Etter "en smule hard behandling" av en Raptor 50 SE (ref. tråd på krasj-forumet), klarte jeg ikke helt å bestemme meg helt for hva jeg skulle prøve på nå. En ting var sikkert, gi meg kunne jeg ihvertfall ikke. Det hadde isåfall vært surt å motta Hatori-potte og karbonblader fra elefun i posten samme dag som man legger opp...
Valget sto mellom:
- Kjøpe deler, og bygge opp Raptor'n
- Kjøpe ny R50v2, og bruke restene fra vraket som delelager
- TZ50
Etter usaklig lang betenkningstid på ca 1 dag, falt valget på en TZ50 Deluxe.. + en Raptor 90 SE i tillegg. Huff, det blir ikke gøy når (ikke hvis) sistnevnte hilser på moder jord...
Anyway, tenkte jeg skulle dele mine opplevelser som helt fersk i faget, i forhold til bygging av TZ'en, da det er mange spørsmål rundt dette, så kanskje andre som vurderer TZ kan bruke dette som innspill (PS, høyst subjektiv vurdering, selvsagt).
Enkelte bruker 3 timer på å få sammen sakene. Jeg har ikke bygd et heli fra bunnen av, noensinne (Rappy'en kjøpte jeg brukt. Jada, har krasjet og lært litt, men...). Selv om TZ er 70% ferdigmontert: Hvis jeg bruker under 5 timer og tror jeg skal ut å fly med heliet da, for guds skyld slå meg hardt i hodet med noe.
Under utpakking
Jeg skjønner nå hva folk mener med at ramma oppleves som "sprø" sammenliget med Raptor. Ikke noe negativt sagt, jeg vet ikke hvor mye mer/mindre TZ-ramma tåler i forhold til Raptor, men det er en annen type plast, rett og slett.
Der gyroen skal festes, bør det i utgangspunktet være en jevn flate, fordelt over høyre/venstre side av chassis. Det er det ikke, så her kan det nok bli en ekstra tynn liten tape-bit på høyre side for å utjevne forskjellen. Ikke store forskjellen, men 0,4 mm er nok til at jeg tar noen ekstra forholdsregler. Dårlig gyrotape har man opplevd, det er ikke gøy.
Canopy i glassfiber er enkel. Den bærer preg av manuelt, noe unøyaktig håndarbeide i utskjæring. Men helt grei. Glassfiber er vel endel bedre å gjøre eget paintwork på, kontra oljefylt plast-canopy.

Linkene sitter tight. Veldig tight. Helt klart potensiale for oppmykning, så her er det tanga fatt.
Swashplate er noe jeg vurderer å bytte ut med metall-saken fra R50SE'n. Ikke fordi jeg stoler på TZ-delene, men har man nå engang noe bling som ligger henslengt...
Jeg reagerte på pitch-linkene som går ca 30 grader på skrått fra swash. Skulle det virkelig være så skrått? Men etter å ha dobbeltsjekket med manual og bilde fra andres TZ, ser det ut til at det skal være sånn.
Hodets oppbygning er som kjent fra Hirobo, og paddlene sitter i underkant av hovedbladene. Alt er ferdigmontert, det var litt dumt, men det får man tidsnok gjennomgå i neste krasj.
For meg som ikke har teknikken til fingerspissene, betyr det at jeg må studere linkene og kraftoverføringene, slik at jeg skjønner hvordan det funker i praksis når man skal justere tracking på stripa. Det får man ta når servoene er på plass.
Feil/svakheter:
Går for ordens skyld over heli med Loctite. Finner første svakhet relativt kjapt: Låseringen (med 2 skruehull) som holder hovedakslingen på plass i overkant av rammen, har gjenger som er svake som fy. Skrudde løs gjengene på første forsøk. Fram med Raptor-vraket og plukke deler.

Resten av kvelden får gå med til å demontere vraket, og flytte over motor og elektronikk. Oppfølging kommer.

Valget sto mellom:
- Kjøpe deler, og bygge opp Raptor'n
- Kjøpe ny R50v2, og bruke restene fra vraket som delelager
- TZ50
Etter usaklig lang betenkningstid på ca 1 dag, falt valget på en TZ50 Deluxe.. + en Raptor 90 SE i tillegg. Huff, det blir ikke gøy når (ikke hvis) sistnevnte hilser på moder jord...
Anyway, tenkte jeg skulle dele mine opplevelser som helt fersk i faget, i forhold til bygging av TZ'en, da det er mange spørsmål rundt dette, så kanskje andre som vurderer TZ kan bruke dette som innspill (PS, høyst subjektiv vurdering, selvsagt).
Enkelte bruker 3 timer på å få sammen sakene. Jeg har ikke bygd et heli fra bunnen av, noensinne (Rappy'en kjøpte jeg brukt. Jada, har krasjet og lært litt, men...). Selv om TZ er 70% ferdigmontert: Hvis jeg bruker under 5 timer og tror jeg skal ut å fly med heliet da, for guds skyld slå meg hardt i hodet med noe.
Under utpakking
Jeg skjønner nå hva folk mener med at ramma oppleves som "sprø" sammenliget med Raptor. Ikke noe negativt sagt, jeg vet ikke hvor mye mer/mindre TZ-ramma tåler i forhold til Raptor, men det er en annen type plast, rett og slett.
Der gyroen skal festes, bør det i utgangspunktet være en jevn flate, fordelt over høyre/venstre side av chassis. Det er det ikke, så her kan det nok bli en ekstra tynn liten tape-bit på høyre side for å utjevne forskjellen. Ikke store forskjellen, men 0,4 mm er nok til at jeg tar noen ekstra forholdsregler. Dårlig gyrotape har man opplevd, det er ikke gøy.
Canopy i glassfiber er enkel. Den bærer preg av manuelt, noe unøyaktig håndarbeide i utskjæring. Men helt grei. Glassfiber er vel endel bedre å gjøre eget paintwork på, kontra oljefylt plast-canopy.
Linkene sitter tight. Veldig tight. Helt klart potensiale for oppmykning, så her er det tanga fatt.
Swashplate er noe jeg vurderer å bytte ut med metall-saken fra R50SE'n. Ikke fordi jeg stoler på TZ-delene, men har man nå engang noe bling som ligger henslengt...

Jeg reagerte på pitch-linkene som går ca 30 grader på skrått fra swash. Skulle det virkelig være så skrått? Men etter å ha dobbeltsjekket med manual og bilde fra andres TZ, ser det ut til at det skal være sånn.
Hodets oppbygning er som kjent fra Hirobo, og paddlene sitter i underkant av hovedbladene. Alt er ferdigmontert, det var litt dumt, men det får man tidsnok gjennomgå i neste krasj.
For meg som ikke har teknikken til fingerspissene, betyr det at jeg må studere linkene og kraftoverføringene, slik at jeg skjønner hvordan det funker i praksis når man skal justere tracking på stripa. Det får man ta når servoene er på plass.
Feil/svakheter:
Går for ordens skyld over heli med Loctite. Finner første svakhet relativt kjapt: Låseringen (med 2 skruehull) som holder hovedakslingen på plass i overkant av rammen, har gjenger som er svake som fy. Skrudde løs gjengene på første forsøk. Fram med Raptor-vraket og plukke deler.

Resten av kvelden får gå med til å demontere vraket, og flytte over motor og elektronikk. Oppfølging kommer.

Comment