Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter trening

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ailoen
    • Sep 2005
    • 104

Helikopter trening

Hallo,

jeg lurer på om det finnes en lur måte å begynne å trene på med heli? Øvelser lixom..
    -----------

Raptor 50 SE
    Raptor 30 V2
    T-rex 600 CF
    Honey Bee King 2

Hansen & Siri
  • sskogen
    • Feb 2005
    • 403

Start med hovring. Når du føler du mestrer å hovre modellen, start med 10 minutter "tail in", pause (for refuel), ti minutter left in, ti minutter right in, ti minutter nose in.

Deretter forward flight, men først ETTER at du har fått plukket av treningsunderstellet.

En annen fin hoverøvelse er hovering T.

Ta av med halen mot deg i "bunnen" av T'en. Fly litt frem, stopp (og hold hover i 10 sekunder) snu imot venstre, fly til enden av "toppen" på T'en. Stopp, hovre ti sek. Snu 180 grader, fly frem til andre enden av toppen og hovre 10 sekunder. Snu, fly tilbake til midten, stopp, 10 sekunder, snu med nesa inn, og fly inn til bunnen av t'en hold hover i 10 sekunder, snu 180 grader, og land.

//Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Det der er vel ikke akkurat begynner øvelser, nose-in og greier...
      Jeg fløy mange lazy eights før jeg prøvde det.
      Sim trening er vel der man bør begynne og holde på en god stund men det var kanskje en forutsetning at det var avklart ?

Nose-in med en fuel/bensin maskin om man er helt fersk er vel ikke et spes godt valg eller hva? Skulle tro det fort ble både dyrt og risikabelt, kan finne en videosnutt fra nettet om noen vil se hvordan det fort kan ende...

Comment

• TheBirg
        • Jan 2004
        • 692

Ailoen : ....
        Kan du gi oss noen tips om du har kommet igang og hva du kan, eller har du ikke vært i lufta enda ?
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Dr.Phil
          • Jul 2004
          • 322

Er enig med Svein at så snart man kan hovre tail-in og side-in, så er det lurt å lære nose-in -før man begynner å fly rundt omkring.
          Det er fort gjort når man begynner å fly sirkler og 8-tall, at man kan komme i en posisjon hvor heliet peker med snuta mot deg. Og er man ikke forberedt så kan dette bli en skummel opplevelse.

Som Tintin nevner, sim er en nødvendighet.
          Etter å ha brukt dette i lang tid før første flight'en, så var hverken hover tail-in, side in ELLER nose-in noe problem første tank. Jeg hadde likevel trengingskryss påmontert "just in case". Da jeg endelig begynte å fly var det ikke så skummelt da jeg følte jeg hadde kontroll på heliet fra alle retninger.

Det finnes vel ingen fasit på den korrekte læremåten, men dette fungerte ihvertfall for meg.
          Philip
          www.airheads.no
          Hobby24.no

Comment

• Dr.Phil
            • Jul 2004
            • 322

Et hjelpemiddel jeg synes er topp er et treningsprogram utviklet av IRCHA, PPP (Pilot Profecieny Program)
            Trening/manøvere er delt opp i 7 levels og starter med vanlig hovre øvelser og ender med alt fra piroflip o.l
            Har lagt ut en link på hjemmesiden vår :
            Philip
            www.airheads.no
            Hobby24.no

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Litt uenig ang hva som bør komme først osv. men det er selvsagt delvis en smakssak også.

Etter tips fra en slik internett-guide begynte jeg med 8 tall før nose-in (i RL)
              da jeg for det første syns det var lettere å gradvis få heliet mer og mer mot meg når heliet var i bevegelse enn når det sto stille.
              De første 8 tallene ar jo selvsagt ganske langstrakte foran meg slik at jeg i praksis ikke var nose in noen gang. Så gjorde jeg løkkene i åtteren større og større slik at man har en liten stund nose in og så kappet jeg dem til sirkler.

Om det er noe som er virkelig fint å kunne tidlig så må det være å lære seg å være kjapp med halerotor så man får snudd det tail-in slik at alt blir logisk og man kan bruke hodet når man flyr.

Mitt største hopp fikk jeg når jeg klarte å la være å tenke stikkebevegelser men bare gjør dem av refleks/uten å vurdere hvorfor. Da ble plutselig nose-in et kakestykke. (nesten da).

Men er absolutt enig i at det er veldig bra å ha spesifikke ting å trene på slik at man er den som kontrollerer heliet ikke bare står og gjør kontra for alt det finner på selv.

Men igjen, ingenting slår simulator for å lære noe nytt. Å gå på nose-in eller andre slike ting uten å først klare det godt i en sim med et stort heli syns jeg nesten er uansvarlig. (Og jeg syns ikke sim-time er fun-time, i forhold til å fly er det drepen....men innrømmer at det aksellererer læreprosessen, voldsomt, når man er over det mest elementære)

Comment

• ailoen
                • Sep 2005
                • 104

Originally posted by TheBirg
                Ailoen : ....
                Kan du gi oss noen tips om du har kommet igang og hva du kan, eller har du ikke vært i lufta enda ?
                Hei hei, nå er det gått to år siden jeg skrev denne posten og jeg har ikke sett noen av disse svarene før i dag. Er jo litt morsomt å lese da..

Vel, nå er det gått to år og jeg begynte min karriere med hovring (som sikkert mange andre). Sannheten er faktisk at jeg begynte hovring på simulator og ikke heli, fordi jeg kjøpte simulator før jeg begynte å fly helikopter. Jeg lærte meg å hovre alle retninger, før jeg da begynte med figure eight og sirkler. DA FØRST BEGYNTE JEG Å FLY HELIKOPTER!

Når jeg da begynte å fly helikopter, så begynte jeg å trene helt fra begynnelsen, ting som jeg allerede hadde lært. Dette gjorde at jeg alltid lå foran med treningen på simulator og det er noe jeg kan anbefale alle nye piloter å gjøre.

I dag flyr jeg vel ikke noe Curtis Y. flyging enda, men jeg tror jeg skal være på Level 4 eller delvis 5 (http://home.no.net/airheads/shtml/tips21.shtml). Ikke noe å skryte av, men det er nok min saktegående opplæring som har ført meg hit uten et eneste krasj som har kostet over 150 kroner. Det sier litt, eller hva? Ok, sannheten er at jeg HAR krasjet sinnsyyykt mange ganger, men det er med E-sky Lama V3, HB king 2 og HB CP2.

Først prøver man seg på simulator og leker med Lamaen hjemme, så går man på stripa og flyr HB king2 for å lære mer og deretter følger med større heli. Joda, det fungerer veldig godt for meg, men det blir fantastisk mye flyging med HB king2 da og det helikopteret har gitt meg vanvittig mange deilige flytimer. Det er enkelt å skru på den, delene koster utrolig lite og det flyr som en drøm... og så lader jeg 5-7 lipo pakker hjemme og får flyr alle "nesten" tom par ganger i uken.

Originally posted by Tintin
                Det der er vel ikke akkurat begynner øvelser, nose-in og greier...
                Jeg fløy mange lazy eights før jeg prøvde det.
                Sim trening er vel der man bør begynne og holde på en god stund men det var kanskje en forutsetning at det var avklart ?

Nose-in med en fuel/bensin maskin om man er helt fersk er vel ikke et spes godt valg eller hva? Skulle tro det fort ble både dyrt og risikabelt, kan finne en videosnutt fra nettet om noen vil se hvordan det fort kan ende...
                Helt enig

MEN nå skal det også sies, når det en gang var snakk om krasj, at jeg hadde et helikopter som var av kvalitet som jeg ikke ønsker å snakke om engang. Den holdt jeg faktisk på å krasje nokså mange ganger, fordi den mer eller mindre gikk i stykker i lufta. MEN så fikk jeg jo øvd autorotasjon da og ingenting er vel så dårlig at det ikke er godt for noe!?

Jaja, ble nu en kort oppdatering, morsomt å se på gamle poster man har skrevet. Ok, man får nesten litt vondt i hodet av mange av dem, men det er nå slik man har måttet lære seg...
                -----------

Raptor 50 SE
                Raptor 30 V2
                T-rex 600 CF
                Honey Bee King 2

Hansen & Siri

Comment

Working...