Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50v2 og 0S32 motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Uten å ville innlede noen diskusjon, dine råd var gode TE men å anbefale ham å kjøpe et annet heli syns jeg personlig ikke er noe godt råd om man tar forutsetningene hans med. Jeg tviler sterkt på at det overhode er et alternativ.

Comment

• Arild Johansen
      • Jan 2004
      • 426

Vel mange tips til forvirring så her er ett til.

Som jeg skjønner så er budsjettet begrenset. En Raptor 30 levert med TT 39 motor koster fra utlandet rett i underkant av kr 3000,- Blant butikkene så ser det ut til at mange har plukket R 30 ut av sortimentet til fordel for R 50.

Med R 30 har du et helikopter som er snill på fuelforbruk og som du kan lære på. Med relativt enkle midler kan en få TT 39 motoren til å yte relativt bra. I starten trenger du ikke gjøre noe som helst annet enn å fly den.

Hvis du der i mot går for en Raptor 50 bør du geare den om fra 8,5 gearing til 9.56 gearing. I tillegg vil denne bli slapp med originale 600 blader mot 30’ens 550 blader. Du bør med andre ord bygge R 50’en ned til en R 30.

Valgene blir derfor litt vanskelige når lysten er der på en 50 og budsjettet er begrenset.

Selv har jeg flydd R 30 i en lang periode og lært mye på den. Denne har jeg med tid og stunder bygget om til en 50 og fortsetter og lære. Ryktene om at 30 er slapp er for så vidt riktige, men jeg fikk nå min til og sparke relativt godt i fra med en Weston-pipen

På en annen side så hvis du bestemmer deg for en R 50 og kjører den med OS 32, så har jeg en TT 50 PRO som er left-over. Denne motoren pensjonerte jeg da jeg hadde noe trøbbel med forgasseren. Motoren kan du få hvis du ønsker og prøve den, men jeg kan ikke gi noen garanti for at den vil gå godt. Jeg kan sjekke over om den er komplett, men ikke la det veie for eller i mot, men se heller på det som en slags "option". Eneste jeg ikke bidrar med er postsendingen
      Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Originally posted by Tintin
        Uten å ville innlede noen diskusjon, dine råd var gode TE men å anbefale ham å kjøpe et annet heli syns jeg personlig ikke er noe godt råd om man tar forutsetningene hans med. Jeg tviler sterkt på at det overhode er et alternativ.
        Har jeg rådet han til å kjøpe ett annet helikopter? Da må du lese gjennom postene en gang til!!! Apropos å legge inn unødige meldinger her: hva har du selv tilført i denne diskusjonen annet enn å kritisere oss som prøver å gi fra oss noen tips?
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Jeg skrev ikke at du hadde sagt det, jeg sa tvert imot at dine tips var gode..

Comment

• sskogen
            • Feb 2005
            • 403

Uten å ville ta opp igjen krangling om unødvendige investeringer, og sådant mere, vil jeg heller gi videre ett tips jeg i sin tid fikk.

Å fly en R50 med en "trofast" .32-motor går relativt bra. Bare sørg for å sette på den 550mm blader (istedetfor de 600mm-bladene som kommer i kitet). Du trenger ikke korte ned bommen.

MEN. Den kommer til å autorotere som en blybarre.

Nå hører det med til saken at prisen på et godt sett med 550-blader, gjør at det er høyst diskutabelt om det lønner seg å kjøpe en 50 uten motor, pluss blader, eller å kjøpe et 50-kit med TT-motor.

TT-motoren er det relativt delte oppfatninger om. Noen får den til å gå som ei klokke, andre steiker den opp på første turen. Den er noe annerledes å stille enn en os-motor. Driftskostnadene med en tt50 og en os32 er omtrent de samme (en os 32 er en TØRST .30-size, en tt50 er en veldig fuel-snill .50).

Hvis du har et stramt budsjett, ville jeg nok seriøst vurdert 50-kitet med motor, og heller spart penger på å fly med tre-bladene til jeg hadde råd til SAB-blader eller tilsvarende. Sålenge du husker å lime bladgrepene, er trebladene helt ok å lære seg på.

Å starte ut med Raptor 30'en er jeg ikke så sikker på om jeg ville anbefalt. Er endel av de tingene som skiller .50-kitet fra .30-kitet jeg personlig syns at man bør ha i første omgang, og .30 har en tendens til å virke noe "slapp" etter enstund.

Riktignok, jeg kjenner ikke raptor-30, men Caliber30, som faktisk er noe lettere bygget, men prinsippet blir det samme.

Hvis du bestemmer deg for å gå for å bruke .32'en din, send meg en PM, jeg har en tuned-pipe som fungerte rimelig greit på min .32 i Caliberen. Enestre drawbacket med den pipen er at den "låser" turtall noe aggressivt (Var en og annen i klubben som kommenterte at de syns at 2050RPM var noe høyt hovreturtall. Men 2050 låste pipa seg på uansett om jeg dyttet kurven opp, eller ned).

Uansett hva du velger, så husk at det er trening, og atter trening, som er det eneste som hjelper på flygeferdighetene. Det er veldig dumt å kjøpe seg et heli man ikke har råd til å bruke.

//Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• murius
              • Dec 2005
              • 113

Originally posted by KTL!
              Raptor med TT50 motor koster 3750 på xmode
              Med treblader ja.
              3 raptor 50 os50h
              2 tz 50 os50h
              4 elktro 3d twister cp2
              trainer cessna 52 firetakt
              ++
              ++

Comment

• sskogen
                • Feb 2005
                • 403

Disse trebladene holder mer-enn-nok for å lære seg å kjenne heliet. Bare ikke fly de på 2000+ rpm.

//Svein

Svein Skogen

Comment

• murius
                  • Dec 2005
                  • 113

treblader

helt enig med deg med hensyn til treblader. Ok i starten.. Dessuten er det stor fare for en liten sammenstøt med moder jord i begynnelsen, så da blir det uansett billigere.
                  Trådstarter kan få et sett til med treblader av meg. Ikke flydd med men ferdig limt.. fritt tilsendt også..
                  3 raptor 50 os50h
                  2 tz 50 os50h
                  4 elktro 3d twister cp2
                  trainer cessna 52 firetakt
                  ++
                  ++

Comment

• sskogen
                    • Feb 2005
                    • 403

Sagt rett fra levern, har jeg en mistanke om at trådstarter kan få ganske mye starthjelp fra "forumfolket", for å unngå at han setter seg fast i en teit hengemyr hvor han kun kommer ut med å kjøpe nytt heli.

Dersom trådstarter velger å bruke .32'en sin, har jeg ettpar (pent brukte) 550mm jperkins-blader, som riktignok ikke er så stive som CF-blader, men er "myke" nok til at jeg aldri knakk de på Caliberen min.

Kan sikkert slippes i samme "konvolutt" som pipa. Er du på østlandet, skal du ikke se bort ifra at forumfolk kan hjelpe deg med å se over monteringen din også.

//Svein

Svein Skogen

Comment

Working...