Unconfigured Ad

Collapse

Halen vrir seg når jeg gir gass....noen forslag??? HASTER

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • splitdude
    • Apr 2004
    • 34

    #1

    Halen vrir seg når jeg gir gass....noen forslag??? HASTER

    Heisann!

    Noen som kan hjelpe meg med å finne feil.
    Oppsettet mitt er som følger:

    Revo mix - IHN
    Endpoint RUD 100-100 (Fult utslag på vandringav servostag)
    Gyro virker rette veien.(virker raskt og kontant på bakken)
    Stag kniper ingen plass.
    Delay 0 (futaba 9254)
    Gyro sitter godt montert.

    Kommer ikke på mere å hjelpe på vei med
    Trenger raskt svar da vi ikke har hatt godt vær på flere mnd.

    Halen vrir seg til høyre, altså motsatt av hovedrotor.

    Gjelder en Raptor 50

    - frank -
    - Det er bedre å ha elg i skogen enn å ha hjort i buksa -

    Futaba 10C
    AeroWorks Edge 540T 31% - ZDZ 80 RV-J
    Seagull Razzle 3D - .91 SC 4t
    Seagull Mustang P51-D .70 OS 4t
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

    #2
    Er det GY401?

    Har du kanskje slått av AVCS i radioen på et vis?

    Comment

    • splitdude
      • Apr 2004
      • 34

      #3
      Ja det er en 401 og Radio 9C Super

      Har satt den i:

      GY
      AVCS 100
      NOR 100

      Har testet med mindre AVCS men uten hell.


      - frank -
      - Det er bedre å ha elg i skogen enn å ha hjort i buksa -

      Futaba 10C
      AeroWorks Edge 540T 31% - ZDZ 80 RV-J
      Seagull Razzle 3D - .91 SC 4t
      Seagull Mustang P51-D .70 OS 4t

      Comment

      • sskogen
        • Feb 2005
        • 403

        #4
        Har du dobbeltsjekket at halerotoren går "riktige veien" rundt? Spør om dette siden en raptor som har disse problemene somregel er ny-sammensatt.

        Når du svinger hovedrotoren riktige veien, skal halerotoren gå opp i forkant.

        Du har selvfølgelig også satt bladgrepene riktig vei på halerotoren (du aner ikke hvor vanlig feil dette er)? Pitchslideren griper i forkant av bladgrepet.

        Har du satt opp limit riktig? (pot på 401en)

        Har du gitt nok mekanisk gain (nok lengde på servohornet)?

        ------


        Du sa at halen vrir seg: Mener du at halen vrir seg LITT når du brå-gir collective i et hover, eller at maskina begynner å piruettere såfort du får den i lufta?

        Fullfører den en hel piruett, eller prøver den bare å vri seg tilbake til den vinkelen den hadde når du slo den på? Bærer du den ut til takeoff-stedet med headinghold av, eller på annen måte resetter headinghold før du tar av?

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment

        • tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

          #5
          Håper du får ordnet det. Har akkurat vært ute og flydd helikopter selv i godværet.

          Comment

          • splitdude
            • Apr 2004
            • 34

            #6
            hehe...joda, det lot seg fikse...Hadde faktisk satt rotasjonsrettningen på halebladene gale veien, pussi at det skal ha så mye å si...
            Han var mildt sagt ganske vanskelig å fy når de ikke sto rett:P

            Så det er bare å bøye seg i støvet for Svein som kom med rett svar

            Utrolig kjekt å ha et slik forum som dette for å spørre seg til råds...

            Tor Arne: Ser du bor bare 1 par tanker herfra Hvilken heli har du?

            Hilsen
            En smilende "helikopterpilot"
            - Det er bedre å ha elg i skogen enn å ha hjort i buksa -

            Futaba 10C
            AeroWorks Edge 540T 31% - ZDZ 80 RV-J
            Seagull Razzle 3D - .91 SC 4t
            Seagull Mustang P51-D .70 OS 4t

            Comment

            • tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

              #7
              Ikarus Eco8. Elektroheli med 106 cm rotor.

              Hvor flyr du?
              Attached Files

              Comment

              • ThomasB
                • Aug 2004
                • 1305

                #8
                du bør ikke ha mer enn nor 25 og avcs ca 75 som ett utgangspunkt på 401. du kan svi opps ervoen din på kosr tid med høye tall, iallefall 100 prosent.
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment

                • splitdude
                  • Apr 2004
                  • 34

                  #9
                  Tor Arne: Jeg pleier å være på Trafikksenteret når jeg flyr fly (men passer godt for heli åsså) Og en veldig lite brukt fotballbane for helien (Pioneer banen).

                  Thomas: Ja det hører jeg at det er bare å få stilt ned litt på verdiene for Gyroen
                  Har vel bare flyd på AVCS til nå.
                  - Det er bedre å ha elg i skogen enn å ha hjort i buksa -

                  Futaba 10C
                  AeroWorks Edge 540T 31% - ZDZ 80 RV-J
                  Seagull Razzle 3D - .91 SC 4t
                  Seagull Mustang P51-D .70 OS 4t

                  Comment

                  • tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

                    #10
                    Var på trafikksenteret på Aspelund og fløy en gang i fjor sommer. En kompis skulle prøve flyet sitt der og trengte hjelp.

                    Comment

                    • sskogen
                      • Feb 2005
                      • 403

                      #11
                      Splitdude: De sjekkspørsmålene var basert på gjengangerfeil på rappy50. Siden jeg har en rappy50 med gy401 selv, og vet at denne kombinasjonen i utgangspunktet fungerer helt utmerket, måtte det logisk sett være noe som var feil i sammensetningen av disse

                      //Svein
                      Med forbehold om dårlige dager:

                      Svein Skogen

                      Comment

                      • splitdude
                        • Apr 2004
                        • 34

                        #12
                        Ja, men jeg synes det er rart at rettningen på halerotor skal ha slik utslag på oppførselen av helien under flyging??

                        Kan love deg at jeg var ganske rådløs når jeg skrev her

                        - frank -
                        - Det er bedre å ha elg i skogen enn å ha hjort i buksa -

                        Futaba 10C
                        AeroWorks Edge 540T 31% - ZDZ 80 RV-J
                        Seagull Razzle 3D - .91 SC 4t
                        Seagull Mustang P51-D .70 OS 4t

                        Comment

                        • ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

                          #13
                          hvorfor er det rart. hvis du setter en pusher propell på ett vanlig fly, så flyr det dårlig det og. når leading edge på bladene henger bak, så har jo ikke bladene mulighet til å skape seg noe "løft" da.
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

                          Comment

                          • splitdude
                            • Apr 2004
                            • 34

                            #14
                            Joda, den er grei...men jeg hadde bladene rette veien selv om rotor gikk gal vei...
                            Sjekket jo under montering at begge rotorene gikk samme vei for å ikke gjøre akkurat det du sier der...
                            Men jeg hadde som sagt aldri drømt om at det var noen forskjell om halen gikk med eller motsatt av klokken...
                            - Det er bedre å ha elg i skogen enn å ha hjort i buksa -

                            Futaba 10C
                            AeroWorks Edge 540T 31% - ZDZ 80 RV-J
                            Seagull Razzle 3D - .91 SC 4t
                            Seagull Mustang P51-D .70 OS 4t

                            Comment

                            • sskogen
                              • Feb 2005
                              • 403

                              #15
                              Dette er fordi den delen av halerotoren som er mest effektiv, er der halerotorbladene går MOT luftstrømmen fra hovedrotoren. Siden rotoren ikke går over selve halebladene, blir det logisk at fremre del av halerotoren skal gå imot hovedrotoren (derfor har man ofte også mindre effekt av halerotoren når man flyr invertert. Ikke at man merker så mye til dette med moderne headinghold-gyroer).

                              //Svein
                              Med forbehold om dårlige dager:

                              Svein Skogen

                              Comment

                              Working...