Unconfigured Ad

Collapse

GY 502 vrakproblemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

GY 502 vrakproblemer

Hei, hadde et forsåvidt uønsket møte med isen på lørdag, og min Futaba GY 502 har fått skjelven etter det..... (servoen altså)

Servo står og skjelver når gyroen står i AVCS. Men når den skrus av via radio så står servoen i ro.
    Antar at det er sensoren som har gått i stykker...

Er det noen som vet om det er samme sensor i GY502 og GY601 ?

Kan jeg putte på en sensor fra GY 601 for å teste min teori, eller vil dette kunne ødelegge GY 601 Sensor ?

Øvrig teknisk data som står på GY502 Sensoren min er... :

AVCS - 1520us - System
    GY502
    8mm Gyro

Setter pris på info om noen har det.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

det er samme sensor, bare litt mikkmakk inni amp'en som er forskjellig. på runryder var det faktisk en som bgget om en 502 til 601. forresten, sensoren til 611 passer sammen med 601, så jeg vil anta at denne og vil gjøre jobben.det som er at 601 og 611 er 760us, men det er det amplifieren som bestemmer, man kan gå inn i hidden menu og gjøre om 601 til 1520 også
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Sailor
      • Jan 2005
      • 20

Heliet mitt hadde også et ublidt møte med moder jord for en tid tilbake. Igår kveld skulle jeg sette elektronikken i drift igjen og hadde samme problem med min gyro servo. Altså ingen bevegelse bare lyd! (Dette er en GY601/S9251)

Problemet viste seg å være ødelagte nylondrev i servoen. Hadde heldigvis en S9253 servo, (GY401), som ser ut til å ha identiske drev når det gjelder de laget av nylon.

Et lite tips dersom en trenger nylondrev til S9251, (GY601), er å kjøpe drev for S9253 da disse ser ut til å være en god del billigere en for S9251. (Jfr. priser på Tower Hobbies)

Håper du finner ut av problemet med din GY502!

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

du vil få annen hastighet på servoen din da, siden giringen og motorene inni der er annerledes
        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
        www.airheads.no

Comment

• Sailor
          • Jan 2005
          • 20

Det har du rett i ThomasB. Så da får det være en nødløsning å bruke disse nylondrevene fra S9253!

Vet du forresten hvor mye dette utgjør? Disse servoene har vel i utgangspunktet ganske lik hastighet!

Comment

• Sailor
            • Jan 2005
            • 20

Har nå sjekket nylon drevene, (1st, 2nd og 3rd gear), for Futaba servoene S9251 og S9253. Alle disse, også for de opprinnelig monterte i S9251, hadde inngravert "9253"

Kan det være at de alikevel har identiske nylon drev med samme utveksling??? (Håper det!)

Håper dette ikke ble en avsporing av den opprinnelige tråden!

Comment

• TheBirg
              • Jan 2004
              • 692

Ok, takker for svar, da skal jeg få lånt en sensor på bygda og testet, er allt OK da, så er jo saken klar.
              (Og da skal jo 601 sensor fungere på 502 hoveunit også.)

Da kan komponenter elimineres ut og nye deler skaffes.

(det er ikke drev i servoen som er ødelagte, men gyroen får servoen til å skjelve)
              Last edited by TheBirg; 10-01-06, 19:27.
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

Comment

Working...