakk gjerne med grunneier.
                  2. Lag en enkel plan for hvordan dette skal brukes. Kart og kort tekstlig beskrivelse.
                  3. Ta kontakt med NLF/Modell så skal dere får en rekke dokumenter som understøtter saken (disse vil bli frigjort så snart de er redigert ferdig. Er oversatt av Einar Brandt (Bergen MFK) fra BMFA dokumenter).
                  4. Ta kontakt med Idrettsrådet og legg frem planene
                  5. Hvis kontakten er positiv, innvolver gjerne NLFs anleggskonsulent (jeg formidler kontakt).

Til slutt noen synspunkter (jeg kunne ikke dy meg), fordi dette er viktig for å komme videre med vår sak;

- Vi må prøve å stoppe uorganisert flyging som er til fare/sjenanse for omgivelsene. Jeg mener IKKE de som ikke er medlemmer av en NLF-klubb, folk må få velge tilslutning selv, men de cowboyene som flyr overalt, til alle tider og ikke viser respekt for andre.
                  - Vi må begynne å ta oss selv seriøst. Vi bedriver en fin sport/idrett/hobby, og useriøs opptreden gavner ikke vår sak.
                  - Vi må akseptere, i Oslo og andre storbyområder, at flyplassen ikke ligger rett utenfor døra. (Selv i Tromsø har de en times bilreise til modellflyplassen).
                  - Vi må kanskje tåle å betale det det koster å kunne få tilgang til en plass med de faciliteter vi ønsker.

Noen som har lyst til å ta opp hansken?

Mvh
                  Terje M
                  leder Modellflyseksjonen

(skal rette store skrivefeilene etter hvert som jeg ser dem, nå er det på tide å jobbe litt for arbeidsgiveren)!
                  Mvh Terje Martinsen
                  www.modellfly.info

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Som formann i en idrettsklubb og tidligere sikkerhets/utdanningsansvarlig i idrettskrets innen en idrettsgren der man i årevis har hatt store interne stridigheter mellom ulike grupperinger og organiserte kontra ikke organiserte utøvere kan jeg i allefall meddele at man neppe rekrutterer medlemmer ved å prøve å stoppe uorganisert flyging. Det jeg har observert av slik flyging (live ikke film) har heller aldri vært til sjenanse eller fare for noe/noen.

Noen er klubbmennesker andre ikke, det må kunne aksepteres uten at det skal bli noe slags klasseskille eller vi/de problematikk.

Klubben jeg er formann i har en misjon ettersom det er en idrett som av mange anses som en risikoidrett og jeg er svært enig i at man ikke skal drive den alene og neppe heller i bare to og to men det er fortsatt den enkeltes valg og det kan man respektere uansett om man liker det eller ikke.

RC derimot er noe jeg syns det egner seg utmerket å drive med alene og jeg har så langt ikke følt noe sosialiseringsbehov ifb dette annet enn at jeg syns det er moro at familie/venner evt deler gledene.

Jeg flyr/kjører alene, overalt og til alle tider men det sjenerer som regel ingen. Noen ganger bråker det omtrent like mye som naboens gressklipper eller motorsag omtrent halvparten så lenge som han bruker på å slå plenen og definitivt mye kortere enn når han feller en gran, men som regel bruker jeg elektrisk i områder der støy kan være sjenerende. Jeg har til dato ikke opplevd annet enn positiv nysgjerrighet og 500 spørsmål om man kan få prøve helikopteret om man ser bort i fra da nabokjerringa kom forbi og lurte på hva som lagde bråket når jeg for en gangs skyld tunte en nitromotor i hagen. 2e og siste gang jeg gjorde det selvom gubben hennes er en ekspert med motorsaga.

Ikke skjær alle cowboyer over en kam. Mange av oss er hensynsfulle, tekniske interesserte overaltflygende kugutter i vår beste alder som har mer enn nok sosial aktivitet på andre felt og dermed bare behøver utløp og avkobling med tekniske duppeditter og som derfor man kanskje finner i disse små maskiner...

Ved å lage et skille mellom cowboyer og oss klubbguruer støter du like mange bort som du trekker inn, jeg vet det av egen erfaring, har sett det og kjempet mot det og argumentert med/mot et stivbent forbund i mange år for å få gjort ting på en annen måte. Nå ser det nesten ut som om det er en NIF taktikk....

Comment

• tema95
                      • Aug 2002
                      • 977

Originally posted by Tintin
                      Som formann i en idrettsklubb og tidligere sikkerhets/utdanningsansvarlig i idrettskrets innen en idrettsgren der man i årevis har hatt store interne stridigheter mellom ulike grupperinger og organiserte kontra ikke organiserte utøvere kan jeg i allefall meddele at man neppe rekrutterer medlemmer ved å prøve å stoppe uorganisert flyging. Det jeg har observert av slik flyging (live ikke film) har heller aldri vært til sjenanse eller fare for noe/noen.

Noen er klubbmennesker andre ikke, det må kunne aksepteres uten at det skal bli noe slags klasseskille eller vi/de problematikk.

Klubben jeg er formann i har en misjon ettersom det er en idrett som av mange anses som en risikoidrett og jeg er svært enig i at man ikke skal drive den alene og neppe heller i bare to og to men det er fortsatt den enkeltes valg og det kan man respektere uansett om man liker det eller ikke.

RC derimot er noe jeg syns det egner seg utmerket å drive med alene og jeg har så langt ikke følt noe sosialiseringsbehov ifb dette annet enn at jeg syns det er moro at familie/venner evt deler gledene.

Jeg flyr/kjører alene, overalt og til alle tider men det sjenerer som regel ingen. Noen ganger bråker det omtrent like mye som naboens gressklipper eller motorsag omtrent halvparten så lenge som han bruker på å slå plenen og definitivt mye kortere enn når han feller en gran, men som regel bruker jeg elektrisk i områder der støy kan være sjenerende. Jeg har til dato ikke opplevd annet enn positiv nysgjerrighet og 500 spørsmål om man kan få prøve helikopteret om man ser bort i fra da nabokjerringa kom forbi og lurte på hva som lagde bråket når jeg for en gangs skyld tunte en nitromotor i hagen. 2e og siste gang jeg gjorde det selvom gubben hennes er en ekspert med motorsaga.

Ikke skjær alle cowboyer over en kam. Mange av oss er hensynsfulle, tekniske interesserte overaltflygende kugutter i vår beste alder som har mer enn nok sosial aktivitet på andre felt og dermed bare behøver utløp og avkobling med tekniske duppeditter og som derfor man kanskje finner i disse små maskiner...

Ved å lage et skille mellom cowboyer og oss klubbguruer støter du like mange bort som du trekker inn, jeg vet det av egen erfaring, har sett det og kjempet mot det og argumentert med/mot et stivbent forbund i mange år for å få gjort ting på en annen måte. Nå ser det nesten ut som om det er en NIF taktikk....
                      Du kan jo lese det jeg skrev som du vil, og det tror jeg du har gjort. Les setningen min en gang til (uthevet ett ord og en innskutt setning):

- Vi må prøve å stoppe uorganisert flyging som er til fare/sjenanse for omgivelsene. Jeg mener IKKE de som ikke er medlemmer av en NLF-klubb, folk må få velge tilslutning selv, men de cowboyene som flyr overalt, til alle tider og ikke viser respekt for andre.

Kanskje klønete ordstilling, men jeg sier jo rett ut at folk selv må få velge tilslutning (eller ikke). Det er den FARLIGE villflygingen jeg vil til livs, ganske enkelt fordi en ulykke med skade/død som følge vil ødelegge for alle.
                      Nå er vi vel i gang igjen med en diskusjon for/mot organsiering, men den avslutter jeg her, ganske enkelt fordi jeg rett ut har sagt at det er fritt for alle å velg.

Edit: Og tilføyd; De farlige pilotene kan du like godt finne innenfor et klubbmiljø!

Mvh Terje M
                      Mvh Terje Martinsen
                      www.modellfly.info

Comment

• Sam
                        • Jan 2004
                        • 165

Kan være fristende å fyre oppunder litt her..
                        En katteier, hvis katter skaper faanskap i nabolaget, vil være den siste;
                        om i det hele tatt, som ser problemet katteholdet skaper.
                        Ganske enkelt fordi vedkommende ikke er der katten gjør ugang.

En VILLFLYGER i ingemannsland. anarkistisk og navlebeskuende som få, hører ikke hvor langt bråket hans bærer,
                        vet ikke hvor langt radiosignalet bærer,
                        ser ikke skadene signalet evt. gjør andre steder. Og selvfølgelig; hans utstyr gjør jo ikke noe galt.
                        Det er jo lov.

Nå som vi alle er blitt opplyst om konsesjonsmulighetene, og de manglende muligheter for sikkerhetsrestriksjoner
                        rundt bruken av "våre" frekvenser, kanskje kunne villflygerene akseptere å fly på 40mHz, og organisert flyging foregå på 35,
                        kanskje kunne modellflygere inngå et slikt "Gentlemans Agreement" så vi alle kan fly noe tryggere og slippe å banke hverandre i hodet mer ?
                        Om også butikkene hadde deltatt i utdannelsen, kanskje kunne også disse være med å bidratt til en noe økt sikkerhet, sånn til en forandring.

BTW.
                        Vi har her på Vessia for kattene,
                        en quickfix.
                        Sam Houlder

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

1. Katta er fixa
                          2. Tror du en villflyger ville bry seg om din konsesjon?
                          3. Kan ikke de som har et problem med kontakten heller konse på å få en egen frekvens i stedet for å prøve å gjøre det krøkkete for de som har det fint som det er?
                          4. Om vi hadde konset på utdannelsen/opplysning snarere enn utestengelsen?
                          5. Ja det er faktisk slik at det er lov å bruke dette utstyret og du behøver ikke være medlem av en klubb eller utøve greiene noe spesielt sted.
                          6. Javisst ble jeg litt sur da den kom en annen kar inn på banen der jeg holdt på og bare skrudde på radioen sin uten å sjekke hvilken frekvens jeg var på men ble også glad den andre gangen da han som da kom faktisk kom og spurte...
                          7. Jeg er ikke i mot all regulering men om jeg plutselig bare skal få fly spesielle steder og stå i kø og vente på å få fly og i tillegg måtte betale for det så blir det for mye for meg.

Det er flere typer utøvere, ok fjern de som er fare for andre men la de øvrige få holde på med sitt som de gjør. Jeg har ikke lyst å måtte søke om å skifte meninger, liker å være kugutt og ri min hest der jeg vil når det passer meg og syns du det lukter promp så må du ikke stå der du står. Jeg kjenner riskene ved hobbyen, tar hensyn til dem og syns de er akseptable. Når noen syns de ikke er det så syns jeg de kan sørge for å flytte seg så langt unna alle andre at de ikke plages og ikke tvert om.

Jeg sutrer ikke når naboen kjører motorsagen en hel søndag, han gjør det nemlig ikke hver søndag.

Comment

• Stcaka
                            • Aug 2004
                            • 135

Er rimelig ny, og er ikke medlem av noe klubb ennå, men blir litt engasjert av å lese dette.

Ville derfor bare si at jeg støtter synspunktene til Tintin fult ut. Kanskje vi er noen der ute som er fornuftige selv om vi ikke er med i noen klubb, og som liker å mekke å skru litt på våre tekniske duppeditter uten nødvendigvis måtte sitte sammen med mange andre å gjøre det.

Suksessen til dette forumet viser vel kanskje også at det er en del av oss som ikke nødvendigvis får alle råd fra andre medlemmer i en klubb.

Comment

• Sam
                              • Jan 2004
                              • 165

Enhver ansvarlig utøver bør ikke først og fremst vurdere hvorvidt utøvelsen er akseptabel for ham, men hvorvidt det er uten risko for andre.
                              Og akkurat der er det et eller annet som skorter hos endel av VILLFLYGERENE.

Og det er jo selvfølgelig mulig jeg var uklar, eller ikke bedømte mitt publikum godt nok, men jeg skrev da vitterlig at:
                              Nå som vi alle er blitt opplyst om konsesjonsmulighetene, og de manglende muligheter for sikkerhetsrestriksjoner rundt bruken av "våre" frekvenser
                              Så for å gjøre det helt klart, konsesjonforslaget mitt var aldri realistisk fordi det ikke ligger muligheter for dette innenfor telelovene. Jeg syns fremdeles ubeskjedent at forslaget var stormende bra.

Jeg kjenner riskene ved hobbyen, tar hensyn til dem og syns de er akseptable. Når noen syns de ikke er det så syns jeg de kan sørge for å flytte seg så langt unna alle andre at de ikke plages og ikke tvert om.
                              Du har selvfølgelig tenkt igjennom at dette er nøyaktig de holdninger som vil ødelegge for hobbyen.

oops..
                              Unnskyld la meg refrasere; ødelegge for deg. Ja, også de andre da.
                              Sam Houlder

Comment

Working...