Unconfigured Ad

Collapse

401, gi meg noen gode grunner til og kjøpe en

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

401, gi meg noen gode grunner til og kjøpe en

Har slitt litt med gyroen på Trex'en min i det siste. Nå står det en MS-044 HH-gyro der, og selv om denne fungerte helt greit begynner jeg og helle litt mot en 401 nå. Eneste som holder meg tilbake er prisen.

Så, for 1 uke siden takket HS-50 haleservoen for seg. Jeg prøvde da og erstatte den med en HS-55, HS-81 og W-060, uten hell, jeg får den ikke til og slutte og logre. Kan da ikke være slik at den bare liker HS-50'er...

Så, nå får jeg ikke flydd pga. av det. Ser ut som jeg har to alternativer:
    1. Jeg kan kjøpe en HS-50 til, og leve med litt drifting, og ikke helt stabil hale (var alltid litt logring). Også en servo som jeg føler er litt pinglete (føler, er ikke sikkert den er det)

2. Jeg kan kjøpe en Futaba 401, som veier litt mer (bare bra, trenger litt vekt på halen). Det sies jo også at den er meget god, og fungerer bra med mange servoer. Jeg skal bruke den med en HS-81, har sett dette fungerer bra for andre.

Så, har dere noen gode/dårlige erfaringer med 401 dere har lyst til og dele med meg? Er den virkelig verdt de 1400 pengene?
    Er dette en fin gyro for nitro-fugler også, hvis jeg går den veien seinere?

Takker for alle tilbakemeldinger
    Morten Smøraas
  • Christen

#2 Unapproved
    401 er en helt grei gyro, den kan man vokse mye på. Jeg hadde det helt til jeg lærte meg tic-toc, da begynte halen å logre litt. Det med problemene dine, hvor mye gain flyr du på? lengde på servohjul?
    Last edited by Guest; 24-03-06, 22:06.

Comment

• Psyko-lefse
      • Feb 2004
      • 1438

Originally posted by Christen
      401 er en helt grei gyro, du kan vokse mye på den. Jeg hadde det helt til jeg lærte meg tic-toc, da begynte halen å logre litt. Det med problemene dine, hvor mye gain flyr du på? lengde på servohjul?
      Problemene med gyroen har jeg gjort mye for og prøve og fikse. Jeg har prøvd gain fra 0 til 100 og det i mellom, jeg har stilt på delay osv. Bruker innerste hullet på servohornet, samme lengde som den jeg hadde på hs-50'en. Er også null slark i overføringen. Så jeg vet egentlig ikke hva som er gale
      Morten Smøraas

Comment

• Christen

#4 Unapproved
        Da ville jeg prøvd HS-81 igjen, med stagget på neste hull ut på servo hornet.
        Still gain på 40-50% Vet ikke om det vil hjelpe, men det er kanskje verdt et forsøk (smil)

Comment

• Psyko-lefse
          • Feb 2004
          • 1438

Jepp, skal drive og fikle litt imorgen med den, håper jeg får den til.

Noen Trex-flygere med erfaring med 401 her (Tintin?)?
          Morten Smøraas

Comment

• Christen

#6 Unapproved
            Glemte en ting, du skriver at stagget har null slark, det er bra. Men går alt i halen lett og ledig? det er nesten viktigere. Tror du kan ha ca 1cm fra senter på servoen til stagget på servohornet. Det har seg sånn at de moderne HH gyroene liker kjappe servoer med høy oppdateringsfrekvens og dette har ikke en standard servo, når du setter stagget helt inn på servohornet blir servoen mye sterkere, men og enda tregere. Tror dette har noe med driftingen du har problemer med også.

Comment

• Psyko-lefse
              • Feb 2004
              • 1438

Halen glir helt fint, er vel den delen av helikopteret som er best satt opp

edit: Takk for tipsene forresten, forhåpentligvis hjelper det og flytte den ut ett hakk. Så kan heller de pengene gå på noen nye servoer, det trengs...
              Last edited by Psyko-lefse; 24-03-06, 22:35.
              Morten Smøraas

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Mitt bidra i forbindelse med hvorfor du skal kjøpe deg en 401 er :

- Mange bruker den, og kan dermed komme med gode råd.
                - Ingen ting er mer irriterende enn når du har planlagt flyging og en får problemer med utstyret og ender dermed opp med en dårlig dag på stripen.
                - En gyro du kan bruke på større helikopter (i allefall de fleste 50-size heli *).

*) dersom du har tenkt å gå på et større siden kan det være økonomisk lurt å kjøpe en 401 med en 9254 servo. Denne er alt for stor til bruk for Trex, men er perfekt for en 50-size maskin. Xmode selger en GY401 m/S9254 for 1895. En 9254 koster alene 750.
                - Erik -

------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• torgeir
                  • Oct 2003
                  • 398

Her er mitt bidrag:
                  401 er plug&play.
                  Jeg startet min heli kariære med en Align gyro på T-rex. Fikk det nesten til å funke, men alltid drifting uansett hva jeg gjorde.
                  Kjøpte så en 401, og halen fungerte plutselig som i FMS - den stod dønn (i alle fall etter mitt skjønn) Den stod dønn før jeg hadde rørt noen instillinger - gain, limit eller delay. Har, i mangel på noe annet, brukt en utrolig treg og gammel hitec servo og det fungerte tilfredsstillende. Bruker nå HS56 servoer.
                  Torgeir K. Haugstad

Comment

• Psyko-lefse
                    • Feb 2004
                    • 1438

Nettopp vært ute og testet trex'en no. Jeg har nå prøvd flere forskjellige servohorn-lengder, og den wagger uansett. Det rare er at om jeg har null prosent eller 100 prosent gain er waggingen der uansett. Den blir bare værre jo høyere jeg skrur den. Ser ut som dette problemet er den unnskyldingen jeg trengte for og kjøpe en 401

Men hvis noen har noen geniale løsninger hadde det vært flott
                    Morten Smøraas

Comment

• limvingen
                      • Jan 2006
                      • 210

Gy 401

Å kjøpe "billig" blir dyrt i lengden!! En 401 gyro koster kanskje mer enn andre alternativer, men da får du ihvertfall noe som funker.
                      Jeg var selv ikke i tvil om å gå for 401'en da jeg kjøpte t-rex. Har opp igjennom årene kastet bort for mye penger på utstyr som funker halv-bra, så denne gangen gikk jeg rett på noe alle sa var bra.

Selv var jeg litt plaget med logring, men problemet løste seg når det mekaniske ble "perfekt", samt at jeg klemte lett på linkene med en tang (var trolig litt trange).
                      Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• murius
                        • Dec 2005
                        • 113

401

Helt enig med siste skribent. En 401 gir deg akkurat det du trenger. ikke mer eller mindre. Den er ikke den beste gyro, men bare virker slik den skal. Dessuten kan du senere bruke den i andre modeller opp til 50 size uten noen problemer.
                        3 raptor 50 os50h
                        2 tz 50 os50h
                        4 elktro 3d twister cp2
                        trainer cessna 52 firetakt
                        ++
                        ++

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Det gjelder å sortere og eliminere litt her.

Første viktige opplysning som jeg ikke tror du har sagt noe om er om du alltid har hatt logringen.

Om ikke så er det trolig noe som har endret seg som har forårsaket den. Min første gjetning da er vibrasjoner fra bøyd haleaksling, hoved aksling eller spindel, haleblader med ulik vekt eller tilsvarende hovedblader.
                          401'en takler dette bedre enn en del andre.

Så er det noen gyroer som er svært følsomme for temperatur variasjoner. Om du går innefra og ut så må gyroen få nok tid til å få omgivningens temperatur. Den bør stå med strøm på sånn at den får sin arbeidstemp og så kobles fra og til for å resettes (Har ikke hatt dette problemet med 401'ene mine men med Telebeen og Esky greier som vel er piezo gyroer)

Så er det selvsagt treghet som du sier du har sjekket og at staget til halepitchen går helt fritt om du bruker kroken på staben slik at det ikke går i en bue og dermed tregt. Dette er jo vanskelig å sjekke med staget løst...

Å flytte linken ut på servohornet er nok ingen god ide. Den skal ikke stå lengre ut enn det som behøves for å få full vandring på tail pitch sleiden hvilket det vel trengs 1/2 cm for å oppnå. Det er neppe hastigheten som er problemet, snarere at den overkompenserer, om lav gain gir bedre resultat er det vel et klart tegn på dette. Å ha så kort arm som mulig gir mest kraft og mindre overkompensasjon. Å korte inn på armen gir i prinsipp også lavere gain.
                          Problemet med friksjon i linkene er jo at servoen ikke klarer å overvinne den. En sterkere servo som du har satt på nå + kort arm gir kraft til å tolerere mer friskjon. Om man ikke har behov for full piro hastighet så skulle jeg si det er bedre å velge et hull som ikke gir full vandring på sleiden enn et som gir mulighet for at servoen butter.

Å bytte gyro er litt med dette som med å kjøpe pcm mottaker eller sånn spectra/um ting. Det som lagde probelemet er nok der fortsatt men gyroen takler det. Får du den du har nå til på funke så har du et bra oppsett.

Når det er sagt så får jeg vel legge til at jeg ga opp Telebeen ganske fort men den funket fint i rate men logret i HH så jeg antok mitt oppsett var ok men at HH funksjonen kunne vært bedre...

Ingen tvil, 401 er et supert alternativ til en Rex...kommer ikke til å ha noe annet i mine.

Comment

• Psyko-lefse
                            • Feb 2004
                            • 1438

Har alltid hatt litt logring, men etter at HS-50'en tok kvelden har det vært helt ekstremt. Det er ikke skjedd noe forandringer bortsett fra servobytte, så er jo fullt mulig at problemet blir mindre hvis jeg kjøper en ny HS-50.

Har gått over alle akslinger, den eneste som det er bittelitt kast i er hovedakslingen, men den har alltid vært slik. Er nesten ingen vibrasjoner, og gyroen sitter godt fast med litt tykk dobbeltsidig teip (Biltema). Halen glir lett, og det er ikke noe slark i den, så tviler selv på at det er oppsettet det er noe gale med. Det er nok heller det at gyroen ikke liker de tre servoene jeg har prøvd (hs-55, w-060 og hs-81). Har lest litt på nettet og ser at flere har problemer med og bli kvitt logringen.

Skal forsøke litt til nå, se om jeg finner ett servohorn som tar den enda nærmere senter enn det jeg hadde før.

Men jeg skal ikke nekte for at jeg føler for en 401 også. Hvis jeg får satt gyro'en jeg har nå skikkelig opp vil den uansett drifte, noe den (og omtrent alle andre piezo-elektriske) gyroer er kjent for. Dette gjelder spessielt ved temp.forandringer.

Uansett, ut og teste litt, også blir det sikkert og bestille en GY401 seinere (får heller jobbe neste lørdag for og tjene den inn )

edit: bare jeg som sliter med elefun.no?
                            Last edited by Psyko-lefse; 25-03-06, 12:15.
                            Morten Smøraas

Comment

• Tintin
                              • Jan 2005
                              • 4631

Om du har kast i akslingen så bytt den. Den skal utrolig lite til for å få små vibrasjoner og vibrasjoner er ikke bra for gyroen. Den liker i utgangspunktet ingen vibrasjoner.

Ja med enkelte gyroer så er det vanskelig å bli kvitt litt logring.
                              Jeg bruker W-060 med begge mine 401'er. De holder fint til vanlig flyging men slår over en smule etter kjappe haleutslag. Driver og eksperimenterer litt med delay for å redusere dette.

060'en funket greit med Telebeen i normal også. Om det ikke er feil på servoene så tror jeg nok egentlig alle funker men den akslingen din må gå...

Comment

Working...