Unconfigured Ad

Collapse

Batteripakke

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koko
    • Sep 2005
    • 3

Batteripakke

Hei. Jeg har en raptor 50 v.2 SE med OS Sx-H Hyper motor, og lurte på hvor stor batteripakke jeg burde bruke.
    Har Gy611, GV-1-governor og 5 stk digital servoer.
    Alt dette trekker jo en del strøm med litt 3d flyvning.
    Bruker nå et 2400 mah batteri(4,8v) som gir meg mye flytid siden jeg flyr flere ganger daglig.
    Har akkurat startet å fly litt 3d, men lurer på om dette batteriet blir litt tungt eller om det går fint?. Har ikke fått testet ut yteevnen mot et lettere. Noen synspunkter?
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

bruk ett sub-c celle batteri på 2400, eller evt 3000 mah. vær nøye på å bruke nicd og ikke nimh, nimh har full effekt til detplutselig er tomt, og da er det TOMT, ikke som nicd, som har javnt effekt tap, som faktisk lar seg måle på riktig måte. vektmessig så trenger du ikke bekymre deg noe for det. raptorene er jo litt haltunge i utgangspunktet, så det er bedre med ett c celle batteri, enn ett med AA celler f.eks.
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Hei.
      Jeg har akkurat samme helikopteret som deg å samme motor.
      Har governor, futaba gyro og hale servo og resten av servoene er digitale graupner servoer. Jeg bruker en batteripakke på 4,8 volt 3700 mah nimh og det gir evigheter med flytid. Ikke noe problem å fly 12 tanker på en lading. Men det er som Thomas sier at nimh celler blir brå tomme så vær meget nøye med ladingen f.eks bruk en schulze og hold kontroll på hvor mye strøm du ca bruker pr. tur.
      Mvh Olav
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Ja da var jeg litt skeptisk og uenig igjen da...
        Har utladningskurven på NiCd celler endret seg ?
        Da jeg begynte å bruke dem for drøyt 20 år siden var fordelen at de hadde nesten flat kurve til det brått var slutt og jeg vet de hadde en slik kurve for jeg har mer enn 1 natt befunnet meg på 20 meters dyp når lykta uten nevneverdig forvarsel gikk fra å belyse verden omkring meg godt til å avgi like mye lys som et middels telys.

Jeg har noe rc kjøretøy som blir foret både med NiCd og NiMh og jeg kan ikke si jeg merker nevneverdig forskjell, det blir relativt brått slutt med begge typer. Personlig har jeg nesten en følelse av at NiMh batteriene er flatest men det er nok mer fordi de har betydelig større kapasitet.
        Bruker også NiMh i mottakerpakke og den dør ikke spes brått den heller, sommer som vinter.

En annen sak er jo at NiCd trolig forsvinner snart da det ikke er spes miljøvennlig + at man får vel NiMh med betydelig høyere kapasitet i samme størrelse som om man lader like ofte som man gjorde med NiCd så er vel det å dø strengt tatt ikke noe problem?

Er dette bare en gammel fordom?

Comment

• Mossie69
          • Apr 2002
          • 684

Det er vel strengt tatt slik at dårlige NiCd og Ni MH har en jevnere utlading enn gode. Har du en god NiXX-pakke så har den høy spenning det første halve minuttet, deretter ramler den den litt ned til rundt 1.1V/celle. Og så holder den seg der til 90 - 95% av kapasiteten er brukt opp, og da faller spenningen dramatisk.

Typiske NiCd som er brukt for radioutstyr har høy intern motstand og har en jevnere utladingskurve. Også disse faller på slutten, men ikke så brått som de gode cellene.

Hvorfro ikke bruke LiPo?
          Anders Valland
          Trondheim

Comment

• sskogen
            • Feb 2005
            • 403

Hvorfro ikke bruke LiPo?
            Altså, idéen å bruke LiPo er god, rent bortsett fra noen smådetaljer:

1. Man må innføre en spenningsregulator i elektronikken. Disse kommer i to varianter, switchende og linjære. Begge har til felles at overbelaster du de, går de i "protective shutdown", og du mister ALL strøm.
            2. Man øker kompleksiteten på systemet.

Hvis man ser bort ifra disse to punktene, ville kombinasjonen av lipo/regulator og en liten generator imot motoren vært "ideéllt".

I realiteten er "simplicity rules"-prinsippet det enkleste. Sørg for at mottager-pakka di er "solid nok" til at spenningsfall under belastning ikke trekker mottager-spenninga di så lavt at gyro (eller værre:mottager) resetter, selv om en servo staller.

//Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Originally posted by sskogen
              I realiteten er "simplicity rules"-prinsippet det enkleste. Sørg for at mottager-pakka di er "solid nok" til at spenningsfall under belastning ikke trekker mottager-spenninga di så lavt at gyro (eller værre:mottager) resetter, selv om en servo staller.

//Svein
              Ja det var akkurat derfor jeg føler at en stor NiMh burde gjøre susen, mer kapasitet i forhold til vekt enn NiCd og dermed en buffer til dette.

Comment

Working...