Unconfigured Ad

Collapse

Steinar bygger TZ50 :)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whz
    • Nov 2005
    • 190

Steinar bygger TZ50 :)

Etter "en smule hard behandling" av en Raptor 50 SE (ref. tråd på krasj-forumet), klarte jeg ikke helt å bestemme meg helt for hva jeg skulle prøve på nå. En ting var sikkert, gi meg kunne jeg ihvertfall ikke. Det hadde isåfall vært surt å motta Hatori-potte og karbonblader fra elefun i posten samme dag som man legger opp...

Valget sto mellom:
    - Kjøpe deler, og bygge opp Raptor'n
    - Kjøpe ny R50v2, og bruke restene fra vraket som delelager
    - TZ50
    Etter usaklig lang betenkningstid på ca 1 dag, falt valget på en TZ50 Deluxe.. + en Raptor 90 SE i tillegg. Huff, det blir ikke gøy når (ikke hvis) sistnevnte hilser på moder jord...

Anyway, tenkte jeg skulle dele mine opplevelser som helt fersk i faget, i forhold til bygging av TZ'en, da det er mange spørsmål rundt dette, så kanskje andre som vurderer TZ kan bruke dette som innspill (PS, høyst subjektiv vurdering, selvsagt).
    Enkelte bruker 3 timer på å få sammen sakene. Jeg har ikke bygd et heli fra bunnen av, noensinne (Rappy'en kjøpte jeg brukt. Jada, har krasjet og lært litt, men...). Selv om TZ er 70% ferdigmontert: Hvis jeg bruker under 5 timer og tror jeg skal ut å fly med heliet da, for guds skyld slå meg hardt i hodet med noe.

Under utpakking
    Jeg skjønner nå hva folk mener med at ramma oppleves som "sprø" sammenliget med Raptor. Ikke noe negativt sagt, jeg vet ikke hvor mye mer/mindre TZ-ramma tåler i forhold til Raptor, men det er en annen type plast, rett og slett.
    Der gyroen skal festes, bør det i utgangspunktet være en jevn flate, fordelt over høyre/venstre side av chassis. Det er det ikke, så her kan det nok bli en ekstra tynn liten tape-bit på høyre side for å utjevne forskjellen. Ikke store forskjellen, men 0,4 mm er nok til at jeg tar noen ekstra forholdsregler. Dårlig gyrotape har man opplevd, det er ikke gøy.

Canopy i glassfiber er enkel. Den bærer preg av manuelt, noe unøyaktig håndarbeide i utskjæring. Men helt grei. Glassfiber er vel endel bedre å gjøre eget paintwork på, kontra oljefylt plast-canopy.
    Click image for larger version

Name:	Canopy-kutting.jpg
Views:	1
Size:	14.9 KB
ID:	619500

Linkene sitter tight. Veldig tight. Helt klart potensiale for oppmykning, så her er det tanga fatt.

Swashplate er noe jeg vurderer å bytte ut med metall-saken fra R50SE'n. Ikke fordi jeg stoler på TZ-delene, men har man nå engang noe bling som ligger henslengt...
    Jeg reagerte på pitch-linkene som går ca 30 grader på skrått fra swash. Skulle det virkelig være så skrått? Men etter å ha dobbeltsjekket med manual og bilde fra andres TZ, ser det ut til at det skal være sånn.

Hodets oppbygning er som kjent fra Hirobo, og paddlene sitter i underkant av hovedbladene. Alt er ferdigmontert, det var litt dumt, men det får man tidsnok gjennomgå i neste krasj.
    For meg som ikke har teknikken til fingerspissene, betyr det at jeg må studere linkene og kraftoverføringene, slik at jeg skjønner hvordan det funker i praksis når man skal justere tracking på stripa. Det får man ta når servoene er på plass.

Feil/svakheter:
    Går for ordens skyld over heli med Loctite. Finner første svakhet relativt kjapt: Låseringen (med 2 skruehull) som holder hovedakslingen på plass i overkant av rammen, har gjenger som er svake som fy. Skrudde løs gjengene på første forsøk. Fram med Raptor-vraket og plukke deler.

Name:	Låsering_hovedaksling.jpg
Size:	3.3 KB
ID:	619501

Resten av kvelden får gå med til å demontere vraket, og flytte over motor og elektronikk. Oppfølging kommer.
    -//\_____________
    // Steinar Forshaug
    / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
    www.mikronor.no
    Phoenix RC Club . AKMHK . OHK
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

IKKE bytt swashplat

det har jeg gjort. da går tappene fra rotorhodet ned i tt plata, som ikke er 100% lik, og dermed mister du styring og det sier PANG..... hilsen meg. har testa
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Whz
      • Nov 2005
      • 190

Takk for tips Thomas - herved vedtatt at original swash beholdes.

Ble ikke så mye bygging i går, men derimot desto mer banning. Skulle montere TJ RevMax "governor" (turtallsbergenser er et kulere ord for limiter'n ), så jeg leste bruksanvisning pent og nøye for å finne ut hvordan den er ment å funke.
      "Magneter limes med epoxy i vifta". Jaha, tenkte jeg, og tittet på TZ-vifta,

Name:	TZ-vifte.jpg
Size:	16.2 KB
ID:	547284
      som selvsagt ikke hadde hullene til magneten ferdig utfreset. Tom for strøm på drillen, så jeg tok en titt på vrakdelene fra R50SE'n,

Name:	Raptor-vifte.jpg
Size:	16.3 KB
ID:	547283
      og fant en uskadd vifte med magnet-hull. De ser litt ulike ut, men høyden er tilnærmet lik. Et tynt epoxylag på innsiden, klemme magnetene på plass (yess, jeg husket på å montere dem i motsatt polaritet!), og vips! var montering av motor ferdig.

...trodde jeg!
      Clutchen funka ikke. Krafta som jeg påførte start-akslingen (rotere mot klokka) var direkte overførbar til hovedmasta. Lite kult. Div. banning, deretter demontering og kontrollmåling av både viftehøyde, sjekke at motorakslinga var jevn (OS-motoren hadde tross alt vært i en krasj).
      Alt så OK ut, så jeg skrudde sammen sakene med TZ-vifta, i tilfelle det faktisk VAR ulike deler som ikke passer sammen. Men fortsatt samme feil. Mer banning, så var det frem med RaptorTechnique-sidene for å lese litt.Clutch jammed er et fint tema. Det påpekte ikke feilen direkte, MEN jeg fant ut at det lå en skive mellom motorlager og vifte. Hvor den har kommet fra, vet jeg ikke (kjøpte motor brukt, mulig den "fulgte med på kjøpet"). Raptor'n var tolerant for denne skiva, men da altså ikke TZ'en, da clutchen tydeligvis ble trykket helt opp i clutchklokka. Når skiva var borte, funka clutchen som fy.
      Konklusjon: Raptor-vifte ser annerledes ut, men ser ut til å funke i TZ. Med forbehold - jeg har ikke fyra motoren ennå.

Fueltank: Den som fulgte med kit'et, var utsatt for produksjonsfeil. En av disse "utstikkerne" helt i forkant av tanken, var det hull på, så den tanken kan ikke benyttes. Raptor-tanken kom til nytte her, og passer rett inn.
      (Trond/xmode, regner med dette går på garantien? )
      Raptor-tanken har også et vinklet munnstykke på klunk, som peker direkte mot header-tanken, mens TZ-munnstykket peker ca 45 grader opp/fremover. Trolig ubetydelig, men det krever noe ekstra fuelslange mellom hoved- og headertank, som jeg vil tro krever mer trykk for å presse ut tilsvarende mengde fuel til header-tank på TZ.

Teflonsmøremiddel ser jeg flere har brukt, så herved er en boks fra Biltema (art. 36-4516 til under femtilappen) anskaffet,. Helt noe annet enn oljeklisset jeg har brukt tidligere.

Well. Begynner å ligne noe nå. Fått montert elektronikken og lagt opp kablingen. Nå begynner det å ta form.. Kanskje det blir flyvedyktig i løpet av helga.
      -//\_____________
      // Steinar Forshaug
      www.mikronor.no

Comment

• Whz
        • Nov 2005
        • 190

Videre erfaringer i byggingen av TZ50'en (fortsatt sammenlignet med Raptor 50 SE, som er min eneste referanse foreløpig..) :

Paddlene som følger med, har låseskrue både i over- og underkant.

Name:	Låseskrue_TZ-paddle.jpg
Size:	16.9 KB
ID:	547297
        Dette er smart - bortsett fra at jeg ikke tenkte på å sjekke under, når jeg skulle bytte dem ut med karbon-paddlene. Konsekvensen var at låseskruen tok med seg en tredel av gjengene ytterst på flybar... My fault.
        Det er også frest ut og montert inn metallgods som holder låseskruen på plass. Dette er positivt, som spesielt sammen med at det faktisk er 2 låseskruer, gjør at gjengene ikke ødelegges når man drar litt ekstra til (i motsetning til de grønne TT-paddlene..)

Servohornet til elevator-servoen måtte gjennomgå en Tyson/Holyfield-operasjon, dvs. øverste bit av "øret" måtte klippes, for å gjøre plass til en skrue ytterst på pitch-armen. Deluxe-utgaven er med metall, men det ser ut på bilde som om plast-armen også har en skrue som blir i veien for servohornet.

Bladholderne i metall ser pent ut. Om det har noe for seg i praksis, vet jeg ikke (Raptor'n sine plast-bladholdere er like fine etter krasjet).
        Bladholdernes feste for mutter er et separat stykke i metall, som skrus opp i underkant av bladholderen. Smart - så slipper man å bytte hele holderen hvis gjengene går i stykker. De løsnet med en gang jeg skulle skru bladet fast, så her var det opp med rørtanga, loctite, og dra til..

Det følger med hovedblader. Dette er 600mm glassfiberblader. Bortsett fra klistremerkene som har annen tekst, er de identisk med Funkey-bladene som elefun.no selger. Disse passer faktisk ikke i bladholderen uten litt pussing. Bladene er nesten 13 mm tykke ved festene, mot bladholderens 12 mm. (Bladholderne er i rett størrelse, andre blader passer fint.) De kan med fordel pusses ned en knapp millimeter, men det får man ta en gang siden. Nå blir det å montere trebladene på for testing/innstillinger på stripa, så sparer jeg ihvertfall 750,- hvis noe uforutsett skulle skje på første turen.

Jeg fant etpar trekantplastbiter og noen strips i en egen pose, uten at jeg fant noe i manualen som beskrev hva disse bitene var. Det var ikke noen kjente biter fra Raptor'en, men fant etterhvert ut at dette er en avstiver til støttestagene til halebommen.

Name:	Halebom-støtte.jpg
Size:	28.3 KB
ID:	547296
        Ikke dumt. Kunne gjerne ha tenkt meg en til av de plastbitene, de hadde vært fine for å feste antenna litt ut fra metallstaget/halebom.

plastlinkene lurer jeg på hva som er "rett vei" i forhold til kula. På Raptor'n skulle ThunderTiger-logo stå utover (synlig), men her er det ikke noen slike merker. Noen som vet?
        (Jeg så at de fleste hadde en sirkel på den ene siden. Men de var fra fabrikk ikke konsekvent montert. Sirkelsiden var vendt innover på de fleste, så jeg har snudd de andre..)

Nå er det bare justering av endpoint på servoene, justering av pitch, gyro, governor og noen sånne småting som gjenstår, så det blir vel en testtur på stripa i mårra. For å bare trekke'n helt ut, i forhold til at mange har rådet meg til å holde meg til Raptor (og ikke slike kopier som TZ), bestemte jeg meg for å teste Hitec-servoer (3x6965HB/1x6975HB på pitch). Er vel som å banne i kjerka her på Futaba/JR-kanten av landet, regner med jeg får høre det hvis en servo ryker..

Totalinntrykket fra monteringa:
        • Enkelte deler lider av dårlig materialvalg og/eller produksjonsfeil
        • Les Raptor-manualen når du monterer TZ'en (og bruk den tynne TZ-manualen som en korrigerende referanse)
        • Noe mer herk hvis produksjonsfeil/svakhet er et gjentagende problem, men selv om du kjøper nye deler der medfølgende del svikter, virker det helt greit.

Med andre ord: Ser ut som et godt kjøp så langt. Time will show - does it fly?

PS: Kommer det ingen ny rapport fra meg, ligger trolig TZ'en godt plantet i en tretopp på Sørumsand, og senderen har fått bitemerker.
        -//\_____________
        // Steinar Forshaug
        www.mikronor.no

Comment

• walker76
          • Nov 2005
          • 472

Lykke til med prøve flygning..
          Rekne med at me får høyra korleis det går vidare.
          Kunne faktisk ha tenkt meg eitt slikt heli sjølv, men nett no so e da rexen min som sprenger budsjett som det holder
          Mvh:
          Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
          www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
          Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1
          JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• ThomasB
            • Aug 2004
            • 1305

ang vifte, så har jeg flydd MANGE liter med raptor aalu vifte i ene TZ90 min.. hehe. skiva skal ikke være der på raptor 50 heller egentlig. det blir egentlig for trangt der også.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

Comment

• Whz
              • Nov 2005
              • 190

Ingen bitemerker i sender'n! It works!

Ble 4-5 tanker på stripa, med justering av throttle/pitchkurver osv. (RevMax'en får man ta en annen dag).
              TZ'en er, som mange allerede har kommentert, endel mer "nervøs" og direkte i bevegelsene. Kan riktignok hende at 20g-paddlene har en medvirkende effekt, men SÅ stor er den ikke.

Det som jeg IKKE har fått til, er nøyaktig avlesing av pitch med standard pitchmåler. Dette pga. at pitch er IKKE proporsjonal med vinkelen på flybar/paddler, som på Raptor. Noen tips på hvordan dette kan gjøres?
              Derfor ble det en ca-innstilling på 10/-10 på pitch, og trackinga måtte fullt & helt tas på stripa. Ikke for det, hodet var satt opp temmelig nøyaktig, så det var ikke noe mer enn 1 turn på en link, så var trackinga i boks.

Men: Førsteinntrykket etter første flight er positivt, uten tvil. Så fremt ikke noe uforutsett dukker opp, ville jeg gjerne ha valgt en TZ (med noen Raptor-deler ) igjen.
              For den som er HELT fersk, er likevel Raptor'n et tryggere valg. I hovedsak pga. det er noen småfeil/caveats på TZ'en som man unngår med "velprøvde Raptor." Og så skal man ikke undervurdere manual/byggeanvisning, som er vesentlig bedre på Raptor. Jeg hadde nok sittet vesentlig lengre og klø meg i huet hvis jeg ikke hadde hatt Raptor-kjennskap & manual.

Men det rådet jeg fikk i starten, om "lytt til erfarne fjell... eh. helikopterfolk", er uansett det beste rådet jeg har fått. God natt!
              -//\_____________
              // Steinar Forshaug
              www.mikronor.no

Comment

Working...